برترین های کار و کسبعمومی

وزن دکل مهاری چقدر است؟

ویژگی ها و مشخصات فنی دکل مهاری

ویژگی ها و مشخصات فنی دکل مهاری شامل موارد زیرمی باشند:

حتما همه علاقه مندان به صنعت دکل با دکل پرفروش مهاری و انواع آن مانند دکل مهاری G35 و G45 و G65 و سایر انواع دکل مهاری آشنا هستند . اما خالی از لطف نیست بار دیگر ویژگی های دکل مهاری را مطرح کنیم. لذا در این مطلب مختصرا برای علاقه مندان نوکار در حوزه دکل مشخصات و ویژگی های فنی دکل مهاری را بر می شماریم. امید است مفید واقع گردد.

اجرت نصب دکل مهاری |استاندارد نصب دکل مهاری

مشخصات فنی سکشن دکل مهاری :

۱- قاعده دکل و دکل مهاری g35 مثلثی است متساوی الاضلاع به طول ۲۵ / ۳۵ / ۴۵ سانتی متر و یا بیشتر  است .۲- طول هر سکشن

(بدنه دکل) ۳۰۰ سانتی متر یا همان 3 متر است .

۳- بیشترین ارتفاع قابل نصب دکل ۹۰۰۰ سانتی متر ( 90 متر ) از سطح زمین می باشد .

۴- جنس به کار رفته برای ساخت پایه‌های اصلی، لوله نمره یک اینچ، با استفاده از جوش الکترونیکی میباشد.

۵- جنس تودلی برای تولید سکشن دکل مهاری ، میلگرد نمره ۸ میلی متر است.

۶- حداکثر  بار باد در ارتفاع ۶۰ متری ۲۰۰ Kg / M۲، باید باشد

۷- بیشترین مقدار بار باد در ارتفاع ۳۰ متری ۲۴۰ Kg / M۲، باید باشد

۸- آنتن قابل نصب بر روی دکل‌ها به صورت دیش با سطح باد خور حداکثر ۶/۰ متر مربع و وزن ۱۰۰ کیلوگرم یا جهت ۳ عدد آنتن Whip یا Yagi یا دایپل Dipole در سه جهت به وزن ۱۰۰ کیلو گرم می‌باشد.

۹- توانایی نصب دکل  در زمین‌های نرم با مقاومت حداقل خاک ۲Kg / cm۲ معادل ۴۰۰ ib / Ft۱۲،

۱۰- دکل‌ ها برای مقاومت در برابر یخ و سرما و برف به قطر ۲.۵ cm بر روی هر یک از اعضاء طراحی شده اند.

۱۱- وزن تقریبی دکل بین ۲۴ تا ۲۶ کیلو گرم میباشد.

۱۲- بیشترین نیروی محوری پای دکل در حالت ۶۰ متری برابر است با ۱۵۱۴ کیلوگرم است .

۱۳- حداکثر لنگر خمشی پای دکل در حالت ۳۰ متری برابر است با ۲۲ تن سانتیمتر.

۱۴- اتصالات دکل‌ های اصلی بر یکدیگر از نوع کشوئی میباشد که به وسیله ۶ پیچ و مهره ۱۰ نگه داشته می گردند .

۱۵- سیم مهار(بکسل) از نوع سفید نمره (۶) هفت لا فولاد، استاندارد ۳۰۵۵ / Vps

۱۶- مهارکش‌هانمره ۱۶ گالوانیزه آلمانی میباشد.

۱۷- متراژ سیم مهار و سکشن دکل بر اساس ۹ متر مهاربندی محاسبه میگردد.

البته براساس برخی استانداردهای معتبرتر مهار های دکل بر اساس 6 متر مهار محاسبه میگردد .

تجهیزات نصب دکل مهاری و دکل خود ایستا

از تجهیزات نصب دکل مهاری و دکل‌های خود ایستا می‌توان به سکشن (بدنه)، بیس پلیت، سیم مهاری، مهار کش، کرپی (کلمس)، صفحه تعادل، تاج سر دکل، تسمه کمربندی، پیچ و مهره و… اشاره کرد.

سکشن یا بدنه اصلی دکل

ارتفاع دکل مخابراتی نکته بسیار مهم در مورد تعداد سکشن‌های دکل است. ارتفاع استاندارد هر سکشن دکل مهاری3 متر و دکل‌های مونوپل 6متر است.

میله عصایی

به عنوان پایه گیره بین زمین با دیوار برای نصب متعلقات دکل استفاده می‌شود.

بیس پلیت یا کفی دکل

صفحه ورقه آهنی که اولین پایه‌های دکل مخابراتی روی آن نصب می‌شود.

پیچ و مهره

پیچ و مهره عمدتاً در نصب دکل‌های مهاری از ۲ اندازه پیچ و مهره 60×10 و 50×16 استفاده می‌شود.

تاج دکل

روی بالاترین قسمت دکل مخابراتی تعبیه می‌شود که تجهیزات ارتینگ و سیستم‌های روشنایی روی آن نصب می‌شوند.

سیستم روشنایی یا چراغ دکل

معمولا در بالاترین قسمت دکل بسته و در سری های جدید، فقط بصورت سولار یا خورشیدی بدون اینکه به برقنیاز داشته باشد کار می‌کند. متشکل از صفحه خورشیدی، باتری داخلی، فتوسل، دکمه خاموش/روشن و چراغ های LED کم مصرف است.

سیستم ارتینگ

که شامل میله برق‌گیر، سیم ارت تمام مس، کلمپس و بست ارت است. به منظور برقراری ارتباط سیستم ارتینگ دکل به چاه ارت نیاز به نصب شینه مسی هستیم.

سیم مهاری

که از ۵ رشته به‌هم‌بافته شده فولادی با نمره 6 تشکیل شده است. البته در مناطق بادخیز از سیم مهاری نمره 8 استفاده می‌شود. به طور کلی اگر ارتفاع دکل بالای 42 مترباشد، نمره بالاتر استفاده می‌شود.

صفحه تعادل یا صفحه ذوزنقه دکل

وقتی به یک پایه مهار دکل چندین رشته سیم مهار متصل شود، حتما بایستی صفحه تعادل برای مدیریت مهارها تعبیه شود. -صفحه سوراخ دار بسیار ضخیم آهنی که برای ایجاد پایه و پل بین انکر و مهارکش مورد استفاده قرار می‌گیرد، ذوزنقه‌ای شکل و از جنس آهن است.

کرپی

بست U شکل پیچ دار فولادی که برای بستن سیم بکسل به مهارکش ها و حلقه کردن کابل به بدنه دکل استفاده می‌شود.

مهارکش

که در نمره‌های 12 و 14 و 16 موجود است. از جنس فولاد است و برای مهار نمودن سیم مهاری بر روی صفحه تعادل استفاده می‌شود.

سازه فلزی

که وظیفه تقسیم فشار به سطح را دارد و معمولاً به اشکال H و یا Y وجود دارد و از جنس تیرآهن است.

نحوه نصب دکل خود ایستا

در نصب دکل مهاری، هر سکشن به وسیله جیمپل به بالای دکل حمل می‌شود.  برای نصب دکل مهاری،  ابتدا فنداسیون دکل را چه فلزی (مخصوص پشت بام) و چه بتنی (مخصوص نصب روی زمین) تهیه می‌کنند.  سپس دو سکشن اول دکل (6متر اول)   روی زمین مونتاژ و سرهم می شوند. سپس آن‌ها را بلند کرده و بر روی پایه دکل نصب و پیچ می‌شود. بعد از این مرحله،  یک نفر روی دکل رفته  و یک بالابر یا جرثقیل دستی بسیار باریک و  سبک (که از وسط آن یک طناب آویزان است) را با خودش به بالاترین بخش دکل می‌برد. بعد از ین مرحله، فردی که پایین ایستاده، به صورت نوبتی هر سکشن را به طناب بسته و طناب را جمع کرده تا سکشن دکل به بالاترین بخش دکل برود. فردی که بالای دکل است، سکشن را در محل خودش نصب کرده و پیچ و مهره می‌کند. اگر لازم بود، یک ردیف سیم بکسل برای مهار هم کشیده می‌شود.  این‌کار را اینقدر ادامه می‌دهند تا به متراژ مورد نظر ، دکل را نصب کرده باشند.

برای نصب دکل خودایستا، ابتدا پایه دکل را بتن ریزی می‌کنیم و صبر می‌کنیم  تا خشک شود (که ممکن است چند روز طول بکشد)، سپس نصاب‌ها، شروع به سرهمبندی نبشی‌های دکل به روش بسیار حرفه‌ای می‌کنند، دکل بصورت مخروطی یا هرمی شکل است و هرچقدر به بالا می‌رود، نازک‌تر می‌شود. در بعضی دکل‌ها اگر متراژ زیاد باشد یا محل نصب در ارتفاعات مانند کوه باشد، شاید با هلکوپتر  این کار را انجام دهند.

نحوه نصب دکل خود ایستا چیست؟

ساخت فونداسیون دکل مهاری و دکل خود ایستا، از اصلی‌ترین قسمت‌های نصب دکل محسوب می‌شود. فونداسیون دکل برای جاگذاری دکل استفاده می‌شود. دکل‌های خود ایستا، چون وزن بیشتری دارند، باید فونداسیون مناسب‌تری داشته باشند. مرحله نهایی در نصب دکل، آچارکشی و یا همان رگلاژ دکل است. به این معنی که پس از حمل توسط جرثقیل و عمودی شدن دکل، ممکن است پیچ‌ها و نقاط اتصال دچار لغزش شده باشند. به همین دلیل با آچارکشی، این مشکل هم حل می‌کنند. هر قطعه در دکل‌های خود ایستا دارای کد شناسایی منحصربه‌فرد است که در هنگام نصب باید در محل خود قرار بگیرد.

سطح مقطع آن‌ها با افزایش ارتفاع کاهش یافته و با توجه به ظرفیت بارگذاری دکل، فاصله پایه‌ها را بیشتر می‌کنند. البته اگر در هنگام نصب دکل خود ایستا، فاصله پایه‌ها کاهش یابد، هزینه ساخت آن کم می‌شود ولی در عوض هزینه اجرای پی افزایش خواهد یافت. اجزای داخلی با نماد k شکل و یا x شکل و یا z شکل طراحی و نصب می‌شوند.

وزن دکل مهاری

دکل‌های مهاری سازه‌های سبکی هستند. مهم‌ترین اجزای آن لوله‌ها و میلگردهای تعبیه‌شده در آن است. این دکل‌ها، در انواع مختلفی وجود دارند و معمولاً وزنی حدود 24 تا 26 کیلوگرم دارند. هر سکشن دکل مهاری سه وجهی G35  حدود 25 الی 30 کیلوگرم و  هر سکشن مدل  G45، حدود 30 الی 35  کیلوگرم و هر سکشن چهاروجهی دکل مهاری g45 ، حدودا 45 الی 50 کیلوگرم است که  اگر ضربدر متراژ دکل شود، وزن دکل مشخص می‌شود ولی وزن دکل‌های خود ایستاها بستگی به سازه و ابعاد طراحی شده دارد. دکل‌های منوپل هم، هر سکشن 6 متری آن‌ها، با توجه به ضخامت ورق ه، متفاوت است ، ولی دست کم وزن آن‌ها  120 کیلو گرم است.

دکمه بازگشت به بالا