برترین های کار و کسبعمومی

فرآیند تولید کانال کولر با ورق گالوانیزه

به طور کلی کانال کولر در انواع مختلف و به وسیله جنس های گوناگونی ساخته می شود. سه نوع اصلی کانال کولر شامل کانال های چهارگوش و گرد که هر کدام در ساخت و سازهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور معمول کانال های کولر چهارگوش در ساختمان سازی مسکونی و اداری و نوع گرد در مکان های صنعتی مانند کارگاه ها و کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور معمول کانال های کولر برای انواع دستگاه های چیلر، دستگاه های مختلف فن کویل و داکت اسپلیت و … کاربرد دارد. ساخت و نصب آن نیز در انواع ساختمان های مسکونی، اداری، تالارهای پذیرایی، هتل ها، برج های تجاری و… امکان پذیر است. از سوی دیگر در ساخت این تجهیزات نیاز به استفاده از محصولاتی سبک، با استحکام بالا در برابر انواع شرایط آب و هوایی می باشد که عمدتاً ورق های فلزی تخت هستند.

به طور معمول نیز از ورق های گالوانیزه، آلومینیومی و سیاه برای ساخت کانال کولر استفاده می کنند، اما در این بین ورق گالوانیزه دارای مقاومت بیشتری در برابر عوامل مختلف زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و … دارد. همچنین قیمت آن مقرون به صرفه بوده و یک انتخاب مناسب برای ساخت کانال های تهویه و کولر به شمار می آید. البته بهتر است بدانید استفاده از این محصول تنها به ساخت کانال کولر ختم نمی شود و بسیاری از تجهیزات دیگر مانند دریچه کولر، قاب چوبی، پیچ و مهره، نخ نسوز، فلنچ(نبشی)، عایق الاستومری و انواع نوار درزگیر به وسیله فولاد گالوانیزه ساخته می شوند.

برای ساخت تجهیزات کانال کولر از دستگاه های نیمه اتوماتیک و اپراتورهای مخصوص کمک می گیرند. یکی از مهم ترین مراحل آن نیز در محاسبه ابعاد فضا می باشد. سپس باید ورق های گالوانیزه را برشکاری و خمکاری کرد. در واقع یکی از قابلیت های ورق گالوانیزه داشتن انعطاف پذیری فوق العاده می باشد که سبب شده به راحتی نسبت به نیاز کانال کولر مد نظر، خم شده و به شیت های دیگر جوش داده شود. این عملیات به وسیله خط کش های مخصوص و قیچی های مشخص شده انجام می گیرد. اگر کانال کولر گرد باشد، باید از دستگاه نبرد در خمکاری فولاد گالوانیزه استفاده کنند. ساخت کانال های چهارگوش ب وسیله تجهیزاتی مانند کشو زن، گیوتین و خم کن صورت می گیرد.

فرآیند تولید ورق گالوانیزه به صورت کلی

تولید ورق گالوانیزه نیز نیاز به عملیات متالورژی خاصی نداشته و تنها مواردی که حائز اهمیت هستند، شامل غلظت پوشش، ضخامت، نحوه سرد شدن و مدت ماندن در حوضچه های مذاب است که کیفیت نهایی را تعیین می نمایند. در واقع پاسخ به سوال ورق گالوانیزه چیست با توضیح فرآیند تولید آن انجام می گیرد. ابتدا بهتر است بدانید ورق های سرد ماده اولیه ای برای محصولات گالوانیزه به شمار می آیند که پس از کنترل ضخامت در واحد آماده سازی تحت عملیات های چربی زدایی، برس زنی و شستشو قرار می گیرند.

پس از آماده سازی سطح فولاد و پاکسازی آن از تمامی آلودگی ها، یک اتمسفر محافظ به سطح شیت ها اعمال شده و سپس وارد حوضچه های مذاب فلز روی با دمای 450 درجه سانتی گراد می گردند. این حوضچه ها با غلظت مناسبی از فلز روی سبب اعمال یک لایه پوششی بر سطح و زیر فولادها می شوند.

پس از خروج شیت ها از این حوضچه ها بلافاصله جت هوا به آن ها برخورد کرده تا ضخامت پوشش را کنترل کند. سپس در بخش بعدی ضخامت پوشش ورق های گالوانیزه شده مجدداً تنظیم شده و پس از کاهش دما و بررسی کیفیت به صورت رول یا شیت بسته بندی می گردند. طرح هایی که بر روی فولاد گالوانیزه وجود دارد به سبب نوع غلظت و سرد شدن آن ها پس از اعمال لایه پوششی به وجود آمده و اسپانگل یا گل گالوانیزه نامیده می شوند.

وزن ورق گالوانیزه

همان طور که می دانید امروزه پارامتر قیمت یکی از اصلی ترین دغدغه های مصرف کنندگان به شمار می آید. یکی از عوامل مؤثر بر آن نیز وزن ورق می باشد که راه های محاسبه مختلفی دارد. با این وجود سه روش اصلی برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه وجود دارد که شامل استفاده از جدول وزن، فرمول محاسبه وزن و استفاده از وب سایت های آنلاین در این زمینه هستند.

جداول وزن ورق گالوانیزه در وب سایت آهن اینفو قابل مشاهده هستند. خریداران نیز می توانند با داشتن پارامترهای طول، عرض و ضخامت به راحتی وزن شیت مد نظر خود را در این جداول رویت نمایند. از سوی دیگر نیز می توان با داشتن همین پارامترها، وزن فولاد گالوانیزه را به وسیله فرمول زیر به دست آورید:

 ضخامت ورق ×  عرض ورق (mm) × طول ورق 7.86 × (mm)   = وزن ورق گالوانیزه (Kg)

همچنین می توانید در بالای صفحه اصلی وب سایت آهن اینفو بر روی آیکن محاسبه وزن ورق فولادی کلیک نمایید تا با جایگذاری طول، عرض و ضخامت، وزن نهایی ورق گالوانیزه را در واحد کیلوگرم به دست آورید.

ابعاد ورق گالوانیزه

همان طور که ذکر شد، ورق های سرد برای تولید فولاد گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرند. بازه ضخامتی این فلزات بین 3/0 تا 3 میلی متر متغیر می باشد؛ در نتیجه ورق های گالوانیزه نیز ضخامتی در همین محدوده دارند. به طور معمول بسته به کارخانه تولید کننده ورق گالوانیزه این محصول در بازه ضخامتی 18/0 تا 6 میلی متر بسته به پوشش ضخامت روی و با عرض های 1000 و 1250 میلی متر تولید می شود. در برخی مواقع نیز ورق های گالوانیزه به صورت رول عرضه می گردند؛ از این رو عرض آن ها از 750 تا 1500 میلی متر متغیر است. این فلزات محدودیتی در طول نداشته و قابل سفارش در انواع طول ها و بازه ابعادی مد نظر مشتریان هستند.

پوشش کوتینگ روی نیز در هر کارخانه با ضخامت متفاوتی اعمال می گردد، اما هر چه این پوشش ضخامت بیشتری داشته باشد، مقاومت و طول عمر محصول را به خصوص در برابر شرایط آب و هوایی مختلف افزایش می دهد. با این وجود در بازه 70 تا 300 میکرون بر متر مکعب در نظر گرفته می شود.

مشخصات ورق گالوانیزه

هدف از تولید ورق گالوانیزه، دستیابی به محصول فولادی با قابلیت مقاومت در برابر اکسیداسیون، زنگ زدگی، خوردگی، رطوبت و … می باشد. این موضوع سبب شده تا با اعمال شدن پوششی از فلز روی، ورق گالوانیزه تولید شود و مقاومت نسبتاً بالایی را در برابر این گونه عوامل داشته باشد. از دیگر مشخصات فولاد گالوانیزه نیز می توان به داشتن قابلیت جوش پذیری، نصب آسان، وزن سبک، قیمت مقرون به صرفه، قابلیت فرم دهی، رنگ پذیری و سازگاری با انواع محیط ها اشاره کرد.

همچنین اصلی ترین مشخصه فولاد گالوانیزه مربوط به سطح ظاهری آن است که بسیار صاف، صیقلی و درخشان با رنگی نقره ای می باشد، اما به سبب میزان غلظت پوشش در زمان سرد شدن، عیوبی بر سطح این فلز به وجود می آیند که ظاهر زیباتری را به آن می بخشند. این عیوب با نام اسپانگل یا گل گالوانیزه معرفی شده و در هر کارخانه ابعاد متفاوتی دارند. امروزه فولاد گالوانیزه به چند شکل بدون گل، گل ریز، گل متوسط و گل درشت توسط کارخانجات مختلف فولادی در کشور تولید و عرضه می شود. نحوه عرضه آن نیز به سه صورت رول، شیت مسطح و فرم دار می باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا