برترین های کار و کسبعلمی و پزشکی

انواع دیزل ژنراتور بر اساس مولدها آن‌ها

کارخانجات سازنده بر اساس نوع کاربرد چهار نوع را پیشنهاد می کنند:

  1. ژنراتور اضطراری ( Emergency Generator )
  2. ژنراتور پایه ( Prime Generator )
  3. ژنراتور دائم (Continuous Generator )

مولد پایه (Prime)
معمولا در اماکنی که مورد استفاده قرار می گیرد. خروجی با بارهای مختلف در زمان های نامحدود قابل تامین می باشد. این ژنراتورها عموما قادر به تامین پیک تقاضای 100%  ظرفیت اولیه بوده و با 10% ظرفیت اضافه بار برای مدت زمان محدود نیز در دسترس می باشند.

مولد دائم (Continuous)
برای امور نیروگاهی یا برق سراسری مورد استفاده قرار می گیرد و قابلیت فراهم سازی توان پیوسته برای یک بار ثابت تا ظرفیت نامی خروجی برای زمان های نامحدود را دارد و برای ظرفیت اضافه بار در دسترس نمی باشد. از این نوع ژنراتورها در اماکنی که از شبکه سراسری برق دور بوده و یا بهره مندی از آن به صرفه نمی باشد استفاده می شود. شرکت آماده ارائه خدمات طراحی و اجرای سیستم های برق اضطراری متناسب با نیاز مجموعه های صنعتی، ساختمانی و آزمایشگاهی با بهره گیری از تخصص و تجارب متخصصان خود می باشد.

Types of diesel generators based on their generators

انواع مولدهای دیزل ژنراتور

انواع مولدهای دیزل ژنراتورها بر اساس اندازه، کاربرد و منبع خارجی یا انرژی مکانیکی استفاده شده متفاوت است. تعریف ژنراتور الکتریکی بسیار ساده است: ماشینی که انرژی مکانیکی را به الکتریسیته تبدیل می کند. هدف اولیه ژنراتورهای الکتریکی تامین برق پشتیبان به دلیل قطعی برق است، اگرچه  برای ژنراتورهایی وجود دارند که به عنوان تنها منبع برق عمل می کنند که ممکن است در معدن و عملیات نفت و گاز مورد نیاز باشد.
انواع مولدهای دیزل ژنراتور اغلب بر اساس منبع خارجی یا انرژی مکانیکی آنها دسته بندی می شوند. بنابراین صحبت در مورد انواع مولدهای دیزل ژنراتور شامل انواع تولید برق است.پس انواع مولدهای دیزل ژنراتور چیست و چگونه با هم مقایسه می شوند؟

تولید برق انواع مولدهای دیزل ژنراتور از این منابع خارجی حاصل می شود:

گازوئیل

به طور معمول برای دوره های کوتاه استفاده می شود.

محبوب ترین سوخت برای ژنراتورهای صنعتی.

گاز طبیعی

ژنراتورها به دسترسی زیرزمینی به گاز طبیعی متکی هستند. از بنزین یا گازوئیل بیشتر دوست دار محیط زیست هستند.

پروپان

یکی دیگر از جایگزین های سبزتر برای گازوئیل و بنزین. اغلب انتخاب برای سوخت زمانی که گاز طبیعی یک گزینه نیست.
سایر منابع خارجی عبارتند از باد، خورشید، آب (آب)، زغال سنگ و انرژی هسته ای که بیشتر توسط ژنراتورها در نیروگاه ها برای مهار برق شبکه و هیدروژن استفاده می شود که معمولاً در آزمایشگاه ها استفاده می شود. خانه ها، مشاغل، مراکز پزشکی و بیمارستان ها برای تبدیل به برق به گازوئیل، بنزین یا گاز طبیعی متکی هستند.

چه نوع ژنراتورهایی وجود دارد؟

انواع مولدهای بر اساس کاربرد: قابل حمل، اینورتر، آماده به کار و صنعتی. ژنراتور قابل حمل برای چه مواردی استفاده می شوند؟ انواع مولدهای دیزل
واحدهای قابل حمل معمولاً وسایل کوچک ضروری را در خانه یا برای کمپینگ تامین می کنند. همانطور که از نام آن پیداست، اینها ژنراتورهای متحرک هستند. اگر با بنزین تغذیه شوند، معمولا بین 7.5 ساعت تا 12 ساعت کار می کنند. ما گفتیم “معمولا”، زیرا تعدادی از آنها می توانند 18 یا حتی 24 ساعت کار کنند. گفتنی است، زمان کار به بار بستگی دارد، که به میزان توان تولید شده و انرژی ژنراتور اشاره دارد. مخزن سوخت در داخل ژنراتور و وسایل یا دستگاه ها قرار دارد و مستقیماً به پریزهای ژنراتور وصل می شود.

انواع مولدهای دیزل ژنراتور صنعتی قابل حمل، که می توانند کار ژنراتورهای قابل حمل تجاری را نیز انجام دهند، در دسترس هستند و می توانند کمتر از 16 ساعت کار کنند و چندین دستگاه را تغذیه کنند. اینها می توانند در اندازه متفاوت باشند. برخی از آن‌ها برای حمل بسیار بزرگ هستند، اما می‌توان آنها را روی یک تریلر قرار داد و به عنوان مثال، به یک محل ساخت و ساز برد. انواع مولدهای دیزل ژنراتور قابل حمل معمولا از بنزین، گازوئیل یا گاز طبیعی استفاده می کنند. برخی حتی به متکی هستند که انرژی کارآمدتر از گاز طبیعی است، اما سنگین تر است. پروپان عمدتاً برای کاروان‌ها استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند برای روزها حرکت کند – برخی حتی می‌توانند بیش از یک هفته دوام بیاورند. اکثر واحدهای قابل حمل معمولاً دارای نویز هستند، زیرا فاقد عایق صدا هستند. امروزه مدل های بیشتری در بازار ظاهر می شوند که این مشکل را برطرف می کنند.

اینورتر

سبک و جمع و جور، اینها در واقع با تعریف ژنراتور قابل حمل مطابقت دارند، با این حال به عنوان یک دسته در نظر گرفته می شوند. تامین انرژی الکترونیک با ژنراتور می تواند مشکل باشد، اما اینجاست که ژنراتورهای اینورتر بسیار ارزشمند هستند. در حالی که آنها کاربردهای زیادی دارند، به ویژه برای رایانه ها، مایکروویوها، تلفن های همراه و سایر تجهیزات الکترونیکی حساس که به مقادیر خاصی از ولتاژ و فرکانس نیاز دارند، مفید هستند.

انواع مولدهای دیزل ژنراتور آماده به کار

این یک پوشش ژنراتور است و اگر ضد صدا باشد، می تواند به کاهش نویز کمک کند. همچنین محافظت در برابر عناصر را فراهم می کند. قرار دادن یک ژنراتور سایبان در داخل یک محفظه می تواند سطح مهمی از امنیت و محافظت اضافی در برابر آب و هوا را اضافه کند.

ژنراتورهای صنعتی چیست؟

اینها معمولاً ژنراتورهای آماده به کار هستند، اما در مقیاس متفاوت. آنها در یک محیط صنعتی کار می کنند که در آن برق برای همه چیز از رباتیک، ماشین آلات و سیستم های روشنایی گرفته تا مراکز محاسباتی تقاضای زیادی دارد. به همین دلیل، این واحدها ژنراتورهایی با ظرفیت بالا، قوی و قادر به تامین برق طولانی مدت و مداوم هستند. در نتیجه، آنها باید بزرگ و قدرتمند باشند.

انواع مولدهای دیزل ژنراتور های صنعتی در مقابل تجاری

اینها اغلب به صورت مترادف استفاده می شوند، اما متفاوت هستند. وقتی یک ژنراتور با اندازه صنعتی را می بینید، آن را می شناسید. بیشتر ژنراتورهای صنعتی امروزی برای سرکوب نویز با قطعاتی مانند پایه‌های لرزش سنگین طراحی شده‌اند که شوک و ارتعاش را جذب می‌کنند. ژنراتور صنعتی را می توان در نیروگاه ها و برخی بیمارستان ها یافت. ژنراتورهای تجاری معمولاً آنقدر بزرگ نیستند و کاربردها و محیط آنها نیز به همان میزان قدرت نیاز ندارند. مراکز پزشکی و بلوک های اداری معمولاً بسته به نیاز خود از این ژنراتورها استفاده می کنند.

انواع مولدهای دیزل ژنراتور های صنعتی

این به انرژی مکانیکی مورد استفاده و اندازه ژنراتور اشاره دارد. به عنوان مثال، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، ژنراتورهای صنعتی مانند قابل حمل وجود دارند، اما این ژنراتورها برای انجام وظیفه ژنراتورهای بزرگ و قدرتمند نیستند. واحدهای صنعتی معمولاً ژنراتورهای موتور دیزلی هستند، اگرچه گاز طبیعی، بنزین و حتی هیدروژن انواع دیگر هستند.

انواع موتورهای دیزلی

دو نوع موتور دیزلی دو زمانه و چهار زمانه هستند. موتورهای دیزلی معمولی به چرخه چهار زمانه متکی هستند، در حالی که موتورهای بزرگتر از چرخه دو زمانه استفاده می کنند.
کارکرد موتور چهار مرحله دارد: ورودی، فشرده سازی، احتراق و اگزوز. در چرخه دو زمانه، این چهار مرحله در یک دور 360 درجه میل لنگ رخ می دهد. در موتور چهار زمانه مراحل دو دور کامل انجام می شود.

ارزش – دیزل ژنراتورها نسبت به سایر انواع ژنراتور مقرون به صرفه تر هستند و قیمت خرید پایین تری دارند.

– گازوئیل بازده حرارتی بالاتری نسبت به ژنراتورهای بنزینی دارد که کارکرد آن را ارزان‌تر می‌کند.

دوام – موتورهای سختی که در محیط ها و شرایط مختلف مقاومت می کنند.

تعمیر و نگهداری کم – قطعات کمتری نیاز به تعویض دارند و حتی در این صورت هزینه قطعات کمتر از ژنراتورهای بنزینی است.

طول عمر – تا زمانی که ژنراتور به درستی نگهداری شود، کاربران می توانند سال ها استفاده کنند.

معایب انواع مولدهای دیزل ژنراتور

انتشار CO2 بالا – فناوری ها در کاهش ردپای کربن ژنراتورهای دیزل پیشرفت هایی داشته اند، اما هنوز راه درازی در پیش دارند.

سر و صدا – اگر اقداماتی برای کاهش صدا انجام نشود، آلودگی صوتی می تواند زیاد باشد.

وزن – دیزل ژنراتورها سنگین هستند و به راحتی جابه جا نمی شوند.

خوردگی – برای جلوگیری از خوردگی باید در جدیزل ژنراتور در واقع موتور ژنراتوری است که از دو قسمت اصلی یعنی موتور دیزلی و آلترناتور (ژنراتور) تشکیل شده است و بوسیله آن می توان با سوخت دیزل یا همان گازوئیل در مقیاس های متفاوت برق تولید کرد. در ادامه اجزای اصلی ژنراتور را مورد بررسی قرار می دهیم.

دکمه بازگشت به بالا