برترین های کار و کسبعمومی

قبل از کاشت نهال بدانید

اگر قصد دارید چند نهال را با هم بکارید، متناسب با نوع نهال باید بین آن‌ها فاصله بگذارید؛ مثلا درخت توت، به پر شاخ و برگ‌بودن معروف است و طبیعتا نهال توت باید فاصله‌ای ۳ تا ۴ متری با نهال کناری داشته باشد اما اگر می‌خواهید درختی مثل سرو تبریزی که راه آسمان را می‌گیرد بکارید، فاصله یک و نیم الی ۲متری کافی است.

اقدامات بعد از کاشت نهال |بهترین خاک برای کاشت نهال

4 اقدام مهم قبل از احداث باغ و کاشت نهال

تحقیق در مورد اینکه در چه زمینی کار کنیم؟ چه محصولی پرورش دهیم ؟ و محصولات تولیدی را چگونه و کجا بفروشیم و آیا علاقه و توانایی ِ احداث باغ و کاشت نهال را داریم؟ و از چه کسانی میتوانیم کمک بگیریم؟ از نکات مهم قبل از احداث باغ و کاشت نهال است که در اینجا سعی کردیم تا شما را بیشتر با این موارد آشنا کنیم.

اقدامات مهم قبل از کاشت نهال

1-شناسایی بازار هدف قبل از احداث باغ و کاشت نهال

قبل از کاشت نهال و احداث باغ و قبل از اینکه تصمیمی بگیرید حتی یک بذر یا نهال را کجا بکارید و یا چه میزان بکارید ابتدا باید انگیزه در مورد تولید محصول و اینکه آیا محصول برای مصارف صنعتی مثل :مربا ،کمپوت ،میوه خشک، تازه خوری یا خشکبار است، تحقیقات زیادی در مورد بازار انجام داد.

در هنگام شاید این امکان وجود داشته باشد که بهترین هلو در منطقه شما تولید شود، ولی اگر بازار از این محصول اشباع شده و یا دسترسی شما به بازار سخت است ،چه میشود!؟
هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت!

قبل از انتخاب و کاشت نهال، بازار های مواد غذایی و میادین میوه و تره بار منطقه خود را بررسی کنید تا متوجه شوید چه چیزی بهتر و بیشتر به فروش می رسد. در انتخاب و کاشت نهال اگر محصولی را انتخاب کردید و باغداران دیگری نیز این محصول را کاشتند نگران نباشید.

ممکن است شما محصول با کیفیت تری تولید کنید، اما اگر در منطقه ی شما این محصول بیش از حد تولید و بازار اشباع شده باشد در این زمان بهتر است محصول دیگری انتخاب کنید و اگر همان محصول را انتخاب کردید سعی کنید محصول بی نظیری تولید کنید یا دیگری از همان محصول را بکارید. به عنوان مثال اگر خیلی ها در منطقه انگور عسگری یا هلوی کاردی دیررس کاشته اند شما انگور پرلت میان رس و هلوی پیش رس یا میان رس انتخاب کنید.

2-آشنایی با کار قبل از احداث باغ و کاشت نهال

قبل از شروع بهتر است مدتی روی زمین کار کنید تا ابتدا متوجه شوید که با چه شغلی سروکار دارید و با این کار نوع خاک، بافت خاک ،جهت وزش باد، میزان تابش نور خورشید، نوع آب و هوا و … را بهتر می شناسید. کار کردن درمحیط باز، در روزهای سرد زمستان و آفتاب داغ تابستان احتیاج به عشق دارد.

شما در این مدت متوجه خواهید شد که آیا باغدار خواهید شد یا نه؟ و بهتر است هرچه زودتر به این نتیجه برسید! اگر قبلا کار کشاورزی یا کرده اید و از روند کار لذت نبرده اید از این کار صرف نظر کنید. همچنین می توانید این کار را با مشارکت افراد متخصص دیگری انجام دهید، آنها می توانند به شما آموزش دهند و شما را راهنمایی کنند و هم چنین ممکن است با تجهیزات باغداری آشنا شوید و جزییات دیگری نیز وجود دارد که فقط با تجربه به دست خواهید آورد.

3-انتخاب زمین قبل از احداث باغ وکاشت نهال

شما برای احداث باغ و کاشت نهال به یک قطعه زمین به مدت طولانی احتیاج خواهید داشت، شما قصد دارید باغ خود را در این زمین احداث کنید و وقت زیادی در این زمین بگذرانید. زمین شما باید در جایی باشد که بیش از یک فصل قابل استفاده باشد، زمینی که انتخاب می کنید بهتر است از نظر باشد، PH مناسبی داشته باشد و ترجیحا در شیب های شمالی زمین را برای احداث باغ انتخاب کنید.

4-برنامه ریزی برای تولید محصول،قبل از احداث باغ و کاشت نهال

قبل از شروع به کار برای کاشت نهال ها در زمین باید بدانید چه محصولی را متناسب با شرایط آب و هوایی و خاک زمین می توانید در باغ پرورش دهید. عادت رشد درخت، رقم مورد نظر، فاصله درختان باغ، نحوه باردهی، عمر درخت و اینکه، بسته به نوع درخت احتیاج به رقم پر کننده یا فیلر خواهیم داشت یانه؟ باید در نظر گرفته شود.

تحقیق کنید تا متوجه شوید چه چیزهایی را می توانید در کنارهم بکارید! همه ی گیاهان باهم کنار نمی آیند ،برخی برای تغذیه میجنگند و بعضی دیگر آفات خطرناکی را جذب میکنند که میتوانند به درختان اصلی آسیب برسانند و از طرفی بعضی از جفت ها نتیجه ی فوق العاده ای میدهند ،حشرات خوب یا گرده افشانها را به خود جذب میکنند و تعادل ساده و خوبی ایجاد میکنند.

مرحله بسیار مهم احداث باغ

پس از دانستن اینکه قرار است چه محصولی و در چه سطحی پرورش دهیم نوبت به آماده سازی زمین، کاشت نهال و احداث باغ میرسد که در این مورد به صورت کامل در این قسمت توضیحاتی داده شده است.

1-آماده سازی زمین قبل از کاشت نهال

برای کاشت نهال اگر از قبل برنامه ریزی می کنید بهتر است خاک و زمین خود را یک سال قبل آماده کنید. در فصل بهار زمانی که زمین گاو رو شد و علف های هرز هنوز نارس هستند با شخم زدن به موقع خاک ، آنها را از بین ببرید.

چگونه زمین را آماده کاشت نهال کنیم؟چه میزان کود برای احداث باغ نیاز است؟

در تابستان زمانی که خاک رطوبت ندارد به وسیله ریپر بلدوزر یا بیل مکانیکی لایه های خاک را بدون اینکه باهم مخلوط شوند بشکنید. قبل از شکستن خاک برای هر هکتار 150 تن کود دامی پوسیده یا کمپوست در نظر بگیرید و بر اساس آنالیز خاک ،کود های شیمیایی مورد نیاز را به خاک اضافه کنید.

پس از شکستن لایه های خاک و مخلوط شدن کودها با خاک باید زمین را گونیا کنید تا همه درختان باغ به صورت منظم در ردیف ها قرار بگیرند چون مهم ترین مشخصه ی یک باغ خوب نظم آن است ، با این نظم در آینده برای انجام عملیات کود دهی ،خاک ورزی ،هرس ،سم پاشی ،مبارزه با علف های هرز و برداشت ،کار شما را آسانتر میکند.

بعد از گونیا کردن زمین، توسط دستگاهی مثل گریدر ،تیغ بلدوزر یا تراکتور 3 الی 4 سانت از خاک سطحی را جمع کرده و به صورت پشته هایی به عرض 120 سانت و ارتفاع 40 الی 50 سانت در طول زمین ایجاد کنید.

بهترین زمان کاشت نهال

اکنون زمین شما آماده است و میتوانید محصول مورد نظر خود را بکارید ،میتوانید بذر بکارید یا از نهال پیوند شده استفاده کنید ،بهترین زمان برای کاشت نهال بسته به منطقه و نوع درخت از اواخر پاییز تا اوایل بهار است البته در نظر گرفتن این نکته بسیار مهم است که پس از خزان هر چه زودتر اقدام به انتقال نهال به زمین اصلی نماییم.

تایم لاین بهترین زمان کاشت نهال

زیرا زمان کافی برای ترمیم ریشه های آسیب دیده و مستقر شدن ریشه نهال در زمین اصلی و شروع رشد، هم زمان با آغاز فصل رویش با بقیه درختان خواهیم داشت و نسبت به نهالی که اواخر زمستان کاشته شده یک فصل رشد جلو تر هستیم زیرا نهالی که در اواخر زمستان یا اوایل بهار کاشته می شود حدود دو ماه زمان برای ترمیم و استقرار ریشه نیاز دارد و با شروع گرما رشد نهال متوقف می شود.

بهترین زمان برای کاشت بذر اواخر پاییز است. اگر میخواهید در احداث باغ خود از کاشت نهال استفاده کنید توصیه میشود حتما از نهالستان های معتبر نهال خود را تهیه و از از کنار جاده ها و مراکز نامعتبر خودداری کنید. دقت کنید که با کاشت نهال خیلی زودتر از بذر ماهیت باغ خود را مشخص می کنید.

5 مرحله مهم کاشت نهال

5 مرحله مهم کاشت نهال

1-حفر چاله برای کاشت نهال

برای کاشت نهال با رعایت تراکم مناسب رقم ، با فاصله های مشخص شده از قبل چاله هایی به ابعادی که متناسب با ریشه نهال مورد نظر است بر روی پشته ها حفر می کنیم.

2-آماده سازی و تیمار ریشه ها قبل از کاشت نهال

پس از انتقال نهال ریشه لخت از نهالستان و قبل از کاشت نهال به علت اینکه ریشه ها احتمالا حین کنده شدن از زمین نهالستان گردو آسیب دیده و زخمی شده اند،باید ریشه های زخمی و آسیب دیده و ریشه هایی که رشد عمودی و افقی زیادی دارند را هرس کرده و با انجام عملیاتی به اسم پریلیناژ ریشه های زخمی را تیمار و در کل باعث محافظت فیزیکی از ریشه ها ،حفظ رطوبت ریشه ها ،تحریک ریشه زایی ،استقرار بهتر ریشه ،قارچ کشی و افزایش مقاومت در برابر آفات و بیماری ها شد.

محلول پریلیناژ: ضدعفونی ریشه نهال قبل از کاشت

ترکیبی از کود دامی پوسیده ی الک شده به علاوه مواد قارچ کش ،باکتری کش ،خاک رس ،آب ،شکر و در مواردی کود های میکرو ، ماکرو و هورمونهای ریشه زایی است.

روش تهیه و استفاده از محلول پریلیناژ به زبان ساده

به طور معمول 200 گرم از سم قارچ کش ( بنومیل ) + 500 گرم شکر + 50 گرم کود کامل پودری را به 60 لیتر آب اضافه می کنیم. در این مرحله میزان مناسبی از کود دامی پوسیده ی الک شده و خاک رس الک شده حدودا از هرکدام 15 کیلو به محلول ساخه شده اضافه میکنیم تا غلظتی شبیه به ماست ایجاد شود.

تهیه و روش استفاده از محلول پرالیناژ : ضد عفونی کننده ریشه نهال قبل از کاشت

تا زمانی که ریشه نهال را وارد آن کردیم ریشه ها کاملا با محلول بدست آمده آغشته شوند. با این کار به غیر از قارچ کشی و تیمار ریشه های آسیب دیده عناصر غذایی موردنیاز درخت در حین بیدار شدن در دسترس ترین نقطه ی ممکن قرار میگیرند.

3-کاشت نهال

دقت کنید محل پیوند نهال در جهت باد غالب منطقه قرار بگیرد و ریشه ی نهال را تا جایی که قبلا در خاک بوده و داغ خاک کاملا مشخص است ،یا محل آخرین ریشه در چاله گذاشته و با خاک خشک اطراف ریشه را پر میکنیم. حتما بعد از کاشت نهال همه قسمتهای نهال که از خاک بیرون است با رنگ سفید پلاستیک که با آب رقیق شده رنگ آمیزی شود.

نکته بسیار مهم در زمان کاشت نهال

طوقه بیشتر درختان مثل بادام ،هلو ،گردو و…اگر در معرض خاک و رطوبت قرار بگیرد دچار پوسیدگی شده و با گذشت زمان و گرم شدن هوا پوسیدگی افزایش یافته و نهال از بین می رود، ولی برخی درختان مثل سیب ، گلابی و به، دچار پوسیدگی طوقه نمی شوند اما اگر از قسمت پیوند در خاک قرار بگیرند و ریشه دار شوند عقیم میشوند و محصولی تولید نمیشود. درختانی نیز هستند که به وسیله ی قلمه تکثیر میشوند مثل انگور، انار و …که تا هر بخشی ازتنه نهال زیر خاک قرار بگیرند بدون هیچ مشکلی رشد کرده و زندگی خواهد کرد.

پس از کاشت نهال را از ارتفاع حدود 70 یا 80 سانتی متری از سطح زمین بوسیله قیچی باغبانی سربرداری کرده و تمامی شاخه های جانبی را حذف می کنیم با این کار تعادل بین ریشه های زخمی نهال منتقل شده با ساقه برقرار میشود و باعث تحریک، جوانه های انتهایی ساقه ی موجود میشود. از این شاخه ها در آینده برای استفاده میکنیم و این کار نظم و زیبایی باغ شما را بیشتر میکند .

4-محافظت از باغ بعد از کاشت نهال

برای جلوگیری از و سربرداری همه ی قسمت های نهال، از روی خاک تا آخرین قسمت را با رنگ سفید پلاستیک که بر پایه ی آب است رنگ آمیزی میکنیم. دقت کنید که اگر این رنگ در طول زمستان توسط بارندگی از بین رفت دوباره تمدید شود.
برای جلوگیری از خسارت جوندگان باید نهال را با روش هایی مثل استفاده از کارتن ،توری ، فوم و… و یا استفاده از سموم دور کننده ای مثل رابی تکس که احتیاج به تمدید دارد استفاده میکنیم . استفاده از کارتن علاوه بر دفع جوندگان باعث جلوگیری از رشد پاجوش های جدید میشود.

 

دکمه بازگشت به بالا