یک سری چیزهایی که باید در مورد ژنراتور دوگانه سوز در نظر بگیرید! تبدیل موتورهای بنزینی (دارای شمع) به موتورهای گازسوز در سالهای اخیر بسیار رایج شده است و همین امر باعث شده تا بسیاری از افراد دیزل ژنراتور خود را به دیزل ژنراتور دوگانه سوز تبدیل کنند. دیزل ژنراتورها دیزل ژنراتورهای گازسوز هستند که با ایده کاهش هزینه سوخت به ذهن خطور می کنند. در بیشتر موارد، جنبه منفی به ندرت دیده می شود. این مستلزم هزینه های آشکار و پنهان بسیاری است. این بخش از ما سعی کرده است آن را به اختصار بررسی کند. برای دریافت قیمت دیزل ژنراتور دوگانه سوز میتوانید به سایت کاراسهند بروید و با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.
موتور دیزل ژنراتور
برای اینکه بتوانید به سوال فوق پاسخ دهید، لازم است چند نکته را یادآوری کنیم که باید دانست:
همه ما می دانیم که در ابتدای طراحی، همه موتورها برای نوع خاصی از سوخت طراحی شده اند که می توان از آن در بهترین نقطه کارایی و عملکرد استفاده کرد. و دلیل آن این است که با تغییر نوع سوخت، خواص فیزیکی و شیمیایی سوخت و بر این اساس، روش پاشش، روش انتقال شعله در مایع و ضرایب خواص مکانیکی مایع تغییر کرده است.که روی احتراق و در نتیجه راندمان موتور تأثیر دارد. به موتورهای پیستونی دیزلی یا بنزینی محدود نمی شود و موتورهای جت (هواپیما) نیز از این قانون پیروی می کنند. ایجاد یک تغییر کوچک در سوخت باعث تغییرات زیادی در راندمان و کاهش استهلاک موتور می شود، به همین دلیل در اطلاعات و کاتالوگ فنی هر موتور و نوع سوخت آن نیز گزارش شده است.
علاوه بر این، علاوه بر مباحث مربوط به احتراق، موضوعات بسیار مهمی مانند انتقال حرارت و خنک کننده گازوئیل یا بحث هایی در مورد روانکاوی نیز وجود دارد.
همچنین لازم به ذکر است که دمای موتورهای گازسوز اساساً بسیار بالاتر از موتورهای دیزلی مشابه است و به همین دلیل معمولاً در موتورهای گازسوز سیستم «کوبش» تعبیه می شود.
درست است که موتورهای دیزلی با سوزاندن گاز سوخت کمتری مصرف می کنند، اما شایان ذکر است که این موتورها با فرسودگی بیشتری نسبت به قبل کار می کنند.
در ضمن به دلیل دمای بالای موتور باید روی درام سیستم کوبشی نصب شود تا از انبساط پیستون در درام و قفل آن جلوگیری شود.
نکته: باید بگوییم که یک موتور دیزل هرگز نمی تواند 100 درصد گاز بسوزاند، اما گاز می تواند 30-70 درصد حجم سوخت باشد.
لازم به ذکر است که این نکات بخش کوچکی از مباحث متعدد مربوط به احتراق گازهای موتور است.
آیا سوزاندن گازوئیل خوب است؟
علاوه بر موارد فوق، لازم به ذکر است که اکثر دیزل ژنراتورها ماهیت اضطراری دارند و یا در مکان های دور از شبکه اصلی برق مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از آنها فقط در مواقع سخت و در شرایط عادی است. عملکرد دیزل ژنراتور به طور کلی نه تنها از راه دور از خطوط اصلی گاز است. اما با وجود تمام موارد فوق، چقدر در عملیات اضطراری مفید خواهد بود؟ همچنین در شرایط اضطراری و بحرانی سطح فشار در شبکه سراسری گاز مشکلی نداشت.
مواردی که در بالا ذکر کردیم حداقل پارامترهایی هستند که قبل از تعویض دیزل ژنراتور با دیزل ژنراتور دوبل و نحوه کار با آن باید بررسی شوند.
موتورهای گازسوز مستهلک می شوند و ژنراتورهای گازسوز عمر کوتاهی دارند؟
باید به این نکته توجه کنیم که سوخت گاز طبیعی نسبت به گازوئیل یا بنزین اثر روان کنندگی کمتری دارد یعنی به طور کلی خشک است. این ایرادات کاملاً صحیح است، اما باید توجه داشت که وقتی موتور عمدتاً برای سوخت گاز طراحی شده است، مشکلات روانکاری آن نیز در نظر گرفته می شود، باید به حداقل سطح ممکن برسد، باید گفت که این موضوع در طراحی این موتورها کاملا حل شده است و خوب است بدانید که گارانتی موتورهای گازسوز پرکینز دو برابر گارانتی موتورهای دیزلی آن شرکت است.
مزایای استفاده از موتورهای دیزل چیست؟
همانطور که قبلاً گفتیم اولین مشکل استفاده از ژنراتورهای گازسوز کاهش هزینه سوخت است، عدم نیاز به زمان سوخت گیری مانند دیزل ژنراتورها و تمیزی محیط زیست ژنراتورهای گازی از دیگر موارد خوبی است که می توان یافت. با توجه به موضوع انرژی سبز، امکان تهیه و ساخت سیستم های CHP یا CCHP وجود دارد که در آن از مولدهای گاز و حرارت و (Combined Cooling Heat & Power CCHP) برای سرمایش، گرمایش و برق (برق) در محل استفاده می شود. در عین حال سیستم های مذکور برای گرمایش واحدهای سرمایشی و گرمایشی موتور از ضایعات استفاده می کنند، واقعیت این است که در این سیستم ها علاوه بر برق رسانی از ژنراتور، امکان تامین گرمایش و سرمایش محیط و اماکن نیز وجود دارد. ساختمان از برق که با کمک کولرهای جذبی حرارت را از میل لنگ موتور خارج می کند.
آیا دیزل ژنراتورهایی وجود دارند که از ابتدا دوسوخت باشند؟
برای همه برندهای معروف دنیا مانند کامینز، کاترپیلار، پرکینز، ولوو، هیچ یک از آنها دیزل ژنراتور دوگانه سوز با قدرت کم (زیر KVA1000) ندارند. آنها دو ژنراتور دیزل مشعل تولید کرده اند. این عدد برای استفاده از گاز نفت در سکوها و میادین نفتی برای تولید برق است. و بیشتر گازهای تولید شده گازهای ترش و … هستند که در این فصل نمی توانیم انجام دهیم و همچنین میتوانید اطلاعات بیشتر را در سایت کاراسهند به دست آورید
چگونه دیزل ژنراتور را به دیزل ژنراتور دوگانه سوز تبدیل کنیم؟
این مشکل با افزودن یک کیت و یک سیستم کنترل اضافی به دیزل ژنراتور حل شد. از نظر عملکردی مربوط به تزریق گاز به داخل توربین است. باید در سایر سیستم های مدیریتی گنجانده شود. دیزل ژنراتور همان فرآیند فوق است. تصویر اصلی این صفحه طرح کلی سیستم است.
معایب استفاده از گازوئیل گازسوز چیست؟
یکی از بزرگترین معایب ژنراتور گاز این است که نمی توان آن را مانند دیزل ژنراتور به بیرون از ساختمان منتقل کرد. به نظر می رسد برای شما هم این سوال پیش آمده است که چرا دیزل ژنراتورهای دارای مزیت مثبت چندان در بازار مورد استقبال قرار نگرفته اند؟ باید پاسخ دهیم که بزرگترین دلیل پایین بودن مولدهای گاز در بازار قیمت بالای آنهاست.