برترین های کار و کسبعمومی

محدوده دمایی برج خنک کننده

سیکل تغلیظ برج خنک کننده به معنی نسبت غلظت ذرات جامد حل نشده در آب برج خنک کننده در قیاس با آب جبرانی وارد شده به برج خنک کننده می باشد. سیکل تغلیظ برج خنک کن با اختصار COC نمایش داده می شود و نشان دهنده این است که چه مقدار آب تازه برای برج خنک کننده قبل از تخلیه زیر آب نیاز می باشد.در برج خنک کننده به دلیل تبخیر آب همواره میزان املاح و رسوب آب در حال افزایش می باشد و نیاز به معیاری برای کنترل میزان می باشد که در ادامه مطلب از به بررسی آن می پردازیم.

بررسی سیکل تغلیظ برج خنک کننده

در یک سیستم هنگامی که از برج خنک کن استفاده می کنیم، برج خنک کننده آب را خنک کرده و به واحد های مصرف کننده از جمله مبدل های حرارتی، چیلرها و ماشین آلات دیگر می فرستد که معمولاً برج خنک کننده همیشه در مدار می باشد.آب خنک در برج خنک کننده با فرآیند تبخیر خنک شده خارج می شود و وقتی به واحدهای مصرف کننده می رسید، دمای آن مجدداً بالا می رود. در هنگام تبخیر فقط خود آب تبخیر می شود و املاح و ناخالصی ها در آب باقی می ماند و باعث افزایش املاح و سختی ها می شود. تجمع ذرات منجر به تشکیل ذرات بزرگتر و رسوب در برج خنک کننده می شود و می تواند موجب گرفتگی در پکینگ ها، لوله ها و سایر تجهیزات شود.

سیکل تغلیظ برج خنک کن یعنی نسبت TDS آب درون برج خنک کن به TDS آب جبرانی وارد شده به برج خنک کنروش کنترل میزان املاح و رسوبات در عملیات آبی در برج خنک کننده به خوبی توضیح داده شد. یکی دیگر از روش های کاهش غلظت املاح، تخلیه مقداری از آب برج خنک کننده است که نامیده می شود. در این روش مقداری از آب دارای غلظت زیاد تخلیه شده و آب تازه جایگزین آن می شود که مقدار املاح آن بسیار کم است؛ بنابراین در مجموع میزان غلظت کلی آب را کاهش می دهد.

سیکل تغلیظ برج خنک کن

سیکل تغلیظ برج خنک کننشان دهنده ارتباط میزان غلظت در آب جبرانی و آب موجود در برج خنک کن می باشد. به طور مثال اگر آب جبرانی دارای تی دی اسگام به گام با محاسبه ساده سیکل تغلیظ در برج خنک کننده سیکل تغلیظ کولینگ تاور را می توان در هنگام طراحی یا بهره برداری از یک برج خنک کننده تعریف کرد. معمولاً سازندگان کولینگ تاور در کاتالوگ محصولات میزان املاح مجاز آب در گردش را برای تجهیز بیان می کنند. به عنوان مثال در برجهای خنک کننده میزان املاح معدنی مجاز در آب چرخشی حداکثر 1000 میلی گرم بر لیتر در نظر می گیرند.

Cooling tower temperature range

توضیح بیشتر در خصوص چرخه کاری آب در برج خنک کننده

همانطور که می دانید آب در گردش یک سیکل صنعتی همانند خنک کاری یک مبدل حرارتی با نواسانات دمایی همراه است. آب با جذب گرما از مبدل حرارتی به سمت کولینگ تاور رفته و در آنجا با درصد کمی تبخیر دچار کاهش دما شده و مجدد به چرخه بر می گردد. تبخیر فقط برای آب خالص انجام می پذیرد و املاحی که داخل آب هستند تبخیر نمی شوند. در واقع سیکل تغلیظ عامل اصلی در حساب نمی آید.

عملاً با فرآیند تبخیر در برج خنک کننده غلظت یا میزان املاح و نمک های موجود در آب افزایش می یابد. کنترل این موضوع توسط bleed of (تخلیه) صورت می پذیرد. برای تنظیم میزان آب تبخیر شده باید میزان مشخصی آب تازه (جبرانی) با TDS مشخص وارد چرخه شود. COC یا سیکل تغلیظ به بیانی دیگر نوعی پارامتر در تعیین میزان جریان آب ورودی یا جبرانی محسوب می شود. این پارامتر تاثیر مستقیم بر تعیین بلودان در یک برج خنک کننده دارد.

نکته:برای مشاهده از قیمت پکینگ برج خنک کننده میتوانید به وبسایت ما مراجعه کنید.

کاهش یا افزایش COC کدام یک بهتر است؟

در ابتدا باید فرمول مرتبط با محاسبه بلودان برج خنک کننده را مشاهده می کنیم تا بتوانیم بر اساس آن اظهار نظر نماییم. فرمول محاسبه بلودان عبارت است از:

با توجه به فرمول بالا افزایش COC موجب کاهش مخرج کسر محاسباتی و در نتیجه باعث کاهش بلودان می گردد. دریفت یا پرتاب قطرات همواره عدد کمی بود و تاثیر زیادی بر صورت کسر بالا ندارد. بنابراین افزایش میزان سیکل تغلیظ یا به عبارتی بهبود کیفی آب ورودی به برج کمک بسزایی به کاهش بلودان می کند. ما مهندسین با استفاده از بکارگیری سیستم های RO در تامین آب جبرانی یکی از راهکاری اساسی در کنترل رقم سیکل تغلیظ پیشنهاد میکنیم. البته باید بدانید در شرایطی این پیشنهاد مطرح می شود که آب کیفیت مطلوبی ندارد و رسوب گرفتگی در برج خنک کننده امری اجتناب ناپذیر است. بهره گیری از سیستم تصفیه آب در کارخانجات پیشرفته یک راه حل برای جلوگیری از آسیب به کولینگ تاور بحساب می آید.

میزان استاندارد COC یا سیکل تغلیظ در برج خنک کننده 

سیکل تغلیظ (COC) استاندارد برای کولینگ تاور مدار باز بازه عددی 3 تا 6 قلمداد می شود. به هر میزان این عدد به 6 نزدیک تر گردد خروجی کار موجب کاهش رسوب گرفتگی پکینگ مدیا، نازلها و سایر بخشهای کولینگ تاور خواهد شد. دستیابی به سیکل تغلیظ بالاتر از 6 نیز امری بسیار مناسب بوده است.

سخن آخر نویسنده

به عبارتی دیگر رسیدن به سیکل تغلیظ بالا نسبت آب مصرفی در برج خنک کننده را کاهش داده و هزینه های مربوط به تامین انرژی را نیز تقلیل می بخشد. امروزه شرکت با استفاده از نسل پیشرفته قطره گیرهای لانه زنبوری سلولار گام بسیار مهمی در کاهش مصرف آب برداشته است. شرکت از سیستم اتوماتیک بلودان در کولینگ تاورهای تولیدیموجب کاهش میزان بلودان شده است. با ضریب استاندارد گذر آب 0.02 درصد بهترین انتخاب در جلوگیری از پرتاب قطرات آب به بیرون دارد.

مطالب مفید در سایت :

100 می باشد و میزان تی دی اس (TDS) آب موجود در مدار برابر 400 است، در نتیجه مقدار سیکل تغلیظ برج خنک کن برابر 4 می باشد.همانطور که اشاره کردیم این عدد نشان دهنده این است که چه مقدار آب تازه در سیستم نیاز است. هر چه میزان سیکل تغلیظ برج خنک کن بالاتر باشد، نیاز به آب تازه بیشتر برای کاهش املاح و سختی آب می باشد.

نکته:اگر به دنبال قیمت پروانه برج خنک کننده مقرون به صرفه هستید میتوانید به سایت ما مراحعه کنید و هر سوالی داشتید از کارشناس های ما بپرسید.

دکمه بازگشت به بالا