اقتصادیبرترین های کار و کسبعمومی

راهنمایی برای استفاده از شامپو فرش در فصل‌های مختلف

در فرهنگ ما ايرانيها مرسوم است که بسياري از خانوادهها روي زمين سفره پهن ميکنند و غذا ميخورند و همين امر دليلي براي کثيف شدن بيشتر فرشهاست. حالا اين پرسش مطرح ميشود که آيا استفاده از شامپو فرش ميتواند جايگزين مناسبي براي شستشوي فرش با آب و پودر مخصوص شستشو باشد؟
شامپو فرش و مبلمان نانو: ترکيبات اصلي شامپوي فرش و موکت به طور معمول آب ديونيزه، اسيدسيتريک، فرمالين، سديم لوريل اترسولفات و دي سديم لوريل اترسولفوسوکسينات به همراه مقادير متفاوتي اسانس و مواد خوش‌بو کننده است که اغلب خطري براي سلامت افراد محسوب نمي‌شوند اما گاهي اوقات هم ديده شده بعضي از خانم‌هايي که پوست حساس دارند، نسبت به اين مواد واکنش نشان مي‌دهند و دچار خارش، سوزش و قرمزي پوست مي‌شوند.

چگونه از شامپو فرش استفاده کنيم؟

محصولات نانو خودرو بیز: آقاي فريدون حيراني،‌ کارشناس فرش و مدير فروش يکي از شرکت‌هاي توليد کننده شامپو فرش و موکت، مي‌گويد: «شامپو فرش‌هاي موجود در بازار همگي از وزارت بهداشت پروانه ساخت دارند و استاندارد هستند و فقط ميزان ايجاد حساسيت و قدرت پاک‌کنندگي آنها متفاوت است اما نکته مهم اين است که افرادي که از اين شامپوها استفاده مي‌کنند بايد نکاتي را رعايت کنند. براي مثال، سطح فرش در حد امکان بايد به وسيله اسفنج شسته و بعد از شستشو هم فرش بايد با يک پارچه کتاني نمناک تميز شود. مقدار استفاده از اين پاک کننده‌ها نيز امري است که حتما بايد مورد توجه خانم‌ها باشد. تا زمان خشک شدن کامل فرش هم نبايد روي آن راه رفت. به خصوص کودکان که پوست لطيف‌تر و حساس‌تري دارند و ممکن است دچار حساسيت‌هاي پوستي شوند. در عين حال، شستشوي فرش و موکت با شامپو فرش حداکثر بايد فصلي يک بار باشد و هنگام استفاده از اين مواد پاک کننده هم حتما بايد از دستکش‌هاي دولايه استفاده شود. پيش از استفاده از شامپوهاي فرش و موکت، بايد به برچسب روي ظرف و توصيه‌هاي شرکت توليدکننده توجه کنيد تا کمترين آسيب به سلامت و فرش شما برسد.»

توصيه‌هاي کارشناسان

اين کارشناس فرش مي‌افزايد: «هرچند خانم‌ها با فرارسيدن فصل زمستان بايد روش ديگري را جايگزين شستن فرش‌ها در پشت بام و خشک کردن مقابل آفتاب کنند اما استفاده مداوم از شامپو فرش جايگزين مناسبي نيست. به ويژه در اتاق خواب کودکان و آشپزخانه نبايد از شامپوفرش‌ها استفاده کرد. سالمندان و افرادي که سابقه بيماري‌هاي آلرژيک دارند نيز بايد از تماس مستقيم با آن خودداري کنند.»
دکتر پروين منصوري، متخصص پوست و مو در اين باره مي‌گويد: «شامپو فرش يا ديگر مواد پاک کننده، حاوي مواد افزودني حساسيت‌زايي هستند که اگر به طور مداوم و بدون استفاده از دستکش استفاده شوند، مي‌توانند زمينه‌اي براي ايجاد حساسيت‌هاي پوستي و درماتيت‌هاي پوستي تماسي باشند و موجب عوارضي مثل قرمزي، خشکي، پوسته‌ريزي و تورم پوست شوند. در صورت بالا بودن ميزان حساسيت، ضايعات تاولي شکل، خون‌ريزي و اضافه شدن عفونت‌ها به صورت ثانويه در دست‌ها مشاهده مي‌شود که درمان آن بايد به وسيله يک متخصص پوست انجام شود. در عين حال، توصيه مي‌شود افرادي که دچار اين حساسيت‌ها مي‌شوند حتما از دستکش‌هاي دولايه استفاده کنند تا هيچ‌گونه تماس مستقيمي با مواد شوينده نداشته باشند. بعد از استفاده از شامپو فرش هم بايد دست‌ها را با صابون‌هاي ملايم بشوييد و با کرم‌هاي مرطوب کننده پوست‌تان را چرب کنيد ولي در کل استفاده از اين شامپوها بايد به حداقل برسد.»

بهترین شامپو فرش |بهترین مارک شامپو فرش نی نی سایت

دکتر فريده گل‌بابايي، متخصص بهداشت مواد شيميايي با بيان اينکه در حين استفاده از شامپو فرش حتما بايد پنجره‌ها باز شوند تا هوا جريان داشته باشد، مي‌گويد: «متاسفانه پوشيدن دستکش هنگام استفاده از شامپو فرش و ساير مواد شوينده و پاک کننده در بسياري از خانم‌ها جدي گرفته نمي‌شود و اين مي‌تواند خطري براي سلامت آنها باشد. هرچند که استفاده از اين پاک کننده‌ها، مکرر و روزانه نيست ولي به دليل وجود ماده محرک در ترکيبات، شامپو فرش‌ها مي‌توانند در پوست‌هاي حساس سبب حساسيت‌هاي پوستي شوند.»
دکتر احمد فردوسيان، متخصص ريه و عضو هيات علمي دانشگاه نيز در خصوص استفاده از مواد پاک‌کننده و شامپو فرش‌ها مي‌گويد: «گاهي اوقات ديده شده خانم‌هايي که از شامپو فرش‌هايي با اسانس بالا استفاده مي‌کنند، دچار مشکلات تنفسي و سرفه‌هاي خفيف مي‌شوند که البته مقطعي است و با مصرف نکردن اين مواد شوينده، سرفه‌ها هم قطع مي‌شوند اما تحقيقات اخير نشان مي‌دهد که استفاده بيش از حد از مواد پاک‌کننده قوي، بدون ماسک در درازمدت و به خصوص در افرادي باسابقه بيماري‌هاي ريوي مي‌تواند سبب بروز آسم و حتي سرطان ريه شود ولي اگر مصرف اين مواد روزانه نباشد، مشکلات حادي را ايجاد نمي‌کند.»

جايگزيني براي شامپو فرش

بهترين راه تميز کردن فرش‌ها، استفاده از مواد کم‌خطر است. براي اين کار مي‌توانيد مقداري مايع ظرف‌شويي و نمک را در سطلي حاوي آب ولرم بريزيد تا خوب کف کند. بعد کف‌ها را با اسفنج از روي سطح آب برداريد و آرام روي فرش‌ها بماليد و در انتها با پارچه‌اي که پرز به خود نمي‌گيرد، فرش را به طور کامل خشک کنيد تا نمناکي آن گرفته شود. پس از خشک شدن فرش، درخشندگي را در تار و پود فرش مي‌بينيد و سلامت‌تان هم به خطر نمي‌افتد.

دکمه بازگشت به بالا