نماد سایت patc

محاسبه مخزن سوخت دیزل ژنراتور

مخزن سوخت دیزل ژنراتور

مخزن سوخت دیزل ژنراتور موتورسازان به مخزن سوخت زیر پایه و مخزن سوخت خارجی تقسیم می شود. به طور کلی، ظرفیت مخزن بنزین زیر پایه به مدت ۸ ساعت کارکرد مداوم دارد.

محاسبه ظرفیت مخزن سوخت دیزل ژنراتور

ساده ترین روش محاسبه این است که توان (کیلووات) دیزل ژنراتور را در ۲.۱ ضرب کنیم و این رقم تقریباً برابر با مصرف سوخت در هشت ساعت است.

ابتدا باید تعیین کنید که چه مقدار سوخت برای ذخیره کردن نیاز دارید زیرا این کار ظرفیت مخزن سوخت شما را مشخص می کند. حداقل ظرفیت ذخیره سازی را ابتدا با تخمین سه پارامتر زیر محاسبه کنید.

انبار اضطراری: برای تأخیر در عرضه یا نیازهای مصرف بیش از حد به چه مقدار سوخت نیاز دارید؟

زمان سررسید برای عرضه: مدت زمان مورد نیاز برای خرید سوخت از فروشنده به سایت ژنراتور چقدر است؟

انبار زمان سرب: چه مقدار سوخت برای کارکرد ژنراتور خود در طول زمان تولید نیاز دارید.

چه سطحی از ظرفیت ذخیره سازی سوخت برای شما مناسب است؟

در مورد قطع برق که به ندرت یا کوتاه مدت است، یک مخزن ذخیره کوچکتر برای نیاز سوخت شما کافی است. با این حال، برای پر کردن باک خود باید بیشتر سوخت را در قطعات کوچکتر خریداری کنید. در حالی که سرمایه‌گذاری اولیه (هزینه‌های سرمایه‌ای) کم در راه‌اندازی مخزن ذخیره‌سازی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری کم را متحمل می‌شوید، هزینه تحویل سوخت در هر واحد بالاتر خواهد بود.

هنگامی که ژنراتور برای پشتیبانی از مؤسسات تجاری بزرگ یا جاهایی که قطع برق مکرر است و برای مدت طولانی ادامه دارد، به مخازن ذخیره بزرگ نیاز است. در این صورت، می توانید سوخت را کمتر و در حجم های بزرگتر خریداری کنید. با این حال، هزینه های اولیه (هزینه های سرمایه ای) بیشتری را در راه اندازی مخزن ذخیره سازی خود متحمل خواهید شد.

هزینه های نگهداری نیز در دراز مدت بالا خواهد بود. از سوی دیگر، هزینه تحویل سوخت به ازای هر واحد کاهش می‌یابد، زیرا می‌توانید مقادیر زیادی سوخت را برای تحویل یکباره سفارش دهید. با این حال، باید هزینه‌های پنهان ناشی از خطرات ذخیره‌سازی مقدار بیشتری سوخت را نیز در نظر بگیرید.

مزایای مخزن سوخت دیزل ژنراتور زیر پایه

مخزن سوخت زیر پایه با مجموعه ژنراتور یکپارچه شده است. ساختار کلی جمع و جور و زیبا است.

از آنجا که قیمت مخزن سوخت زیر پایه، بالا نیست، می تواند در هزینه برای مشتری صرفه جویی کند.

می تواند فضای اتاق ژنست را ذخیره کند.

مخزن سوخت زیر پایه شامل پورت پر کردن دیزل، نشانگر سطح گازوئیل و ورودی و خروجی لوله روغن دیزل است که برای مشتری بسیار راحت است.

البته، اگر ظرفیت مخزن سوخت زیر پایه کافی نیست، می توانید یک مخزن سوخت خارجی اضافی انتخاب کنید. ظرفیت آن می تواند مطابق با نیاز شما ساخته شود.

اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور

موتور دیزل (موتور احتراق داخلی)

موتور دیزل در دیزل ژنراتور نقش کلیدی ایفا می‌کند. این موتور از اصول احتراق داخلی استفاده می‌کند و با احتراق سوخت دیزل انرژی تولید می‌کند. اجزای اساسی موتور شامل سیلندرها، پیستون‌ها و سیستم احتراق هستند.

ژنراتور برق

ژنراتور برق در دیزل ژنراتور مسئول تبدیل انرژی مکانیکی از موتور به برق است. این بخش شامل سیم‌کشی، مغناطیس‌ها و قطب‌هاست. سیستم ژنراتور برق باید در انتقال انرژی به بار مصرفی به صورت مطمئن عمل کند.

سیستم سوخت و سوخت‌رسانی

سوخت دیزل به عنوان منبع اصلی انرژی برای موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم سوخت‌رسانی و منابع سوخت باید به گونه‌ای باشند که سوخت به موتور تامین شود.

سیستم خنک‌سازی

یکی از اجزای مهم در دیزل ژنراتور، سیستم خنک‌سازی است. این سیستم برای حفظ دمای مناسب موتور و پیشگیری از افزایش دما و تخریب قطعات کلیدی استفاده می‌شود.

سیستم تنظیم و کنترل

سیستم‌های کنترل و تنظیم در دیزل ژنراتور نقش مهمی ایفا می‌کنند. این سیستم‌ها به تنظیم سرعت موتور، مدیریت توان تولیدی و پایداری انرژی کمک می‌کنند.

سیستم تخلیه گازهای خروجی

سیستم تخلیه گازهای خروجی به تخلیه ایمن و کنترل شده گازهای احتراق از موتور می‌پردازد. این سیستم نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارد.

انواع دیزل ژنراتورها

در بازار، چند نوع دیزل ژنراتور وجود دارد، که هر یک دارای کاربردهای خاصی هستند:

1. ژنراتورهای اضطراری: برای اعمال برق در مواقع قطعی یا اضطراری.

2. ژنراتورهای دائمی: برای تأمین نیازهای برق روزانه و مداوم.

3. ژنراتورهای کوچک قابل حمل: برای مسافرت و مواقعی که به منبع پیمانکاری برق نیاز دارید.

4. ژنراتورهای با قابلیت جابه جایی: برای مصارف صنعتی و تجاری با توان بالا بوده که با نصب چرخ قابل حمل به مناطق مختلف هستند.

مزایای دیزل ژنراتورها

استفاده از دیزل ژنراتورها دارای مزایا زیادی است:

– قابلیت اعتماد و دوام: دیزل ژنراتورها به عنوان منابع برق اضطراری در مواقع بحرانی بسیار مورد اعتماد هستند.

– کارایی در مصرف سوخت: این دستگاه‌ها به عنوان یکی از کم‌مصرف‌ترین منابع تولید برق شناخته می‌شوند.

– طول عمر طولانی: با مراقبت منظم و نگهداری صحیح، دیزل ژنراتورها می‌توانند سالهای بسیاری مورد استفاده قرار گیرند.

– دسترسی آسان به سوخت: سوخت دیزل به راحتی در دسترس است.

معایب دیزل ژنراتورها

به علاوه، باید معایبی نیز در نظر گرفت:

– صدا و گازهای آلوده: دیزل ژنراتورها نسبت به برخی دیگر از منابع تولید برق به نسبت صدا و انتشار گازهای آلوده بیشتری دارند.

– هزینه اولیه: هزینه خرید و نصب دیزل ژنراتورها بیشتر است.

– نیاز به نگهداری: نگهداری منظم و مراقبت از دیزل ژنراتورها ضروری است.

– تأثیر زیست‌محیطی: انتشار گازهای دی‌اکسید کربن و ذرات معلق از جمله مسائل محیطی است.

همانطور که قبلا هم اشاره شده است ، دیزل ژنراتور از ۳ بخش اصلی زیر تشکیل شده :

– موتور دیزل (تولید انرژی مکانیکی دورانی )
– ژنراتور (تبدیل کننده انرژی مکانیکی به الکتریکی)
– تابلو کنترل (تنظیم ،قطع و وصل جریان الکتریکی و محافظت از دیزل ژنراتور)
هر کدام از قسمتهای اصلی توسط شرکتهای متنوع با برندهای مختلفی تولید میشوند.

از این میان میتوان در زمینه موتور دیزل به، پرکینز انگلستان(Perkins)،کامینز آمریکا (Cummins) و ولوو پنتا (VOLVO PENTA) و در زمینه ژنراتور به استمفورد انگلستان (Stamford)، لوری سومر فرانسه (Leroy Somer) و مکالته ایتالیا (Meccalte) اشاره کرد.

کوپله دیزل ژنراتور :

کار اتصال موتور دیزل و ژنراتور به هم و نصب آن روی یک شاسی (Structure) فلزی و قرار دادن یک تابلو کنترل را در کنار آن به اصطلاح کوپله کردن (Coupling) گویند.
در دنیا شرکتهایی وجود دارند که منحصراً در صنعت کوپله دیزل ژنراتور فعالیت مینمایند.

این شرکتها موتور دیزل و ژنراتور خود را از برندهای ذکر شده در بالا به صورت جداگانه خریداری نموده و آنها را کوپل مینمایند.

این شرکتها دیزل ژنراتورهای کوپله خود را بسته به نیاز بازار به صورت دیزل ژنراتور با کانوپی سایلنت، شاسی موبایل و … تحت نام تجاری خود به بازار عرضه مینمایند.

از کوپله کاران بزرگ صنعت دیزل ژنراتور میتوان به برندهای اف.جی.ویلسون FG Wilson و کامینز پاور Cummins Power انگلستان اشاره کرد.

به شرکتهایی که دیزل ژنراتور را کوپله مینمایند در اصطلاح پکیجر (Packager) دیزل ژنراتور نیز گفته می شود.

چه عوامی کیفیت کوپله دیزل ژنراتور را مشخص میکند؟

همانطور که اشاره شد موتور دیزل و ژنراتور برای تمام پکیجرها در تمام نقاط دنیا یکسان است.

آنچه به طور کلی کیفیت کوپله دیزل ژنراتور را متمایز میکند در ابتدا دقت اسمبل کردن دیزل و ژنراتور و بعد لوازم جانبی مصرفی به کار رفته در کوپله و تابلو کنترل دیزل ژنراتور است.

از نکات واقعی تمایز کوپله دیزل ژنراتور شرکتهای مختلف میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- کیفیت قطعات استفاده شده در تابلو کنترل (چینی بودن قطعات به شدت بر روی کیفیت نهایی و قیمت دیزل ژنراتور موثر است).

۲- نوع رنگ قطعات فلزی شامل شاسی، فریم تابلو، کوپله دیزل ژنراتور (استفاده از رنگ پودری الکترواستاتیک یا رنگهای متفرقه).

۳- نوع و ضخامت ورق به کار رفته در شاسی متناسب با وزن دیزل ژنراتور.

۴- استفاده از گلندهای مقاوم به نفوذ آب و گردو غبار جهت تابلو و ژنراتور (قسمتهای الکتریکی).

۵- استفاده از چهارچوب Structure مناسب جهت رادیاتور در کوپله دیزل ژنراتور جهت تحمل وزن و جابجا نشدن آن در طول عمر دیزل ژنراتور.

موارد فوق فاکتورهایی هستند که مجموع آنها کیفیت و عمر کوپله دیزل ژنراتور شما را تعیین میکند.

دیزل ژنراتور کوپله فابریک چیست؟

پس از آشنایی مختصر با مفهوم کوپله دیزل ژنراتور نوبت به دیزل ژنراتور کوپله فابریک می رسد.
در بازار دیزل ژنراتور ایران هر دستگاه دیزل ژنراتوری که کار کوپله آن خارج از کشور انجام شده باشد دیزل ژنراتور کوپله فابریک می نامند.

مبدا کشور کوپله کننده (اینکه آمریکا باشد یا ترکیه) اثری بر روی نام دیزل ژنراتور کوپله فابریک نمی گذارد. به همین دلیل است که برخی از دیزل ژنراتورهای کوپله شرکتهای معتبر داخلی کیفیتی به مراتب بالاتر از دیزل ژنراتورهای کوپله فابریک (خارجی) دارند.

استانداردهای ساخت دیزل ژنراتور

استاندارد های زیر در ساخت یک دیزل ژنراتور اهمیت دارند.

استاندارد BS 5000 قسمت سوم: استاندارد اتصال ژنراتور به موتور احتراق داخلی.

استاندارد ( BS 5514 ( ISO 3046: مربوط به موتور احتراق داخلی است.

استاندارد ( BS 5486 ( IEC 439: استاندارد تابلو کنترلی ولتاژ پایین.

استاندارد ( BS 4999 ( IEC 34-1: الزامات اصلی ماشین های الکتریکی دوار.

منبع : pinterest.cl 

خروج از نسخه موبایل