برترین های کار و کسبعلمی و پزشکی

قارچ گانودرما برای قند خون

تاثیر قارچ گانودرما بر دیابت و کنترل قند خون، همچنان در حال بررسی است اما برخی نتایج، حاکی از اثبات تاثیرات مثبت آن برای بیماران دیابتی و افرادی است که دچار قند خون بالا هستند. قارچ گانودرما لوسیدوم، یک درمان طبیعی در طب سنتی شرقی است.

لوسیدوم یا ریشی، قارچی است، که در مناطق گرم و مرطوب شرق آسیا رشد می کند و جثه ای بزرگ و رنگی نارنجی مایل به قرمز و ظاهری براق دارد.

این قارچ از دیرباز در طب سنتی چینی و شرقی، جایگاه ویژه و مهمی داشته است. در بسیاری از مستندات حاصل از دوران کهن، از گانودرما لوسیدوم ( ریشی ) به عنوان درمان طبیعی برای بهبود وضعیت سلامتی و افزایش انرژی و طول عمر، شادابی و جوانی، تسریع بسیاری از روندهای درمانی، تسکین درد و دارویی برای بهبود تنگی نفس در بیماران آسمی، آرام بخش طبیعی و نیز بهبود کارکرد قلب، یاد شده است. قارچ ریشی در طب سنتی چینی نیز جایگاه خاصی داشته است.

تاثیرات دارویی گانودرما

تاثیرات دارویی قارچ گانودرما ناشی از ترکیبات فعال زیستی آن است. در ساختار بیوشیمی و زیستی گانودرما، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مفید و ضروری برای سلامتی بدن، همانطور که در ترکیبات همه قارچ ها به وفور یافت می شود، موجود است که از آن جمله می توان به پتاسیم و منیزیم اشاره کرد که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید هستند، و نیز کلسیم و فسفر که برای بهبود عملکردهای عصبی و ذهنی، سلنیوم و آهن و روی و مس که علاوه بر بهبود وضعیت سیستم ایمنی، تاثیرات مثبتی بر گردش خون و ترمیم بافتی و دفع مواد زائد از بدن، دارند.

همچنین بسیاری از مواد معدنی دیگر نیز در میان این ترکیبات یافت می شوند. در تحقیقی که به صورت جداگانه بر روی قارچ های گونه لوسیدوم از خانواده گانودرما، انجام شده بود مشخص شده که این قارچ دارای حدود 1.8 درصد خاکستر، 26 تا 28 درصد کربوهیدرات، 3 تا 5 درصد چربی خام، 59 درصد فیبر و 7 تا 8 درصد پروتئین خام، است.

با توجه به ترکیبات و درصد های آن ها در خانواده لوسیدوم، می توان پی برد که این قارچ ها بیشتر از آنکه خاصیت خوراکی داشته باشند، خواص دارویی دارند.

به طور کلی اینطور بیان می شود که قارچ ریشی یا همان گانودرما لوسیدوم در کاهش قند خون موثر است. به علت خواص درمانی که ترکیبات فعال زیستی و سایر عناصر موجود در گانودرما، ایجاد می کنند، علاوه بر این که ریشی Reishi به صورت تازه و خوراکی مصرف می شود، پودر خشک شده آن نیز در غذاها و یا در ساخت بسیاری ترکیبات و محصولات تجاری خوراکی و یا غیر خوراکی که تاثیرات دارویی و درمانی دارند و برای سلامتی مفید هستند، استفاده می شود.

تحقیقات انجام شده بر تاثیر گانودرما روی کاهش قند خون

در مطالعات و تحقیقات علمی و زیستی مختلفی که در مورد تاثیرات گانودرما بر روی عملکرد فیزیولوژیک بدن در حیوانات و انسان ها انجام شده است، نتایج زیادی حاکی از خواص درمانی چندگانه آن بوده و بسیاری از ویژگی های دارویی را که در دوران باستان به آن اشاره شده است، تایید کرده اند.

از جمله یکی از مهم ترین تاثیرات گانودرما بر روند سلامتی جسمی، تاثیر مثبت آن بر کاهش قند خون است.

مطالعات انجام شده نشان می دهد، که ترکیبات موجود در قارچ گانودرما می تواند موجب کاهش قند خون در مدل های حیوانی تحت آزمایش شود. علاوه بر این، برخی تحقیقات اولیه بالینی بر روی انسان نیز، همین نتایج را تایید می کند.

هرچند که در بسیاری از تحقیقات بالینی همچنان این اثر اثبات نشده است و طبق نظر بسیاری از محققین، گانودرما بر روی قند خون ناشتا تاثیری ندارد.

در تحقیقات دیگری که در مورد تاثیر گانودرما بر روی قند خون پس از مصرف غذا انجام شد، نشان داده شد که در نمونه های زیادی، ترکیبات گانودرما بر کاهش قند خون پس از غذا تاثیر داشته است؛ اما در برخی نمونه ها نیز، تاثیر قابل ملاحظه ای نداشته است. به همین دلیل تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

در تحقیقات دیگری که در مورد اثر قارچ گانودرما بر روی علائم و اختلالات ناشی از قند خون بالا، انجام شده است، نتایج به دست آمده نشان دهنده برخی تاثیرات مقب گانودرما بر روی این علائم است؛ از جمله تسکین دردهای قفسه سینه و بهبود تنگی نفس در بیمارانی که دیواره رگ های خونی آن به خاطر ازدیاد قند، سفت شده است.

انجمن دیابت ایران و گانودرما |خواص قارچ گانودرما برای پوست

تاثیر گانودرما بر روی بیماران دیابتی در تحقیقات آزمایشگاهی

در تحقیقاتی که بر روی تاثیر عصاره گانودرما بر بیماری دیابت انجام شده است، تاثیر قابل ملاحظه ای بر کاهش قند خون بیماران دیابتی دیده نشده و همین امر موجب شده است که اثر درمانی گانودرما بر کاهش قند خون در بیماری دیابتی، همچنان مبهم و در حال تحقیق باقی بماند.

در برخی تحقیقات نشان داده شده که پلی ساکارید های موجود در گانودرما، با افزایش میزان انسولین پلاسما، در موش ها، موجب کاهش قند موجود در پلاسما شده است. که این حاکی از تاثیرات هیپوگلیسمی یا کاهش دهنده قند خون، گانودرما است. از طرفی گانودرما موجب کاهش فشار خون به خصوص پس از مصرف غذا می شود.

مجموع نتایج تمام این تحقیقات، راه ادامه داری را برای بررسی بیشتر در مورد تاثیر گانودرما بر دیابت و قند خون ایجاد می کند.

آیا افراد با قند خون بالا و بیماران دیابتی می توانند از قارچ گانودرما در رژیم غذایی خود استفاده کنند؟

البته لازم به ذکر است چنانچه در مورد همه انواع قارچ ها گفته شد، مصرف گانودرما در بیماران دیابتی حتی اگر هم موجب کاهش قند خون نگردد، اما هم تاثیرات مثبتی بر سایر عوارض حاصل از دیابت دارد و هم اینکه یک خوراکی و گیاه سالم و ایمن است، زیرا قند خون را افزایش نمی دهد و در کنار سایر اثرات مثبتی که در سلامتی و جسم دارد، استفاده از آن برای بیماران دیابتی، در کل می تواند مفید باشد.

علاوه بر مواد معدنی و ویتامین ها و ترکیبات خام موجود در قارچ ها، باید بدانید که ترکیبات بسیار ویژه و مفید دیگری تحت عنوان ترکیبات فعال زیستی که تاثیرات گسترده ای در عملکرد های فیزیولوژیکی بدن دارند، نیز در تحقیقات بیوشیمی مطرح است؛ که غالب قارچ ها سرشار از این ترکیبات زیستی مهم هستند. قارچ گانودرما نیز از این مواد، بهره بسیاری برده است.

برخی ترکیبات زیستی فعال و مفید موجود در قارچ می توان به ترپنوئیدها، استروئیدها، فنولها، نوکلئوتیدها، گلیکوپروتئین‌ها و پلی ساکاریدها، اسید آمینه های ضروری به خصوص لیزین و لوسین همراه با درصد بسیار ناچیزی از چربی که بیشتر شامل اسید چرب های اشباع نشده و مفید هستند، اشاره نمود.

در قارچ های گانودرما، سه ترکیب فعال زیستی از میان ترکیبات مذکور، سهم اصلی و بیشتری دارند، از جمله پلی ساکاریدها، پپتیدوگلیکان ها، تریپتن ها، که درصد این ترکیبات در گونه های مختلف موجود در گونه های خانواده گانودرما، متفاوت است و بر اساس خواص مد نظر و مورد استفاده از آنها، در ترکیبات مختلف تجاری و دارویی و خوراکی و یا غیر خوراکی استفاده می شوند.

قهوه گانودرما و جینسینگ یک پودر قهوه است که معمولاً از قهوه فوری به اضافه عصاره پودر شده ی قارچ گانودرما لوسیدوم که یک نوع قارچ دارویی است و به آن “رِیشی” یا “لینگژی” هم می گویند درست شده است

قهوه فوری سوپریم گانودرما مناسب ‌ترین و بهترین داروی گیاهی است که می‌تواند ریه را پاکسازی کند، قوای جسمی و جنسی را تقویت کرده، باعث کاهش وزن و جلوگیری از پیشرفت بیماری MS شود

قیمت قهوه های گانودرما چقدر است؟

فروشگاه دکتر بیز ارائه دهنده انواع محصولات دکتر بیز ارگانیک و طبیعی است که در تولید آن از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده است جهت قیمت جدید محصولات دکتر بیز کلیک کنید

دکمه بازگشت به بالا