علمی و پزشکی

آنچه بیماران سرطانی باید قبل از دریافت واکسن کرونا بدانند

دریافت یا عدم دریافت واکسن کرونا یکی از مهمترین موارد برای بیماران سرطانی است و این بیماران باید توجه داشته باشند که فارغ از هر درمانی می توانند واکسن کرونا را دریافت کنند.

به گزارش patc و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، به طور کلی باید به کلیه بیماران سرطانی دسترسی به واکسن کرونا داده شود.

تصمیم گیری در مورد زمان واکسیناسیون Covid-19 در بیماران مبتلا به آسیب مغزی آسیب دیده باید در هر مورد و با راهنمایی پزشک انجام شود.

توجه به این نکته مهم است که اگر مبتلا به سرطان یا بدخیمی هماتولوژیک هستید که نیاز به شیمی درمانی دارد یا در پنج سال گذشته تومور تشخیص داده شده است ، ممکن است خطر بیماری قلبی و واکسن کووید افزایش داشته باشد. در اولویت قرار خواهد گرفت.

صرف نظر از نوع درمانی که بیماران سرطانی دارند ، می توانند واکسن کرونا دریافت کنند و تزریق واکسن مانعی برای ادامه درمان نیست.

به طور کلی ، اگر بیمار مشکلی در تأخیر در شیمی درمانی دارد ، برای اینکه واکسن مثر باشد ، توصیه می شود که واکسن Covid-19 دو هفته قبل از شیمی درمانی انجام شود.

بدیهی است که در بیشتر موارد ، شیمی درمانی برای بیماران به تأخیر نمی افتد. در چنین مواردی ممکن است بیمار در حین شیمی درمانی واکسن نیز دریافت کند اما توصیه می شود در همان روزی که بیمار شیمی درمانی می کند واکسینه نشود و این کار را قبل از آن انجام دهد.

اگر قبل از دریافت واکسن شیمی درمانی بوده اید ، توصیه می شود واکسن را در صورت طبیعی بودن فشار خون استفاده کنید.

برای بیمارانی که در آستانه پایان درمان با سیتوتوکسیک قرار دارند ، توصیه می شود اولین دوز در پایان درمان و در فواصل زمانی تجویز شود.

اگر شیمی درمانی سیتوتوکسیک یا ایمونوتراپی دریافت می کنید ، برخی از متخصصان توصیه می کنند که واکسن 15 روز پس از درمان و 7 روز قبل از درمان بعدی تزریق شود که سه هفته تحت تأثیر قرار می گیرد.

از طرف دیگر ، واکسیناسیون بین چرخه شیمی درمانی و مدت زمان طولانی تر توصیه می شود (شمارش خون معمولاً 7 تا 14 روز پس از درمان است ، اما این ممکن است بسته به نوع درمان متفاوت باشد).

در صورت جراحی بهتر است یک هفته قبل از عمل واکسن بزنید. واکسیناسیون می تواند در هر زمان از این زمان ، با تعداد زیادی گلبول سفید رخ دهد.

اگر قبلاً عوارض جانبی شدید ناشی از هر نوع واکسن یا داروی تزریقی داشته اید یا هر نوع سرفه دیگری دارید ، در این مورد با پزشک خود صحبت کنید ، زیرا دستورالعمل ها متفاوت است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا