اقتصادی

آسیب فاضلاب ها به آبزیان کمتر از صیدغیرمجاز نیست/ پیگیر به روز رسانی قانون مجازات هستیم

فرمانده گروه حفاظت از منابع آبزیان سازمان شیلات گفت: سازمان های محیط زیست باید به طور جدی مشکل ورود آب و فاضلاب به دریا را بررسی کنند ، زیرا آب و فاضلاب غیرقانونی برای آبزیان ضرری کمتر از صید غیرمجاز ندارد.

سرهنگ هادی دیدوا در گفت وگو با patc با بیان اینکه وجود یگان حفاظت از منابع آب سازمان شیلات بر اساس مفاد قانونی است ، گفت: ماده 179 برنامه سوم توسعه ، ماده 129 قانون برنامه چهارم توسعه و ماده 233 قانون. مقاله برنامه پنجم توسعه اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ماهیت واحد حفاظت را مشخص می کند.

وی ادامه داد: “طبق ماده 2 قانون حفاظت و توسعه منابع آب جمهوری اسلامی ایران ، حفاظت از منابع و ذخایر آبی از جمله آبهای داخلی ، مرزی و دریایی در حاکمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران یک واحد حفاظت از شیلات است. مهمترین مأموریت. به عبارت دیگر ، واحد حفاظت شیلات در سازمان شیلات برای حفاظت از منابع آب و منابع آبی تحت حاکمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است. امور اداری این اداره و پرسنل آن تحت نظارت سازمان شیلات و اقدامات و اقدامات اجرایی آن تحت نظارت پلیس ناجا و مرزبانان انجام می شود.

برخورد با ماهیگیری غیرقانونی و ماهیگیران ؛ یکی از مهمترین وظایف بخش حفاظت

مدیر واحد حفاظت از منابع آبزیان سازمان شیلات با اشاره به اینکه طبق ماده 5 “قوانین ایجاد سازمان های حفاظت از شیلات” 21 وظیفه یگان حفاظت از منابع آبزیان سازمان شیلات در نظر گرفته شده است ، گفت: این امر ناشی از صید غیرقانونی و برخورد با صیادان غیرمجاز است. دادخواست قضایی و ارجاع مجرم به دادگاه قضایی. این اداره با سایر نهادهای انتظامی و نظامی تداخل نخواهد کرد. یگان حفاظت شیلات از نظر اجرای قانون ، اداره و امنیت تحت کنترل فرمانده مرزبان ناجا است و بنابراین با معاون مرزبانی ناجا تعامل کامل دارد و نتیجه این تعامل گشت های مشترک و عملیات با مرزبانی ناجا است. البته ما همکاری های لازم را با ارتش و سایر نهادها مانند سپاه نیز انجام داده ایم.

وی در ادامه گفت: بخش حفاظت از شیلات که مجاز به دفاع از ماهیگیران است اساساً برای حمایت از این ماهیگیران است. به دلیل امکانات ، تجهیزات و نیروی انسانی ، ارتباط خوبی با صیادان غیرقانونی داریم که یا به مقامات قضایی تحویل داده می شوند و یا در سیستم مدیریت شیلات با آنها برخورد می شود.

به گفته وی ، ما هنوز از عملکرد یگان حفاظت ناراضی هستیم و هنوز با هدف مورد انتظار فاصله داریم. ما سخت تلاش می کنیم تا انتظارات جامعه ماهیگیری را در آینده نزدیک برآورده کنیم.

سرهنگ دیدوا با اشاره به اینکه این ذخیرهگاه 50 پایگاه در 7 استان ساحلی کشور (از خرمشهر تا بندر گواتر و دریای خزر) دارد ، فعالانه به شکارچیان غیر قانونی و سایر کارهای ارتباطی پاسخ می دهد. وی گفت: ما با حدود 3500 کیلومتر پایگاه حفاظت از منابع آب ، منطقه فعالیت واحد می تواند تا 12 مایل برسد.

تقریباً 160 قایق ماهیگیری غیرقانونی از ابتدای سال تاکنون توقیف شده است

وی در پاسخ به این سال که تاکنون چه تعداد کشتی غیرقانونی در آب های کشور وجود دارد ، گفت: “به دلیل مسائل اقتصادی و اجتماعی ، تعداد کشتی های ناشناس در حال افزایش است ، بنابراین هیچ آمار دقیقی از کشتی های غیرقانونی وجود ندارد.” با این حال ، از ابتدای سال تا امروز ، حدود 150 تا 160 مورد قایق ماهیگیری غیرقانونی را توقیف و در دستگاه قضایی با آنها برخورد كرده ایم. امیدواریم همه دستگاه های نظامی ، انتظامی و سایر دستگاه های مرتبط به این موارد توجه ویژه داشته باشند ، زیرا این شناورهای غیرقانونی به دلیل صید غیرقانونی صدمات جدی به اکوسیستم دریایی وارد می کنند.

همه تورهای تراول ممنوع نیستند

سرهنگ دیدوار در پاسخ به سوالات کارشناسان محیط زیست مبنی بر اینکه ترال در حال از بین بردن منابع و ذخایر آبی است و آیا یگان حفاظت با یک شناور شناور در آبهای کشور برخورد کرده است ، گفت: کشیدن کامیون ممنوع است. بسیاری از روش های ماهیگیری باید با ترال انجام شود. نمی توانیم بگوییم هر ترال جرم است. تردیدی وجود ندارد که صید ماهی تراول بدون محدودیت از سازمان شیلات مجوز دارد و با توافق نامه اعلام شده مطابقت دارد یا خیر. مشکل اصلی ترال غیرقانونی است. در چند ماه گذشته ، 60 تا 70 مورد قاچاق غیرقانونی رسیدگی و به مراجع قضایی منتقل شده است.

ما در حال پیگیری به روزرسانی قانون کیفری هستیم

فرمانده یگان حفاظت از منابع آبزیان سازمان شیلات در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به بازدارندگی صیادان غیرقانونی ، اظهار داشت: طبق ماده 6 قانون حفاظت از منابع آبزیان سازمان شیلات ، اموال ماهیگیران مجازات اقتصادی ، حبس و مصادره خواهد داشت. قانون مجاز نیست. اما نکته مهم این است که حداکثر و حداقل جریمه های مجازات و حبس با میزان بازدارندگی برابر نیست. به عنوان مثال ، به دلیل سود کلان صیادان غیرقانونی ، جریمه نقدی 1 میلیون تومانی یا مصادره وسایل ماهیگیری بازدارنده نیست. سازمان شیلات به طور فعال از طریق پارلمان به دنبال به روزرسانی در قانون کیفری است. امیدواریم که بتوانیم مجازات را به روز کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

ما از نیروی انسانی و سوخت شناور کم داریم

وی در ادامه به مشکلات و محدودیت های بخش حفاظت سازمان شیلات اشاره کرد و گفت: “کمبود نیرو و کمبود سوخت شناور از مشکلات این اداره است.” این کشتی ها همیشه سهمیه دارند. قبل از افزایش قیمت بنزین ، سهمیه ها کافی هستند و نیستند. کمبود با این حال ، با افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در سال 1999 ، این سهمیه پیش بینی نشده بود ، اما کمک هایی انجام شده است و امیدواریم که این مشکلات تا قبل از پایان سال جاری برطرف شود.

ما هرگز کشتی چینی را در آبهای ایران ندیده ایم

وی در پاسخ به س questionsالاتی درباره کشتی های چینی که در آبهای ایران ترال می کنند و اینکه آیا این واحد تدابیری برای جلوگیری از این مشکل اتخاذ کرده است ، گفت: منطقه فعالیت واحد بیش از 12 مایل با دریا فاصله ندارد ، تاکنون من این کار را نمی کنم. ما فرماندهان استان ها را هم ندیدیم. برای ما مهم نیست که کشور باشد. ما با هر کشور یا فردی که بخواهد خارج از قوانین و قوانین جمهوری اسلامی عمل کند ، برخورد خواهیم کرد. تاکنون شاهد وجود کشتی های چینی نبوده ایم و گمانه زنی های بیشتری در این مورد وجود دارد. گاهی دیده می شود که کشتی های کشورهای همسایه مطابق توافق نامه کار می شوند ، اما صحیح ترال شدن کشتی های چینی در آب های آن کشور نادرست است.

سازمان های زیست محیطی فاضلاب های ورودی به اقیانوس را اهمیت می دهند

فرمانده یگان حفاظت از منابع آب سازمان شیلات گفت ما از نهادهای نظامی و انتظامی دعوت می کنیم در صورت لزوم در برخورد با متخلفان و انتقال آنها به واحدهای حفاظت شیلات استان همکاری کنند. با در نظر گرفتن آب و فاضلاب ورودی به دریا ، زیرا آب و فاضلاب غیرقانونی به حیوانات آبزی صدمه ای غیرقانونی نمی زند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا