رشته پروتز دندان چند سال طول میکشد؟

معرفی رشته پروتز دندان و بازار کار

رشته و حرفه پروتز دندان به رشته و حرفه دندانپزشکی در حوزه سلامت دندان می پردازد. تفاوت بین دندانپزشکی و پروتز در این است که دندانپزشکان آنچه را که دندانپزشک برای سلامت دندان توصیه می کند انجام می دهند. به این ترتیب رشته پروتزهای دندانی داوطلبانی را برای ساخت دندان مصنوعی آموزش می دهد. وجود فارغ التحصیلان دندانپزشکی در رشته پزشکی امری اجتناب ناپذیر است، زیرا دندانپزشکان بدون ابزار کار در زمینه سلامت دندان موفق نخواهند شد. کلیه دندانپزشکی ها نیز برای انجام آن به یک فرد آموزش دیده و ماهر نیاز دارند. در سال های اخیر رشته پروتزهای دندان با استقبال بیشتری روبرو شده و به یکی از پرطرفدارترین ها تبدیل شده است. در این زمینه آشنایی با پروتزهای دندانی برای متقاضیان این رشته ضروری است. در این مقاله رشته پروتز دندان و بازار کار آن ایجاد شده و اطلاعات مربوط به این رشته ارائه شده است.

برای ایجاد و تهیه پروتز دندان میتوانید به بهترین متخصص پروتز های دندانی شیراز مراجعه کنید.

آشنایی با رشته ترمیم دندان

رشته پروتز دندان دانشجویان و کارآموزان خود را در زمینه طراحی و ساخت پروتز دندان آموزش می دهد. تکنسین دندان مصنوعی در کنار دندانپزشک در زمینه ساخت انواع قطعات مصنوعی مرتبط با دندان فعالیت می کند. همانطور که حرفه دندانپزشکی مهم است، حرفه پروتز نیز مهم خواهد بود. برای آشنایی با رشته پروتزهای دندانی بهتر است با وظایف تکنسین پروتز دندان آشنا شوید:

استفاده از تجهیزات ویژه برای اندازه گیری و شکل دادن به فک، دهان و دندان های بیمار برای ایجاد پروتز دندانی لازم

طراحی و ساخت پروتزهای دندانی

اصلاح و ترمیم دندان مصنوعی معیوب

ترمیم و بهبود زیبایی دندان های فردی که در اثر تصادف یا بیماری استخوان شکسته شده است

نظارت بر کلینیک ها و آزمایشگاه های پروتزهای دندانی

ساخت انواع پروتزهای ثابت و متحرک

طراحی و ساخت انواع پروتزهای فک و صورت

طراحی و ساخت روکش دندان

طراحی و ساخت صفحات ارتودنسی

طراحی و ساخت دندان مصنوعی

طراحی و ساخت ایمپلنت های دندانی

آشنایی کامل با مواد اصلی مورد استفاده در ساخت دندان مصنوعی مانند واکس، پلیمر، پلاستیک، آلیاژ و…

رشته پروتز دندان مانند سایر رشته های بهداشتی و پزشکی نیاز به مهارت ها و ویژگی های خاصی دارد. افرادی که این مهارت ها را دارند در ارائه بهترین خدمات و کسب موقعیت شغلی مناسب در جامعه موفق خواهند بود:

تسلط بر فیزیک، شیمی و زیست شناسی

انگلیسی را روان صحبت کنید

توجه و دقت زیاد در تولید متخصصان دندانپزشکی

توانایی پاسخگویی به نیازهای دندانی

داشتن دستانی توانا و هنرمندانه برای انجام کارهای کوچک

توانایی خوب دیدن، به ویژه نزدیک بینی، برای درست کردن آن

رسیدگی به خواسته های بیماران

دارای مهارت های ارتباطی قوی برای برقراری ارتباط صحیح با بیماران و درک بهتر نیازهای آنها

او به تحقیق و ارتقای مداوم سواد علمی پروتزهای دندانی علاقه مند است

توانایی برقراری ارتباط با دندانپزشکان مختلف برای گسترش حرفه خود.

آ… .

تکنسین های دندانپزشکی به خاطر جایگاه و جایگاه خوب خود در جامعه نیز شناخته شده اند. اما باید گفت که این محبوبیت تا زمانی که تکنسین دندانپزشکی نقش خود را به عنوان ارائه دهنده خدمات برای همیشه ادامه دهد ادامه خواهد داشت. طبیعی است که دندانپزشکان و بیماران همیشه به آزمایشگاهی اعتماد دارند که رضایت مشتریانشان را جلب کند.

از طرفی عشق به کار مهمترین عامل موفقیت در هر زمینه ای است. حوزه پروتزهای دندانی این ویژگی را مستثنی نمی کند. چرا که این شغل 100% شغل واقعی است و در صورت علاقه می توانید این کار را به درستی انجام دهید. عموماً متقاضیان می توانند با توجه به علایق خود هر رشته پزشکی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. پذیرش در هر زمینه ای از حمایت های پیراپزشکی، از جمله پروتزهای دندانی، مستلزم یکپارچگی از جانب داوطلب است.

برای اطلاع از زمان و نحوه ثبت نام دوره های پروتز دندان بدون کنکور سال 1393 می توانید همه روزه (شامل روزهای تعطیل و جمعه) از ساعت 8 صبح با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید. نیمه شب با شماره فیزیکی 9099071290 . ارتباط با شماره داده شده فقط از طریق تلفن ثابت داخلی امکان پذیر است و با تلفن همراه قابل تماس نیست.

بازار کار دندانپزشکی

به فردی که از رشته دندانپزشکی فارغ التحصیل شده و در این حرفه مشغول به کار شده است، جراح دندان نامیده می شود. به جرات می توان گفت که وضعیت بازار پروتزهای دندان خوب به نظر می رسد. به عبارت دیگر، هر دندانپزشکی باید حداقل یک متخصص دندانپزشکی برای ارائه مراقبت های بهداشتی و زیبایی دندان داشته باشد. علیرغم رشد روزافزون سلامت جهان و نیاز کمتر به دندانپزشکی، علم دندانپزشکی همچنان در حال پیشرفت است. عمدتاً به این دلیل که افراد زیادی به زیبایی دندان های خود توجه زیادی داشته اند و خدمات زیادی در این زمینه از دندانپزشکان دریافت کرده اند. محل کار که در آن متخصصان بهداشت دندان می توانند کار کنند عمدتاً شامل دو چیز است:

کلینیک های دندانپزشکی

آزمایشگاه خصوصی دندانپزشکی

درآمد تکنسین های پروتز دندان برای همه صاحبان این شغل نابرابر و ثابت است. میزان درآمد فارغ التحصیلان پروتز دندان به کمیت کار و البته کیفیت کار بستگی دارد. اما به طور کلی و به طور متوسط، حرفه پروتز دندان در سطح یک شغل پردرآمد است. به طور طبیعی، افرادی که آزمایشگاه های خصوصی دارند درآمد بیشتری کسب می کنند. البته این درآمد بستگی به تعداد سفارشاتی دارد که آزمایشگاه دریافت می کند.

وقتی کیفیت کار در آزمایشگاه مناسب باشد، یعنی آزمایشگاه به خوبی مدیریت شود، سابقه کار خوبی خواهید داشت. این داده های کاری مناسب باعث می شود که آزمایشگاه مشتریان بیشتری را جذب کند. ناگفته نماند که میزان جذب مشتری برای لابراتوارهای دندانپزشکی به ارتباط تکنسین دندانپزشکی و دندانپزشکان بستگی دارد. به عبارت دیگر می توان گفت که عملکرد هر لابراتوار دندانپزشکی بستگی به بیمارانی دارد که دندانپزشکان به این آزمایشگاه ها مراجعه می کنند.

برای فارغ التحصیلان پروتز دندان در صورت داشتن شرایط لازم می توان آزمایشگاه ایجاد کرد. نمونه ای از این الزامات داشتن سرمایه کافی و مجوزهای لازم برای سازمان های مربوطه می باشد. آزمایشگاه های پروتز دندان، دندان های مصنوعی، قالب های ارتودنسی، روکش ها، ایمپلنت ها و غیره. کلیه خدمات مربوط به ساخت و تولید قطعات دندان مصنوعی را انجام و ارائه می دهد.

آینده این حرفه در زمینه پروتزهای دندان چشم انداز روشنی در داخل و خارج از کشور دارد. بنابراین بسیاری از افراد برای ادامه تحصیل در این رشته به کشورهای خارجی می روند. یک تکنسین دندانپزشکی با تمام مهارت ها و صلاحیت های مناسب بدون شک در سرتاسر دنیا شغل مناسبی پیدا می کند و در نتیجه درآمد زیادی خواهد داشت.

تحصیل در رشته پروتز دندان

متقاضیان تحصیل در رشته پروتز دندان رایج ترین راهی که پیش رو خواهند داشت، شرکت در کنکور سراسری خواهد بود. به دلیل محدودیت در ظرفیت دانشگاههای سراسری، تنها آندسته از داوطلبان که با آمادگی بیشتری در کنکور سراسری شرکت کنند و موفق به کسب رتبه مناسب شوند، شانس پذیرش بالایی خواهند داشت. تحصیل در رشته پروتز دندان در مقطع کارشناسی و در مقاطع بالاتر به شرط دارا بودن مدارک لازم امکان پذیر خواهد بود.
به جز ثبت نام در کنکور سراسری، داوطلبان بسیاری هستند که به دنبال راهی برای ثبت نام رشته پروتز دندانی بدون کنکور هستند. ثبت نام رشته پروتز دندانی بدون کنکور از فرصت های بسیار ویژه ای است که در اختیار داوطلبان واجد شرایط قرار گرفته است. مهمترین شرطی که داوطلبان برای ثبت نام بدون کنکور در رشته پروتز دندان نیاز دارند، سوابق تحصیلی درخشان و معدل دیپلم قابل قبول است. ثبت نام پروتز دندان صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، از میان داوطلبان واجد شرایط خاص انجام می گیرد. جزئیات این نوع از ثبت نام هر ساله در دفترچه راهنمای ثبت نام صرفا بر اساس سوابق تحصیلی رشته های پیراپزشکی قرار می گیرد.
میزان شهریه رشته پروتز دندان، یکی دیگر از مسائلی است که بسیار مورد دغدغه داوطلبان قرار می گیرد. در رابطه با شهریه رشته پروتز دندان باید گفت که میزان آن بستگی به دانشگاههای محل تحصیل داوطلبان بستگی دارد. تحصیل در دانشگاههای روزانه در رشته پروتز دندان رایگان ولی تحصیل در دانشگاههای شهریه پرداز، به ازای پرداخت شهریه امکان پذیر خواهد بود. در ادامه لیستی از دروس رشته پروتز دندان در مقطع کارشناسی ارائه شده است. لازم به ذکر است که تعداد کل واحدهای درسی رشته پروتز دندان برای مقطع کارشناسی برابر با 130 واحد است.

پروتز دندان |دندان

دروس عمومی شامل 22 واحد:

مبانی نظری اسلام
اخلاق اسلامی
انقلاب اسلامی
تاریخ و تمدن اسلامی
آشنایی با منابع اسلامی
ادبیات فارسی
زبان انگلیسی عمومی
تربیت بدنی (1)
تربیت بدنی (2)
جمعیت و تنظیم خانواده

دروس تخصصی شامل 84 واحد درسی:

جنین شناسی
آسیب شناسی
بهداشت حرفه ای
تشریح فک و صورت
رایانه و سیستمهای اطلاع رسانی (1)
رایانه و سیستمهای اطلاع رسانی (2)
فیزیک پزشکی
میکروبشناسی و کنترل عفونت
اصول حسابداری
آمار و روش تحقیق
مبانی مدیریت
روش های یاددهی و یادگیری
انبارداری
بافت شناسی
ابزارشناسی و تکنولوژی دندانسازی (1)
ابزارشناسی و تکنولوژی دندانسازی (2)
ارتودنسی نظری (1)
ارتودنسی عملی (1)
ارتودنسی نظری (2)
ارتودنسی عملی (2)
پروتز ثابت نظری (1)
پروتز ثابت عملی (1)
پروتز ثابت نظری (2)
پروتز ثابت عملی (2)
پروتز ثابت نظری (3)
پروتز ثابت عملی (3)
پروتز متحرک کامل نظری (1)
پروتز متحرک کامل عملی (1)
پروتز متحرک کامل نظری (2)
پروتز متحرک کامل عملی (2)
پروتز متحرک کامل نظری (3)
پروتز متحرک کامل عملی (3)
پروتز متحرک پاراسیل نظری (1)
پروتز متحرک پاراسیل عملی (1)
پروتز متحرک پاراسیل نظری (2)
پروتز متحرک پاراسیل عملی (2)
پروتز متحرک پاراسیل نظری (3)
پروتز متحرک پاراسیل عملی (3)
اکلوژن نظری (1)
اکلوژن عملی (1)
اکلوژن نظری (2)
اکلوژن عملی (2)
زیبایی نظری
زیبایی عملی
آناتومی و مورفولوژی دندان نظری
آناتومی و مورفولوژی دندان عملی
مواد دندانی نظری (1)
مواد دندانی نظری (2)
زبان تخصصی
ایمپلنت نظری
ایمپلنت عملی (1)
ایمپلنت عملی (2)
اتچمنت نظری
اتچمنت عملی (1)
اتچمنت عملی (2)
پروتزهای ماگزیلوفشیال نظری
پروتزهای ماگزیلوفشیال عملی
سمینار
کارآموزی

دروس کارآموزی در عرصه شامل 24 واحد:

کار آموزی در عرصه (1)
کار آموزی در عرصه (2)

شرایط ادامه تحصیل در رشته پروتز دندان در اکثر دانشگاههای علوم پزشکی کشور فراهم است. برخی از این دانشگاهها عبارتند از:

دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه شهید بهشتی تهران
دانشگاه علوم پزشکی گرگان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
دانشگاه علوم پزشکی یزد
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران

سوالات متداول

فارغ التحصیلان پروتز دندان در چه رشته هایی فعالیت می کنند؟

داوطلبان دیپلم پروتز دندان مطمئناً با روند کاری این حرفه آشنایی لازم را خواهند داشت. متخصصین پروتز دندان معمولاً در راستای طراحی و ساخت انواع دندان مصنوعی فعالیت می کنند. طراحی و ساخت دندان های مصنوعی، ایمپلنت ها، روکش های دندانی، پروتزهای فک و صورت و پروتزهای ارتودنسی نمونه هایی از فعالیت های فارغ التحصیلان پروتز دندانی است که وارد محیط کار می شوند.

فارغ التحصیلان پروتز دندان کجا کار می کنند؟

فارغ التحصیلان ارتودنسی می توانند در کلینیک های دندانپزشکی کار کنند یا آزمایشگاه های خود را راه اندازی کنند. راه اندازی آزمایشگاه نیازمند مجوزهای لازم و سرمایه کافی است.

رشته پروتز دندان در مقطع کارشناسی چند واحد تحصیلی است؟

رشته پروتز دندان در سطح مقطع دارای 130 واحد تحصیلی و مدت تحصیل 4 سال می باشد. دارندگان مدرک دیپلم معتبر با استفاده از روش های ثبت نام بدون کنکور و با کنکور در رشته پروتز دندان می توانند نمره یا نمره قبولی کسب کرده و شروع به تحصیل در این رشته کنند.

دکمه بازگشت به بالا