اقتصادی

وقتی سهم عوارض آلایندگی عسلویه یک شبه کم می‌شود!

patc / بوشر با گذشت سالها ، نحوه توزیع تأثیر آلودگی صنایع مستقر در شهر عسلویه موضوع بحث و اختلاف بین مسئولان محلی این شهر و مقامات استانی و کشوری بوده است. عسلویه نباید از این اعتبار حقوق واقعی بگیرد.

به طور خلاصه درک اثرات آلودگی در صنعت براساس عسلویه ، می توان دریافت که اکثر این اعتبارات توسط مقامات غیرحرفه ای و خوش ذوق بوشل در آغاز و ابتدای توزیع اثرات آلودگی در صنعت پارس جنوبی انجام شده است. بازدیدها در حساب روستاها و شهرداری ها در استان بوشهر قانونی وجود دارد که با وجود اعتراضات مردم و مسئولان محلی شهر عسلوا ، اعتراضات آنها جلب توجه نکرد. این حذفیات باعث شد تا شهر عسلویه شکایتی را به دادگاه ارائه کند و خواستار ابطال دستور استان در توزیع مالیات های آلودگی شد. این در فوریه سال گذشته ، هنگامی که دادگاه اداری کشور تصمیم به لغو جلسات جلسات استان صادر کرد ، محقق شد. اما این پایان داستان داستان عسلویه از حق او نیست!

نزدیکی عسلویه با شهر جنوبی استان فارس و غرب هرمزگان باعث شد تا مسئولان و نمایندگان آنها طرفداران جدیدی از تأثیر آلودگی صنعتی در عسلویه شوند. ساکنان بوشل به شدت با این درخواست مخالفت کردند. با این حال ، مسئولان و نمایندگان شهرهای همجوار دست برنخوردند و با پیگیری (لابی) توانستند بخش بزرگی از تأثیر آلودگی صنعت مستقر در عسلویه را به دست بگیرند و عسلویه نتوانست دوباره حقوق مالکیت خود را تحقق بخشد.

در آخرین روز سال 2009 (20 مارس-تعطیلات!) ، سازمان برنامه و بودجه نامه ای را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی بوش ارسال كرد و در آن درخواست كرد كه شهرهایی كه ادعای مالکیت این شهرها را دارند ، و همچنین شهرستانهای Assaluy و Ganani به عنوان حامیان صنعت درج شوند. شهر پارس جنوبی قبلاً اعلام کرده است. درصد اعلام شده برای مردم عسلووی مشکوک است. در نامه ای که توسط پارلمان سازمان برنامه و بودجه ملی و معاون وزیر توسعه منطقه ای به امضا رسیده است ، اعلام شد که سهام چهار شهر جم ، لامرد ، آنلاین و پارسیان با نرخ (یعنی 11.9٪) اعلام شده است. محیط جغرافیایی منطقه شناخته شده است و شرایط محیطی و جغرافیایی (زمین ، دما ، مسافت ، جهت باد غالب و غیره) از چهار شهر فوق یکسان نیست. این نشان می دهد که درصد مبتنی بر خبرگان و نظرات واقعی نیست.

اما جنبه اندیشمندانه دیگری از نامه وجود داشت که شک و تردید را برانگیخت. نامه 20 مارس 2008 نه تنها نامه خطاب به سازمان مدیریت و برنامه ریزی بوشهر ، بلکه نامه دوم و پیگیری 771535 19 مارس 2010 بود. در، درب در حقیقت ، سازمان برنامه و بودجه کشور دو نامه مختلف درصدی به بوشهر طی یک روز ارسال می کند. اسناد موجود نشان می دهد که سهم عسلویه در طی 24 ساعت از 58.3 درصد به 31.3 درصد کاهش یافته است! جدا از لابی و اعمال فشار ، آیا می توان آن را کاهش داد؟

آقای نوبخت در 11 نوامبر 2010 تصمیم کمیته اختصاص عوارض آلودگی را نقض کرد. دکتر نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه ملی ، معاون وزیر محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست ، فرماندار ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی فرد مسئول و مدیر کل در این جلسه حضور داشتند و جلسه‌ای از امور امور مالیاتی و مدیران ادارات حفاظت محیط زیست استان بوشهر ، فارس و هرمزگان برگزار کردند ، حق وتو را رزرو کردند و تصمیم دیگری گرفتند.

در نامه ای به تاریخ 20 مارس ، معاون پارلمان و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه ملی آن را برای رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بوشهر روشن ساخت ؛ “طبق دستور دکتر نورباخ” ، “اصلاح” جدول توزیع آلودگی در سال 1998. اقدامات اصلاحی برای عسلویه و کسانی که سالهاست در حال جستجوی هوای تازه در زیر مشعل هستند فایده ای ندارد.

حال با در نظر گرفتن درصد مخالف رئیس شورای اسلامی عسلویه ، باید دید كه مقامات برای افزایش سهم عسلویه اقدام می كنند ، یا ساكنان عسلووی باید دوباره از طریق دیوان عدالت اداری به دنبال حقوق خود باشند.

* یوسف صفری / فعال محیط زیست و ساکن عسلویه

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا