برترین های کار و کسبعمومی

نحوه طراحی سایبان پاسیو برای بهینه‌سازی استفاده از نور خورشید

سایبان از جمله مجموعه تجهیزاتی هستند که برای حفظ و نگهداری محیط مورد نظر در مقابل سرما و گرما و دیگر عوامل محیطی کاربرد دارند. سایبان‌ها در نقاط مختلف ساختمان قابل استفاده هستند و  عملکرد چشمگیری در حفاظت از تراس، پاسیو، حیاط و استخر دارند.

در حال حاضر ایران نیز از جمله کشور هایی است که اقدام به تولید انواع سایبان در مدل‌ها و کاربر‌های متنوع نموده است. شما قبل از خرید سایبان باید آگاهی و اطلاعات لازم را نسبت به کاربرد سایبان، نوع سایبان، مزایا و معایب سایبان و دیگر نکاتی که برای شما مهم است داشته باشید؛ چرا که سایبان‌‌ها در انواع مختلف توسط تولیدکنندگانی چون به بازار عرضه می‌شوند و تولید کنندگان اهداف و طراحی‌های متفاوتی را برای تهیه هر یک از مدل‌های مختلف سایبان‌ها در نظر می‌گیرند. در ادامه مطلب در این رابطه برای شما توضیحات بیشتری ارائه می‌دهیم.

سایبان‌ها از جهات مختلف قابل دسته بندی هستند و هرکدام از آن‌ها طراحی و متریال متفاوتی نسبت به دیگر مدل‌ها دارند. در واقع سایبان‌ها از لحاظ نوع کاربردشان به دو دسته تقسیم می‌شوند. سایبان‌هایی با طراحی ثابت و سایبان‌های متحرک، که خود سایبان‌های متحرک به دو دسته سایبان دستی و برقی تقسیم می‌شوند.

سایبان‌های ثابت همانطور که از نام آنها پیدا است بعد از نصب در محل ثابت می‌مانند و دیگر قابل جابه‌جایی نیستند. اما سایبان‌های متحرک به دو صورت قابل تهیه‌ هستند. نوع دستی آن با حرکت یک اهرم قابلیت تغییر و تا شدن را دارند و در نوع برقی امکان جابه‌جابی سایبان توسط جریان برق و با وجود موتور برقی صورت می‌گیرد. بنابراین می‌توان در مواقعی که نیازی به سایبان نیست، با زدن یک دکمه از طریق ریموت سایبان اقدام به جمع کردن آن کرد.

How to design a patio canopy to optimize the use of sunlight

پاسیو چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه پاسیوها در خانه‌های آپارتمانی علاقه‌مندان زیادی دارند. در پاسخ به سوال که پاسیو چیست؟ باید بگوییم که پاسیو بخشی از فضای خانه است که به عنوان فضای نورگیر از آن استفاده می‌شود و کاربردهای گوناگونی دارد و می‌توان برای نزدیک شدن به محیط طبیعت در آن به پرورش گل و گیاه پرداخت و فضای دلنشینی ایجاد کرد.

در حال حاضر معمولا خیلی از افراد به فضای حیاط خلوت و نورگیر خانه هم پاسیو می‌گویند. در گذشته‌ معمولا خانه‌ها دارای یک محوطه بیرونی به شکل حیاط و باغچه بوده‌اند، در آن زمان فضای پاسیو بیشتر به عنوان نورگیر مورد استفاده بوده و به آن‌ها نورخانه نیز می‌گفتند. اما امروزه با توجه به معماری مدرن و ساخت بیشتر آپارتمان‌ها همچنین عدم دسترسی به فضای باز و سبز، پاسیوها به فضایی برای پرورش گل وگیاهان زینتی و زیبایی بیشتر در منزل تبدیل شده‌اند. البته در حال حاضر طراحان همچنان از وجود پاسیو در خانه‌های ویلایی هم استفاده می‌کنند. همچنین مسقف کردن بخشی از حیاط که از آن برای نشستن در فضای آزاد و استراحت استفاده می‌شود نیز باعث می‌شود از آن به عنوان پاسیو یاد کرد.

به نظر شما پاسیو بهتر است در کدام قسمت خانه قرار بگیرد؟

با توجه به این مورد که طراحی پاسیو برای افزایش نور طبیعی در خانه است معمولا در بخش‌هایی از خانه طراحی می‌شوند که از پنجره‌ها و بخش‌های نورگیر دور هستند. از این رو فضای مخصوص به پاسیو اکثرا در بخش‌های پشتی ساختمان که دسترسی به پنجره‌ها کم‌تر است و محیط بسته‌تر بوده طراحی می‌شوند.

ایده‌هایی برای طراحی پاسیو

همان‌طور که توضیح دادیم، پاسیوها علاوه بر تامین نور فضا به زیبایی خانه هم کمک بسیاری می‌کنند. پس اگر شما هم در منزل خود فضایی به عنوان پاسیو دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ایده‌هایی برای جلوه‌گری بیشتر پاسیو در اختیارتان قرار دهیم.

از طرح‌های زیبا و متنوع برای کف پاسیو استفاده کنید

به نظر شما بهترین کف‌ پوش برای پاسیو چه چیزی است؟ بهترین کف‌پوش برای پاسیو،  سرامیک‌هایی هستند که آب را به خود جذب نمی‌کنند و شما می‌توانید به راحتی گیاهان را آبیاری کنید و در صورت کثیف شدن محیط پاسیو به‌راحتی آن را تمیز کرده و بشویید. استفاده از کاشی‌های طرح‌دار باعث می‌شود پاسیوی شما ظاهر زیبایی را به خود اختصاص دهد.

-از مبلمان یا صندلی برای داخل پاسیو استفاده کنید

ترکیب استفاده از مبلمان یا میز و صندلی با گل‌ها و گیاهان موجود در پاسیو فضای بسیار مدرن و جذابی را ایجاد کرده که می‌تواند بهترین محیط برای استراحت روزانه  شما و نوشیدن یک لیوان چای در آسایش باشد.

-پاسیو را با فضای داخلی یکی کنید

یکی دیگر از ایده‌هایی جلوه بیشتری به محیط خانه شما می‌دهد  ادغام فضای پاسیو با فضای خانه است. با انجام این کار شما می‌توانید فضای داخلی را بزرگ‌تر نشان دهید و یک طرح خاص ایجاد کنید. آیا شما می‌دانید راه حل یکی کردن فضای داخلی با پاسیو چطور امکان‌پذیر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، بهتر است پاسیو در ورودی نداشته باشد و در صورت وجود در آن را بردارید و سعی کنید کفپوش کف پاسیو با کف پوش خانه یکی باشد.

-تزیین پاسیو

شما می‌توانید فضای پاسیو خود را با آینه تزیین کنید. این امر علاوه بر زیبایی فوق‌العاده باعث میشود فضای پاسیو بزرگتر نشان داده شود همچنین بازتاب تصویر گل‌ها در آینه‌ها یک فضای خاص و رویایی را برای شما خلق می‌کند و زیبایی داخلی منزل شما را دوچندان می‌کند.

-پوشش سقف پاسیو

پوشش سقف پاسیو از مهم‌ترین موارد در دکوراسیون و طراحی ساختمان‌های مسکونی ویلایی و چند طبقه است. جنس این پوشش در انواع مختلف شامل فایبرگلاس، مات و شفاف، پلی‌کربنات و همچنین پوشش حبابی نورگیر است. هریک از این نمونه‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و از آن‌ها در طراحی‌های متفاوت استفاده می‌شود.در میان این‌ها پوشش‌هایی که از شفافیت برخوردار هستند علاقمندان بیشتری را به خود جذب می‌کنند.به نظر شما استفاده از سایبان پاسیو در فضاهای باز و حیاط‌ها به چه صورتی است؟ آیا می‌توان از سایبان پاسیو برای فضایی به غیر از پاسیوهای داخل ساختمان استفاده کرد؟

سایبان پاسیو یا در اصطلاح عامیانه سایبان حیاط، دارای دونوع مختلف است. این نوع سایبان را می‌توان در دسته سایبان تراس و بالکن نیز قرار داد زیرا کاربرد بسیار مشابهی دارند. شاید سایبان پاسیو هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته باشد و با کاربردهای آن آشنایی کامل نداشته باشند. سایبان ها در انواع مختلف کاربردهای گوناگونی دارند، جذاب‌ترین نوع سایبان‌ها مدل های برقی هستند. محبوبیت و تفاوتی که پاسیو با بقیه سایبان‌ها دارد قابلیت بازوبسته شدن سقف متحرک آن است.

این نوع سایبان دارای ابعادی متغیر است و متناسب با هر فضایی حتی در مکان‌های دشوار هم قابل نصب است و عمده‌ترین کاربرد آن این است که به عنوان پوششی برای حیاط، پاسیو، بالکن یا تراس می‌توان از آن استفاده کرد. استفاده از سایبان پاسیو در حال حاضر فقط مختص به پاسیوهای داخلی نمی‌شود امروزه استفاده از سایبان پاسیو برای حیاط خلوت‌ها هم بسیار باب شده است.

یا اینکه اگر شما در منزل فضایی به عنوان پاسیو ندارید می‌توان از پاسیو برای پوشش دادن بخشی از محیط حیاط هم استفاده نمود دلیل این امر این است که مردم تمایل دارند زمانی را در فضای باز و طبیعت سپری کنند. در کشورهای چهار فصلی مانند ایران کاربرد سایبان تنها برای محافظت در برابر آفتاب نیست و ابعاد گسترده‌تری را هم در بر می‌گیرد. در عمل سایبان‌های حیاط این مزیت را دارند که محیط را در مقابل بارش برف و باران و نفوذ رطوبت در امان نگه دارد. به کمک سایبان‌ها می‌توان در حیاط فضایی شبیه به آلاچیق ایجاد کرد.

با نصب سایبان پاسیو در فضاهای باز این امکان را ایجاد می‌شود که شما یتوانید از هوای آزاد هم بیشترین لذت را ببرید. در این صورت با سایبان پاسیو دیگر نیازی نیست نگران روزهای بارانی یا تابش نور خورشید باشید. متریال سایبان ها در برابر آب و تابش نور خورشید بسیار مقاوم هستند و شاید بتوان گفت این سایبان ها برای شما همانند یک بام قابل جابه‌جایی هستند.

انواع مختلف سایبان پاسیو

همان‌طور که توضیح دادیم سایبان‌های متحرک به خصوص از نوع برقی بهترین انتخاب برای استفاده به عنوان سایبان پاسیو و حیاط خلوت‌ها در فضاهای باز و حیاط‌ هستند. این مدل از سایبان با طراحی و کیفیت‌های متفاوت به بازار عرضه می‌شوند. از جمله سایبان‌های برقی می‌توان سایبان بازویی کلاسیک، سایبان بازویی مدرن و سایبان فول‌باکس را نام برد. تمام این مدل‌ها مجهز به موتور برقی بوده و با ریموت کنترل از راه دور هدایت می‌شوند.

قیمت سایبان پاسیو

شما هنگام با این مورد را مد نظر داشته باشید که سایبان‌ها بسته به نوع آن که برای چه کاربردی طراحی شده و تجهیزات و متریال مصرفی در آن‌ها از چه نوعی است دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. به عنوان مثال با  به یک مقدار نمی‌باشد و هرچه اندازه سایبان کوچک‌تر باشد قیمت آن کم‌تر بوده. بهتر است قبل از انتخاب و خرید سایبان سطح آگاهی خود را در باره محصول مورد نظرتان افزایش دهید تا با انتخابی درست انتظارات شما برآورده شود.

جمع بندی

همان‌طور که دریافتید در این مقاله نحوه استفاده از سایبان پاسیو را در فضاهای باز و حیاط توضیح دادیم، پاسیوها فضاهای کوچک اما کاربردی هستند که این امکان را به ما می‌دهند تا محیطی دنج و زیبا را در خانه خود ایجاد کنیم. علاوه بر این ما این امکان را داریم که با استفاده از سایبان‌های پاسیو و مسقف کردن محیط حیاط خلوت و حیاط، از آن به عنوان محیطی مانند پاسیو استفاده کنیم. پس اگر علاقمند هستید ظاهری متفاوت و چشم‌نوازتر در فضای خانه‌هایتان ایجاد کنید از وجود پاسیو و سایبان پاسیو حتما بهره مند شوید.

سایبان‌ها سازه‌هایی کاربردی هستند که از گذشته‌های دور تا کنون آن‌ها را برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار داده‌اند. . در ابتدا سایبان‌ها بسیار ساده و سنتی بوده‌اند و از آن‌ها تنها برای ایجاد سایه در محیط استفاده می‌شد، اما در حال حاضر این محصولات به دلیل پیشرفت تکنولوژی پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند و می‌توان آن‌ها را در هر مکانی به کاربرد. در واقع باید گفت محدودیتی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد و تولید کنندگانی بسیاری همچوندر مدل‌های مختلف این تجهیزات را وارد بازار می‌کنند.

از پرکاربردترین نمونه سایبان‌های موجود در بازار می‌توان به سایبان‌های پاسیو اشاره کرد. آیا شما می‌دانید سایبان پاسیو چیست و چه کاربردهایی دارد؟ یا اینکه سایبان پاسیو چگونه باعث استفاد بهینه از نور خورشید می‌شود؟ در ادامه پاسخ این سوال را دراختیار شما قرار می‌دهیم سایبان مغازه سایبانی است که در بالای درب یا پنجره مغازه نصب می شود.

دکمه بازگشت به بالا