عمومی

چطور بفهمیم روغن گیربکس کم شده؟

روغن گیربکس مایعی است که قسمت‌های مختلف گیربکس را روغن‌کاری می کند. بنابراین از اصطکاک جلوگیری می کند و عملکرد صحیح موتور را تضمین می کند، همچنین سایش قطعات را کاهش می دهد. بااین‌حال، بروز نشتی روغن گیربکس و اختلال در عملکرد گیربکس غیرمعمول نیست. نکات مختلفی وجود دارند که به شما نشان می دهد سطح روغن گیربکس کم شده است، با شناسایی و دانستن این نکات می‌توانید گیربکس را در مراحل ابتدایی کاهش سطح روغن برای سرویس و تعمیر و جایگزینی روغن به مراکز معتبر انتقال دهید.  همچنین می توانید جهت دریافت آخرین لیست قیمت گیربکس al4؛ به سایت مدرن گیربکس مراجعه کنید.

How to know if the gearbox oil is low

یکی از موارد ضروری که هر صاحب خودرو باید به آن اطمینان داشته باشد این است که چگونه بفهمد روغن گیربکس کم است یا خیر. بسیاری از مردم با نیاز به بررسی منظم روغن‌موتور آشنا هستند. اما خودروها از مایع دیگری استفاده می‌کنند که اهمیت آن کمتر از روغن‌موتور نیست – روغن گیربکس. دارندگان خودروهای جدی و فداکار باید بدانند روغن گیربکس آن‌ها کم است یا خیر. در خودروهای دنده دستی به آن روغن دنده می‌گویند و در خودروهای اتوماتیک روغن گیربکس. اما صرف نظر از اینکه شما آن را چه می‌نامید، مشکل در این مایع ضروری خودرو می‌تواند منجر به تعمیرات پرهزینه زیادی شود.

چگونه بفهمیم روغن گیربکس کم است – علائم

سطح پایین روغن گیربکس معمولاً باعث تأخیر ۲ تا ۳ ثانیه‌ای هنگام تعویض بین دنده‌ها می‌شود.دلایل زیادی وجود دارد که ماشین شما دچار تکان‌ها می‌شود، اما اگر دلیل واضحی برای چنین حرکاتی نمی‌بینید – ممکن است بخواهید مقدار روغن گیربکس در گیربکس را به‌عنوان دلیل احتمالی بررسی کنید.

لرزش

مایع گیربکس به‌عنوان روان کننده عمل می کند، بنابراین اگر هنگام تعویض دنده لرزش‌هایی را در شیفتر احساس کردید، ممکن است نیاز به تعویض روغن گیربکس باشد.

مشکلات کلاچ

مردم فکر می‌کنند که فنرها پس از فشار دادن پدال، کلاچ را به حالت عادی بازمی‌گرداند. درواقع، سطح پایین مایع گیربکس، حرکت آن را متوقف می کند و کلاچ شما حتی ممکن است در موقعیت غیرعادی گیر کند.جدا از مشکلاتی که می‌توانید از طریق شیفتر یا پدال کلاچ احساس کنید، اتومبیل‌های اتوماتیک علائم مشابهی دارند. بااین‌وجود، این خودروها همچنین دارای برخی از شاخص‌های معمولی هستند که نشان می دهد مایع انتقال آن‌ها کم است.

روغن تیره‌رنگ

متخصصان گیربکس موافق هستند که رنگ معمولی مایع در گیربکس اتوماتیک باید صورتی باشد. بنابراین اگر مایع گیربکس شما قهوه‌ای یا مشکی است، گیربکس شما آسیب‌دیده است.

لغزش گیربکس

اگر وسیله نقلیه شما هنگام فشار دادن پدال شتاب ندهد، این ممکن است نشانه دیگری از نیاز به تعویض روغن گیربکس باشد.

سنگ‌زنی

مایع گیربکس باید روغن‌کاری شود، اما بدون مایع کافی، گیربکس به دلیل اصطکاک بیش‌ازحد گرم می‌شود و ممکن است درنتیجه این سنگ‌زنی صداهای مکانیکی بشنوید. بهترین گزینه این است که در اسرع وقت سرویس گیربکس را در نظر بگیرید.روغن‌های دنده نقشی مشابه روغن‌موتور دارند و از گیربکس دیفرانسیل و دستی محافظت می‌کنند. درنهایت، روغن‌های دنده به هر دو بخش حیاتی اجازه می‌دهند تا وظایف خود را به‌طور مؤثر انجام دهند.

با پایین بودن سطح روغن، روغن‌کاری مناسب تمام قطعات متحرک ممکن است رخ ندهد، این می‌تواند منجر به آسیب دیدن این قطعات شود. اکثر خودروهای اتوماتیک مدرن راه آسانی را برای بررسی سطح روغن گیربکس در اختیار شما قرار می‌دهند، اما برخی از آن‌ها ممکن است برای عمر وسیله نقلیه دشوارتر یا “آب‌بندی” شوند.

برای وسایل نقلیه‌ای که یک میله اندازه‌گیری در زیر کاپوت قرار دارد، این کار می‌تواند بسیار آسان باشد. ابتدا مطمئن شوید که موتور شما پس از یک رانندگی کوتاه گرم است، خودرو را در پارک قرار دهید (در بررسی سطح مایعات با موتور روشن مراقب باشید زیرا موتور شما ممکن است کاملاً داغ باشد). میله را بردارید، روغن اضافی را با پارچه پاک‌کنید، دوباره میله را داخل آن قرار دهید و دوباره آن را بردارید.

اگر روغن دنده تیره یا شنی به نظر می‌رسد، باید تعویض شود. با استفاده از راهنمای قطعات ما می‌توانید نوع روغنی که برای خودروی شما توصیه می‌شود را بیابید.برخی از گیربکس‌ها و دیفرانسیل‌ها دارای شاخه‌های پرکننده هستند، این برای بررسی سطح روغن و شارژ کردن استفاده می‌شود، اگر نمی‌توانید سطح روغن خود را بررسی کنید، آن را برای بازرسی با مکانیک محلی خود از طریق مکانیک یاب ما رزرو کنید.

چرا گیربکس من در حالت خنثی صدا ایجاد می کند؟

صداهای گیربکس در حالت خنثی، یک مشکل داخلی مانند سایش مکانیکی را نشان می دهد که ممکن است نیاز به تعویض اجزای مختلف داشته باشد. قطعات رایجی که فرسوده می‌شوند عبارت‌اند از یاتاقان‌ها، مخروط‌ها و چرخ‌دنده‌ها.

چرا بوی سوختگی از گیربکس می‌آید؟

اگر گیربکس یا دیفرانسیل شما بوی روغن در حال سوختن آن را می دهد، ممکن است نشت روغنی داشته باشید که از یک مهروموم قدیمی روغن گریه می کند. به راهروی خود نگاهی بیندازید تا ببینید آیا روغن قرمز وجود دارد یا بهتر، به زیر خودرو خود برای نشت روغن نگاهی بیندازید. واشر و مهروموم را می‌توان با استفاده از راهنمای قطعات ما سفارش داد.

یکی دیگر از دلایل رایج این بو گرم شدن بیش‌ازحد گیربکس در اثر روغن‌کاری نامناسب است. اگر روغن خیلی قدیمی باشد و نتواند به‌درستی روغن‌کاری کند، این به‌نوبه خود باعث گرم شدن بیش‌ازحد اجزای فلزی و سوختن روغن می‌شود. جایگزینی با روغن جدید ممکن است به این مشکل کمک کند.اگر واشر یا مهروموم نیاز به تعویض دارد، توصیه می‌کنیم تعمیرات توسط یک متخصص انجام شود، مکانیک یاب ما را امتحان کنید تا یکی را در نزدیکی پیدا کنید.

آیا می‌توانید از تعویض گیربکس جلوگیری کنید؟

این امکان وجود دارد اما شما باید به‌دقت به ماشین خود توجه کنید. مواظب محل پارک خود باشید تا هر گودال و لکه‌ای وجود داشته باشد، معمولاً به دلیل نشت مایع انتقال ایجاد می‌شوند. همچنین مطمئن شوید که مایع گیربکس خودرو به‌طور منظم چک می‌شود.. به یاد داشته باشید که همیشه این کار رازمانی انجام دهید که خودرو در دمای کارکرد قرار دارد زیرا مایعات در هنگام گرم شدن منبسط می‌شوند و در هنگام سرد منقبض می‌شوند.

خوشبختانه، ما در نامبروان تخصص و ابزار لازم برای احیای هر خودرو را بدون توجه به شرایط بدی که ممکن است داشته باشد، داریم. متخصصان گیربکس ما همچنین در مورد تعویض یا عدم تعویض روغن گیربکس با شما مشورت خواهد کرد. رویکرد تخصصی ما متفاوت است. ما نیازهای مدل خودروی شما و وضعیت فعلی را ارزیابی خواهیم کرد تا مطمئن شویم که در جاده ایمن هستید بدون این

علائم کمبود روغن گیربکس از موارد مهمی است که باید به آن حتما دقت کنید تا از هزینه خودرویتان جلوگیری شود. یکی از موارد ضروری که هر صاحب خودرو باید به آن اطمینان داشته باشد این است که چگونه بفهمد روغن گیربکس کم است یا خیر.تقریبا تمامی راننده ها با بررسی منظم روغن موتور آشنا هستند. اما خودروها از روغن دیگری نیز استفاده می کنند که اهمیت آن کمتر از روغن موتور نیست و آن روغن گیربکس است. در خودروهای گیربکس دستی به آن واسکازین می گویند و در خودروهای اتوماتیک روغن گیربکس.

اما صرف نظر از اینکه شما به آن را چه می گویید، مشکل در این روغن ضروری خودرو می تواند منجر به تعمیرات پرهزینه زیادی شود. اما نگران نباشید، ما به شما توضیح خواهیم داد که چگونه بفهمید روغن گیربکس کم است و با علائم کمبود روغن آشنا شوید.همانطور که قبلاً اشاره کردیم، هر دو خودروی اتوماتیک و دستی از نوعی روغن گیربکس استفاده می کنند. این دو نوع خودرو هنگام نیاز به روغن گیربکس علائم متفاوتی از خود نشان می دهند.

نشانه های کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک

گیربکس باید بدون هیاهو زیاد دنده عوض کند. با این حال، اگر احساس می‌کنید که دنده‌ها در حین تعویض لیز می‌خورند، این نشان‌دهنده کمبود روغن گیربکس است.لیز خوردن را می‌توان با جابجایی ناگهانی، افزایش سرعت در دقیقه و صداهای ساییدن نیز ترکیب کرد. همه اینها نشان می دهد که مشکلی وجود دارد و مواد اصطکاک حیاتی قادر به درگیر شدن نیستند.

اگر این مشکل را جدی نگیرید و همچنان به رانندگی با این ایراد ادامه دهید، آسیب قابل توجهی در گیربکس ممکن است رخ دهد.گیر بکس یک قطعه بسیار مهم و حیاتی برای ماشین اگر شما به دنبال جایی امن برای خرید این قطعه مهم هستید، میتوانید با مشاوران فروش گیربکس اتوماتیک در ارتباط باشید.

گرم شدن بیش از حد گیربکس

با کاهش سطح روغن گیربکس، گیربکس به دلیل عدم روانکاری و اصطکاک بیش از حد گرمای بیشتری تولید میکند و  آسیب پذیر می شود. هنگامی که گیربکس بیش از حد گرم می شود، ممکن است متوجه یا بوی سوختگی شوید.این مشکل همچنین می تواند باعث از کم شدن قدرت خودرو  و جابجایی نامنظم دنده ها همراه باشد. در هر صورت، قبل از اینکه آسیب بیشتری رخ دهد، باید خودرو را کنار بکشید و رانندگی را متوقف کنید. در غیر این صورت، به یک تعمیر اساسی گیربکس اتوماتیک نیاز خواهید داشت.

تاخیر در تعویض دنده

با کم شدن روغن گیربکس، هنگام تعویض دنده متوجه تاخیر خواهید شد. همچنین، وقتی خودرو را از حرکت به دنده عقب میزنید، ممکن است خودرو قبل از درگیر شدن، کمی مکث کند و با تاخیر حرکت کند.این مشکل به این دلیل رخ می دهد که فشار گیربکس هیدرولیک کافی برای ایجاد تغییر دنده به طور معمول وجود ندارد.

تعویض دنده نامنظم

هر زمان که تعویض دنده آنطور که باید اتفاق نیفتد، ممکن است مربوط به کمبود روغن گیربکس باشد. بی نظمی در تعویض دنده می تواند خود را به عنوان یک احساس کوبیدن یا تقه یا تاخیر نشان دهد.همچنین ممکن است متوجه شوید که تعویض دنده بیشتر اتفاق می افتد. از آنجایی که سطح روغن ناسازگار و نامناسب است ، زمان تعویض دنده و نحوه تعویض همگی تحت تاثیر قرار می گیرند.

گیربکس AL4 چگونه کار می کند؟

گیربکس AL4 از طریق ترکیبی از اجزای مکانیکی، هیدرولیک و الکترونیکی کار می کند. از یک مبدل گشتاور برای انتقال نیرو از موتور به گیربکس استفاده می‌کند و به خودرو اجازه می‌دهد تا دنده‌ها را بصورت یکپارچه تغییر دهد. سیستم کنترل الکترونیکی پیشرفته در جعبه دنده AL4 انتخاب دقیق دنده و عملکرد بهینه را تضمین می کند.

مشخصات گیربکس AL4 چیست؟

گیربکس AL4 دارای 5 دنده است که 4 دنده ی آن برای حرکت به جلو و یک دنده برای عقب طراحی شده و به صورت عرضی است.

محدوده سرعت تعویض دنده ها در گیربکس AL4 به شرح زیر است:

  • دنده یک محدوده سرعت صفر تا 70 کیلومتر بر ساعت
  • دنده دو محدوده سرعت 70 تا 120 کیلومتر بر ساعت
  • دنده سه محدوده سرعت 120 تا 170کیلومتر بر ساعت
  • دنده چهار محدوده سرعت 170 تا 220 کیلومتر بر ساعت

در ساختمان گیربکس AL4 از سیستم مبدل گشتاور همراه با کنترل الکترونیکی استفاده شده است. و همه چیز به شکل الکتروهیدرولیک مدیریت می شود.

هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس خود را پر کنم ؟

شما نباید روغن گیربکس را پر کنید مگر اینکه نشتی یا نقصی وجود داشته باشد. به دنبال نشتی در زیر خودرو باشید تا مشخص شود مشکل از کجاست.البته اگر نشتی نمی بینید، ممکن است یک مشکل داخلی وجود داشته باشد که باید توسط مکانیک تشخیص داده شود.برای تعیین اینکه هر چند وقت یک باید روغن گیربکس را تعویض کنید، باید دفترچه راهنمای تعمیر یا سرویس را بررسی کنید.که پول بیشتری خرج کنید.

دکمه بازگشت به بالا