علمی و پزشکی

کمبود پزشک داریم. اما نه در تهران و شهرهای بزرگ/ دلایل جابجایی پزشکان باید از بین برود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از طرح هایی مانند افزایش دسترسی به دانشجویان پزشکی و بازگرداندن آموزش پزشکی به وزارت علوم انتقاد کرد و آن را غیراخلاقی خواند.

دکتر در گفت وگو با patc، حسین قناعتی با اشاره به کمبود مداوم پزشک در کشور و لزوم افزایش ظرفیت های معتبر دانشجویان پزشکی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران قبلا اعلام کرده بود که نمی تواند. افزایش پذیرش دانشجو افزایش فرصت های ثبت نام برای یک دانشجوی پزشکی مانند این است که بخواهیم 60 نفر را در یک اتوبوس 40 نفره حمل کنیم که منجر به از دست دادن تحصیلات پزشکی می شود.

درخواست وزیر علوم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: می‌خواهم بگویم که حوزه پزشکی در ایران در بالاترین سطح علمی کشور است و از این نوع آموزش‌ها نیز استفاده می‌شود؛ از وزارت علوم می‌خواهم به جای اینکه به دنبال بازپرداخت هزینه های تحصیلی در رشته های پزشکی و مرتبط در دانشگاه های خود باشند، سعی کنند مشکل دانشگاه های وزارت علوم را برطرف کنند تا فارغ التحصیلان بتوانند به صورت عملی و مسئولیت پذیر اجتماعی تربیت شوند.

وی در ادامه برخی اصول از جمله افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی در کشور را بیان کرد: متأسفانه هرکس می آید برنامه خود را نشان می دهد و سعی می کند آن را اعمال کند؛ مطالعه کنید و امتحان کنید.

افزایش انرژی در سال های آینده ظاهر خواهد شد

دکتر. قناعتی با بیان اینکه بعداً دچار افزایش قدرت خواهیم شد، گفت: حرف من را مثل تاریخ بنویسید. یک روز متوجه خواهیم شد که کاری که انجام دادیم اشتباه بوده و به خوبی آماده نشده است. بدون آمادگی مناسب، ناگهان به سیستمی که تحمل نمی کند وزن اضافه می کنیم و منجر به کاهش کیفیت می شود. همچنین از مشاوران می‌خواهم که تأثیرات فرهنگ و رهبری را در ارائه سیاست‌های خود در نظر بگیرند. بازگشت آموزش پزشکی به دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم توصیه نمی شود. برای انجام این کار، تحقیقات علمی باید توسط یک خلبان جوان انجام شود تا ببیند آیا طراحی کار می کند یا خیر.

کمبود پزشک داریم. اما نه در تهران و شهرهای بزرگ

برای تخصیص پزشکان در این کشور مشکلاتی وجود دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه افزایش مشروعیت دانشجویان پزشکی ناشی از کهولت سن و کاهش تعداد پزشکان است، گفت: بله، کمبود پزشک داریم اما نه در تهران و نه در شهرهای بزرگ. برای گسترش و پزشک ما مشکل توزیع دارد. از آنجایی که ما در پزشکی خوب عمل می کنیم، اما عادلانه در بهداشت عمومی و توانایی مردم برای استفاده از خدمات بهداشتی بی اثر و غیرممکن است، نیاز به پزشک ما دیگر بازگشت به بخش آموزش پزشکی نیست، بلکه به لطف برنامه های نظارتی است.

دلایل این حرکت پزشکان را دریابید

قناعتی درباره آمار رسمی مهاجرت 3000 پزشک در سال گذشته و 1000 پزشک در تابستان امسال افزود: کار و تصمیمات خود را بررسی کنید و با سیاستگذاران و کارشناسان در تصمیم گیری مشورت کنید اما به طور کامل با دانش آموزان، مدارس و وزارتخانه صحبت نکرده اند. سلامت

دلیل اصلی مهاجرت پزشکان عدم ادغام نرم افزار است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران دلیل اصلی مهاجرت پزشکان را عدم ثبات در برنامه ها دانست و گفت: در طول سالیان متمادی برنامه های خود را به طور مرتب تغییر داده ایم. با این تغییرات، هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که آیا فردا کار خود را امروز انجام می دهد یا نه. این امر ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران را غیرممکن می کند. تا زمانی که در سیاست های ما ثبات وجود نداشته باشد، سرمایه گذاری خارجی محقق نخواهد شد.

قناعتی که می‌گوید فقط می‌خواهد زندگی راحت‌تری داشته باشد، گفت: من معتقدم ۹۰ درصد افرادی که کشور را ترک می‌کنند دچار مشکل هستند. من زندگی افرادی را دیده ام که نزدیک به تجربه من در یک سفر خارجی به کشورهای دیگر نقل مکان کرده اند و می دانم که آنها تا کنون با خوشی زندگی نمی کنند. ما باید تلاش کنیم تا ریشه های ناامیدی را در آنها ریشه کن کنیم. یکی از این ریشه ها احساس این است که فرد هیچ آینده و درآمدی ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: پزشکی رشته بسیار پیچیده ای است و تلاش و مسئولیت زیادی دارد. پزشکان در سرتاسر جهان دارای افتخارات و امور مالی متفاوتی هستند. این تفاوت به معنای بی عدالتی نیست. اصول عدالت و مساوات با هم متفاوت است و ما نباید به عنوان یکی اشتباه کنیم. طبیعتاً هرکسی که سخت کار می کند و سخت کار می کند و شغل بسیار خطرناکی دارد باید بیش از دیگران پول داشته باشد. آیا یک مهندس ارشد باید به اندازه یک کارگر عادی حقوق داشته باشد؟

وی افزود: متأسفانه در برنامه ریزی و برنامه ریزی به این مسائل توجه نمی شود و در نهایت تصمیماتی که از ریشه به همه چیز آسیب می زند. به استثنای معدودی از پزشکان، اکثر آنها متخصصان پزشکی سخت کوش و پرتلاش و خطرناک ترین افراد زندگی هستند. وقتی دکتر تحصیلاتش را تمام کرد، تمام جوانی اش از فقر و بدبختی و تحصیل رها می شود. یعنی وقتی چشمانش را باز می کند، می بیند که 35 سال دارد و دوران کودکی اش را از دست داده است. آیا می توان برای این زندگی قیمتی تعیین کرد؟

قناعتی در پایان با اشاره به اظهار نظر برخی از سلبریتی ها و منتقدان پزشکی گفت: محترم ترین و حرفه ای ترین سمت ها در این کشور نباید به گونه ای ایجاد شود که مردم از آنها متنفر شوند. اما، متأسفانه، این اتفاق می افتد. برخی از احمق ها و تریبون ها از بلندگو و فضاهای عمومی برای صحبت علیه کادر پزشکی استفاده می کنند که واقعا مناسب نیست. برخی از این اظهارات نیز تخلف محسوب می شود، اما این به دلیل صداقت کادر پزشکی است که هرگز چنین تخلفاتی را گزارش نکرده اند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا