عمومی

فرآیند تشخیص پلاک خودرو در دوربین های پلاکخوان

 

اگرچه بیشتر دوربین هایی که برند های مختلف همچون هایک ویژن تولید می‌کنند برای کاربری های خانگی و تجاری است. با این وجود در حوزه های صنعتی تر و بزرگتر نیز محصولات پیشرفته ای طراحی شده اند که به دلیل قیمت بالای آنها بیشتر توسط سازمان ها و صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال دوربین های پلاک خوان بیشتر مورد استفاده سازمان های نظامی و مدیریت شهری هستند و معمولا کاربرد خاصی برای کاربران عادی ندارند.

دوربین پلاک خوان هایک ویژن خرید از فرافن مارکت

در ادامه شما را با مراحل کار این نوع دوربین ها آشنا خواهیم ساخت.

مرحله اول: تصویر برداری

اولین کارکرد هر نوع دوربین مداربسته ای ضبط تصاویر است. بنابراین دوربین های پلاک خوان هم ابتدا اقدام به  عکس گرفتن از خودرو ها می‌کنند. بسته به نوع دوربین پلاک خوان میزان برد مسافتی که پشتیبانی می کند می تواند به محض قرار گرفتن خودرو در محدوده قابل قبول از پلاک آن عکسبرداری کند. به طور کلی می‌توان به سه روش از تصویربرداری از خودرو ها را انجام داد.

– فعالسازی سخت افزاری: در این حالت سنسور تشخیص خودرو مستقیم به سیستم پردازش پلاک متصل است و به محض عبور خودرو سیگنالی به دوربین مداربسته ارسال می‌شود تا از پلاک ها عکس بگیرد.

– فعال سازی نرم افزاری: که با یک نرم افزار متصل به شبکه با سیستم ANPR ارتباط برقرار می‌شود و سنسورها کار تشخیص و ضبط پلاک خودورها را انجام می‌دهند.

– دریافت مداوم تصاویر: که در این حالت برخلاف روش های پیشین از هیچ سنسوری استفاده نمی‌شود بلکه به طور مداوم کار ضبط تصاویر انجام می‌شود و نرم افزار مخصوصی کار تشخیص خودروی موجود در تصویر را انجام می‌دهد.

مرحله دوم: پردازش تصویر

پردازش تصاویر عمدتا برعهده نرم افزارهاست. بدین صورت که ابتدا پلاک را از تصاویر جدا می‌کنند. سپس تنظیمات نور موجود در تصویر پلاک را بهینه می‌کنند تا شماره ها خوانا تر شوند. سپس از کاراکتر را از پلاک جدا می کنند و کاراکتر ها را با اعداد و حروف مطابقت می‌دهند و در بانک اطلاعاتی به دنبال خودروی مورد نظر می‌گردند.

 

به طور کلی استفاده از سیستم های تشخیص پلاک خودرو از مزایای متعددی برخوردار است. از جمله اینکه با درصد اطمینان بالایی می‌توان به گزارش های ورود و خروج خودروها دسترسی داشت و امنیت را بالا برد.

یا اینکه مدیریت پارکینگ ها را به درستی برعهده گرفت و با ارتباط دادن این دوربین ها با راه بند ها کنترل دسترسی جامعی ایجاد کرد تا یک پارکینگ مکانیزه بوجود آید.

همانطور که گفته شد بیشترین کاربرد این دوربین ها در حل مسائل کلان شهری است و به دلیل قیمت بالا مشتریان خاص خود را دارد. با این حال مدل های عادی تر که تنها توان ثبت پلاک خودرو های کاملا ایستاده در فواصل کمتر از ده متر را دارند نیز در اختیار کاربران خانگی و تجاری قرار داده شده تا بتوانند در صورت نیاز از این مدل ها نیز استفاده کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا