علمی و پزشکی

آیا اهدای خون بعد از واکسن کرونا محدودیتی دارد؟

مدیر سازمان انتقال خون ایران در خصوص مدت ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را دریافت کرده‌اند و همچنین افرادی که واکسن‌های دیگر را دریافت کرده‌اند به مدت ۱۴ روز مجاز به اهدای خون نیستند. واکسن هایی مانند سینوفارم و برکات از اهدای خون معاف نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

به گزارش patc، دکتر. مصطفی جمالی گفت: هیچ مدرکی مبنی بر انتشار ویروس کرونا از طریق خون وجود ندارد زیرا ویروس کرونا ویروسی است که بر تنفس یا هضم انسان تأثیر می گذارد.

وی همچنین گفت: در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا، به دلیل نگرانی‌هایی که اغلب ناشی از ناآگاهی و پرسش در ذهن مردم است، شاهد کاهش تعداد اهداکنندگان خون در ایران و سایر کشورها بودیم.

جمالی تاکید کرد: به مرور زمان با حذف ناشناخته ها و ارائه اطلاعات صحیح، با حمایت همیشگی اهداکنندگان خون و استفاده از سامانه ملی خون رسانی، نیاز همه بیمارستان ها و درمانگاه ها و بیماران نیازمند به خون و… داروهای آن برآورده شده است. .

مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: آغاز موج هفتم کرونا و شتاب دادن به واکسن این بیماری است و از آنجایی که کرونا تا حدی کنترل شده است، به دلیل تعدد اعمال جراحی و نیاز. برای خون و فرآورده های آن، مردم شریف مثل همیشه باید فرصت اهدای خون را داشته باشند و صاحبان هر گروه خونی در این امر مهم مشارکت داشته باشند.

وی با توجه به اینکه چندین اهداکننده خون به ویروس کرونا مبتلا شدند، یک ماه پس از بهبودی را بهترین زمان اهدای خون پس از بیماری دانست تا آسیبی به اهداکننده و گیرنده نرسد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، جمالی در خصوص ممنوعیت اهدای خون پس از دریافت برخی واکسن‌ها، گفت: افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را دریافت کرده‌اند تا 14 روز مجاز به اهدای خون نیستند و افرادی که انواع دیگر واکسن دریافت کرده‌اند. واکسن هایی مانند سینوفارم و برکات دریافت کرده اند که از اهدای خون معاف نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

وی به شهروندان پیشنهاد کرد: برای جلوگیری از ازدحام بیش از حد مراکز اهدای خون و اتلاف وقت، با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون به آدرس https://www.ibto.ir، با دریافت آنلاین در هر پایگاه انتقال خون، اقدام کنند. و در زمان مورد نظر خون اهدا شود

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا