علمی و پزشکی

نام 65 موسسه ایرانی در بین برترین دانشگاه های جهان می درخشد

بر اساس گزارش منتشر شده، محمد حسن زاده رئیس ایراندوک گفت: در رتبه بندی سال 2023 “موسسه آموزش عالی تایمز”، نام 65 موسسه ایرانی در بین دانشگاه های بین المللی با حضور دانشگاه علوم پزشکی گلستان قرار گرفته است. ، علوم پزشکی کردستان و علوم پزشکی مازندران از برترین دانشگاه های ایران هستند. نکات جالب در مورد این رتبه بندی

به گزارش پژوهشکده علم و فناوری اطلاعات ایران (ایرندک)، استاد علم اطلاعات و معرفت شناسی اعلام کرد: بر اساس این گزارش، دانشگاه های «علوم پزشکی گلستان»، «علوم پزشکی کردستان» و «علوم پزشکی مازندران» هستند. در رتبه اول کشور همه و 400-351 همه هستند. جایگاه دو دانشگاه ایرانی هم گفته می شود «خبرنگاری». مؤسساتی که وضعیت بین المللی آنها «ژورنالیست» است، موسساتی هستند که بیشتر به «موسسات آموزش عالی تایمز» داده اند، اما حداقل های لازم برای کسب وضعیت بین المللی را نداشته اند.

رئیس جمهور ایراندک افزود: ایران پس از ژاپن، چین و هند چهارمین کشور آسیا از نظر تعداد دانشگاه های درج شده در فهرست سال 2023 بود که در مجموع نام 1799 موسسه از 104 کشور مختلف در فهرست قرار گرفته است. فهرست در خاورمیانه ترکیه و ایران بیشترین سهم را دارند. در حال حاضر قاره آسیا با 669 دانشگاه بیشترین نماینده را در این فهرست دارد و در رتبه بندی سیستماتیک سال گذشته 58 موسسه از ایران جزو بهترین موسسات جهان بودند. با نگاهی به روند سالانه حضور دانشگاه‌های ایران، افزایش مستمر از یک دانشگاه در ویرایش 2012 به 65 دانشگاه در ویرایش 2023 نشان داده شده است.

یکی از اعضای دانشکده مدیریت و اقتصاد اعلام کرد: روند سالانه حضور موسسات ایرانی در دانشگاه‌های “موسسه آموزش عالی تایمز” همواره افزایش یافته و در سال 2023 به 65 موسسه رسیده است. لازم به ذکر است که تعداد مؤسسات آموزش عالی تایمز سال به سال افزایش یافته است. به عنوان مثال، در نسخه 2022 این سیستم، 1662 سازمان از کشورهای مختلف انتخاب شدند.

به گفته حسن زاده، در رتبه‌بندی جهانی «تایمز» آموزش عالی می‌توان در پنج حوزه آموزش (با وزن 30 درصد)، دیدگاه عمومی (با وزن 7.5 درصد)، پژوهش (با وزن 7.5 درصد) مؤسسات در جهان را رهبری کرد. 30 درصد، فهرست شده (وزن 30 درصد)، و درآمد شرکت (وزن 2.5 درصد)؛ بر اساس 13 معیار کمی ارزیابی می شود.

رتبه‌بندی امسال با تجزیه و تحلیل 15.5 میلیون مقاله علمی، 121 میلیون استناد، سؤالات 40000 دانشگاهی در سراسر جهان و ارسال‌های دانشگاهی انجام شد. بر اساس نسخه 2023 “موسسه آموزش عالی تایمز”، “دانشگاه آکسفورد” پیشگام در جهان است و “دانشگاه هاروارد”، “دانشگاه کمبریج”، “دانشگاه استنفورد”، “موسسه فناوری ماساچوست”، “کالیفرنیا”. موسسه فناوری، دانشگاه پرینستون، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، دانشگاه ییل و امپریال کالج لندن در رتبه های دوم تا دهم قرار دارند.

محمدحسن زاده افزود: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرندک) با ساخت و به روز رسانی ابزارهای فنی برای ارزیابی و ارزیابی علم، فناوری و فناوری کشور در تلاش است تا سیاستگذاران را در برنامه ریزی مؤثر و کارآمد در زمینه های مرتبط با مأموریت های خود یاری دهد. فن آوری. این گزارش همچنین توسط سامانه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان (نما) منتشر شده است که 90 شاخص مختلف از 55 سازمان بین المللی علم، فناوری و نوآوری را رصد و گزارش می دهد و در نما در دسترس است. IRANDOC.AC .IR در دسترس همگان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا