اقتصادیبرترین های کار و کسبعمومی

اتصال اسکنر کانن به لپ تاپ یا کامپیوتر ویندوزی

چگونه اسکنر را به PC وصل کنیم؟

نصب اسکنر در کامپیوتر، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا اسناد، تصاویر و نقاشی‌های خود را به کامپیوتر منتقل کنید. مراحل اتصال اسکنر به کامپیوتر ممکن است با توجه به مدل دستگاه متفاوت باشد. اما با مطالعه نکاتی که در ادامه به آن می‌پردازیم، می‌توانید اکثر اسکنرهای موجود در بازار را به کامپیوتر متصل کنید.

آموزش نصب اسکنر canon lide 110 |آموزش نصب اسکنر canon lide 120

بررسی تجهیزات اسکنر

قیمت اسکنر قبل از شروع کار، باید از سلامت تمام تجهیزات مربوط به اسکنر مطمئن شوید. یک کابل اتصال، یک کابل برق (Power) و یک سی‌دی که حاوی نرم‌افزارها و درایورهای مورد نیاز دستگاه است، در تمام اسکنرها دیده می‌شود.

علاوه بر این، شرکت سازنده اسکنر، یک دفترچه راهنما درون آن قرار داده است. تمامی نکات ضروری در رابطه با نحوه اتصال اسکنر به کامپیوتر در این دفترچه راهنما موجود است.

شما در مرحله بعد هم باید سیستم کامپیوتری خود را نیز مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که پورت‌های کامپیوتر، دچار مشکل نباشند. سپس قبل از نصب اسکنر، تمام برنامه‌های غیرضروری موجود در کامپیوتر را ببندید.

وصل کردن اسکنر به کامپیوتر

با اطمینان از سالم بودن اتصالات اسکنر و کامپیوتر، باید Scanner را از طریق کابل پاور به پریز برق متصل کنید. کابل پاور تمام اسکنرهای موجود در بازار، با پریزهای استاندارد، سازگار است. البته، برخی از اسکنرهای کوچک، برای تامین انرژی به باتری یا کابل USB مجهز هستند.

در مرحله بعد، باید اسکنر را از طریق کابل اتصال که در بیشتر اوقات به صورت USB است، به کامپیوتر متصل کنید. به محض انجام این کار، کامپیوتر به صورت اتوماتیک، اسکنر را به واسطه کابل اتصال، شناسایی کرده و درایورهای اولیه را نصب خواهد کرد.

 البته در بعضی مواقع، باید نام دستگاه مورد نظر را از فهرستی که در کامپیوتر نمایش داده می‌شود، انتخاب کنید.

با اتصال اسکنر به کامپیوتر، دسترسی به تمام قابلیت‌‌های دستگاه برای کاربران امکان‌پذیر می‌شود. البته گاهی اوقات، برای استفاده از دستگاه در کامپیوتر، باید حتماً نرم‌افزارهای اسکن یا همان (Bundled Scanning Software) را نیز بر روی کامپیوتر نصب کرد.

 نصب نرمافزار و درایور

نرم‌افزارهای اسکن و درایورهای مورد نیاز اغلب در یک سی‌دی قرار می‌گیرند. درایورهای موجود در این سی‌دی، برای تعامل اسکنر و کامپیوتر ضروری هستند.

نکته: درایورهای موجود در CD، معمولاً جدیدترین درایورهای موجود نیستند. بنابراین، برای دسترسی به آخرین درایورهای موجود، به وبسایت شرکت سازنده اسکنر رجوع کنید.

نرم‌افزارهای دیگر موجود در سی‌دی، در بیشتر اوقات برای پروسه اسکن کردن مورد نیاز نیستند. اتصال اسکنر به کامپیوتر با برخی از نرم‌افزارهای اشتراکی موجود در بازار نیز امکان‌پذیر است. اما در هر صورت بهتر است، برای نصب یک اسکنر از سی‌‌دی اصلی شرکت سازنده همان دستگاه استفاده شود.

 استفاده از اسکنر

پس از نصب اسکنر در کامپیوتر، نوبت به استفاده از آن می‌رسد. برای این‌ کار لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • اسکنر را از طریق کابل مربوطه که در بیش‌تر اوقات به صورت USB است، به سیستم کامپیوتری وصل کنید.
  • فایل یا سند مورد نظر خود را درون اسکنر قرار دهید. به خاطر داشته باشید که محتوای مورد نظر باید به طرف شیشه اسکنر قرار گیرد.
  • دکمه اسکن موجود بر روی دستگاه را فشار دهید.
  • در این مرحله، به قسمت جستجوی ویندوز رفته و عبارت Windows Fax and Scan را دورن این قسمت تایپ کنید.

عبارت Windows Fax and Scan

  • با کلیک بر روی Windows Fax and Scans، وارد محیط آن شوید.
  • از سمت چپ در بالای صفحه گزینه New Scan را انتخاب کنید.

 اسم اسکنر در قسمت Scanner باید، مشابه نام دستگاه شما باشید.

  • از قسمت Profile، باید نوع فایل اسکن شده را مشخص کنید.
  • در بخش Color Format، رنگ مورد نظر خود را مشخص کنید.

  • فرمت خروجی (JPG یا PDF) مورد نظر را انتخاب کنید. برای اسکن هر فایلی به غیر از عکس، گزینه PDF را انتخاب کنید.
  • رزولوشن و روشنایی مورد نظر را انتخاب کنید.
  • با کلیک بر روی گزینه Preview، می‌‌توانید پیش‌نمایشی از فایل خود ببینید.

مشکلات متداول

اگرچه، فرآیند نصب اسکنر معمولاً بدون مشکل خاصی انجام می‌پذیرد، اما عملکرد یا اتصال اسکنر در برخی اوقات دردسرساز می‌شود. در این مواقع، ابتدا باید دفترچه راهنمای اسکنر را مورد بررسی قرار دهید. همچنین، در صورت دانلود درایورهای مورد نیاز برای نصب اسکنر از وبسایت شرکت سازنده، باید از درستی و صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

 برخی اوقات، اسکنری که قبلاً به درستی نصب شده است، یک‌باره دچار مشکل شده و توسط کامپیوتر شناسایی نمی‌شود. در این شرایط، می‌توانید از ابزار بازیابی ویندوز یا همان Windows Restore استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا تنظیمات قبلی ویندوز را بازگردانده و مشکل عدم شناسایی را برطرف کنید.

اگر قبلاً یک اسکنر دیگر بر روی سیستم نصب بوده است، اتصال اسکنر جدید به کامپیوتر امکان‌پذیر نیست. در حقیقت، فایل‌های قدیمی موجود بر روی سیستم مانع از شناسایی دستگاه جدید می‌شوند. در این صورت، باید آیکون Device Manager در بخش Control Panel را باز کرده و اسکنر قدیمی را غیرفعال

  • آموزش اسکن کردن با اسکنر کانن در ویندوز و مک

با وجود اینکه این روزها دنیای برنامه نویسی به قدری پیشرفت کرده است که توسعه دهندگان اپلیکیشن، برنامه های متعددی برای سیستم عامل اندروید و iOS طراحی کرده اند که کاربران با استفاده از آن ها بتوانند فایل های مورد نظر خود را اسکن کنند؛

اما کاربران زیادی هستند که از دستگاه اسکنر استفاده می کنند و ترجیح می دهند اسناد موردنظر خود را با این دستگاه اسکن کنند تا مستقیما بر روی سیستم ویندوزی یا مک بوک آن ها ذخیره شود؛ به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب آموزش اسکن کردن از اسناد را با اسکنر کانن هم در ویندوز و هم در مک ارائه دهیم پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آموزش اسکن کردن در ویندوز

  • اتصال اسکنر کانن به لپ تاپ یا کامپیوتر ویندوزی

آموزش اسکن کردن را با نحوه اسکن کردن اسناد در سیستم عامل ویندوز آغاز می کنیم. اگر شما هم از یک سیستم ویندوزی استفاده می کنید و تصمیم دارید از اسناد خود اسکن بگیرید، ابتدا باید سیستم خود را به اسکنر وصل کنید؛ برای انجام این کار اسکنر کانن را با استفاده از کابل USB به لپ تاپ یا کامپیوتر ویندوزی خود وصل کنید.

اکنون سند مورد نظر را به صورتی که محتوای آن بر روی شیشه اسکنر قرار بگیرد، در این دستگاه قرار دهید.

  • استفاده از برنامه Windows Fax and Scan

حالا به سراغ سیستم ویندوزی خود بروید و عبارت Windows Fax and Scan را در سرچ منوی استارت آن جستجو کنید. اکنون برنامه Windows Fax and Scan برای شما باز می شود که باید در این برنامه بر روی گزینه New Scan کلیک کنید.

در این مرحله از آموزش اسکن کردن می توانید نام اسکنر خود را مشاهده کنید؛ البته اگر نام اسکنر خود را مشاهده نکردید، به احتمال زیاد اسکنر را به درستی به سیستم خود وصل نکرده اید و مشکلی در اتصال این دو دستگاه به یکدیگر وجود دارد. امکان دارد نام اسکنر شما اشتباه نمایش داده شود که در این صورت باید بر روی گزینه Change کلیک کنید و نام اسکنر خود را انتخاب کنید.

عد از شناسایی موفقیت آمیز اسکنر در ویندوز، نوبت به تعیین نوع سندی است که قرار است آن را اسکن کنید؛ که برای انجام این کار باید روی کادر Profile کلیک کنید و نوع آن را تعیین کنید.

  • تعیین اسکن رنگی یا سیاه و سفید

اکنون باید تعیین کنید اسکنی که قرار است از سند مورد نظر گرفته شود به صورت سیاه و سفید باشد یا رنگی. برای انجام این کار باید بر روی کادر Color Format کلیک کنید تا دو گزینه Color و Black & White را به شما نمایش دهد. اگر بر روی گزینه Color کلیک کنید، اسکن به صورت رنگی گرفته می شود اما اگر بر روی گزینه Black & White کلیک کنید، اسکن به صورت سیاه و سفید گرفته می شود.

  • تعیین خروجی نوع فایل اسکن

در این مرحله از آموزش اسکن کردن با اسکنر کانن نوبت به تعیین نوع خروجی فایلی که قرار است اسکن گرفته شود، می رسد. شما در این مرحله با کلیک بر روی کادر File Type می توانید تعیین کنید که خروجی نوع فایل اسکن شده از نوع JPEG و … باشد.

  • تعیین رزولوشن، روشنایی و کنتراست فایل اسکن

اکنون می توانید سه گزینه Resolution، Brightness و Contrast را مشاهده کنید و هر یک از این تنظیمات که به ترتیب به معنای میزان رزولوشن فایل اسکن، میزان روشنایی و کنتراست آن هستند را به دلخواه تنظیم کنید.

  • مشاهده پیش نمایش تنظیمات انجام شده

قبل از اینکه به مرحله نهایی آموزش اسکن کردن برسیم، لازم است شما را با بخش Preview آشنا کنیم که پیش نمایشی از تمامی تنظیماتی که بر روی فایل اسکن انجام داده اید را به شما نمایش می دهد؛ تا قبل از اسکن کردن از میزان روشنایی، رزولوشن و کنتراستی که تنظیم کرده اید، اطمینان حاصل کنید. ( برای این مطلب را بخوانید. )

اگر همه چیز در پیش نمایش همانطور بود که می خواستید، می توانید بر روی گزینه Scan کلیک کنید تا پروسه اسکن گرفتن آغاز شود. توجه داشته باشید که فایل های اسکن شده در ویندوز بر روی این مسیر ذخیره می شوند:

Start -> File Explore -> Documents -> Scanned Document

آموزش اسکن کردن در مک

  • اتصال اسکنر کانن به مک بوک

حالا که نحوه اسکن کردن با اسکنر کانن در ویندوز را یاد گرفتید نوبت به آموزش اسکن کردن با اسکنر کانن در سیستم عامل مک است؛ تا آن دسته از کاربرانی که از مک بوک استفاده می کنند نیز با نحوه اسکن گرفتن در این سیستم عامل آشنا شوند. در این حالت نیز اولین کاری که باید بکنید این است که سیستم خود را با استفاده از کابل USB به اسکنر وصل کنید.

اکنون هم باید مانند قبل سند را در اسکنر قرار دهید، به صورتی که محتوای سند بر روی شیشه اسکنر قرار بگیرد.

برای اینکه بتوانید اسکنر کانن را به سیستم عامل مک بشناسانید باید در سیستم خود Apple Menu را باز کنید و سپس گزینه System Preferences را انتخاب کنید. سپس در پنجره جدیدی که برای شما باز می شود، گزینه Printers & Scanners را انتخاب کرده و نام اسکنر خود را نیز انتخاب کنید.

بعد از انتخاب نام اسکنر نوبت به انجام تنظیمات بر روی سندی است که قرار است از آن اسکن بگیرید. برای انجام این کار باید بر روی تب Scan کلیک کنید و گزینه Open Scanner را انتخاب کنید. سپس برای انجام تنظیمات لازم گزینه Show Details را انتخاب کنید تا مانند قبل گزینه های File Type، رنگی یا سیاه و سفید بودن فایل، میزان رزولوشن، کنتراست و روشنایی به شما نمایش داده شوند.

بعد از انجام تنظیمات مورد نظر می توانید پیش نمایش سندی که قرار است اسکن شود را متناسب با تنظیماتی که بر روی آن اعمال کرده اید در قسمت Overview ببینید. در آخرین مرحله از آموزش اسکن کردن نیز باید بر روی گزینه Scan کلیک کنید تا پروسه اسکن گرفتن از سند آغاز شود.

دکمه بازگشت به بالا