برترین های کار و کسبعمومی

مزیت استفاده از سرور اختصاصی ویندوز

سرورهای اختصاصی برای افرادی که به منابع پرقدرت سخت‌افزاری و یا پهنای باند بالای سرور نیاز دارند، گزینه‌ای کاملاً کاربردی است. یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب سرور اختصاصی، سیستم عاملی است که بر روی آن نصب شده است. در این مطلب می‌خواهیم به مزیت استفاده از سرور اختصاصی ویندوز پرداخته و نکاتی را که در این مورد نیاز دارید، به شما ارائه دهیم.

سرور اختصاصی چیست؟

امروزه سرورها نقش مهمی را در دنیای پیرامون ما بازی می‌کنند. حالا دیگر گیمرها، تریدرها، دانشجویان و محققین و صد البته متخصصین و توسعه دهندگان وب، به سرور نیاز دارند. در این میان افرادی هم هستند که نیاز آنها با سخت‌افزارهای معمول سرور حل نمی‌شود. بنابراین به سروری نیاز دارند که منابع سخت‌افزاری و پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به سرورهای اشتراکی و … داشته باشد. برای این نیازها، سرور اختصاصی راه حل بسیار مناسبی است.

همانطور که در مقاله ی بهترین سرور اختصاصی برای برنامه نویسان asp گفتیم،سرور اختصاصی به سروری گفته می‌شود که تمامی منابع آن به‌صورت کامل به یک فرد یا سازمان اختصاص یافته باشد و این همان چیزی است که توسعه دهندگان وب برای اجرای چندین پروژه و یا گیمرها برایِ انجام بازی آنلاین به آن نیاز دارند.

5 مزیت کلیدی سرور اختصاصی ویندوز

سرورها نیز همانند هر سیستم کامپیوتری دیگری، به سیستم عامل نیاز دارند. یکی از سیستم عامل‌های مشهور، ویندوز است که استفاده از آن بر روی سرورها نیز در موارد متعددی کاربردی است. حالا که با سرور اختصاصی و کاربرد آن آشنا شده‌اید، وقت آن است که به بررسی مزایای استفاده از سرور اختصاصی ویندوز بپردازیم. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این مزایا اشاره شده است:

1- سخت‌افزار قدرتمند

هر زمان که پایِ سرور اختصاصی به میان می‌آید، قدرت سخت‌افزار و پهنای باند بالا اولین انتظاری است که از این سرور خواهیم داشت. واقعیت این است که سرور اختصاصی ویندوز هرگز شما را در این مورد ناامید نخواهد کرد.

2- امکان مدیریت کامل سرور

داشتن مدیریت سرور یکی دیگر از نکاتی است که می‌توان به‌عنوان یکی از مزیت‌های کلیدی سرور اختصاصی ویندوز به آن نگریست. در استفاده‌های حرفه‌ای از سرور، نیاز داریم تا پیکربندی سرور را آنطور که نیاز داریم انجام دهیم و این مسئله‌ای است که با استفاده از سرور اختصاصی به آن دست پیدا خواهیم کرد.

3- آپتایم بالا

آپتایم به معنیِ میزان زمان در دسترس و فعال بودن سرور است. سرورهای اختصاصی معمولاً از زمان آپتایم بسیار بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل استفاده از این نوع سرورها در موارد حساس، حتی در مواردی که نیاز به منابع بالایی هم نباشد، کاربرد دارد.

4- استفاده‌ی ساده‌تر از نرم‌افزارهای اختصاصی Microsoft

در صورتی که بخواهید بر روی سرور خود از نرم‌افزارهایی مانند Access، Microsoft SQL و موارد مشابه استفاده کنید، این کار با استفاده سروری که بر روی آن سیستم عامل ویندوز نصب شده است بسیار ساده‌تر انجام خواهد شد.

5- مدیریت ساده‌تر سرور

مدیریت و ارتباط با سرورهای ویندوزی، بسیار ساده‌تر از سرورهای با سیستم عامل لینوکس است. شما برای مدیریت سرور ویندوز خود به‌راحتی می‌توانید از دسکتاپ استفاده کنید که محیطی کاملاً گرافیکی و آشنا دارد. این در حالی است که در سرورهای با سیستم عامل لینوکس، در اکثر موارد شما برای مدیریت سرور نیاز به استفاده از ترمینال و کُدنویسی در این محیط دارید.

 

جمع‌بندی

هنگامی که تصمیم به استفاده از سرور برای مقاصد مختلف می‌گیرید، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها نوعِ سرور از نظر تخصیص منابع است. سرورهای اختصاصی قدرتمند ترین نوعِ سرورها هستند و با توجه به اینکه در صورتِ انتخاب این سرورها، تمامی این منابع به‌صورت اختصاصی به شما تعلق خواهد گرفت، در مواردی که شما نیاز به سخت‌افزار و یا پهنای باند بالا دارید مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در گام بعدی باید در مورد سیستم عامل سرور خود تصمیم بگیرید. برای کمک به شما در انتخاب یک سرور بهینه، در این مطلب در مورد مزایای استفاده از سرور اختصاصی ویندوز صحبت کرده و به تشریح نکاتی پرداختیم که در مسیر انتخاب سرور مناسب به آن نیاز خواهید داشت.

 

سؤالات متداول

1- سرور ویندوز چه سروری است؟

به سروری که بر روی آن سیستم عامل ویندوز نصب شده باشد، سرور ویندوز گفته می‌شود.

2- چرا هزینه‌ی سرور ویندوز خارج از کشور، از سرور ویندوز ایران بالاتر است؟

این اختلاف هزینه به‌دلیلِ الزام به تهیه‌ی لایسنس قانونی ویندوز در خارج از کشور است.

3- سرور اختصاصی در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

معمولاً در مواردی که نوع پروژه نیاز به منابع سخت‌افزاری و یا پهنای باند بالایی را ایجاب کند، از سرور اختصاصی استفاده می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا