اقتصادی

تنها راه تامین امنیت غذایی، افزایش سهم دانش در بخش کشاورزی است

patc/مرکزی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: تنها راه اقتصادی کردن کشاورزی و تامین امنیت غذایی این است که دانش را به بخش کشاورزی بیاوریم و سهم دانش را در این بخش افزایش دهیم.

گودرزی در نشستی که امروز (دوم اردیبهشت ماه) به‌مناسبت فرا رسیدن روز ملی گندم و نان در مرکز تحقیقات کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: امروزه بزرگترین مولفه از نگاه سیاستگذاران و مسؤولان سیاسی هر کشور، امنیت غذایی است. این مولفه شاید به نوعی حتی اهمیت بالاتری از امنیت نظامی و سایر مولفه‌ها داشته باشد و به‌جز با همراهی بخش خصوصی محقق نخواهد شد. در واقع، اثرگذارترین افراد در تحقق امنیت غذایی، کشاورزان هستند.

وی با اشاره به طرح‌های متعدد تحقیقاتی به‌زراعی و به‌نژادی که توسط سازمان‌های مختلف انجام می‌شود، گفت: نتیجه این تحقیقات، توصیه‌های علمی ترویجی و دستورالعمل‌های مختلف و معرفی ارقام جدید به کشاورزان است و بهترین و مهمترین روش انتقال دانش به بخش کشاورزی همین معرفی ارقام است. 

گودرزی افزود: اقدامات تحقیقاتی مختلفی به‌صورت مستمر در راستای معرفی ارقام جدید توسط بخش‌های دولتی و خصوصی انجام می‌شود، ولی بار اصلی کار در این عرصه، در بخش تولید و تکثیر این ارقام است که بخش خصوصی در این حوزه فعالیت می‌کند و بذرهای اصلاح‌شده با استانداردهای خاص را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد. این بذرها در بهبود کمی و کیفی تولید بسیار موثرند.

وی اظهار کرد: سال گذشته حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن بذر تولید شد که ۷۶۰۰ تن از این میزان، بذر خالص بود و پیش‌بینی شده است که در این سال زراعی ۱۱ هزار تن بذر با همکاری جهاد کشاورزی و بخش خصوصی تولید شود که تاثیر بسزایی در تولید نهایی گندم دارد.

گودرزی گفت: استان مرکزی سالانه بیش از ۱۴ هزار تن بذر نیاز دارد که امید است امسال با توجه به بارندگی‌های مطلوب تولید ۱۱ هزار تنی محقق و بخش اعظم این نیاز تامین شود.

وی تاکید کرد: دانش مهمترین نهاده بخش کشاورزی است و به امنیت غذایی کامل و پایدار نخواهیم رسید مگر اینکه از دانش و شرکت های دانش بنیان کشاورزی بهره بیشتری داشته باشیم.

کیشانی مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات زراعی در استان مرکزی تولید می شود که با توجه به ظرفیت های استان می توان این رقم را به بیش از دو میلیون تن هم رساند.

وی با اشاره به اهمیت گندم در دنیا و نقش آن در سیاستگذاری های ملی افزود: سالانه در ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم و ۴۲ تا ۴۵ هزار هکتار اراضی آبی استان، گندم کشت می شود.

کیشانی گفت: میزان تولیدی که در این میزان اراضی می توان انجام داد ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تن گندم است ولی متاسفانه در سال های اخیر به دلیل خشکسالی، این عملکرد کاهش یافته و تولید در برخی سال ها به ۲۰۰ هزار تن و در سال گذشته به ۲۸۰ هزار تن رسیده است. امسال به شرط اینکه وضعیت بارندگی نرمال باشد، پیش بینی می شود تولید گندم در استان بین ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار تن باشد.

وی درخصوص پتانسیل های زراعی استان گفت: در استان مرکزی اراضی زراعی نسبتا خوبی وجود دارد، دچار مشکلات شوری و دیگر مشکلات خاک نیستیم، صنایع تولیدی ادوات کشاورزی در استان فعالند، مراکز تحقیقاتی به عنوان پشتیبان علمی در استان فعال هستند و در حوزه تولید بذر می توانند استان را پشتیبانی کنند و از سوی دیگر کشاورزان فعال و توانمندی در حوزه تولید محصولات باغی و زراعی دارند ولی در برخی بخش ها بویژه اراضی دیم، تعداد کشاورزان خوب باید افزایش یابد و در واقع کشاورزان دیم کار باید از نظر علمی و دانش فنی ارتقا پیدا کنند.

کیشانی افزود: از سه سال پیش، طرح جهش تولید در دیمزارهای استان مرکزی کلید خورد که هدف آن استفاده بهینه از دیمزارهاست. طرح ها و پروژه هایی که در قالب این طرح بزرگ پیگیری می شود اثر بسیار مثبتی در مقاومت گیاهان به استرس های محیطی داشته است.

وی با بیان اینکه از جمله مواردی که در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها پیگیری می شود بحث بذر است، اظهار کرد: نیاز بذر گندم استان در اراضی آبی ۱۰ هزار تن و در اراضی دیم ۲۰ هزار تن است و اگر حداقل ۳۰ درصد از اراضی ما سالانه به بذور گواهی شده اختصاص یابد در نتیجه حداقل سالانه ۱۰ هزار تن بذر گواهی شده آبی و دیم نیاز خواهیم داشت.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۵ تا ۶ هزار تن بذر گواهی شده در استان تولید می شود و در بسیاری از سالها بخشی از این میزان تولید روی دست تولیدکننده می ماند. عوامل مختلفی بر نفوذ بذر گواهی شده موثر است و یکی از این دلایل متعادل نبودن و متناسب نبودن عرضه و تقاضاست.

به گفته وی، امسال حدود ۷۲۰۰ تن تولید بذر آبی و حدود ۴۵۰۰ تن تولید بذر دیم برنامه ریزی شده ولی تا این تاریخ سه هزار تن بذر دیم تولید شده است. بررسی های میدانی نشان می دهد که عدم بارندگی مناسب در پاییز سال گذشته باعث شده است که بخشی از دیمزارهایی که تولیدکننده بذر دیم بودند دچار خسارت شده و از چرخه تولید خارج شوند.

کیشانی افزود: اگر بارندگی مناسب نباشد مزارع تولید بذر تحت تاثیر قرار می‌گیرند و مجبور به وارد کردن بذر از سایر استانها خواهیم شد که البته در این صورت نیز نسبت به خرید بذر مرغوب اقدام می شود تا در نهایت نیاز بذر کشاورزان استان تامین شود.  

وی گفت: برنامه دیگری که در راستای افزایش نفوذ بذر گواهی شده دنبال می‌شود، آموزش است و کلاس‌هایی در این رابطه برای کشاورزان در حال برگزاری است.

کیشانی افزود: در بحث زراعی نیز به دنبال نفود تناوب در اراضی دیم و معرفی محصولات مناسب متنوع در این حوزه به کشاورزان از جمله علوفه و دانه های روغنی دیم هستیم.

وی اظهار کرد: عامل مهمی که بعد از آب و بارندگی می تواند دیمزارها را در برابر تنش‌های محیطی پایدار کند، تغذیه است که متاسفانه در دیمزارها به خوبی رعایت نمی شود در حالی که تغذیه متعادل در دیمزارها مطمئنا تولید گندم دیم را حدود ۳۰ درصد افزایش خواهد داد و مقاومت گیاه را در برابر استرسهای محیطی افزایش می‌دهد و در نتیجه به افزایش تولید و پایداری تولید در دیمزارهای استان منجر خواهد شد. امید است مشارکت مردم را در این عرصه جلب کرده و به افزایش درآمد کشاورزان، پایداری تولید و در نهایت، تحقق امنیت غذایی دست یابیم.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا