فشار اویل پمپ چقدر است؟

نحوه تست فشار روغن با تست پمپ روغن

وظیفه ­ پمپ ­های روغن (اویل پمپ)، این است که روغن را به موتور برسانند تا همه اجزاء روغن کاری شوند و به آنها کمک می­ کنند تا بدون مشکل، بر خلاق یکدیگر حرکت کنند. با این وجود، پمپ روغن با گذشت زمان شروع به فرسودگی می­کند و جریان روغن، نامناسب می­ شود. با اینکه هیچ راهی وجود ندارد که شما یا مکانیک بتوانید مستقیماً پمپ را تست کنید، اما می­توانید گرفتگی توری اویل پمپ و فشار روغن را چک کنید تا ببینید که آبا مشکل اساسی وجود دارد یا خیر. همچنین شاید بتوانید علائم عملکرد نادرست پمپ را ببینید یا بشنوید.

در کتابچه راهنمای خودرو، فشار روغن طبیعی موتور را بیابید

هر موتوری برای اینکه به حداکثر طول عمر خودش برسد، فشار روغن مورد نیاز آن باید در محدوده خاصی باشد. برای اطلاعات در مورد موتور و میزان فشار استاندارد در هنگام روشن بودن خودرو، به کتابچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید. محدوده­ها یا شماره ­های ذکر شده را بنویسید تا بتوانید آنها را با مقادیر واقعی که خوانده­اید، مقایسه کنید.

  • در صورت نداشتن کتابچه راهنمای خودرو؛ در اینترنت می­توانید آن را پیدا کنید.
  • فشار روغن در خودروی شما، به ازای سرعت موتور 1000 دور در دقیقه، تقریباً باید در حدود 10 PSI باشد.

با استفاده از آچار، فرستنده فشار روغن را از پوسته ­ی موتور خارج کنید

فرستنده فشار روغن، یک استوانه سیاه کوچک است که فشار روغن را می­خواند و آن را به گیج روی داشبورد شما منتقل می­کند. کاپوت را بالا بزنید و واحد فرستنده فشار را در قسمت بالا یا کنار موتور پیدا کنید. مهره­ای که فرستنده را در جای خود نگه داشته است پیدا کرده و برای شل کردن آن از آچار استفاده کنید. وقتی مشغول کار هستید، واحد فرستنده را کنار بگذارید.

  • وقتی فرستنده را برمی­دارید، ممکن است مقداری روغن از آن بیرون بریزد. یک پارچه یا دستمال در کنار خودتان داشته باشید تا لکه­ها را تمیز کنید.
  • فشار روغن را به صورت دستی آزمایش کنید، حتی اگر می­توانید آن را در داشبورد خودرو چک کنید. واحد فرستنده می­تواند معیوب باشد و یا شاید سیم کشی داخل خودرو، شل شده باشد که باعث اشتباه در خواندن می­شود.
  • وقتی فرستنده را قطع کنید، علامت “Check Oil” روی داشبورد خودروی شما روشن می­شود.

هشدار: وقتی موتور هنوز گرم است، واحد فرستنده را برندارید. گرما روغن را رقیق و جریان آن را آسان­تر می­کند، بنابراین وقتی واحد فرستنده را بردارید، مقدار زیادی روغن می­ریزد.

یک گیج فشار سنج روغن روی پورت فرستنده موتور بچسبانید

گیج فشار سنج، شیلنگی دارد که به موتور وصل می­شود و مقادیر را روی یک کنتور نشان می­دهد. انتهای شیلنگ گیج را به پورتی که فرستنده به آن وصل شده است بپیچانید تا محکم شود. از آچار برای محکم کردن گیج استفاده کنید.

  • گیج روغن را می­توانید از فروشگاه­های عرضه لوازم اتومبیل یا به صورت آنلاین، خریداری کنید. مطمئن شوید که انتهای شلنگ گیج، با پورت روی موتور شما مطابقت دارد. در صورتی که نیاز به مقایسه پورت­ها داشتید، واحد فرستنده را با خود به فروشگاه بیاورید.

ماشین را روشن کنید و مقدار کنتور را بخوانید

گیج را در مکانی قرار دهید که اگر روی صندلی راننده می­نشینید، بتوانید آن را به راحتی ببینید، مانند شکاف بین کاپوت باز و شیشه جلوی اتومبیل. ماشین را روشن کنید و در طول انجام تست­ها، بگذارید روشن بماند. گیج را چک کنید و ببینید PSI روغن شما در حالی که هنوز سرد است، چقدر می­باشد.

  • چک کنید که پورت روغن در نزدیکی گیج، نشتی نداشته باشد و اگر نشتی وجود دارد، سعی کنید گیج را محکم­تر کنید.

بعد از گرم شدن موتور، مقدار روی گیج را بخوانید

بعد از اینکه اولین مقدار را خواندید، بگذارید ماشین به مدت زمان 10-15 دقیقه کار کند تا روغن گرم و رقیق شود. مجدداً کنتور را چک کنید و فشار واقعی روغن را با فشار توصیه شده در کتابچه راهنما مقایسه نمایید. اندازه گیری خودتان را بنویسید تا فراموش نکنید.

  • اگر بین فشار در زمانی که روغن داغ است و زمانی که روغن سرد است، بیش از PSI 10 اختلاف وجود داشته باشد، احتمالاً پمپ یا بلبربینگ­های داخل آن مشکل دارند.
  • حتماً خودرو را در محلی با تهویه مناسب قرار دهید، چون وقتی روشن است، دودی ایجاد می­کند که می­تواند کشنده باشد.

فشار روغن را در 2-3 سطح RPM مختلف اندازه­گیری کنید و ببینید که آیا اختلافی وجود دارد

همینطور که خودروی شما روشن و بدون حرکت است، به آرامی پدال گاز را فشار دهید و به دور موتور روی داشبورد نگاه کنید. وقتی به 1000 یا 1500 دور در دقیقه رسیدید، پای خود را ثابت نگه دارید و مقدار گیج فشار روغن را چک کنید. وقتی اولین مقدار را خواندید، بار دیگر، مقدار آن را در سرعت 2.500-3،000 دور در دقیقه بخوانید و مقایسه کنید که با افزایش سرعت، فشار چه تغییری میکند.

  • اگر مقادیر خوانده شده با فشارهای نرمالی که در کتابچه ذکر شده­اند، مطابقت نداشته باشد، احتمالاً اویل پمپ مشکل دارد.

ببینید که آیا چراغ فشار روغن روی داشبورد خودرو روشن است یا خیر

ماشین را روشن کنید و به دنبال چراغی در داشبورد بگردید که نوشته است ” Check Oil” یا ” Check Oil Pressure”. اگر یکی از چراغ­ها روشن باشد، احتمالاً پمپ شما یا یکی دیگر از قسمت­های مربوط به روغن، مشکل دارد. فشار روغن را به صورت دستی چک کنید و یا خودرو را پیش یک مکانیک ببرید تا به آن نگاهی بیندازد و مشکل را شناسایی کند.

  • چراغ­های داشبورد، به دلیل سیم کشی یا سیستم­های الکتریکی معیوب در خودرو نیز می­توانند روشن شوند.

تنوع: خودروی شما ممکن است دارای یک چراغ زرد یا نارنجی به شکل روغن باشد که در صورت بروز مشکل، روشن خواهد شد.

 به آمپر نگاه کنید تا ببینید که آیا گرمای موتور، بیش از حد زیاد شده است یا خیر

برای دیدن آمپر، سمت چپ یا راست داشبورد خود را نگاه کنید. ماشین را روشن کنید تا موتور به کار بیفتد و بگذارید به مدت 10-15 دقیقه گرم شود. اگر حتی پس از گرم شدن موتور، دما همچنان افزایش یابد، در اینصورت ممکن است به دلیل کمبود روغن در سیستم، اصطکاک ایجاد شده باشد.

  • آمپر به دلیل گرمای بیرون یا سایر مشکلات موتور نیز می­تواند بالا برود.

وقتی ماشین روشن است، به صدای موتور گوش دهید و ببینید آیا این صدا ناجور است

اگر اویل پمپ شما به درستی کار نکند، قسمت­هایی از موتور به درستی روغن کاری نمی­شوند و قطعات ممکن است به هم ساییده شوند. وقتی ماشین روشن است، به صدای موتور گوش دهید تا ببینید که آیا صدایی مانند ناله­ی صدای بلند و صدای تلق تلق می­شنوید یا خیر. حتی اگر این صداها را به مقدار کم بشنوید، فشار روغن روی پمپ را چک کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می­کند.

  • سر و صدای موتور می­تواند به دلیل قطعات قدیمی و سست، و همچنین شمع­های معیوب نیز باشد.

 سطح روغن خودرو را چک کنید و ببینید که آیا مقدار روغن، خیلی زیاد است یا خیلی کم

کاپوت خودرو را باز کنید تا بتوانید به موتور دسترسی پیدا کنید و میله­ی اندازه­گیری روغن را که معمولاً دارای درپوش زرد است، خارج کنید. قبل از اینکه مجدداً آن را سر جایش قرار دهید، با یک دستمال یا پارچه، آن را تمیز کنید. میله­ی اندازه­گیری را دوباره بیرون بکشید تا سطح روغن را در قسمت پایین ببینید. اگر سطح روغن، در محدوده چاپ شده­ی روی میله­ی اندازه­گیری قرار دارد، اما موتور شما هنوز صداهای غیرمعمول تولید می­کند، ممکن است پمپ معیوب باشد.

  • اگر میزان روغن در موتور، کافی نیست، مقدار بیشتری اضافه کنید تا به خط full برسد.
  • اگر میزان روغن در موتور، بیش از حد بود، لازم است مقداری از آن را تخلیه کنید تا به حد مناسب برسد.

نحوه تست اویل پمپ به چه صورت است؟

برای تست اویل پمپ و بررسی نیاز به تعمیر اویل پمپ یا تعویض آن، باید اطمینان حاصل کنیم که پمپ به درستی کار می‌کند و از نظر عملکرد و عمر مفید آن را بررسی کنیم. اولین قدم، مطمئن شدن از وجود روغن کافی در پمپ و همچنین بررسی لوله‌ها و اتصالات برای هر گونه نشتی است و بعد از این مرحله، می‌توانیم با کمک یک تستر فشار، فشار روغن در پمپ را اندازه بگیریم و از استانداردهای مشخص برای پمپ مربوطه برای ارزیابی استفاده کنیم. زمانی که پمپ در حال عمل است، نیاز داریم تا به شیوه‌ای عملکرد درست آن را بررسی کنیم که این امر می‌تواند شامل بررسی و ثبت دمای روغن، فشار و ضربان‌ها و هر نشانگر دیگری که نشان‌دهنده عملکرد مناسب پمپ روغن ست، باشد.

عملکرد صحیح اویل پمپ چگونه است؟

عملکرد صحیح اویل پمپ برای خودروها بسیار حائز اهمیت است. این پمپ مسئول مهمترین وظیفه در سیستم روغنکاری خودرو بوده که عبارت است از تأمین جریان روان و مداوم روغن به سرعت و فشار مناسب به اجزای متحرک موتور تا آن‌ها را به خوبی روان کرده و از سایش و خرابی زودرس جلوگیری کند. عملکرد صحیح یک اویل پمپ به موارد زیر وابسته است:

حجم جریان روغن: اویل پمپ باید توانایی تأمین حجم مورد نیاز روغن را به موتور داشته باشد. جریان روغن باید به اندازه کافی بالا و پایدار باشد تا تمام اجزای موتور که به روغن نیاز دارند، به خوبی روان شوند.

فشار روغن: اویل پمپ باید فشار روغن را به حد مناسب و پایدار در محدوده مشخص تامین کند. فشار زیاد می‌تواند باعث خرابی و نشتی در سیستم یا کاهش عمر مفید روانکار موتور شود.

عدم نشتی: اویل پمپ باید بدون هیچگونه نشتی روغن عمل کند. نشتی روغن می‌تواند باعث کاهش فشار و جریان روغن شود و در نتیجه عملکرد موتور را تحت تأثیر قرار دهد. لوله‌ها و اتصالات صحیح باید مطابق با استانداردهای سازنده نصب شوند.

دکمه بازگشت به بالا