اقتصادی

چه خدمات ارتباطی‌ای به زائران اربعین ارائه می‌شود؟

هر سال با فرارسیدن ایام اربعین حسینی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان‌های زیرمجموعه و اپراتورهای تلفن همراه خدمات و اقداماتی را جهت تسهیل ارتباطات مسافران در نظر می‌گیرند.

به گزارش patc، پیاده‌روی اربعین یکی از آیین‌های مهم شیعیان است که هر ساله در ایام منتهی به اربعین حسینی برگزار می‌شود، به نحوی که این رویداد در سال‌های اخیر به عنوان بزرگترین گردهمایی سالیانه مذهبی در جهان ثبت شده است. در همین رابطه امسال هم وزارت ارتباطات، سازمان‌های زیرمجموعه و اپراتورهای تلفن همراه خدماتی را برای زائران در این ایام درنظر گرفته‌اند.  به طور مثال وزیر ارتباطات اعلام کرده است براساس توافقات انجام شده با وزارت ارتباطات عراق قرار است تا هم سیم‌کارت عراقی با قیمت مناسب‌تری در اختیار زوار قرار بگیرد و هم هزینه رومینگ نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند.

شرکت ملی پست هم به تازگی اعلام کرد که مانند سال گذشته خدماتی را مانند پست یافته به زائران ارائه می دهد. همچنین این شرکت تعاملاتی با هلال احمر در زمینه ارسال داروها و نذورات دارویی انجام داده است.

در همین رابطه اپراتورهای تلفن همراه به رسم هر سال خدماتی را که قرار است در اختیار زائران قرار دهند را اعلام کرده‌اند. اپراتور اول تلفن همراه اعلام کرده است به منظور رفاه حال زائرین اربعین حسینی، ضمن معرفی بسته‌های رومینگ ویژه پیاده‌روی اربعین، تعرفه ویژه (کاهش یافته) رومینگ عراق شامل «مکالمه»، «پیامک» و «اینترنت همراه» مشترکان خود را اعلام کرد.

بر این اساس از روز یکشنبه ۲۹ مرداد (۳ صفر) تا شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ (۳۰ صفر)، تعرفه مکالمه مشترکان این اپراتور با شماره‌های ایرانی و عراقی دقیقه‌ای ۱۳۷۰۰ تومان، مکالمه دریافتی دقیقه‌ای ۱۲۷۰۰ تومان، ارسال پیامک به شماره‌های ایرانی ۳۰۰۰ تومان و هر مگابایت اینترنت همراه ۱۵۰ تومان محاسبه می‌شود که در تمامی موارد نسبت به متوسط تعرفه کمپین عرفه تا اربعین با کشور عراق تخفیف داده شده است.

این اپراتور خطاب به تمامی مشترکان خود که قصد عزیمت به کشور عراق در بازه زمانی مذکور را دارند، توصیه کرده که از بسته های ویژه اربعین که مقرون به صرفه تر از تعرفه های معمولی و خرید سیم‌کارت‌های عراقی به مناسبت این ایام است، استفاده کنند.

همچنین با توجه به استقبال زائرین عرفه و محرم از بسته نامحدود کمپین عرفه تا اربعین، علاوه بر عرضه مجدد این بسته، ۴ بسته ۷ روزه و یک بسته ۱۴ روزه، ویژه ایام اربعین تدارک دیده شده است. بسته ویژه یک گیگابایت اینترنت ۷ روزه به قیمت ۱۰۰ هزار تومان، به عموم زائرین کم مصرفی که قصد سفر به عراق دارند و خواهان انجام امور ارتباطی خود فقط با اینترنت هستند، پیشنهاد می‌شود. همچنین بسته ۳۰۰ مگابایتی با قیمت ۳۳ هزار تومان، جهت استفاده مشترکانی که میزان مصرف اینترنت شان بسیار کم است، توصیه می شود.

بر این اساس، از دیگر بسته‌های مناسب مشترکان کم مصرف، بسته ۱۰ دقیقه مکالمه و ۱۰۰ عدد پیامک هدیه است که قابلیت استفاده در ۷ روز و با قیمت ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود که مخصوص کسانی که گوشی ساده دارند و یا علاوه بر بسته اینترنت، نیاز به حجم کمی از مکالمه یا پیامک را دارند، طراحی شده است.  بسته ۷ روزه ۲ گیگابایت اینترنت به همراه ۲۰ دقیقه مکالمه هدیه و ۲۰۰ عدد پیامک هدیه هم به آن دسته از مشترکانی که علاوه بر اینترنت به مکالمه و پیامک هم نیاز دارند، پیشنهاد می شود که قیمت آن ۲۵۰ هزار تومان است.

بسته ویژه دیگری که اپراتور اول تلفن همراه (همراه اول) برای زائرین پرمصرف اینترنت تدارک دیده و بازه زمانی مصرف آن ۱۴ روزه است، بسته ۵ گیگابایت اینترنت است که به قیمت ۳۶۰ هزار تومان عرضه می شود.

نحوه خریداری بسته های ویژه اربعین به چهار روش «مراجعه به فروشگاه همراه اول به نشانی Shop.mci.ir» « «اپلیکیشن همراه من»، «شماره گیری کددستوری ستاره ۱۰ ستاره ۴۰ مربع» یا «مراجعه به دفاتر مستقر در پایانه های مرزی و ترمینال سلام» فراهم شده است. اپراتور اول تلفن همراه کشور با در اختیار داشتن ۲۶۸ قرارداد رومینگ بین المللی با اپراتورهای خارجی در ۱۱۲ کشور جهان، به تمامی زائرین اربعین و مسافران عراق که قصد دارند با سیم‌کارت همراه اول خود به این کشور سفر کنند، پیشنهاد داده است که در بازه زمانی اجرای این کمپین، پیش از خروج از کشور یا در حین سفر خود از بسته های همراه اول استفاده کنند.

ضمن اینکه با همراه داشتن سیم‌کارت ایرانی و فعال کردن سرویس رومینگ با کد دستوری ستاره ۱۰ ستاره ۲۹۱۱ مربع  (#۲۹۱۱*۱۰*) دسترسی به وب سایت ها، اپلیکیشن ها و بانک های ایرانی و انجام عملیات بانکی برای زائرین به آسانی، فراهم خواهد بود.  

همچنین دسترسی رایگان (حتی در عراق با رومینگ اپراتور اول تلفن همراه) به اپلیکیشن همراه اول (همراه من)، وب سایت و فروشگاه آنلاین همراه اول، جهت خرید شارژ و پرداخت قبوض و وصول میاندوره در اختیار زائرین است. 

روشن کردن گوشی تلفن همراه هزینه نداشته و دریافت پیامک حتی رمز دوم بانکی نیز رایگان است. شایان ذکر است تمامی بسته های طراحی شده، قابلیت استفاده بر روی شبکه هر سه اپراتور زین “Zain”، آسیاسل “Asiacell”و کورک “Korek” را دارد و با توجه به ارزان تر بودن قیمت خدمات همراه اول نسبت به سیم‌کارت اپراتورهای عراقی و عدم نیاز به استفاده از ارز برای خرید سیم‌کارت ایرانی، زائرین ایرانی نسبت به امر برقراری ارتباطات خود دغدغه نخواهند داشت.

امسال نیز  این اپراتور علاوه بر تقویت شبکه خود در کلیه مسیرهای تردد زائرین و پایانه های مرزی و با استقرار دفاتر خود در باشماق و تمرچین و همچنین احداث موکب هایی در ترمینال سلام فرودگاه امام (ره) و مرزهای چهارگانه شلمچه، چذابه، خسروی و مهران به خدمت رسانی و راهنمایی دقیق زائرین خواهد پرداخت. جهت تسهیل بیشتر برای زائرین، گروهی از کارشناسان این اپراتور در قالب خادمین، در کشور عراق و در مسیر پیاده روی اربعین و همچنین شهرهای کاظمین و سامرا حضور خواهند داشت تا به سؤالات و مشکلات احتمالی زائرین در این ایام رسیدگی کنند.

خدمات اپراتور دوم تلفن همراه(ایرانسل)

یک گیگابایت اینترنت رایگان و اینترنت وای‌فای رایگان در مناطق مرزی، ارتباط آنلاین رایگان در روبیکا به همراه تعرفه‌های تخفیفی مکالمه، اینترنت و پیامک در کشور عراق، پیشنهادهای دومین اپراتور تلفن همراه برای زائران اربعین ۱۴۰۲ است.

اپراتور دوم تلفن همراه با هدف تسهیل ارتباطات و دسترسی به اینترنت برای زائران اربعین در کشور عراق، ضمن کاهش تعرفه‌های رومینگ بین‌الملل در کشور عراق، پنج بسته اینترنت رومینگ بین‌الملل و سه بسته ترکیبی اینترنت، مکالمه و پیامک را ویژه زائران اربعین در کشور عراق معرفی کرد. این تعرفه‌ها و بسته‌ها که در مقایسه با اپراتورهای عراقی، مقرون به صرفه‌ترند، تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ قابل فعال‌سازی و تا پایان اعتبار  بسته، قابل مصرف هستند.

بسته‌های اینترنت با تخفیف

بسته‌های اینترنت رومینگ ارائه شده توسط این اپراتور که با هدف رفاه و آسایش بیشتر و تسهیل در ارتباطات زائران در ایام اربعین سرور و سالار شهیدان، از طریق اپراتورهای Zain و Asiacell در نظر گرفته شده است، شامل بسته ۵۰ مگابایتی یک روزه با قیمت ۶هزار و پانصد تومان، بسته ۱۵۰ مگابایتی هفت روزه با قیمت ۱۸ هزار تومان، بسته ۳۰۰ مگابایتی هفت روزه با قیمت ۳۳هزار تومان، بسته یک گیگابایتی هفت روزه با قیمت ۱۰۰هزار تومان و بسته پنج گیگابایتی ۱۴ روزه با قیمت ۳۶۰هزار تومان هستند.

بسته‌های ترکیبی ارائه‌شده توسط ایرانسل نیز، شامل بسته ترکیبی ۱۰ دقیقه مکالمه و ۱۰۰ پیامک با قیمت ۸۰هزار تومان، ۲ گیگابایت اینترنت رومینگ، ۲۰ دقیقه مکالمه و ۲۰۰ پیامک با قیمت ۲۵۰هزار تومان و بسته ترکیبی ۹۰ دقیقه مکالمه و ۹۰ پیامک با قیمت ۴۹۵هزار تومان هستند. مدت اعتبار این سه بسته ترکیبی هفت روز است.

چه خدمات ارتباطی به زائران اربعین ارائه می‌شود؟

بدین ترتیب مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه، علاوه بر اینکه نیاز به خرید سیم‌کارت و تغییر شماره ندارند، در هزینه اینترنت مصرفی‌شان‌ در طول سفر صرفه‌جویی می‌شود و در مقایسه با تعرفه اپراتورهای کشور عراق، مبالغ کمتری را می‌پردازند. دسترسی به خدمات بانکی، انجام تراکنش و کارت به کارت و دریافت پیامک‌های بانکی، امکان تماس، ارسال پیامک و استفاده از اینترنت پرسرعت با تعرفه‌های ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه درمقایسه با اپراتورهای عراق، از جمله امکاناتی است که مشترکان با فعال‌سازی خدمات رومینگ و استفاده از بسته‌های در نظر گرفته شده، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. بسته‌های اینترنت رومینگ، ویژه ایام اربعین، از طریق کد دستوری #۴*۱۱۱۱* و نیز سوپر اپلیکیشن ایرانسل‌من، قابل فعال‌سازی هستند.

تعرفه مکالمه، پیامک و اینترنت بدون بسته

این اپراتور همچنین تعرفه‌های آزاد مکالمه و پیامک برای مشترکانی که در سفر به کشور عراق نیاز به استفاده از مکالمه و پیامک را دارند، اعلام کرده است که شامل هر دقیقه تماس داخل کشور عراق  و هر دقیقه تماس با ایران با هزینه ۱۳هزار و ۷۰۰ تومان، هر دقیقه تماس دریافتی از ایران ۱۲هزار و ۷۰۰تومان و ارسال هر پیامک ۳هزار تومان است. همچنین دریافت پیامک برای مسافران کشور عراق که از سرویس رومینگ ایرانسل استفاده می‌کنند رایگان است. هزینه مصرف آزاد اینترنت بدون فعال‌سازی بسته رومینگ، ۱۵۰ تومان به ازای هر مگابایت محاسبه می‌شود.

چه خدمات ارتباطی به زائران اربعین ارائه می‌شود؟

پیشنهادها در مناطق مرزی داخلی

امسال نیز مانند گذشته، اپراتور دوم تلفن همراه یک بسته‌ اینترنت یک گیگابایتی را به صورت رایگان ارائه کرده است. این بسته با اعتبار هفت روز، در تمام نقاط کشور قابل فعال‌سازی و در نواحی مرزی مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، باشماق و تمرچین و مسیرهای تردد زائران منتهی به این مناطق، قابل استفاده است. فعال‌سازی این بسته با شماره‌گیری کد دستوری #۱*۴۰* یا با استفاده از سوپر اپلیکیشن ایرانسل‌من امکان‌پذیر است.

علاوه بر این، در مناطق مرزی مذکور، امکان اتصال رایگان به اینترنت ایرانسل به صورت اینترنت وای‌فای، فراهم شده‌ است. برای فعال‌سازی وای‌فای، کاربران لازم است به شبکه وای‌فای متصل شده و طبق توضیحات صفحه‌ مربوطه، عدد یک را به سرشماره ۱۱۵۵ بفرستند تا رمز اتصال به شبکه، برای آنها ارسال شود.

ارتباط آنلاین رایگان در یک پیام رسان داخلی

اپراتور دوم تلفن همراه که یکی از سهامداران اصلی یک پیام رسان داخلی است، برای کاربران این اپلیکیشن که به کشور عراق سفر می‌کنند، خدمات ارتباطی رایگان از طریق سرویس رومینگ ارائه می‌دهد. بر همین اساس و از ابتدای شهریور ۱۴۰۲، تماس صوتی و تصویری، ارسال پیام متنی، صوت و تصویر در پیام‌رسان روبیکا و استفاده از سرویس روبینو، با بهره‌مندی از رومینگ ایرانسل رایگان است.

لازم است که کاربران برای بهره‌مندی از این خدمت رایگان، قبل از خروج از کشور، آخرین نسخه این اپلیکیشن را نصب و فعال کرده و رومینگ این اپراتور را  نیز فعال کرده باشند.

فعال‌سازی خدمات رومینگ

فعال‌سازی خدمات رومینگ حتما باید قبل از سفر و از طریق شماره‌گیری کد #۱*۱۱۱۱* از سیم‌کارت ایرانسلی و یا با استفاده از سوپراپلیکیشن این اپراتور انجام شود. به این منظور، مشترکان این اپراتور لازم است در سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من، ابتدا به بخش «حساب من» وارد شوند، سپس در قسمت «پروفایل» و پس از آن قسمت «رومینگ»، سرویس رومینگ خط خود را فعال کنند.

مشترکان باید توجه داشته باشند که بسته‌های اینترنت، مکالمه و پیامک فعال در شبکه ایران، هنگام حضور در کشور عراق، قابل استفاده نخواهند بود و لازم است که در صورت تمایل، بسته‌های اینترنت ویژه رومینگ را فعال کنند. پیشنهاد می‌شود که مشترکان این اپراتور، پیش از ورود به کشور عراق، حداقل ۱۰۰ هزار تومان در سیم‌کارت اعتباری خود شارژ داشته باشند و اگر در طول سفر برای برقراری تماس با مشکلی مواجه شدند، ابتدا از کافی‌بودن میزان اعتبار (شارژ) سیم‌کارت خود مطمئن شوند. پیشنهاد می‌شود که مشترکان دائمی نیز، به میزان مورد نیاز، حد اعتبار سیم‌کارت خود را افزایش دهند.

مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه در کشور عراق، می‌توانند علاوه بر استفاده از سوپراپلیکیشن آن، با شماره‌گیری رایگان کد دستوری #۷*، سیم‌کارت خود را شارژ کنند. روشن کردن تلفن‌همراه در زمان رومینگ، هیچ هزینه‌ای ندارد. هزینه تماس ورودی و خروجی، بر مبنای دقیقه و از زمان شروع مکالمه، محاسبه خواهد شد. بنابراین، در صورتی که تماس وارده، پاسخ داده نشود، هزینه‌ای بابت آن در تماس منظور نخواهد شد. همچنین دریافت پیامک برای مسافران کشور عراق که از سرویس رومینگ  این اپراتور استفاده می‌کنند رایگان است.

مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه لازم است توجه داشته باشند که با روشن کردن اینترنت رومینگ، دیتای مورد استفاده در اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه، با هزینه رومینگ محاسبه خواهد شد. بنابراین بهتر است از غیرفعال بودن به‌روزرسانی خودکار و موارد مشابه در اپلیکیشن‌های نصب شده خود اطمینان حاصل کنند.

در پایان شایان ذکر است مشترکان این اپراتور باید در نظر داشته باشند که برای تماس با شماره‌های ایرانی از خارج از کشور، لازم است پیش از شماره مشترک مدنظر خود، حتماً کد ۰۰۹۸ را شماره‌گیری کنند (مثال:‌ ۰۰۹۸۹۳۵۱۲۳۴۵۶۷ (تلفن همراه) یا ۰۰۹۸۲۱۸۷۶۵۴۳۲۱ تلفن ثابت.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا