برترین های کار و کسبعمومی

11 علائم خرابی سنسور اکسیژن + نحوه صحیح تمیز کردن سنسور

سنسور اکسیژن در خودرو وظیفه اندازه گیری نسبت هوا به سوخت را در موتور به عهده داشته و آن را برای ECU ارسال می کند. همچنین فشار هوا، ارتفاع و دمای محیط را در نظر می گیرد تا تعیین کند که آیا موتور یک مخلوط کم چرب را می سوزاند و یا مخلوط موجود در آن غنی است. هنگامی که یک سنسور O2 خراب می شود، دیگر نمی تواند سطوح دقیق تزریق سوخت را راه اندازی کرده، گاز خروجی را تنظیم نماید و یا از احتراق کارآمد سوخت اطمینان حاصل کند. در نتیجه، وسیله نقلیه ممکن است آلاینده های مضر محیطی یا ترکیبات مبتنی بر کربن را در هوا منتشر کند که علاوه بر این، عملکرد ضعیف موتور را به دنبال دارد. از آنجایی که نقش حسگر اکسیژن در عملکرد کلی خودرو و انتشار گازهای گلخانه ای حیاتی می باشد، تشخیص علائم خرابی سنسور اکسیژن در مراحل اولیه به یک مهارت ضروری برای رانندگان تبدیل شده است. از این رو ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این نکات بپردازیم پس با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

نشانه های خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن که با نام سنسور O2 نیز شناخته می شود، نقش مهم و کاربردی در خودرو ایفا می کند. از این رو سازندگان خودروهای مختلف، چندین نشانه را در ماشین تعبیه کرده اند که در صورت عدم کارکرد درست این سنسور به راننده هشدار می دهند. بنابراین اگر شما هم به تازگی خودرو خریده اید و یا از طریق صاحب خودرو شده اید، لازم است مروری بر نشانه های زیر داشته باشید.

کندی و یا شتاب کم خودرو

یک سنسور اکسیژن در حالت طبیعی، هرگز اجازه نمی دهد که نسبت اکسیژن به سوخت در خودروی شما افت کند، زیرا این سنسور اطلاعات را مستقیم به ECU ارسال کرده و ECU زمان بندی موتور برای احتراق موثر را کنترل می کند. بنابراین، اگر پس از متوجه دور آرام یا هر بی نظمی دیگری در عملکرد موتور شدید، بهتر است به خرابی این سنسور شک کنید چرا که این مورد یکی از اصلی ترین علائم خرابی سنسور اکسیژن می باشد. کاهش قدرت موتور، اختلال در استارت زدن، ریپ زدن ماشین، نوسانات قدرت و بی‌نظمی در طول درجا کار کردن ماشین مواردی از این قبیل از جمله علائم خرابی سنسور اکسیژن پراید یورو 4 به شمار می روند.

روشن شدن چراغ چک ماشین

روشن شدن چراغ چک موتور، می تواند هشداری بر هر مشکلی باشد. یا به عنوان مثال علت خرابی سنسور اکسیژن رانا و یا دیگر خودروهای موجود در بازار باشد. البته شایان ذکر است که خرابی این حسگر نمی تواند به خودی خود عاملی برای روشن شدن چراغ چک باشد اما می تواند باعث از کار افتادن سایر سیستم های خودرو شود که در نهایت روشن شدن این چراغ را به دنبال دارد.

از آنجایی که یک چراغ چک روشن می تواند به معنای هر نقصی در موتور باشد، بهتر است به یک مکانیکی حرفه ای مراجعه کنید تا با استفاده از دیاگ مشکل وسیله نقلیه شما را بررسی کند. چراغ چک با ایجاد هر نقصی در سیستم خودرو روشن میشود. در صورتی که به تازگی صاحب خودرو شده اید و یا پس از مالک یک خودرو شده اید حتما حواستان به چراغ چک خودرو باشد لازم به ذکر است که شکل ظاهری چراغ چک در همه خودرو ها شبیه به هم است.

بالا رفتن مصرف سوخت نسبت به مسافت پیموده شده

با گذشت زمان و به دلیل فرسودگی اجزای موتور، معمولا مصرف سوخت افزایش می یابد به خصوص در خودروهای قدیمی تر و کاربراتوری. از این رو می تواند پیشنهادی عالی برای مالکان این مدل ها باشد. اما اگر به طور غیرعادی، متوجه شدید که مصرف سوخت در خودروی شما بالا رفته، باید بدانید که به احتمال زیاد نسبت مخلوط هوا و سوخت در خودروی شما به هم ریخته است. موردی که به عنوان یکی از شایع ترین علائم خرابی سنسور اکسیژن پراید کاربراتوری شناخته می شود.

صداهای موتور

شنیده شدن صدای موتور تا حدی در هر ماشینی طبیعی است از این رو هر راننده ای پس از و یا دیگر شرکت های به نام، با این میزان صدا آشنایی پیدا می کند. اما اگر این صدا خیلی زیاد و به صورت تق تق شد، چه؟

در صورتی که حسگرهای اکسیژن خودرو معیوب شده باشند، وسیله نقلیه به دلیل عدم کنترل مخلوط هوا و سوخت، با مقادیر بیش از حد کربن در محفظه های احتراق مواجه می شود. و به اصطلاح موجب ناک زدن پیشرانه میشود. این مشکل هنگامی به وقوع می‌پیوندد که به دلیل نقص در سنسور اکسیژن یا انژکتور، هوای کافی در سیلندرها تزریق نمی‌شود و به همین دلیل احتراق ناقص رخ می‌دهد. انفجارهای متعددی که در نتیجه تزریق مخلوط سوخت کافی و هوای اندک ایجاد می‌شوند، یکی از دلایل ایجاد ناک خواهند بود. این موارد میتواند از علائم خرابی سنسور اکسیژن بالا باشد اما مشکل نقص سنسور اکسیژن در خودروهای داخلی به خصوص اتومبیل‌هایی که از پیشرانه TU5 استفاده می‌کنند، و همچنین میتواند یکی از علائم خرابی سنسور اکسیژن ال 90 باشد که مشکلی نسبتا شایع است. اما همیشه این صدا را جدی بگیرید.

انتشار بوی گوگرد یا تخم مرغ فاسد از اگزوز

بوی گوگرد که از لوله اگزوز خودرو می آید، معمولاً با باقی مانده دود سیاه همراه است که هر دو از علائم خرابی سنسور اکسیژن بالا تیبا هستند. این بو به این معنی است که سوخت اضافی در داخل موتور وجود دارد و مخلوط هوا و سوخت خودرو باید اصلاح شوند. برای رعایت احتیاط، بهتر است مراحل عیب یابی را انجام دهید که هم مشکلات سیستم سوخت و هم مشکلات سنسور اکسیژن را برطرف می کند. به این ترتیب، می توانید مشخص کنید که چه چیزی باعث بوی گندیده شده است.

خروج دود سیاه از اگزوز ماشین

یکی از علائم خرابی سنسور اکسیژن پژو 405 هم می تواند خروج دود سیاه از اگزوز ماشین باشد. یک سنسور اکسیژن معیوب سبب به هم خوردن تعادل مقدار هوا و سوخت می شود. در نهایت، این امر بر راندمان احتراق تأثیر منفی گذاشته و منجر به بنزین نسوخته، دود معکوس یا خروج دوده از اگزوز خودرو می شود. از این رو توصیه می کنیم هنگام خرید و به رنگ دود خارج شده از اگزوز توجه کنید.

خرابی ناگهانی مبدل کاتالیزوری

مبدل های کاتالیزوری نیز مانند سنسورهای اکسیژن بخشی از سیستم آلایندگی خودرو هستند. آن ها میزان هوای موجود در اگزوز را کنترل کرده و باعث سوختن کامل گازهای خروجی میشود بنابراین می توان گفت که میزان گازهای سمی منتشر شده در جو را کاهش می دهند. مبدل های کاتالیزوری اگرچه بخش عمده ای از سیستم آلایندگی خودرو را شامل می شوند، اما برای عملکرد مناسب تا حد زیادی به سنسورهای اکسیژن متکی هستند. بنابراین به طور طبیعی، یک مبدل کاتالیزوری در صورت خرابی سنسورهای اکسیژن می تواند آسیب دیده و به طور ناگهانی خراب شود. مشکلی که به عنوان یکی از علائم خرابی سنسور اکسیژن سمند ef7 نیز شناخته می شود.

گرمای بیش از حد موتور

گرم بودن موتور در هنگام روشن بودن خودرو امری طبیعی است اما چنانچه این گرما به طور مداوم و بیش از حد ادامه داشته باشد، می تواند به عنوان یکی از علائم خرابی سنسور اکسیژن 206 تیپ 2 و یا علائم خرابی سنسور اکسیژن 206 تیپ 5 شناخته شود. البته باید گفت که این گرما بیشتر با مشکلات مربوط به سیستم الکتریکی خودرو همراه است. اما در مواردی هم به مشکلات سنسور اکسیژن مربوط می باشد. در این صورت گرمای زیاد یک معنی دارد و آن هم این است که مالک، تعویض این سنسورها را به تاخیر انداخته و حسگرهای اکسیژن به شدت فرسوده شده اند.

نحوه شستشوی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن نقش مهمی در کمک به سیستم کنترل آلایندگی خودرو شما دارد و ممکن است در طول زمان آلودگی هایی را به خود جذب کند. از این رو لازم است پس از مدتی آن را تمیز کنید چرا که این اقدام تا حد زیادی از بروز علائم خرابی سنسور اکسیژن دوم جلوگیری می کند. در نحوه شستشوی سنسور اکسیژن شما باید 5 مرحله را پشت سر بگذارید:

  • سنسور اکسیژن را پیدا کنید.
  • اکنون زمان خارج کردن و حذف سنسور اکسیژن است. این کار را به آرامی و با حوصله انجام دهید.
  • سنسورها را به مدت یک شبانه روز و یا حداقل 8 ساعت درون یک ظرف بنزین بگذارید.
  • پس از گذشت این مدت، سنسورها را خارج کرده و آن را به وسیله یک پارچه تمیز، خشک کنید.
  • بعد از اینکه مطمئن شدید سنسورها به طور کامل تمیز و خشک شده اند، وقت آن رسیده که این قطعات را مجدد نصب نمایید.

علت خرابی زودرس سنسور اکسیژن چیست؟

چندین عامل مختلف وجود دارند که می توانند سبب خرابی زودرس سنسور اکسیژن در هر خودرویی شوند. ورود زباله و یا هر عامل کثیفی دیگر به درون سیستم سوخت و هوا، وارد شدن آسیب فیزیکی به سنسور اکسیژن، استفاده از سوخت نامناسب و یا با کیفیت پایین، روغن سوزی موتور، نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده یا عدم تعویض دوره ای شمع ها، فیلترهای هوا، فیلترهای سوخت و موارد مشابه و عدم انجام معاینه کامل وسیله نقلیه می توانند از جمله این دلایل باشند.در صورتی که شما عزیزان از خودروی خود بهترین مراقبت را به عمل آورید، بروز این مشکلات به حداقل می رسند. البته لازم به ذکر است که در صورت مشاهده هر یک از علائم خرابی سنسور اکسیژن که در بالا به بیان آن ها پرداختیم، باید در سریع ترین زمان ممکن به تعیمرگاه های شرکت خودروسازی مورد نظر مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید که در صورت بروز هر یک از این مشکلات، هرگز بازرسی و تعویض سنسورهای O2 خودروی خود را به تعویق نیندازید. این دستگاه ها معمولاً در امتداد سیستم اگزوز یا بین منیفولد اگزوز و مبدل کاتالیزوری قرار دارند. تعمیر سنسورهای O2 معیوب حداکثر 30 دقیقه زمان می برند و شما را متحمل هزینه های گزافی نمی کنند. البته این تا زمانی است که به مشکل وسیله نقلیه خود سریع رسیدگی کنید.در نهایت امیدواریم با مطالعه این مطلب بهتر با مشکلات ماشین خود آشنا شده و بتوانید با انجام بررسی های دوره ای، بیشترین لذت را از سواری با آن تجربه کنید.

شرکت ما با نزدیک به سه دهه تجربه و سابقه فعالیت درخشان در زمینه فروش نقد و اقساطی انواع خودروهای ایرانی و خارجی یکی از بهترین نمایشگاه ماشین در تهران است

آیا سنسور اکسیژن قابل تعمیر است |روش تست سنسور اکسیژن

سوالات متداول

سنسور اکسیژن چه وظیفه ای دارد؟

به طور خلاصه می توان گفت که وظیفه این قطعه کاربردی در سه مورد خلاصه می شود؛ کاهش مصرف سوخت، کاهش میزان آلایندگی های تولید شده توسط خودرو و تاثیر در بهبود احتراق و افزایش راندمان موتور از جمله این وظایف هستند.

آیا ادامه دادن به رانندگی با سنسور اکسیژن معیوب، خطرناک است؟

شما با ادامه دادن به رانندگی با وسیله نقلیه ای که دارای سنسورهای اکسیژن خراب می باشد، نه تنها به عمد بخارهای مضر را در هوا رها می کنید، بلکه خودروی دوست داشتنی خود را در معرض آسیب های بیشتر قرار می دهید. بنابراین خود را متحمل هزینه های بیشتر می کنید.

چه زمانی باید سنسورهای اکسیژن را تعویض کرد؟

سنسورهای O2 مانند قطعاتی چون فیلتر روغن و هوا به جایگزینی مداوم نیاز ندارند. از این رو تنها در صورت خراب شدن شما باید آن ها را با سنسور جدید تعویض کنید. توجه داشته باشید که نادیده گرفتن این موضوع می تواند دیگر سنسورهای سالم را نیز از کار بیندازد.

برای افزایش طول عمر سنسورهای O2 چه راه هایی وجود دارد؟

به عنوان اولین نکته از استفاده از بنزین بی کیفیت خودداری کنید. دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کرده و به توصیه های سازنده در مورد اکتان سوخت پایبند باشید و از مصرف سوخت با سطح اکتان پایین پرهیز نمایید. وسیله نقلیه خود را با تعمیر و نگهداری منظم، به ویژه شمع ها و فیلتر هوا، سرویس کنید. همچنین حداقل سالی یکبار خودرو را معاینه نمایید.

خرابی مبدل کاتالیزوری با چه نشانه هایی همراه است؟

  • کاهش شتاب موتور
  • افزایش یک‌باره مصرف سوخت
  • لرزش خودرو
  • بوی بد و افزایش میزان آن به مرور
  • سخت استارت خوردن ماشین
  • بیش از حد بودن میزان HC و CO در تست آلایندگی
  • روشن شدن چراغ چک

 

دکمه بازگشت به بالا