قطعات کمپرسور باد پیستونی

یکی از انواع کمپرسورهای هوای فشرده می باشد که از پیستون آن برای فشرده سازی هوا استفاده می کنند. پیستونی از چندین قطعه اصلی تشکیل شده است که هر کدام نقش مهمی در عملکرد آن و هزینه ایفا می کنند.

توجه داشته باشید همه‌ی کمپرسورها از جمله کمپرسورهای پیستونی، دارای قطعات داخلی متعددی هستند که هر کدام وظایف خاص خود را بر عهده دارند. قطعات داخلی کمپرسور پیستونی با دقت و کیفیت زیادی ساخته می شوند تا این دستگاه ها به طور موثر و کارآمد عمل کنند به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در این مقاله، به بررسی ویژگی‌ها و عملکرد قطعات داخلی کمپرسور پیستونی می‌پردازیم و همچنین نکات استفاده صحیح از این دستگاه‌ها مطرح خواهیم کرد.

قطعات کمپرسور باد پیستونی

کمپرسور باد پیستونی دارای قطعات و اجزاهای داخلی و خارجی مختلف می باشد، که در این قسمت قصد داریم به چند نمونه از آنها اشاره کنیم:

موتور

یکی از مهم ترین قطعات داخلی کمپرسور پیستونی موتور می باشد که نیروی مورد نیاز برای فشرده سازی را می تواند از طریق منبع برق تامین کند. در کمپرسورهای باد پیستونی موتورهای الکتریکی و دیزلی به کار گرفته می شود. همچنین بهتر است بدانید ساختار کلی موتورهای کمپرسور، مشابه موتور خودرو است.

پیستون نیز یکی دیگر از اجزای بسیار مهم و اساسی در کمپرسورهای باد پیستونی می باشد. از قابلیت های  پیستون می توانیم بگوییم که با حرکت خود، سبب ایجاد حرکت در قطعات دیگر می شود. پیستون ها توسط نیروی تولید شده از طریق موتور به حرکت درمی آیند.

صنعت |کمپرسور

هواساز کمپرسور باد پیستونی

واحد هواساز از دیگر قطعات در ساختار کمپرسور پیستونی می باشد که وظیفه اصلی این قطعه مکش هوای محیط اطراف و فشرده سازی آن می باشد.

صنعت |کمپرسور

مخزن ذخیره هوا

مخزن ذخیزه هوا، ذخیره سازی هوای فشرده تولید شده از واحد هواساز دستگاه را انجام می دهد.

رینگ فشار، رینگ آب بندی و رینگ روغن از رینگ های به کار رفته در پیستون ها می باشند. در انتخاب رینگ ها باید توجه داشت که قطعات هم سایز شیارها باشد و به طور کامل به آنها بچسبد که این امر می تواند از حرکت آزاد پیستون جلوگیری کند. لازم به ذکر است بگوییم هر کدام از این رینگ ها کارایی منحصر به فرد خود را دارند.

سوپاپ اطمینان

این قطعات معمولا در داخل سیلندر نصب می شوند و جزو قطعات کوچک داخلی این دستگاه ها هستند. کارایی این جزء بسیار مهم بوده و از آسیب پذیرترین قطعات در داخل کمپرسور بادی در نظر گرفته می شود. وظیفه ی آن تنظیم میزان هوا و همچنین سوخت ورودی است.

 فیلتراسیون کمپرسور

فیلتراسیون کمپرسور بادی پیستون از سه فیلتر جداگانه تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی دارند.

شیر تخلیه

در زیر مخزن هوا شیر تخلیه نصب خواهد شد و برای تخلیه آب جمع شده در مخزن از این وسیله استفاده می کنند.

چرخ طیار

این قطعه یکی دیگر از قطعات داخلی کمپرسورهای پیستونی می باشد و برای انتقال انرژی از الکتروموتور به میل لنگ از تسمه استفاده می شود.

سنسورهای حرارتی

همانطور که بارها گفتیم نقش اصلی کمپرسورهای باد پیستونی متراکم کردن گازها می باشد. این تراکم می تواند سبب تغییر در دمای گاز شود به همین دلیل از سنسورهای حرارتی در مسیر خروجی گاز استفاده می کنند که تغییرات دما را اندازه گیری کند. با به کارگیری آنها می توان از افزایش شدید دما و خطرات مربوط به آن تا حدودی جلوگیری کرد.

شاتون

شاتون هم از دیگر اجزای کمپرسور پیستونی است. شاتون برای اتصال میل لنگ به پیستون به کار می رود و جنس آن اغلب فولاد و بعضی اوقات چدن می باشد.

کریسکف

یکی دیگر از قطعات کمپرسور پیستونی کریسکف نام دارد. به عنوان یک واسطه برای اتصال رابط و شاتون به کار می رود.

اینتر کولر

فرآیند متراکم شدن گاز در چند مرحله انجام می شود بنابراین در هر مرحله برای افزایش خاصیت تراکم سازی ازقطعه اینترکولر استفاده می شود. این سیستم های داخلی یک قطعه سودمند هستند که از افزایش دمای ناگهانی در داخل سیستم جلوگیری می کند.

افتر کولر

توجه داشته باشید که دمای گاز فشرده شده، خود به خود افزایش می یابد و برای اینکه از ایجاد هر گونه خطر جلوگیری کنیم، از افتر کولر به عنوان سیستم خنک کننده استفاده می شود. این قطعات وظیفه ی سرد کردن هوای خروجی را دارند.

میل لنگ

میل لنگ یک محور چرخنده بوده که در حرکت دورانی الکتروموتور را، توسط شاتون به حرکت متناوبی پیستون در داخل سیلندر تبدیل می کند. این قسمت کمپرسور یکی از مهم ترین قطعات آن به شمار می آید. ، همچنین برای اطلاع از اینکه تفاوت پمپ باد تک سیلندر و دو سیلندر در چه مواردی هست کلیک کنید .

روغن کمپرسور باد پیستونی

باید بگوییم که روغن جزء قطعات کمپرسور پیستونی محسوب نمی شود اما نقش مهمی در عمر مفید آنها ایفا می کند مانند روغن کمپرسور اسکرو.

همچنین توجه داشته باشید زمان تعویض روغن برای بهبود کارایی آنها بسیار مهم است.

کلام آخر

کمپرسور پیستونی دارای قطعات داخلی و خارجی متفاوتی می باشد که این قطعات با همکاری یکدیگر، هوا را از محیط اطراف مکش کرده و آن را فشرده می‌کنند و در نهایت هوای فشرده شده را در مخزن ذخیره هوا ذخیره می‌کنند. برای اطلاعات بیشر با مشاوران تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا