داکت اسپلیت چیست؟
داکت اسپلیت ها را می توان اینگونه تعریف کرد: سیستم های گرمایشی و سرمایشی ای هستند که از دو قسمت تشکیل شده اند:
- کندانسور یا یونیت خارجی
- هوا ساز یا یونیت داخلی
هوا ساز داکت اسپلیت به صورت توکار، درون سقف تعبیه شده و سپس با استفاده از کانال کشی، هوا را به اتاق ها و سایر مکان ها انتقال می دهد. عملکرد سرمایشی این وسیله مشابه با اسپلیت و کولر گازی بوده اما برای گرم کردن محیط، با گردش آب گرم درون داکت اسپلیت، دمای محیط متعادل و مناسب می شود. پیش از خرید این وسیله بهتر است به توضیحات داکت اسپلیت که توسط کارشناسان مطرح می شود؛ دقت کنید و با عیب یابی داکت اسپلیت نیز آشنا شوید.
مشکلات رایج داکت اسپلیت
از معایب و مشکلات این سیستم سرمایشی و گرمایشی می توان به مواردی همچون عدم تفکیک و تشخیص دمای انحصاری هر اتاق (اندازه گیری دمای بزرگترین محیط و ارائه عملکردی متناسب با این دما در سرتاسر فضا)، سر و صدایی زیاد و همچنین سیستم گرمایشی ضعیف اشاره کرد. همچنین خرابی داکت اسپلیت یک مشکل جدی و رایج محسوب شده؛ از این رو بهتر است متقاضی خرید این دستگاه با عیب یابی داکت اسپلیت نیز به صورت کامل آشنا باشد. با تهران سرویس همراه باشید تا عیب های رایج این دستگاه را بشناسید!
علت آب دادن داکت اسپلیت
خرابی در لوله های ورودی آب، مسدود بودن شلنگ های درین (drain)، باز شدن ناگهانی درین، عدم نصب صحیح یونیت داخلی و یا هم تراز نبودن آن، عایق نبودن لوله های انتقال آب و کم بودن گاز مبرد از علل آب دادن کولر اسپلیت می باشند.
علت کار نکردن داکت اسپلیت
خرابی در هر یک از قطعات سیستم گرمایشی و سرمایشی، مشکل در پریز اتصال و سیم کشی علت کار نکردن داکت اسپلیت می تواند باشد. علاوه بر برطرف کردن تمامی مشکلات مربوط به داکت اسپیلت ها می توانید در صورت خرابی پکیج و یا سایر سیستم های سرمایشی و گرمایشی منزل برای تعمیر پکیج در سراسر تهران و کرج با ما در تماس باشید.
علت روشن نشدن داکت اسپلیت
قطعی برق، خرابی سیم اتصال و مشکل در کلید اتصال از عمده دلایل روشن نشدن داکت اسپلیت به شمار می روند.
علت باد سرد زدن داکت اسپلیت
هنگامی که اسپلیت در حالت گرمایش قرار دارد اما باد سرد از آن خارج می شود؛ سوالی که مطرح می شود این است که چرا داکت اسپلیت گرم نمیکند؟ علت گرم نکردن داکت اسپلیت را می توان در عواملی همچون تنظیمات نادرست ریموت، خرابی فن و ترموستات نسبت داد.
علت باد گرم داکت اسپلیت
اگر داکت اسپلیت شما در حالت سرمایش قرار داشته اما باد گرم از آن می وزد، ممکن است علت آن در تنظیمات نادرست ریموت، خرابی لوله های داکت اسپلیت، ترموستات، برد کنترلر، فن و یا کمپرسور باشد. برای تعمیر کمپرسور روش هایی از قبیل شوک دادن به خازن وجود دارد که شما می توانید طریقه شوک دادن به کمپرسور کولر را در صفحه مربوطه مطالعه کنید.
تنظیمات ریموت داکت اسپلیت
اغلب داکت اسپلیت ها به منظور استفاده از سیستم های سرمایشی در کنار سیستم های گرمایشی در اماکن مختلف نصب می شوند. از این رو کنترل و ریموت ارائه شده همراه آن ها، از هر دو تنظیمات بهره برده و دو عملکرد مختلف را می توان با آن تنطیم کرد. ارائه عملکرد درست داکت اسپلیت در گرو تنظیمات ریموت بوده و اگر این تنظیمات به درستی اعمال نشود، کارکرد سیستم نیز صحیح نخواهد بود.
عیب یابی لوله های داکت اسپلیت
لوله های داکت اسپلیت وظیفه اتصال پنل ها به یکدیگر را دارند؛ این لوله ها اغلب از جنس مسی بوده و مقاومت مطلوبی را در برابر عواملی همچون آسیب های فیزیکی، ضربه و فشار از خود نشان می دهند. طراحی و قرارگیری این لوله ها اگر به شکلی صحیح اجرا نشود؛ عملکرد سیستم داکت اسپلیت بطور کلی بهم ریخته و منجر به تولید هوایی گرم می شوند. در برخی از موارد این مشکل می تواند علت صدای داکت اسپلیت باشد.
عیب یابی ترموستات داکت اسپلیت
تنظیم درجه حرارت محیط و صدور دستوری مبنی بر روشن و یا خاموش شدن داکت اسپلیت به موتور را قطعه ای به نام ترموستات انجام می دهد. اگر ترموستات داکت اسپلیت آسیب دیده و از تنظیمات نادرستی تبعیت کند، کارکرد سیستم با مشکلاتی جدی رو به رو خواهد شد.
عیب یابی برد کنترلر داکت اسپلیت
عیب یابی برد کنترلر داکت اسپلیت یک کار تخصصی بوده و اغلب بدون حضور یک تعمیرکار حرفه ای به درستی انجام نخواهد شد. صدور فرمان های لازم به داکت اسپلیت توسط برد کنترلر انجام می گیرد. جهت ثبت درخواست تعمیرکار داکت اسپلیت از لینک زیر استفاده کنید. پس از ارسال فرم، همکاران ما در کمتر از یک ساعت جهت هماهنگی های لازم در خصوص اعزام تعمیرکار، با شما تماس می گیرند.
عیب یابی فن داکت اسپلیت
برای عیب یابی فن داکت اسپلیت لازم است مواردی همچون قطعات الکتریکی فن و پروانه فن را بررسی کنید. در ادامه شرح وظیفه و ایراد احتمالی هر قطعه مربوط به فن داکت اسپلیت ارائه شده است.
عیب یابی کمپرسور داکت اسپلیت
متراکم کردن یا افزایش فشار و دمای مبرد برعهده کمپرسور می باشد؛ برای عیب یابی این قسمت بهتر است از یک تعمیرکار کولر گازی یا داکت اسپلیت کمک بگیریم.
علت کار نکردن کمپرسور داکت اسپلیت
قطعی فاز یا نول کمپرسور داکت اسپلیت، عدم اتصال سیم های رابط به برق، خرابی ترموستات، قطعی اورلود و خرابی خازن راه انداز کمپرسور، از علت های اصلی عدم فعالیت کمپرسور می باشد.
عیب یابی فیلتر پنل داکت اسپلیت
فیلترها به منظور جلوگیری از ورود آلودگی و کثیفی به محیط داخلی نصب می شوند؛ در واقع وظیفه تصفیه هوا بر عهده آن ها می باشد.
کثیفی و گرفتگی فن داکت اسپلیت
کثیفی و گرفتگی فیلتر فن داکت اسپلیت از وزش مطلوب باد جلوگیری کرده و عملکرد فن را با اختلال رو به رو می کند.
کم شدن گاز مبرد داکت اسپلیت
کمبود مبرد در داکت اسپلیت می تواند سبب خروج باد گرم شود. در مقاله علت خالی شدن گاز کولر گازی اطلاعات کامل و جامع در خصوص گاز مبرد ارائه شده است.
علت صدای زیاد داکت اسپلیت
همانطور که در متون بالا ذکر شد به دلیل اینکه یونیت های داخلی در سقف کاذب نصب می شوند، داکت اسپلیت ها صدای زیادی تولید می کنند. اما اگر صدای تولیدی دستگاه بیش از حد انتظار باشد، می توانید علت را در عواملی همچون کم بودن ضخامت ورق کانال، کانال کشی غیر استاندارد، ناهماهنگی سایز دستگاه و سایز کانال کشی ها و نزدیکی دریچه برگشت به هواساز جویا شوید.
علت لرزش کندانسور داکت اسپلیت
در بعضی مواقع به دلیل زیاد بودن تعداد کندانسورها، لرزش و ارتعاش رخ می دهد؛ برای حل این مشکل تنها کافی است یک لرزه گیر نصب شود.
سرویس کردن داکت اسپلیت
برای سرویس کردن داکت اسپلیت لازم است ابتدا کانال های آن را بررسی کرده و سپس به لوله های مسی کندانسور نگاهی بیاندازید. کمپرسور را تمیز کرده و از صحت سلامت فن ها اطمینان حاصل کنید و در نهایت برد دستگاه و برق کشی دستگاه را بررسی کنید.
شارژ گاز داکت اسپلیت
برای شارژ گاز داکت اسپلیت دو شیر در انتهای پایینی یونیت خارجی تعبیه شده اند. یک شیر برای تأمین گاز فشرده از یونیت خارجی به یونیت داخلی است و دیگری برای دریافت گاز برگشتی از یونیت داخلی است. در ابتدا، هر دو شیر بسته هستند، ولی در حین شارژ گاز، هر دو سوپاپ به آرامی باز می شوند. با این کار گاز مبرد در کل سیستم تهویه مطبوع از جمله یونیت داخلی، خارجی و لوله مبرد توزیع می شود.
شستشوی داکت اسپلیت
شستشوی داکت اسپلیت و تمیز کردن کانال هوا مزایایی از جمله بهبود کیفیت هوای درون ساختمان، افزایش راندمان، کاهش گرد و غبار، کاهش صدا و بالا بردن قدرت پرتاب باد را دارد.
منبع: