وقتی میخواهید پروانه ساخت یا مجوز ساختوساز بگیرید باید در شهرداری شهر/منطقه خود تشکیل پرونده بدهید. اداره شهرداری به هر پرونده یک شماره دوبخشی منحصربهفرد بنام شماره پرونده شهرسازی اختصاص میدهد. پیگیری پرونده شهرداری از آن به بعد با این شماره انجام میگیرد. آیا به تازگی درگیر کارهای ساختوساز شدهاید؟ آیا مایلید درباره پیگیری روند کارتان در شهرداری بیشتر بدانید؟ اگر پاسختان به این پرسشها مثبت است. پیشنهاد میکنیم تا پایان با ما همراه باشید.
سامانه پیگیری پرونده شهرداری
کسانی که درگیر گرفتن پروانه ساخت و سایر مجوزهای ساختوساز میشوند؛ باید مدارکی را برای تشکیل پرونده ارائه بدهند. بعد از انجام مراحل اداری به پرونده آنها یک شماره منحصربهفرد به نام شماره پیگیری پرونده شهرداری تعلق میگیرد.
از طریق سامانه شهرداری و اپلیکیشن ها می توانید پرونده را پیگیری کنید
در نهایت هم برای پیگیری پرونده شهرداری و مشاهده روند کار مجوزهای ساختوساز میتوانند از طریق زیر اقدام کنند:
مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده شهرداری
مدارک موردنیاز صدور پروانه
- حضور کلیه مالکین یا وکیل قانونی ایشان همراه مدارک زیر الزامی است
- سند مالکیت و فتوکپی
- شناسنامه مالک و رونوشت
- وکالتنامه محضری و فتوکپی
- اصل و رونوشت فیش پرداخت عوارض نوسازی سال جاری
- صورتمجلس و نقشه تفکیکی اعیانی برای آپارتمانها و کپی
- اصل و رونوشت انحصار وراثت (در صورت فوت مالک)
- ارائه گواهی 6و8 زمین شهری و یا نظریه کمیسیون تشخیص و عوارض دارایی سال جاری(درصورتیکه ملک بایر باشد)
- دریافت فرم شماره 600 کنترل کیفیت ساختوساز از شرکتهای مجاز و ارائه به شهرسازی (در رابطه با کنترلهای لازم توسط شرکتهای خصوصی تحت قرارداد شهرداری)
مدارک موردنیاز صدور گواهی
- حضور یکی از مالکین یا وکیل قانونی ایشان همراه مدارک زیر الزامی است
- سند مالکیت و فتوکپی سند مالکیت
- اصل و رونوشت شناسنامه مالک
- وکالتنامه محضری و فتوکپی
- فیش پرداخت عوارض نوسازی سال جاری و کپی
- اصل و رونوشت صورتمجلس و نقشه تفکیکی اعیانی برای آپارتمانها
- انحصار وراثت (در صورت فوت مالک) و کپی
مدارک موردنیاز تفکیک
- سه نسخه کپی سند مالکیت (در صورت مشاع بودن 2 نسخه)
- یک برگ نقشه 1/2000 که محل ملک دقیقاً توسط مالک بر روی آن مشخصشده باشد
- بانضمام سه برگ کپی از محل مشخصشده ملک
- مفاصا حساب نوسازی یا معافی آن
- درصورتیکه ملک بایر باشد، مفاصل حساب عوارض دارایی مربوط به عوارض زمینهای بایر و ارائه گواهی 6 و 8 از سازمان زمین شهری الزامی است
- درصورتیکه مساحت ملک بیش از 3000 مترمربع باشد و یا زمینهایی که به علت هندسی نبودن شکل آنها و یا نداشتن ابعاد در سند مالکیت که تعیین ابعاد و زوایا توسط مأمور بازدید محل مقدور نباشد. ارائه نقشهبرداری که به امضاء مهندس مجاز رسیده باشد الزامی است
- ملک بهصورت ساختمان باشد، پروانه ساختمانی و پایان کار ارائه شود
- قبلاً جهت پلاک مورد درخواست، پروانه ساختمانی صادرشده باشد، پروانه مربوطه باید ابطال و از درجه اعتبار ساقط گردد
- ملک فاقد ابعاد باشد، نقشه ثبتی ارائه شود
- ملک تفکیکشده باشد، صورتمجلس و نقشه تفکیک ثبت مربوطه ارائه شود
- جهت تشکیل پرونده الزامی است مالک یا مالکین و یا وکیل رسمی آنها همراه با شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر انجام گیرد و کلیه اوراق اصلی بایستی به امضاء ایشان برسد
- ارائه طرح پیشنهادی تفکیک با مقیاس 1/500 که به امضاء مهندس مجاز رسیده باشد
- افراز یا تفکیک ازلحاظ اجرای ماده 101 قانون شهرداریها فرقی ندارد. اگر بین مالکین توافق باشد عمل تفکیک تلقی میگردد و الا به علت عدم توافق بین مالکین تقاضای افراز توسط دادگاه و یا ثبت به همراه ارائه کروکی تفکیک که تعیینکننده سهم مالکین و ممهور به مهر مراجع درخواستکننده است به شهرداری مربوطه جهت اجرای ماده 101 قانون شهرداری ارائه میگردد. *
مدارک موردنیاز پاسخ استعلام از طرح
- ارائه استعلام از مراجع ذیربط(بانک- دفترخانه اسناد رسمی – ارگان دولتی و …)
- ارائه نقشه 1/2000 که محل ملک بر روی آن مشخص و به امضاء متقاضی و یا مهر مرجع استعلام کننده رسیده باشد
- در صورت امکان ارائه کپی سند مالکیت یا پروانه ساختمانی و گواهی عدم خلاف یا پایان ساختمان
- کلیه ضوابط و مقررات مربوط در جلد اول کتاب ملاک عمل منتشره از سوی اداره کل شهرسازی و معماری (صدور پروانه) درج گردیده است
مدارک موردنیاز پاسخ استعلامات کسبی
- استعلام از اتحادیه صنف مربوطه
- مفاصل حساب کسبی از اداره درآمد منطقه
- اصل سند مالکیت و تصویر آن (درصورتیکه متقاضی مالک ملک باشد)
- اجاره نامه و کپی آن (به شرطی که متقاضی مستأجر ملک باشد)
- شناسنامه و کپی آن
- نامه و استعلام ارائهشده از صنف مربوطه حکم درخواست متقاضی را دارد و نیاز به تکمیل فرم دیگری نیست
- کلیه ضوابط و مقررات مربوطه در جلد سوم کتاب ملاک عمل، بخش دوم(کسب و پیشه) که از سوی اداره کل شهرسازی و معماری شهرداری منتشر شده و متقاضیان محترم می توانند با اخذ و مطالعه آن اطلاعات کاملتری بدست آورند
شماره پرونده شهرسازی چیست؟
گفته شد که پیگیری پرونده شهرداری با شماره پرونده شهرسازی که یک شماره دو بخشی -یکتا- است، انجام میگیرد. سیستم شهرسازی شهرداری از این شماره برای شناسایی ملک استفاده میکند. بخش اول، شماره منطقهی احداث پروژه را نشان میدهد. بخش دوم هم به اطلاعات اختصاصی هر پرونده مربوط میشود که حدوداَ شش رقم دارد. مثلا پروندهای با شماره 120018400، نشاندهنده ملکی در منطقه 12 شهر تهران است. بقیه اعداد نیز به شماره پرونده در سیستم شهرسازی شهرداری اختصاص دارد.
پیگیری پرونده شهرداری از طریق سامانه شهرسازی شهرداری تهران
برای پیگیری پرونده شهرداری از طریق سامانه شهرسازی شهرداری تهران مراجعه کنید. شماره پرونده شهرسازی را در کادر مستطیلی وارد نمایید. در پایان نیز گزینه جستجو را بزنید.
راهای بازیابی شماره پرونده شهرسازی
برای بدست آوردن شماره پرونده شهرسازی میتوانید به صورت آنلاین و حضوری اقدام کنید.
دسترسی به شماره پرونده شهرسازی به صورت آنلاین
برای بدست آوردن شماره پرونده شهرسازی از راه آنلاین به شماره شناسایی ملک نیاز دارید.( البته نیز به طرق دیگری انجام می شود .) :
- مراجعه به سایت نقشه تهران
- پیدا کردن زمین مدنظر، راست کلیک بر آن، انتخاب گزینه شماره شناسایی ملک و کپی کردن این شماره
- مراجعه به سایت مربوطه و وارد شدن به حساب کاربریتان (اگر حساب کاربری ندارید در سایت ثبتنام کنید.)
- کلیک بر گزینه «خدمات ملک و شهرسازی»
- کلیک بر گزینه «مشاهده اطلاعات شهرسازی» در صفحه جدید
- کپی کردن شماره شناسایی ملک در باکس بالای صفحه
- کلیک بر گزینه «مشاهده اطلاعات شهرسازی» در پایین صفحه
- مشاهده شماره پروانه و شماره پرونده شهرسازی در صفحهی جدید
دسترسی به شماره پرونده شهرسازی به صورت حضوری
گفتیم که پیگیری پرونده شهرداری بدون داشتن شماره پرونده شهرسازی امکانپذیر نیست. اگر امکان استفاده از خدمات آنلاین شهرداری تهران را ندارید، میتوانید برای دریافت این شماره از راههای حضوری اقدام کنید. شما میتوانید با ارائه مدارک شناسایی و اسناد مالکیت به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید. همچنین میتوانید برای دریافت این شماره، از طریق مراجعه به اداره بایگانی شهرسازی منطقه خود –با ارائه مدارک- اقدام نمایید.
شماره پرونده شهرسازی در چه اسنادی درج میشود؟
شماره پرونده شهرسازی را میتوانید در اسناد زیر مشاهده نمایید:
· پروانه ساختمانی
· شروع به کار ساختمانی
· برگههای تعهد مهندسی
· پایان کار ساختمانی
· نقشههای ساختمانی
· گزارش آزمایشگاه
· گزارش مهندسین ناظر
· ….
چگونه با کد شهرسازی پرونده از روند کار در شهرداری مطلع گردیم؟
- کد های دستوری
- استعلام پرونده شهرسازی*137*1*3#
- اپ 137
- سامانه شهرسازی شهرداری تهران
- سامانه تهران من
» » نحوه استعلام ، مشاهده و پیگیری پرونده شهرسازی
چنانچه از شماره پرونده شهرسازی خود مطلع هستید، میتوانید نحوه استعلام را از طریق سامانه و آدرس سایت در مطلب زیر مشاهده و از پیگیری پرونده شهرسازی و آخرین وضعیت پرونده خود آگاه شوید. در این مطلب با معرفی سامانه مشاهده وضعیت پرونده شهرسازی می توانید به راحتی از وضعیت پرونده و مشاهده آن اطلاع بدست آورید.
درباره پرونده های شهرسازی و مدارک مورد نیاز جستجو :
پرونده های شهرسازی از طریق شماره پرونده شهرسازی (یک عدد حداکثر شش رقمی) و شماره منطقه مورد جستجو قرار می گیرد. این پرونده ها شامل امور مربوط به صدور مجوز شهرسازی می باشد. اگر در هنگام ورود اطلاعات پرونده شهرسازی شماره شناسایی ملک موجود بوده و وارد شده باشد، از طریق شماره شناسایی ملک یا کد نوسازی ( بلوک – ملک – واحد ) نیز می توان به پرونده شهرسازی دسترسی پیدا کرد. ولی چون این کار ( وارد کردن شماره شناسایی ملک در هنگام ایجاد رونده شهرسازی ) در مورد همه پرونده های شهرسازی انجام نشده است، تا زمانیکه کد شناسایی همه پرونده های شهرسازی در سیستم آرشیو وارد نشود قابل اتکا نمی باشد.
منبع: