اقتصادیبرترین های کار و کسبعمومی

آیا گانودرما می‌تواند کمک کند تا خستگی را کاهش دهد؟

ارزش غذایی گانودرما

قیمت محصولات گانودرما: استفاده بشر از قارچ ها به هزاران سال پیش و به طور گستره به قرون وسطی باز می گردد. در ابتدا قارچ ها به عنوان طعم دهنده غذایی استفاده می شدند. اما امروزه قارچ ها جایگاهی کاملا متفاوت از مصارف سنتی پیدا کرده اند.

از دیدگاه علم تغذیه، قارچ ها دارای چربی پایینی هستند. اما در مقابل غنی از پروتئین، کربوهیدرات و فیبر غذایی هستند. کربوهیدرات ها به عنوان فراوان ترین ترکیب موجود در گانودرما لوسیدوم شناخته شده است. همچنین پروتئین ها و مواد معدنی در جایگاه های بعدی قرار دارند.

نتایج همچنین نشان می دهند که این قارچ منبع غذایی مهم از اسیدهای چرب غیر اشباع است. اسیدهای چرب غیر اشباع در حفظ سلامتی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی نظیر  بیماری های قلبی – عروقی و بیماری های عصبی نقش مهمی دارند.
از گانودرما به عنوان یک بسته دارویی- تغذیه ای و به عنوان غذایی سالم و منبعی بی نظیر از ترکیبات مغذی و معدنی نام برده می شود.

ترکیبات موجود در قارچ گانودرما

قهوه فوری سوپریم: از بیست سال گذشته تحقيقات جدی روی خواص دارويی اين قارچ دارويی در دنيا شروع شده است. طی این دوره بیست ساله بيش از ۳۲۲ گزارش در رابطه با ترکيبات شيميايی قارچ گانودرما لوسیدوم و گونه هاي مرتبط منتشر شده است.

طبع گانودرما لوسیدوم سرد و تر است. اندام بارده قارچ و اسپور گانودرما لوسیدوم حاوي حدود ۴۲۲ ترکيبات فعال زيستي مختلف است. هر یک بسيار ارزشمند هستند و از خواص آن مي توان به درمان سرطان معده، هپاتيت A B C، آرتروز، دردهاي عصبي، بيخوابي، برونشيت، آسم، زخم معده، فشار خون، کلسترول بالا اشاره نمود.

به طور عمده این ترکیبات عبارتند از: تري ترپنها، پليساکاريدها، نوکلئوتيدها، استرولها، استروئيدها،سوپراکسید دیسموتاز ،ژرمانیوم ارگانیگ ، پروتئينها، پپتيدها و عناصر کمياب. در ادامه به صورت خلاصه به این ترکیبات اشاره می کنیم.

نقش هر ترکیب در بدن :

  1. تری ترپن ها( Terpène): در اين قارچ حداقل ۱۴۲ نوع تري ترپن گزارش شده است که يکي از مهمترين آنها انواع گنودريك اسيدها هستند. تری ترپن به بهبود عملکرد گوارشی کمک می کند. ضد آلرژی و ضد التهاب و ضد تومور است. در شکل زیر ساختمان بعضي از تري ترپنهاي موجود در قارچ گانودرما آمده است.
  2. پلی ساکارید ها: به خوبی سطوح کلسترول نامطلوب بدن را کاهش میدهد. چربی را از بین میبرد. سیستم ایمنی را تقویت میکند و سلول های سرطانی را متوقف می کند.
  3. استرول ها( Sterols): استرول گیاهی( فیتواسترول)  دارای یک خاصیت اصلی بوده، به طوریکه به کاهش کلسترول کمک می کند. براساس موسسه ملی قلب، ریه و خون در ایالات متحده، اضافه کردن ۲ گرم از استرول گیاهی به رژیم روزانه ممکن است باعث کاهش ۵ تا ۱۵ درصدی کلسترول شود.
  4. استروئیدها: در بدن دو نقش مهم بازی می‌کنند اول انابولیک دوم اندروژنیک. انابولیک اثراتی می‌باشد که باعث رشد توده عضلانی در بدن می‌شوند.
  5. سوپراکسید دیسموتاز: این ماده برای آنتی اکسیدان ها موثر است ضد رادیکال های آزاد و ضد پیری است و روند پیری سلول را کند و جوانسازی را تسریع می کند.
  6. ژرمانیوم ارگانیگ: این ماده معدنی کمیاب گردش جریان خون را بهبود میبخشد. انرژی را افزایش می دهد ، مانع خستگی می شود و سیستم ایمنی را تقویت میکند و سموم بدن را دفع میکند.

ترکیبات اصلی گانودرما و خواص هر یک آن ها

خواص قارچ گانودرما لوسیدوم

با توجه به ترکیباتی که ذکر شد این قارچ برای انواع بیماری ها موثر است. نشان داده شده که پلي ساکاريدهای اين قارچ علاوه بر درمان سرطان ويژگی های ضدويروسی، التهاب، ديابت، فشار خون بالا و جلوگيري از لخته شدن خون نيز دارند.

عصاره آبی گانودرما لوسيدوم توانايي بازدارندگي از رشد ويروس HIV-I و جلوگيري از فعاليت پروتئاز اين ويروس را دارا است. همچنین این ترکیبات برای بیماری هایی از قبیل:  آرتریت روماتوئید، آسم، آکنه، پارکینسون، بیماری های کبدی، مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس، ایدز، پسوریازیس، تنظیم خواب، درمان سرطان و غیره موثر است.

همچنین سبب کاهش وزن و جلوگیری از ریزش مو و افزایش سوخت و ساز بدن می شود. گانودرما به عنوان یک گیاه آداپتوژن تعادل بدن را حفظ کرده و در عین حال اعضا و اجزای آن را تقویت می کند. تحقيقات نشان داده که عصاره های مختلف جدا شده از این گیاه  از رشد تومورها از طريق فعال کردن پاسخ سيستم ايمني و تحريك توليد سيتوکين ها، جلوگيري مي کند. البته باید توجه داشت گانودرما دارو نیست بلکه یک سوپر فود و مکمل غذایی کامل است!

قارچ گانودرما برای چه بیماری هایی خوبه؟

اگر بخواهیم لیستی از مواردی که گانودرما در بهبود آن ها موثر است، ذکر کنیم، این لیست شامل موارد زیر خواهد بود:

  • سرطان بویژه سرطان پروستات و سینه
  • تقویت دستگاه ایمنی
  • استرس، اضطراب و افسردگی
  • قند خون
  • مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS)
  • میگرن
  • ایدز
  • روماتیسم و آرتروز
  • عفونت ادراری
  • پارکینسون
  • فشار خون
  • حساسیت
  • نازایی
  • تیروئید
  • کبد چرب
  • ناراحتی های کبد
  • آکنه
  • آسم
  • نقرس

این ویژگی از طریق کاهش التهابات، افزایش فعالیت گلبول‌های سفید خون (که در مبارزه با سرطان و بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به سرطان مؤثر است) و جلوگیری از رشد تومورها انجام می‌گیرد. در پیشگیری و بهبود برخی سرطان‌ها مانند سرطان سینه و سرطان پروستات مؤثر است. قارچ گانودرما بر روی هورمون تستوسترون تأثیراتی دارد.
مطالعات گسترده ای صورت گرفته تا تأثیر این قارچ بر روی سرطان پروستات مشخص شود. از جمله این آزمایشات می توان به آزمایش تانچلی لا در چین اشاره نمود که مشخص نمود که گانودرما به جهت اثر بر روی هورمون های تستسترون میتواند تا ۶۲٪ به بهبود سرطان پروستات کمک کند.

خاصیت تقویت سیستم ایمنی 

قارچ گانودرما از گذشته در چین برای تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود. مطالعات نشان داده است که گانودرما عملکرد ایمنی بدن را در شرایط in vivo و in vitro تعدیل میدهد. اثرات ایمنی تعدیل کننده گانودرما از جمله ارتقاء عملکرد ایمنی ذاتی، ایمنی هومورال و ایمنی سلولی است.

به طور خاص، پلی ساکاریدهای این قارچ ممکن است بر سلولهای ایمنی و سلول های مرتبط با سیستم ایمنی از جمله لنفوسیتهای B و T، سلولهای دندریتیک، ماکروفاژها و سلولهای کشنده طبیعی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، مکانیسم های تعدیل کننده ایمنی سلولی و مولکولی، گیرنده های احتمالی درگیر و راه های سیگنالینگ محرک نیز خلاصه شده است.

در واقع قارچ گانودرما محتوی ترکیبات آلی است. ترکیبات آلی و منحصر به فرد که تأثیرشان در تقویت سلول‌های دستگاه ایمنی و افزایش سلامت به اثبات رسیده است.  این قارچ باعث تحریک و بهبود عملکرد سیستم ایمنی شده و با توجه به خواص  آنتی وایرال و آنتی باکتریال ،موجب کاهش احتمال ابتلا به عفونت به خصوص عفونت در دستگاه گوارش و روده  نیز خواهد شد.

ازجمله خواص این قارچ می‌توان به کاهش خستگی و افسردگی اشاره کرد که نتیجه آن بهبود کیفیت زندگی است. باتوجه به مطالعه انجام شده بر روی ۱۳۲ فرد مبتلا به ضعف اعصاب، پژوهشگران به نتایج خوبی رسیدند. پژوهشگران دریافتند در اثر مصرف ۸ هفته‌ای قارچ گانودرما، خستگی افراد کاهش یافته و افراد بیشتر احساس تندرستی می‌کنند.

درمان افسردگی با گانودرما

کنترل قند خون 

عصاره گانودرما لوسیدم به عنوان درمان جایگزین برای دیابت شناخته میشود. همانطور که در بالا اشاره شد قارچ لوسیدم حاوی ترکیبات موثر پلی ساکارید ها، پروتئین ها، پروتئوگلیکان ها و تریترپنوئیدهای خاص می باشد. این ترکیبات  روی کاهش قند خون موثراند.

طبق گزارش ها:

پلی ساکاریدهای این قارچ با افزایش سطح انسولین و کاهش سطح قند پلاسما روی دیابت موش ها اثر مثبتی دارند. پروتئوگلیکان ها با بازدارندگی از آنزیم پروتئین تیروزین فسفات از ۱B در درمان دیابت نقش دارند.

این قارچ به شکل مکمل و همزمان با مصرف داروهای اصلی باید مصرف گردد. همچنین گانودرما لوسیدم بسیاری از عوارض جانبی بیماران دیابتی را میتواند برطرف نماید.

ام اس 

گانودرما لوسیدوم با خاصیت آداپتوژن سازی خود تاثیر بسیار  مثبتی بر بیماری ام اس دارد. آداپتوژن سازی  موجب کاهش حملات سیستم ایمنی به سلول های عصبی می شود.. کاهش حملات سیستم ایمنی تاثیر بسیار زیادی در کنترل بیماری دارد.  به همین دلیل گانودرما و ام اس ارتباط بسیار زیادی با یکدیگر داشته و می تواند نقش موثری در کنترل این بیماری ایفا کند.

گانودرما لوسیدوم به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیاد آنتی اکسیدان می باشد باعث ترمیم سلولهای کبدی شده و به بازسازی آن کمک می کند. همچنین به دلیل خاصیت ضد التهابی مانع از ایجاد التهاب در کبد می شود.

تقویت کلیه 

به طور کلی، بیماری  های کلیوی ناشی از موارد زیر است:

  • گردش خون ضعیف- سلول کلیه فاقد اکسیژن و مواد مغذی است.
  • مسمومیت- سلول کلیه به دلیل مسمومیت می میرد.
  • عفونت- سلول های کلیوی توسط باکتری یا ویروس آلوده شده و باعث التهاب می شوند.
  • واکنش خود ایمنی- سلول کلیه توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می گیرد.
بهترین زمان مصرف قهوه گانودرما برای لاغری |طریقه مصرف قارچ گانودرما برای دیابت
تاثیر گانودرما روی کلیه

گانودرما به طور موثری به بهبود گردش خون، سم زدایی بدن، تقویت سیستم ایمنی و تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می کند. بنابراین، مصرف گانودرما به بهبود بیماری کلیوی ناشی از دلایل فوق کمک می کند.
گانودرما لوسیدوم برای تقویت کلیه می تواند کارکردهای این عضو مهم را تقویت کند. اسید نوکلئیک موجود در آن کلیه را تقویت می کند تا بتواند سموم را خنثی سازد. گانودرما پروتئین موجود در ادرار را کاهش می دهد و کلسترول را تجزیه می کند.

 تاثیر گانودرما روی آکنه 

این گیاه دارویی به دلیل وجود مقادیر بالای ژرمانیوم ارگانیک و سایر مواد معدنی در بافت خود، قابلیت سم زدایی بالایی دارد. به همین خاطر است که مصرف گانودرما پوست را شفاف تر می کند. لازم به ذکر است که طی فرآیند سم زدایی سموم اضافی از طریق پوست (معمولا به شکل جوش) دفع می شود.

بعد از تکمیل سم زدایی، آکنه بصورت خودکار کاهش میابد. این یک فرآیند کاملا طبیعی است. همچنین همانطور که در بخش های بالا اشاره شد، مصرف قارچ گانودرما می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و جریان خون را بهبود بخشد. این کار در نهایت منجر به بهبود وضعیت آکنه می شود.

اینترفرون آلفا، اینترفرون بتا و سلول های لنفاوی از تنظیم کننده های سیستم ایمنی بدن هستند . این گروه سلول های ایمنی بیش فعال را سرکوب کرده و سلول های ضعیف تر را تقویت می کنند. به این ترتیب سیستم ایمنی پیچیده بدن حفظ می شود و توازن می یابد.
گانودرما می تواند اینترفرون آلفا و اینترفرون گاما را تقویت کند و به همین خاطر در بهبود آسم موثر است.

بهبود آسم با گانودرما

تاثیر روی نقرس 

از دلیل اصلی ابتلا به بیماری نقرس افراط در مصرف پروتئین های حاوی پورین  مانند گوشت قرمز می باشد. زمانی که پورین بیش از حد جذب می کنیم اسید اوره افزایش می یابد. دلیل دوم ابتلا به این بیماری عملکرد ضعیف برخی اعضای بدن است که منجر به تولید بیش از حد اوره در بدن، مشکل متابولیسم و از بین بردن اسید اوره و یا ترکیبی از هر دو مورد می باشد.

برای کنترل و درمان بیماری نقرس باید اعضایی مانند کبد و پانکراس تقویت گردد (اعضای مرتبط با اسید اوره). گانودرما لوسیدم می تواند اعضای داخلی بدن را تقویت کرده و متابولیسم اسید اوره را متوازن سازد. همچنین گانودرما قرمز به عنوان سم زدای قوی عمل کرده و میتواند در دفع و پاکسازی بدن از اسید اوره نقش قابل توجهی داشته باشد.

درمان و بهبود پیسی یا ویتیلیگو 

گانودرما با خاصیت آداپتوژن سازی ،موجب تعادل در بدن میشود. در نتیجه حملات ناشی از سیستم ایمنی بدن که در بیماری پیسی با حمله به سلولهای تولید رنگدانه در پوست رخ میدهد تا حد بسیار زیادی کنترل می شود. بیشتر بدانید:

تحقیقات انجام شده نشان داده اند که ترکیبات موجود در  گانودرما لوسیدوم دارای کنش های داروشناختی گسترده ای از جمله ایجاد تعادل در سیستم ایمنی هستند، این ترکیبات التهاب را از بین می برند، تولید انرژی میتوکوندری را افزایش می دهند و رادیکال های آزاد را از بین می برند. همچنین ترکیبات موجود در گانودرما بعد از ایسکمی مغزی مانع از تخریب نورون ها می شود

دکمه بازگشت به بالا