اقتصادی

عرضه ۴٠ کیلوگرم طلا فردا در بورس کالا

مدیر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ایمیدرو با تشریح جزئیات عرضه فیزیکی طلا و انتشار اوراق سکه از سوی بورس کالا، تاکید کرد: عرضه اوراق طلا تنها از طریق بانک ها نخواهد بود، موضوع در حال حاضر در مرحله است. مذاکرات با بانک مرکزی است، اما فردا (یکشنبه – 13 آذر) 40 کیلوگرم طلا به صورت فیزیکی برای رقابت در بورس کالا عرضه می کند.

امیر صباغ در گفت وگو با patc، با تاکید بر این موضوع (اوراق اوراق فقط توسط بانک کارگشایی) توضیح داد: از یکی دو ماه گذشته تصمیم بر این شد که اوراق گواهی سپرده کالایی بر اساس شمش طلا در بورس کالا عرضه شود. و بانک A مرکز قرارداد امضا شده است. عرضه این اوراق از طریق بورس کالا خواهد بود.

وی ادامه داد: عرضه فیزیکی خواهد بود، همچنین از طریق بورس کالا عرضه حدود چهار برابر است که فردا (یکشنبه 13 دی ماه) 40 کیلوگرم طلای فیزیکی روی تابلوی بورس وجود دارد.

صباغ تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم تاییدیه های لازم را اخذ کنیم، عرضه از طریق بانک کارگشایی انجام می شود. مدارک تاییدیه محصول آماده است و منتظر تایید نهایی و مجوز عرضه از بانک مرکزی (از طریق بانک کارگشای) هستیم. امیدواریم فردا مجوز شروع عرضه را دریافت کنیم که در این صورت عرضه از اواخر هفته جاری یا احتمالا اوایل هفته آینده آغاز می شود.

مدیر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ایمیدرو خاطرنشان کرد: همانطور که قبلاً اشاره شد، عرضه از طریق بورس کالا آغاز شده و فردا 40 کیلوگرم طلای فیزیکی وارد بازار می شود. همچنین در حال مذاکره با بانک مرکزی برای تعیین شرایط و تناژ عرضه از طریق بانک کارگشای هستیم. بنابراین، در صورت صدور از طریق بانک کارگشای، گواهی سپرده کالایی مبتنی بر شمش طلا در ترکیبی از سه مدل مختلف صادر و به فروش می رسد، در غیر این صورت از طریق بورس ادامه خواهد داشت.

صباغ افزود: در گواهی عرضه سپرده، اگر مردم کالای شمش طلا را با وزن بیش از یک کیلوگرم خریداری کنند، قابل تحویل فیزیکی است. بنابراین هر دو امکان تحویل فیزیکی دارند (عرضه از طریق بورس کالا باید فیزیکی باشد و خرید حداقل یک کیلوگرمی از طریق بانک کارگشایی به فیزیکی تبدیل شود).

وی در خصوص وزن قابل ارائه از طریق بانک سپرده (مشروط به تایید بانک مرکزی) گفت: در حال مذاکره برای اخذ گواهی سپرده از بانک مرکزی هستیم و هدف فعلی 500 کیلوگرم است.

گفتید که اواسط آذرماه مدیرعامل شرکت طلای زرشوران نیز گفته بود که حجم فروش شمش طلا در دو ماه گذشته 10 برابر شده و استقبال بازار خوب بوده که نقدینگی را برای شرکت به ارمغان آورده است. تفاهم نامه تفاهم نامه ای بین بانک ملت، ایمیدرو و زرشوران در ماه گذشته برای فروش اوراق گواهی سپرده شمش طلا به متقاضیان منعقد شد.تصمیم به فروش به عنوان گواهی سپرده شمش طلا این روش مزایای زیادی دارد؛ چون شمش طلا یک کیلوگرم است، هیچکس به تنهایی نمی تواند آن را بخرد، اما وقتی به صورت گواهی سپرده باشد، افراد با سرمایه اندک نیز می توانند آن را خریداری کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا