چراغ خطی ماژولار چیست ؟

انواع چراغ های خطی یا لاینی از جدیدترین سیستم‌های روشنایی هستند که در مقایسه با لامپ‌های قدیمی بازدهی زیادی داشته و نور باکیفیت‌تری را ارائه می‌دهند. با استفاده از انواع چراغ خطی می‌توان انواع نقشه‌های معماری را برای نورپردازی خانه یا محیط‌های اداری و تجاری به راحتی اجرا کرد. در ادامه همراه این مقاله از دایانو باشید تا به این سوال پاسخ دهیم که چراغ خطی چیست و انواع و کاربردهای آن را بررسی کنیم.

انواع چراغ های خطی را می‌توان مدرن‌ ترین سیستم روشنایی دانست که بازده نوری بسیار بالایی دارند. به علاوه این سیستم روشنایی دارای طول عمر بیشتری نسبت به نمونه‌های مشابه است و انرژی کمتری را مصرف می‌کند. بزرگ‌ ترین مزیت این مدل چراغ‌ها این است که نور یکنواختی را از خود ساطع می‌کنند؛ به همین دلیل از نظر نورپردازی نسبت به سایر نمونه‌های مشابه ویژگی‌های بهتری دارند.

انواع چراغ نور خطی در واقع یک آرایه پشت سر هم از چراغ‌های ال ای دی هستند که با استفاده از آن می‌توان طرح‌های متنوع و شیکی را در طراحی داخلی پیاده‌سازی کرد. به علاوه با استفاده از چراغ لاینی می‌توان جلوه خاصی را به طراحی‌های مدرن بخشید. طول چراغ‌های خطی معمولا بلند است؛ به علاوه این چراغ‌ها معمولا انعطاف‌ پذیری بالایی دارند. به همین دلیل می‌توان به راحتی این نوع چراغ‌ها را در کنج‌ها یا نقاط زاویه‌ دار نصب کرد. همچنین امکان تغییر شکل و طراحی اشکال خاص نیز وجود دارد.

تاریخچه انواع چراغ خطی

حال که دانستیم چراغ خطی چیست باید با تاریخچه آن آشنا شویم. این شیوه نورپردازی برای نخستین بار در سال 1950 به وجود آمد و برای اجرای آن از چراغ‌های فلورسنت استفاده شد. از آن به بعد بیشتر در کارگاه‌ها و مراکز تجاری از انواع چراغ های خطی استفاده می‌شد. حدود 50 سال پس از آن برای تامین روشنایی خطی از لامپ‌های ال ای دی استفاده شد که توانست بازدهی و قدرت نوردهی چراغ های لاینی را تا حد زیادی افزایش دهد. به علاوه استفاده از چراغ‌های ال ای دی توانست امکان نوردهی مداوم را فراهم کند؛ به همین دلیل روز به روز کاربرد این نوع چراغ‌ها در بخش‌های مختلف توسعه پیدا کرد.

انواع و ویژگی های چراغ خطی (لاینی)

بیشتر انواع چراغ نور خطی از دید منبع نوری و مدار داخلی شباهت زیادی به هم دارند. اما این ساختار بیرونی و نحوه نصب آن‌ها است که باعث ایجاد تفاوت در نمونه‌های مختلف چراغ لاینی می‌شود. از نظر محل نصب، انواع چراغ خطی در چهار دسته قرار می‌گیرند که عبارت‌اند از:

چراغ‌های خطی روکار معمولا در ساختمان‌هایی استفاده می‌شوند که بازسازی شده‌اند؛ زیرا در این نوع ساختمان‌ها امکان تخریب یک بخش وجود ندارد و ترجیح داده می‌شود برای صرف هزینه کمتر، از انواع چراغ های خطی روکار استفاده شود. برای اجرای مدل روکار معمولا از معماری اکسپوز استفاده می‌شود؛ به این معنا که محل اجرای این چراغ‌ها در معرض دید قرار دارد.

چراغ‌های روکار به دلیل اینکه به راحتی دیده می‌شوند؛ دارای طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی هستند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها در همه ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری توصیه می‌شود. بیشتر در طراحی فضاهای داخلی به کار می‌رود؛ برای مثال می‌توان از این نمونه از انواع چراغ خطی برای تزیین کناف‌ها در داخل منازل و ساختمان‌ها استفاده کرده و در عین حال یک نوردهی یکنواخت با پوشش بالا را به دست آورد. اما بسته شرایط می‌توان از آن‌ها در فضاهای خارجی هم استفاده کرد. البته در این موارد باید سایبانی هم بر روی چراغ‌ها قرار داد تا در اثر عوامل محیطی دچار آسیب نشوند.

چراغ لاینی توکار نوعی از انواع چراغ نور خطی است که در زمان ساخت ساختمان، در سقف‌های کاذب نصب می‌شود. برای نصب چراغ خطی توکار باید باکس یا شیارهایی در داخل سقف تعبیه شوند که ابعاد آن با چراغ خطی تناسب دارد. به این ترتیب می‌توان لاین چراغ را به راحتی در داخل این شیارها جای داد.

مزیت چراغ های خطی توکار این است که تنها به صورت یک خط نوری قابل مشاهده هستند و فریم آن‌ها را نمی‌توان دید. به همین دلیل می‌توانند نمایی بسیار زیبا و متنوع را در ساختمان ایجاد کنند. به دلیل اینکه فریم چراغ در داخل سقف یا دیوار قرار داده می‌شود؛ می‌توان با خیال راحت از برای محیط بیرون استفاده کرد.
علاوه بر اینها شما می‌توانید با انتخاب درست محل نصب انواع چراغ های خطی توکار، یک نور یکنواخت را در محیط ایجاد کنید. برای اجرای این چراغ‌های توکار، هیچ محدودیتی از دید شکل ظاهری وجود ندارد؛ زیرا شما می‌توانید خط‌های نوری مستقیم، منحنی یا شکسته را با استفاده از آن ایجاد کرده و جذابیت بصری زیادی را به محیط ببخشید. با استفاده از چراغ‌های توکار می‌توان جلوه‌های نوری متفاوتی را در فضای داخلی یا خارجی ساختمان به وجود آورد.

علاوه بر این چراغ لاینی توکار خود به دو دسته بدون لبه و لبه دار تقسیم‌بندی می‌شود. که در ادامه درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم.

چراغ خطی توکار بدون لبه برای افرادی که می‌خواهند به جز نور، هیچ جزئی از چراغ خطی بر روی سقف پیدا نباشد، بسیار مناسب است. به عبارت بهتر اگر زیبایی دکوراسیون داخلی برایتان اهمیت دارد و می‌خواهید بدنه چراغ اصلا از بیرون پیدا نباشد، پیشنهاد ما به شما خرید انواع چراغ نور خطی بدون لبه است. با استفاده از انواع چراغ خطی بدون لبه، نور به صورت یکنواخت با سقف دیده می‌شود و زیبایی دکوراسیون را دوچندان می‌کند.

به طور معمول نصب چراغ خطی توکار بدون لبه با استفاده از کناف انجام می‌شود. البته باید بدانید که در این مدل از انواع چراغ خطی، لبه‌ها به طور کامل حذف نشده‌اند؛ بلکه به ارتفاع بالاتری منتقل شده‌اند که آن‌ها را در داخل سقف جای می‌دهد و لبه‌ها دیده نمی‌شوند. در نتیجه می‌توانید با استفاده از نقاشی و رنگ‌آمیزی، این لبه‌ها را حذف کرد.

جهت دریافت خدمات و محصولات چراغ خطی، پروفیل لاین نوری، استریپ لایت و منبع تغذیه سوئیچینگ و…. با شماره 09125154531 در ارتباط باشید.

در چراغ خطی توکار لبه دار، لبه‌هایی با عرض حدود 1 سانتی‌متر در اطراف دیفیوز چراغ قرار گرفته‌اند. با استفاده از این لبه‌ها می‌توان نصب چراغ خطی توکار لبه دار را با راحتی بیشتری انجام داد. از سوی دیگر اگر در زمان ایجاد برش بر روی سقف خطاهایی به اندازه یک سانتی‌متر وجود داشته باشد، می‌توانید با استفاده از لبه‌های چراغ خطی توکار به راحتی آن‌ها را بپوشانید.

چراغ خطی آویز یکی از انواع چراغ های خطی روکار است که از لحاظ سیستم روشنایی هیچ تفاوتی با آن‌ها ندارد. اما محل کاربرد آن تفاوت دارد. به عبارت بهتر چراغ‌های روکار در مواردی نصب می‌شوند که سقف کوتاه باشد؛ اما چراغ‌های خطی آویز، برای مکان‌هایی با سقف بلند مناسب هستند. زیرا در مکان‌هایی با سقف بلند، با استفاده از می‌توان فاصله میان منبع نور تا کف را کاهش داده و به این ترتیب روشنایی بهتری را به دست آورد.

ساختمان |نورپردازی

با استفاده از چراغ‌های آویز تعداد منابع روشنایی برای نور بخشیدن به سالن‌های اجلاس، مکان‌های زیارتی و دیگر مکان‌ها، با سقف بلند کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه مصرف برق تا حد زیادی کمتر خواهد شد. علاوه بر این چراغ‌های آویز را می‌توان به راحتی باز کرده و در مکان دیگری نصب کرد.

چراغ‌های آویز را می‌توان در بالای جزیره آشپزخانه، میز اجلاس و یا بر روی سقف هتل، رستوران، کافه و مجتمع‌های تجاری نصب کرد. باید بدانید که برای نصب اینگونه چراغ‌ها بر روی سقف، شکل‌های متفاوت هندسی مانند دایره، مثلث، مربع یا شش ضلعی به آن‌ها داده می‌شود تا ضمن ایجاد زیبایی بیشتر، فضای کمتری را اشغال کنند.

  • چراغ خطی زیر کابینتی، زیباترین نوع چراغ خطی

یکی دیگر از انواع چراغ خطی به نام زیر کابینتی شناخته می‌شود که به نوعی می‌توان آن را زیرمجموعه‌ای از انواع چراغ نور خطی توکار دانست. چراغ خطی زیر کابینتی به صورت مخفی در قسمت‌های پایینی کابینت‌ها نصب شده و می‌تواند جلوه متفاوتی را به آشپزخانه ببخشد. استفاده از این نوع چراغ خطی برای نصب در زیر کابینت‌ها، نه‌تنها می‌تواند باعث روشنایی بیشتر آشپزخانه شود؛ بلکه دسترسی به وسایل داخل کابینت را هم راحت‌تر خواهد کرد. برای خرید انواع می‌توانید به فروشگاه دایانو مراجعه کنید.

مکان های مناسب برای نصب

زمانی که استفاده از انواع چراغ خطی هنوز توسعه پیدا نکرده بود؛ بیشتر این نوع چراغ‌ها در کارگاه‌ها، دفاتر و مکان‌های تجاری نصب می‌شدند. اما انعطاف‌پذیری بالای این نوع از چراغ‌ها باعث شد که بتوان در مکان‌های دیگری هم از آن‌ها استفاده کرد. بنابراین اگر می‌خواهید فضای متفاوتی را در دفتر کار، خانه یا استودیو هنری خود به وجود آورید؛ می‌توانید از انواع چراغ های خطی استفاده کنید. از جمله مکان‌هایی که می‌توان چراغ‌های لاینی را در داخل آن‌ها نصب کرد؛ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دفتر کار
  • اماکن عمومی
  • مجتمع‌های مسکونی
  • مناطق تجاری
  • رستوران‌ها و کافه‌ها
  • سالن‌های اجلاس
  • لابی هتل‌ها
  • بالکن و راهرو
  • نمای ساختمان
  • سرویس بهداشتی
  • سالن‌های مترو

مزایا و معایب انواع چراغ خطی

  • ایجاد طرح‌های متفاوت در طراحی ساختمان
  • ایجاد نور یکنواخت و پوشش‌ دهی گسترده
  • انعطاف‌ پذیری و شکل‌ پذیری بالا
  • قابل استفاده در محیط‌های مختلف
  • مصرف انرژی کم
  • دارای طیف رنگی گسترده
  • ایجاد یک جلوه لوکس و متفاوت در طراحی داخلی و خارجی
  • طول عمر زیاد

از معایب آن‌ها نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاهش شدت نور و تغییر شکل ظاهری در اثر جذب گرد و غبار و آلودگی
  • کاهش زیبایی در زمان خاموش بودن چراغ‌ها
  • کاهش ارتفاع سقف در زمان استفاده از نمونه‌های توکار
  • نیاز به زیر ساخت‌های پیچیده و سخت
  • کاهش بهره‌ وری نور در صورت عدم نصب در محیط مناسب
  • نیاز به نصب تخصصی
  • مشکل در تعمیر و یا تعویض چراغ‌ها

ویدیو برسی لاین های نوری در youtube

سخن پایانی
انواع چراغ های خطی یا لاینی یک گزینه بسیار عالی برای افرادی است که به دنبال طرح‌های خاص برای استفاده در نمای داخلی یا خارجی منزل یا محل کار خود می‌گردند. این نوع از چراغ‌ها طول عمر زیادی دارند و می‌توانند نور یکنواختی را در سرتاسر محیط ایجاد کنند. به علاوه می‌توان شکل‌های مختلفی را به آن‌ها بخشیده و به راحتی این چراغ‌ها را در زوایا نصب کرد. این نوع از چراغ‌ها نیاز به نصب تخصصی دارند و باید برای افزایش بهره‌ وری آن‌ها، محل نصب به دقت مشخص شده باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا