برترین های کار و کسبعمومی

نکات قهوه ترک

لاگین کنید، دیدگاه بگذارید، کد تخفیف دریافت کنید!

Turkish coffee در واقع یکی از ده‌ها متد تهیه و دم آوری قهوه است. برای تهیه یک نوشیدنی قهوه به روش‌های دیگری مانند ، و … هم می‌توان اشاره کرد. البته در کشور ما به صورت عامیانه را به عنوان قهوه ارمنی هم می‌شناسند. خب! برویم سر اصل موضوع، در حین دم کردن یک فنجان لطفا کمی با حوصله باشید. چراکه نحوه درست کردن قهوه ترک نیازمند دقت و حوصله فراوانی است. عموما برای تهیه این نوشیدنی نیاز به ابزاری به نام دارید، بله درست متوجه شدید، همان قهوه جوش به ظاهر ساده مخصوص قهوه ترک. البته اگر این وسیله را ندارید و خیال خریدن آن را هم ندارید، می‌توانید برای تهیه قهوه تان از شیر داغ کن کمک بگیرید. ما روش را برای شما اماده کرده ایم. برای درست کردن یک فنجان قهوه ترک به موارد زیر نیاز داریم:

  1. با ریزترین درجه برای هر نفر یک قاشق مربا خوری
  2. قوری مخصوص درست کردن قهوه ترک، نامش ایبریک یا جذوه
  3. شکر و افزودنی‌های دیگر(اختیاری)

شاید با خود بگویید اُوه چقدر طولانی! اما پس از خواندن مطلب درمیابید که قضیه خیلی جذاب و تخصصی است. و به کلی سوالات دیگر شما در خصوص قهوه ترک پاسخ میدیم.

چه قهوه ای برای قهوه ترک مناسبه؟

جواب این سوال به تجربه قهوه نوشی شما برمیگرده، اما بهترین قهوه ایست که شما از نوشیدنش لذت ببرید! میتونید رو اینجا انجام بدید، ترک موجود هست.

با چه ابزاری قهوه ترک درست کنیم؟

تهیه اصولی باید با انجام بشه اما شاید همیشه ابزار همراهتون نباشه! میتونید از شیرجوش که شبیه ترین ابزار به هستش، یا هر ظرف دهانه باریک دیگری استفاده کنید.

قهوه ترک برای ترکیه است یا برای ارمنی ها؟

طرز تهیه قهوه ترک:

در این بخش به طور کامل طريقه درست كردن قهوه ترك و همچنین طرز دم كردن قهوه ترك را توضیح می دهیم. بنابراین این بخش را با دقت بیشتری مطالعه نمایید. قدم اول این است که به ازای هر نفر یک قاشق مرباخوری پودر قهوه و کمی بیشتر از یک فنجان (به این دلیل که بخشی از آب بخار می‌شود) آب سرد، درون قهوه جوش بریزید. در انتها باید هر فنجان قهوه ‌تان چیزی حدود ۸۰ تا ۱۲۰ میلی لیتر (یا همان گرم) باشد. آب سرد منظور این نیست که از یخچال بردارید، آب خنک لوله کشی کافیست. میتوانید با ترازوی آشپزخانه وزن نوشیدنی را کنترل نمایید.

اگر قهوه تان را شیرین میل می کنید می توانید شکر را نیز در همین مرحله به قهوه اضافه کنید پس از افزودن قهوه و شکر و ترکیب آن با آب، حسابی آنها را مخلوط کنید تا قهوه به صورت کلوخ داخل قهوه جوش نماند. این کار به تشکیل فوم روی قهوه شما نیز کمک می کند. قهوه جوش را روی شعله ملایم گاز قرار دهید.

زمانی که قهوه جوش را روی شعله گذاشتید دیگر نه آن را تکان دهید و نه هم بزنید. پس از دقایقی (۳-۴ دقیقه) قهوه شروع به بالا آمدن می‌کند زمانی که حرکت قهوه به سمت بالا را دیدید اجازه دهید مقداری به سمت بالا حرکت کند. مثلا تا دهانه (تصویر بالا) و سپس آن را از روی شعله بردارید، می‌توانید قهوه را در فنجان بریزید و میل کنید اما حتما به این فوت و فن کوزه گری توجه کنید:

فوت و فن تهیه قهوه ترک:

آموزش قهوه ترک با مطالعه این فوت و فن ها کامل می شود و پس از آن می توانید، تهیه این قهوه را خودتان امتحان کنید؛ پس از برداشتن قهوه جوش از روی حرارت، قهوه را فورا در فنجان نریزید، بگذارید قهوه جوش کمی ساکن بماند، تا پودر قهوه ته نشین شود این کار کمک می کند که در نوشیدنی نهایی تان، لرد قهوه کمتری روی زبان و داخل دهان نقش ببندد. قهوه گانودرما چه خواصی دارد؟

برای داشتن خامه قهوه یا کرمای روی نوشیدنی، پس از گذاشتن قهوه جوش بر روی حرارت، دیگر آن را بهم نزنید. یکی از نشانه های یک فنجان قهوه ترک خوب، فوم روی آن می‌باشد، فراموش نکنید وقتی فوم به وجود می‌آید که از آب سرد استفاده کرده باشید. آب سرد می‌تواند آب لوله کشی یا آب معدنی و یا آب دستگاه تصفیه باشد. البته همانطور که اشاره کردیم منظور از آب سرد این است که قبل از ریختن آب روی پودر قهوه، نباید آب داغ یا آب گرم لوله کشی باشد. راستی اگر می‌خواهید همیشه نوشیدنی قهوه تان یک طعم داشته باشد باید بتوانید آبی که استفاده می‌کنید یکنواخت با سری قبلی باشد، مثلا می‌توانید همیشه از یک برند آب معدنی استفاده کنید.قهوه فوری سوپریم چه خواصی دارد؟

آیا تفاله قهوه ترک را باید خورد |طرز تهیه قهوه با شیر

اگر فوم قهوه را دوست ندارید کمی بیشتر آن را روی گاز نگه دارید در این صورت قهوه‌ای با طعم یک دست و بدون فوم خواهید داشت. البته این نکته را خدمتتان بگویم که مرز بین قهوه ترک جوشیده و سوخته با قهوه ترک خوب و فوم دار کمتر از ده ثانیه است.

کالری قهوه ترک:

در خصوص میزان کالری قهوه ترک البته بدون شکر و حجم ۱۲۰ میلی لیتر حدود ۲ کالری است که با افزودن شکر این مقدار تا ۱۸ کالری افزایش خواهد داشت. قیمت قهوه فوری موکا چقدر است؟

میزان کافئین قهوه ترک:

با توجه به روش دم آوری قهوه ترک، درگیر بودن قهوه و آب و میزان برشتگی، همچنین ربوستا بودن دانه های تشکیل دهنده قهوه ترک این قهوه بیشترین کافئین را در میان قهوه ها دارد. مطلب شما را در این خصوص راهنمایی می‌کند. با توجه به متفاوت بودن طرز و فرانسه، تفاوت‌هایی در طعم این نوشیدنی وجود دارد، اگر دوستدارید بدانید در چیست آن را بخوانید.

فوت و فن و نحوه سرو کردن قهوه ترک:

  • فوم را با قاشق داخل فنجان بریزید و سپس قهوه را نیز به آرامی در فنجان ریخته و سرو کنید.
  • قهوه تان را با یک لیوان آب سرد سرو کنید و آب را قبل از آن بنوشید تا دهانتان تازه شود که بتوانید بیشتر طعم خوب قهوه ‌تان را بچشید.
  • پس از هر بار دم کردن قهوه به عطر و بو و رنگ آن در فنجان توجه کنید تا احساس خوب قهوه ای که خودتان دم کرده اید به شما منتقل شود همچنین احساس تان در خصوص قهوه نوشی تقویت می‌شود.
  • پس از تهیه کمی صبر کنید تا لرد قهوه تان ته نشین شود و سپس در فنجان بریزید.

چند نکته کوتاه پیرامون طرز تهیه قهوه ترك:

  1. آنچه در ته فنجان می ماند لرد یا می‌باشد که خوردن آن توصیه نمی شود.
  2. برای داشتن قهوه ای با کیفیت بیشتر، از قهوه های تازه برشته و تازه آسیاب شده استفاده کنید.
  3. برای درست کردن قهوه ترک باید قهوه شما کاملا پودر شده باشد و حالت یکنواخت داشته باشد. این موضوع در طعم نهایی شما بسیار تاثیر گذار است.طرز تهيه قهوه ترك
  4. بهتر است از قوری مخصوص قهوه جوش (ترجیحا از جنس مس)، استفاده کرد. دهانه این قوری های مخصوص باریک تر از شیرداغ کن است و باعث تشکیل بهتر فوم روی قهوه می شود.
  5. قهوه ترک به دلیل میزان برشتگی روشن، ریز آسیاب شدن دانه‌ ها، درگیری زیاد آب و قهوه از کافئین بیشتری بر خوردار است.
  6. برای دم کردن قهوه ترک با ایبریک بهتر است ابزارتان را متناسب با تعداد نفراتی که معمولا قهوه می‌نوشید، خریداری کنید.

اگر با انواع قهوه و روشهای تهیه آن آشنایی ندارید می‌توانید به مطلب سری بزنید.

کاربران عزیز سوال های خود در رابطه با را کامنت کنید. ما در این مطلب سعی بر این داشتیم تا همه موارد لازم برای تهیه یک قهوه ترک را به روش سنتی، ساده، خوب و کامل را ذکر کنیم. اما این نکته را فراموش نکنید که برای تهیه قهوه ترک، در مقدار آب، قهوه و طریقه دم کردن آن سلیقه‌های مختلفی وجود دارد. ویدئوی زیر شما را در تهیه قهوه بهتر راهنمایی می‌کند.

ما در وبلاگ کافی استور همچنین علاوه بر روش درست کردن قهوه ترک، نحوه درست کردن سایز قهوه ها را نیز آموزش می دهیم. برای یادگیری ، ،، ، ، ، ، ، ماطلاعات مواد مغذی

  • 11 کالری
  • 0.1 گرم چربی
  • 2.2 گرم کربوهیدرات
  • 0.2 گرم پروتئین

قهوه ترک نوع خاصی از دانه قهوه نیست بلکه به روش خاصی از آماده سازی و دم کردن قهوه گفته میشود که در سراسر خاورمیانه مرسوم است. در این روش از دانه های قهوه شده استفاده می شود که به قدری ریز و یکدست هستند که ممکن است با پودر کاکائو به اشتباه گرفته شوند.

قهوه ترک به خاطر عطر قوی که دارد بسیار معروف است به همین خاطر هم در روش سنتی قهوه ترک با شیر تهیه نمی شود. اما اگر شیر به آن بیافزایید طعم آن ملایم تر می شود ولی با این کار کف روی آن کمتر خواهد بود.

راز یک قهوه عالی آماده سازی آن با حرارت ملایم است. بهترین راه این است که برای تهیه قهوه ترک مانند دیگر قهوه‌ها از پودر دانه‌های قهوه تازه برشته شده استفاده کنید؛ چون عطر و طعمی عالی خواهید داشت.

قهوه ترک در 4 نوع سرو میشود: قهوه ساده بدون شکر، قهوه با نصف قاشق چایخوری شکر، قهوه با یک قاشق چایخوری شکر و قهوه با شکر بسیار زیاد (یعنی سه یا چهار قاشق چایخوری شکر). این مقدار برای یک فنجان قهوه است.

برای تهیه بهترین نوع قهوه ترک باید 2 قاشق چایخوری را با 1 فنجان آب بسیار سرد مخلوط کنید (با آب سرد کف خامه ای خوبی روی قهوه ایجاد میشود). اگر تمایل دارید که شکر هم اضافه کنید باید از پودر شکر یا شکرهایی که زود حل میشوند استفاده نمایید.

طرز تهیه قهوه ترک خانگی

مرحله اول:

طرز تهیه قهوه ترک روی گاز این است که ابتدا ، آب سرد و شکر (در صورت تمایل) را داخل قهوه جوش بریزید. سپس ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید. به آرامی با قاشق مواد را مخلوط کنید. پس از اینکه مواد خوب مخلوط شدند، قاشق را خارج کنید و منتظر بمانید تا قهوه به جوش بیاید.

مرحله دوم:

وقتی قهوه شروع به جوشیدن و بالا آمدن کرد بلافاصله آن را از روی حرارت بردارید. اگر قهوه بجوشد، دیگر کف خامه ای روی آن نخواهید داشت. کف خامه را در فنجان قهوه تان خالی نمایید و قهوه را به مدت 10 ثانیه یا تا زمانی که دوباره به جوش بیاید مجدداً روی حرارت بگذارید. سپس قهوه را درون فنجان بریزید و سرو کنید.

 طرز تهیه خامه قهوه ترک :

برای تهیه قهوه ترک با خامه چند نکته را باید رعایت نمایید:

-از قهوه تازه استفاده کنید. اگر قهوه شما تازه نیست خامه نخواهد داشت. برای اینکه قهوه را تازه نگه دارید کافیست آن را در ظرف در بسته و محفوظ از هوا در یخچال نگاه دارید.

-هیچوقت برای تهیه قهوه از آب گرم یا داغ استفاده نکنید.

-هنگام مخلوط کردن آب و قهوه ( و شکر) با ملایمت آن ها را بهم بزنید. هرگز آن ها را سریع میکس نکنید.

نکته های کلیدی تهیه قهوه ترک:

– سرو قهوه ترک نیز آداب سنتی و مخصوص به خود را دارد. قهوه ترک معمولا با یک لیوان آب سرد سرو می شود. آب سرد را قبل از نوشیدن قهوه مصرف می کنند تا طعم دهان تازه شده و مزه قهوه قوی تر حس شود.

میتوانید یک گلبرگ گل رز یا برشی نازک از سیب روی آب قرار دهید تا آب عطری ملایم داشته باشد. همچنین معمول است چیزی شیرین مانند یا راحت الحلقوم (Turkish delight) یا هر چیز شیرین دیگری در کنار قهوه صرف شود.

– میتوانید برای داشتن قهوه ای با طعم قوی تر قهوه را پس از به جوش آمدن از روی حرارت بردارید و پس از چند ثانیه مجدد روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. این عمل را سه بار تکرار کنید تا طعم قوی تری داشته باشید.

– شکر را حتما در ابتدا و حین آماده سازی به قهوه و آب اضافه نمایید نه هنگام خوردن آن.

-ظرف ایده آل برای تهیه قهوه ترک ibrik یا cezve است که از مس ساخته شده و برای جلوگیری از سوختن دست، دسته بلندی دارد. اما اگر امکان تهیه آن را ندارید میتوانید از شیرجوش هم استفاده نمایید.

-اگر دوست دارید قهوه ترک شکلاتی هم تست کنید میتوانید آن را با روش تهیه کنید. فقط به جای اسپرسو از قهوه ترک استفاده کنید.

-در آخر هم میتوانید برای تفریح و سرگرمی بیشتر کنار دوستانتان فال قهوه بگیرید و خوش بگذرانید.

– حجم فنجان این نوع قهوه حدود یک سوم پیمانه استاندارد است. پس با 1پیمانه آب و 6 قاشق چایخوری پودر قهوه میتوانید سه فنجان قهوه تهیه کنید.

– این دستور تهیه از سایت  ترجمه شده است.

این دستور را برای دوستان ارسال کنید.

دستور آشپزی های مرتبط

ی توانید آموزش مربوطه را دنبال کنید.

ویدیو طرز تهیه قهوه ترك:

 

دکمه بازگشت به بالا