برترین های کار و کسببین الملل

مراحل اخذ پاسپورت دانشجویی

پاسپورت دانشجویی چیست؟

در پاسخ به این سوال که پاسپورت دانشجویی چیست؟ باید گفت این پاسپورت برای دانشجویان صادر شده و معمولا به آقایانی تعلق دارد که دوره خدمت سربازی را نگذرانده اند. دانشجویان در دوران تحصیل خود ممکن است به دلایل مختلفی مانند ادامه تحصیل در خارج یا تفریح و زیارت نیاز به دریافت پاسپورت داشته باشند که در این صورت می توانند مدرک مذکور را دریافت نمایند. آقایان پس از رسیدن به سن 18 سالگی تا زمانی که کارت پایان خدمت یا معافیت دریافت نکنند، اجازه گرفتن پاسپورت نخواهند داشت. این دسته از افراد تحت شرایط خاصی و با ارائه برخی مدارک لازم می توانند گذاشته و پاسپورت دانشجویی دریافت نمایند و مدت زمان معینی را در خارج از کشور بگذرانند.

به طور کلی باید گفت مراحل دریافت پاسپورت دانشجویی و اعتبار این مدرک با پاسپورت عادی فرقی ندارد، تنها تفاوت آن در این است که آقایان برای گرفتن پاسپورت دانشجویی باید شرایط دریافت بدون خروج از کشور را رعایت کرده و میزان وثیقه را تحویل دهند. همچنین آقایان باید برخی شرایط ویژه مانند نداشتن غیبت و ثبت درخواست در سنوات تحصیلی مجاز را رعایت نمایند.

Procedures for obtaining a student passport

شرایط گرفتن پاسپورت دانشجویی

در مورد شرایط گرفتن پاسپورت دانشجویی باید گفت که دریافت این پاسپورت برای آقایان شرایط خاص و ویژه ای دارد که افراد در صورت عدم رعایت آن موفق به دریافتش نخواهند شد. داوطلبان با بررسی شرایط دریافت بدون خروج از کشور و گذاشتن میزان وثیقه می توانند گذرنامه دانشجویی را بگیرند که شرایط دسترسی به آن عبارتند از:

  • استفاده از سفرهای اعلام شده توسط سازمان نظام وظیفه عمومی
  • برخورداری از نداشتن غیبت
  • ثبت درخواست در سنوات تحصیلی مجاز
  • عدم برخورداری از بدهی مالیاتی
  • نداشتن سابقه کیفری
  • ارائه مبلغ وثیقه
  • برخورداری از معافیت تحصیلی

آقایان جهت دریافت پاسپورت دانشجویی باید حتما دانشجو و مشغول تحصیل در دانشگاه بوده و همچنین معافیت تحصیلی داشته باشند. معمولا تمامی دانشگاه ها به راحتی مدرک معافیت تحصیلی را پس از مدت زمان کوتاهی به دانشجویان داوطلب ارائه کرده و در دسترس آنان قرار می دهند. رعایت شرط وثیقه گذاری برای دریافت پاسپورت دانشجویی توسط آقایان بسیار مهم و ضروری است و بدون رعایت آن مشکلات جدی به وجود خواهد آمد. لازم به ذکر می باشد افرادی که دارای سابقه کیفری یا بدهی مالیاتی هستند موفق به دریافت پاسپورت مذکور و خروج از کشور ایران نخواهند شد.

 

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت دانشجویی

بررسی مدارک لازم برای دریافت پاسپورت دانشجویی یکی از مهم ترین مواردی است که افراد پس از مطالعه شرایط دریافت بدون خروج از کشور و میزان وثیقه باید مورد بررسی قرار دهند. برای دسترسی به گذرنامه دانشجویی آقایان باید مدارک بخصوصی را علاوه بر شناسنامه و کارت ملی خود ارائه دهند که لیست کلیه موارد جهت رفاه حال مخاطبان در جدول زیر آورده شده است.

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت دانشجویی
اصل شناسنامه عکس دار
اصل کارت ملی
کپی هر دو طرف کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه
اصل آخرین گذرنامه معتبر
2 قطعه عکس 6×4
معافیت تحصیلی
تاییدیه تحصیلی
مجوز صدور گذرنامه از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی کشور
مبلغ وثیقه

لازم به ذکر است که خانم ها برای دریافت پاسپورت دانشجویی نیاز به ارائه مدارک ذکر نشده نداشته و با ارائه عکس، کارت ملی و شناسنامه می توانند برای دریافت آن اقدام کنند. البته خانم های متاهل لازم است توجه داشته باشند که دریافت پاسپورت بدون ارائه اجازه رسمی همسر یا طلاق نامه امکان پذیر نمی باشد. آقایان نیز در صورتی که معافیت از خدمت یا کارت پایان خدمت را دارا هستند، برای دسترسی به پاسپورت دانشجویی نیازی به ارائه مدارک مندرج در جدول نخواهند داشت. آقایان می توانند با ارائه عکس، شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت یا معافیت پاسپورت خود را دریافت کرده و به راحتی از کشور خارج شوند.

مراحل دریافت پاسپورت دانشجویی

آشنایی با مراحل دریافت و شرایط پاسپورت دانشجویی می تواند به آقایان واجد شرایط دریافت بدون خروج از کشور کمک کند تا به آسانی و در اسرع وقت پاسپورت خود را دریافت نمایند. دریافت گذرنامه دانشجویی مراحل خاصی دارد که در ادامه به بررسی تک تک مراحل پرداخته شده است.

مراجعه به دفتر پلیس +10 و دریافت کد سخا

در ابتدا داوطلبان باید کد سخا را با ارائه برخی از مدارک لازم مانند عکس، کارت ملی، شناسنامه و کپی آن ها دریافت کنند. برای این کار افراد هزینه دریافت کد سخا را پرداخت نموده و در نهایت کد سخا را تحویل می گیرند.

  • مراجعه به پورتال خدمات الکترونیک انتظامی
  • پر کردن فرم ثبت درخواست خروج از کشور

افراد پس از ورود به سامانه خدمات الکترونیک سخا نظام وظیفه یا مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 برای دریافت پاسپورت دانشجویی لازم است فرم ثبت درخواست را پر کنند. برای تکمیل فرم مربوطه نیاز به وارد کردن اطلاعاتی مانند مقصد سفر، هدف از مسافرت و بازه زمانی سفر خواهد بود. در این مرحله داوطلبان معمولا به شکل الکترونیکی برای دریافت تاییدیه تحصیلی اقدام کرده و درخواست دریافت آن را می دهند. پس از ثبت درخواست تاییدیه، دانشگاه دانشجو آن را تایید می نماید و سپس وضعیت تحصیلی فرد در پورتال سامانه خدمات الکترونیک سخا نظام وظیفه خود به خود تایید خواهد شد.

با توجه به این که برای دریافت پاسپورت دانشجویی افراد باید حتما وثیقه گذاری انجام دهند، باز کردن حساب در بانک قوامین جهت گذاشتن میزان وثیقه ضروری است. افراد باید حساب را حتما به نام خودشان افتتاح کنند و حتما برای آن رمز دوم هم بگیرند. در نهایت داوطلبان باید میزان وثیقه را که توسط نظام وظیفه برآورد می شود به صورت آنلاین از حساب بانک قوامین پرداخت کنند. افراد همچنین باید شماره حساب بانک قوامین خود را نیز در سایت بارگذاری کنند تا پس از بازگشتشان به کشور، هزینه به آنان برگردانده شود.

مراجعه به پلیس +10 و دریافت پاسپورت

در این مرحله دانشجویان لازم است به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و  را پر کنند. پس از ارائه مدارک لازم و همچنین پرداخت هزینه دریافت گذرنامه دانشجویی، مدرک مذکور برای آنان صادر خواهد شد. افراد در نهایت با طی کردن مراحل دریافت پاسپورت دانشجویی موفق به دریافت آن شده و می توانند سفر خارجی خود را انجام دهند. دریافت گذرنامه دانشجویی اگر چه ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، اما داوطلبان در صورتی که مراحل لازم را به درستی طی کنند به مشکل خاصی برخواهند خورد.

هزینه دریافت پاسپورت دانشجویی

برای دریافت هر گذرنامه ای نیاز به پرداخت مبلغ خاصی است که پاسپورت دانشجویی نیز استثنا نخواهد بود. دانشجویان برای دریافت گذرنامه مذکور لازم است در طی مراحل مختلف هزینه های مورد نیاز را پرداخت کنند که لیست هزینه دریافت پاسپورت دانشجویی در جدول زیر آورده شده است. داوطلبان دریافت گذرنامه دانشجویی و واجد شرایط دریافت بدون خروج از کشور ابتدا باید با پرداخت هزینه هزار تومان کد سخا را دریافت نموده و قدم اول را بردارند. سپس افراد باید فرم ثبت درخواست پاسپورت را پر کرده و باقی مبالغ مورد نیاز را از طریق دستگاه کارتخوان موجود در دفتر پلیس +10 پرداخت نمایند.

همچنین باید گفت که افراد به هیچ عنوان نباید هزینه دریافت پاسپورت دانشجویی را به صورت اینترنتی و آنلاین پرداخت کنند.  لازم به ذکر است که هزینه دریافت پاسپورت دانشجویی ممکن است افزایش پیدا کرده و بیشتر شود که افراد با مراجعه به دفاتر پلیس +10 می توانند در مورد مبلغ دقیق دریافت این گذرنامه اطلاعات کافی کسب کنند. داوطلبان آقا همچنین باید در نظر داشته باشند که برای گرفتن گذرنامه دانشجویی لازم است مبلغ معینی را نیز وثیقه گذاری نموده و به میزان وثیقه توجه کنند.

وثیقه پاسپورت دانشجویی

در مورد وثیقه پاسپورت دانشجویی باید گفت که دانشجویان آقا در صورتی که دوران خدمت سربازی خود را نگذارنده باشند، برای دسترسی به پاسپورت دانشجویی نیاز به وثیقه گذاری مبلغ خاصی دارند. این افراد پس از بررسی شرایط دریافت بدون خروج از کشور و میزان حدودی وثیقه می توانند برای ارائه آن اقدام نمایند.

تفاوت پاسپورت دانشجویی و عادی

پاسپورت، مدرکی است که برای تمام شهروندان کشور که واجد شرایط لازم هستند، صادر می شود اما تفاوت پاسپورت دانشجویی و عادی در وثیقه آن است و وجود وثیقه هم مدت زمان خروج از کشور را محدود می کند. دانشجویان آقا با گذاشتن وثیقه در اختیار سازمان نظام وظیفه عمومی، می توانند پاسپورت بگیرند و با توجه به نوع سفر و وثیقه ای که تحویل داده اند، مجاز به سفر با تعداد روزها یا ماه های مشخصی هستند. به جزء این دو تفاوت، پاسپورت دانشجویی با پاسپورت عادی هیچ تفاوتی ندارند و از لحاظ ظاهری هم شکل هم هستند ضمن اینکه از نظر مدت اعتبار هم یکسان می باشند. . و فقط دلیل دریافت پاسپورت متفاوت می باشدو چرا که پاسپورت دانشجویی برای تحصیل در کشور های دیگرر صادر می شود برای مثال میتوان برای تحصیل در اتریش پاسپورت دانشجویی دریافت نمود.

دکمه بازگشت به بالا