10 برند ایرانی در صنعت کفش را بشناسیم
شاید برایتان جالب باشد که بدانید چه بر سر بهترین برندهای قدیمی کفش ایرانی آمد یا اصلا سرگذشت آنها چه بود و چه شد؟ در این مقاله به صورت مختصری داستان 10 برند برتر در صنعت کفشهای ایرانی و کفش بسکتبال را برای شما شرح میدهیم، پس همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی کسب کنید.
کفش ملی و داستان غمانگیزش
شخصی به نام رحیم ایروانی در یکی از سالهای دهه 30 به کشور چکسلواکی سفر کرد. او با 2 کارشناس و 1 دستگاه اتوکلاو به ایران بازگشت و کار خود را در زمینه تولید کفش ایرانی ملی آغاز کرد. رحیم در ابتدا فقط 35 نفر کارگر داشت. سپس زمینی به وسعت 700 متر در منطقه مهرآباد خریداری کرد و کارخانه خود را با خرید ماشین دوخت، استفاده از پارچههای ایرانی و سرمایهگذاری شرکتی با نام ولکو راه اندازی کرد. این کارخانه با نام “کفش ملی” آغاز به کار کرد و در ابتدا 150 محصول مختلف را ارائه داد.
با تولید محصولات دیگری مانند جوراب، آستر و بند کفش فعالیت این کارخانه ارتقاء یافت و بنابراین، گروه کارخانجات کفش ملی ایرانی گسترش یافتند. ایروانی دوباره زمینی با وسعت 400 متر را خریداری کرد و پارک صنعتی کفش ملی را در دهه 50 افتتاح کرد. این کارخانه با 2500 کارگر، روزانه 500 جفت کفش تولید میکرد. این شرکت با وقوع انقلاب اسلامی مصادره شد و به سازمان صنایع ملی انتقال یافت و چندی بعد به سازمان بازنشستگی کشور واگذار شد.
تمامی ماشین آلات این کارخانه فروخته شد و پارک صنعتی کفش ایرانی ملی به انبار تبدیل شد. بخشی از این انبار در اختیار شرکت سایپا و بخشی دیگر انبار کفش است. امروزه، تعدادی از تولیدکنندگان کفش ایرانی محصولات خود را با نشان کفش ملی از فروشگاههای کفش ملی میفروشند. بعد از 32 سال، از پرسنل 10 هزار نفری کفش ملی تنها 700 نفر باقیماندهاند که آنها هم در کفش گنجه و بخشهای بازرگانی مشغول به کار هستند.
کفش بلا و بدهیهای بالا و گریبانگیر
دومین برند بزرگ کفش ایرانی بلا بود. برادران عمید حضور(امیر، منصور) زمین بزرگی را در حوالی تهران خریداری کردند و آنجا بود که کفش ایرانی بلا متولد شد. کفش بلا در سال 1341 با سرمایه سه میلیون ریال به ثبت رسید. چندین ماه بعد، امیر و منصور شرکت بلا را خریداری کردند. تجارت گروه کفش ایرانی بلا با آمدن برادر کوچکترشان یعنی اسماعیل رونق گرفت.
هاشم و اسماعیل (برادران دیگر) به برادران خود در گروه صنعتی بلا، کمک فکری میدادند. آنها در بخش دولتی کار میکردند، اما به اصرار برادرانشان هاشم از کار خود استعفا دادند و به گروه بلا پیوستند و نقش موثری نیز در توسعه این گروه ایفا کردند.
در اواسط دهه 50 علاوه بر کفش، چرم، کارتن و جوراب نیز تولید کردند و حتی برای فروش کالاهای خود، از کامپیوتر استفاده میکردند. انواع کفشهای پلاستیکی، لاستیکی، گالش، پوتین، ورزشی، دمپایی، کفش تنیس مردانه و… از محصولات بلا بود.
در سال 1347 در سرچشمه و بعدا در چهارراه گلوبندک فروشگاههای کفش ایرانی بلا نیز افتتاح گشت و به تدریج از سال 1349 فروشگاهها در سطح تهران و شهرستانها گسترش یافتند. این گروه صنعتی در طی 15 سال فعالیت خود را گستردهتر کرد.
اما ناگهان گروه صنعتی بلا گرفتار بدهیهای بالا شد. پیشنهادهای مختلفی از قبیل فروش برخی از واحدهای صنعتی، فروش تعدادی از فروشگاهها به آنها داده شد، اما بر سر آرا به توافق نرسیدند. بنابراین، مدیریت دو ساله همه واحدها به بانک ملی تعلق یافت. پس از آن به دلیل آتش سوزی در انبار، ناتوانی در عرضه کفش ایرانی، در بازپرداخت بدهی مشکل پیدا کردند.
گروه بلا، در سال 1357 در پرداخت بدهی کارکنان، پرداخت وام 700 میلیونی و پرداخت مالیات ناتوان گشت. بانکهای ملی، توسعه صنعتی و شش بانک دیگر نیز طلبکار بودند و به تدریج مجموعه تولیدی بلا ضرر و زیان زیادی را تجربه کرد و به تدریج تعطیلی شد.
وین
سومین برند معروف در کفشهای ایرانی وین بود که در سال 1340 توسط مصطفی حسینزاده در کارخانه او واقع در جاده مخصوص کرج با تعداد 800 کارگر پا به چرخه تولید گذاشت. این برند از همان سالهای ابتدایی، کفشهای ایرانی خود را با قیمت کارخانه در تمامی فروشگاهها میفروخت. وین هنوز هم بخش بزرگی از خرید و فروش کفشهای ایرانی را در کشور در دست دارد.
آرتمن و توجه به استایل شما
برند آرتمن با مدیریت امیر تهذیبی در دهه 60 فعالیت خود را آغاز کرد. این برند کفشهای ایرانی لوکس و خاصی را به مشتریانش ارائه میکرد. هدف این برند تولید محصولی بود که با استایل، تیپ و شخصیت افراد مطابقت داشته باشد، بنابراین واحدهای مختلفی را تشکیل دادند تا با مشتریان مختلف خود در ارتباط باشند. همچنان این برند، با همکاری گروهی از افراد جوان و خلاق کفشهای ایرانی زیبایی را تولید میکنند و همواره پوشش فرد و اینکه یک کفش با چه لباسی یا در چه موقعیتی پوشیده خواهد شد برای این برند مانند قبل مهم است. آرتمن امید دارد که موفقیتهای بیشتری را کسب کند.
شیما کفش و شروع کار در کارگاه کوچک
فردی به نام محمد عرب از سال 1363 شروع به راهاندازی کارگاهی کوچک کرد که در ابتدا فقط چکمههای پلاستیکی برای کشاورزان تولید میکرد. در سال 1366 به تولید کفشهای ایرانی استوکدار که شباهت بسیاری به کفشهای ورزشی داشتند پرداخت و در سال 1367 نام شرکت شیما کفش به طور رسمی ثبت گردید.
اولین کفش ایرانی شیما، مجموعه کتانیهای مونیخ بود که در کارگاهی کوچک که توسط محمد عرب راهاندازی شده بود تولید شد. با تلاشهای وی این کارگاه رونق یافت و تولید خود را به روزی 10 هزار کفش ایرانی رساند. در سال 1372، کارخانه کفش ایرانی شیما، اولین صادرات خود را به کشور باکو ارسال کردند و طولی نکشید که محصولات این کفش ایرانی به سایر کشورها از قبیل ارمنستان، قزاقستان، ازبکستان و غیره صادر شد.
مجموعه شیما در سالهای 91 و 92 با طراحی کتابچه هویت برند، خود را به برندی جهانی تبدیل کرد و تا کنون جوایز بسیاری را چه در ایران و چه در خارج دریافت کرده است.
ویزلند و محصولات متنوع و خاص
آرش حسامی در سال 1394 برند ویزلند را راهاندازی کرد و بیش از 40 شعبه در 4 نقطه شهر تهران تاسیس کرد. تیم ویزلند تصمیم دارند تا شعب خود را در بغداد و استانبول نیز افتتاح کنند. مجموعه ویزلند فقط به کفش ایرانی منتهی نشده است، بلکه محصولاتی مانند کیف، جوراب و حتی دفترهایی با جلد چرمی را نیز تولید میکنند. این برند برای همه سنین از کودکان تا بزرگسالان، افراد میانسال و پیر محصولات متفاوتی تولید میکند. بنابراین، هر یک از تولیدات ویزلند دارای اسم و کاراکتر مخصوص به خودشان هستند.
ویزلند در سال 1397 عنوان “برند برتر” نام گرفت. تمامی محصولات ویزلند را هم اکنون میتوان از طریق سایت خریداری کنید. همچنین این تولیدات به سراسر کشور ارسال خواهند شد.
چرم مشهد
کارخانه چرم مشهد در سال 1375 توسط آقای مهندس حمیدی در زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع ساخته شد که هم اکنون تعداد 1013 نفر در آن مشغول به کار هستند. این شرکت انواعی از لباسهای چرمی، کفشهای ایرانی چرمی، کیف و دستکش چرمی تولید میکند و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات چرمی در ایران است. محصولات پس از تولید در کارخانه به فروشگاههای چرم مشهد در سراسر کشور ارسال خواهند شد. این برند با طراحی معروف در میلان به نام لوئیجی آمیرجیو همکاری کرد. از سال 1397 تا به امروز، فروشگاههای بیشتری را افتتاح کردهاند. همچنین مشتریان از طریق فروشگاههای اینترنتی میتوانند به خرید کفش، کیف یا سایر محصولات مورد علاقه خود بپردازند.
مزایای کفش ورزشی ایرانی
در میان دیگر تولیدکنندگان بزرگ این محصولات، بازارهای ایرانی با تکیه بر سال ها تجربه و با بهره گیری از دانش تخصصی متخصصان در تلاش است تا با تامین نیازهای تجار و مشتریان در این زمینه به برندی معتبر تبدیل شود. در حال حاضر که سهم بزرگی در بازارهای جهانی، شامل کفش های ایرانی می باشد و از نظر کیفیت مورد توجه قرار می گیرند، خرید کفش ورزشی ایرانی که به مراتب ارزان تر نیز هست را می توان یک رویکرد هوشمندانه اقتصادی در نظر گرفت. در حالی که هم اکنون در بازارهای ایرانی نوسانات ارزی سبب افزایش قیمت های نامعقول بر روی کفش های ورزشی خارجی شده است، تولیدی های ایرانی با حفظ مرغوبیت کالاهای خود سعی در کاهش دارند.
کیفیت کفش های ورزشی و اسپرت ایرانی
معمولا یکی از دغدغههای خریداران کفش، کیفیت کفشهای ساخت شده در ایران میباشد.کفشهای تولید شده در ایران معمولا مانند کشورهای خارجی لول قیمتی متفاوتی را دارا است. همین میزان قیمتی متنوع دلیل محکمی بر خریدن یا نخریدن این کفشهاست. به گونه ای که در صورت خواستن یک کفش با کیفیت بالا و جنس عالی و مرغوب باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. تاکنون در ایران شرکت های حرفه ای تولید کفش، که همانند نمونه خارجی و اورجینال کفش ورزشی تولید می کنند، زیاد بوده و می توان به خرید کفش با دوام از آن ها فکر کرد.
البته باید به این نکته نیز توجه شود که این نمونه کفش های ورزشی ایرانی بدلیل تولید در ایران نسبت به نمونه های خارجی از قیمت پایین تری برخوردارند. البته این قیمت پایین دلیلی بر کیفیت پایین این محصولات نیست. تولید کنندگان ایرانی معمولا کفش هایی با ارزش خرید بالا و با کیفیت و جنس عالی را به عهده می گیرند. یکی از شهر های نامدار در این عرصه ، کلان شهر تهران می باشد که انواع کفش ورزشی ایرانی را تولید می کند.
انواع کفش ورزشی ایرانی
کفش ورزشی ایرانی متناسب با میزان و نوع قوس کف پا در انواع مختلفی طراحی می شود. این نوع طراحی به عنوان دور سازی افراد تا حد امکان از آسیب دیدگی های بدنی ست. متناسب با نوع فعالیت فردی و شرایط جسمی، برای هر فرد متفاوت است.
از انواع کفش های ورزشی ایرانی می توان به نمونه کفش های زیر تقسیم بندی کرد:
- کفش پاشنه بلند یا پاشنه کوتاه
- کفش ساقدار
- کفش رانینگ
- کفش مناسب دویدن
- کفش تنیس
- کفش پیاده روی
- کفش فوتبال
در انتخاب هر یک از این کفش ها، بدلیل وجود فشار متفاوت بر روی قسمت های مختلف پا باید دقت شود.
قیمت انواع کفش ورزشی
معمولا در طراحی های سالنی، چمن مصنوعی و استوک دار به بازار عرضه می شود. کفش های ورزشی معمولا در طرح ها و با توجه به تکنولوژی های روز دنیا در تنوع بالایی تولید می شوند تا بتوانند انواع سلیقه ها در این زمینه را پوشش دهند. کفش های ورزشی ایرانی به نسبت نمونه های خارجی خود از میزان قیمت مناسب تری برخوردار است و به همین دلیل نگاه میزان قابل توجهی از ورزشکاران را به خود معطوف کرده است. کیفیت این محصولات به روز و برابر با استانداردهای جهانی می باشد و قیمت پایین دلیل بر نامطلوب بودن این محصول نیست.
کفش ورزشی ایرانی ارزان قیمت
رقابتی در بازار کفش ورزشی در ایران دیده می شود، به گونه ای ست که برندهای مختلف داخلی و وارداتی در معرض دید و نگاه خریداران است. به این ترتیب شاخصه هایی مانند کیفیت، دوام و قیمت برای خریداران مهم بوده و موجود در بازار را مقایسه می کنند. یکی از مهمترین مزایای کفش ورزشی ایرانی که توانسته در رقابت با برندهای وارداتی بیشتر مطرح شوند، ارزان بودن قیمت آنهاست. چرا که اغلب ورزشکاران با توجه به رشته و سبک ورزش خود کفش را انتخاب نموده و قیمت در نگاه آنها یک موضوع مهم بشمار می آید.
بهترین برند کفش اسپرت ایرانی
با توجه به عملکرد تولید کننده های ایرانی در حیطه کفش اسپرت امروزه می توان شاهد عرضه تولیداتی با استانداردهای لازم بود. چرا که در این کفش ها استانداردهای جهانی رعایت شده و می توان انتظار بسیار خوب از آنها داشت. به طوری که در مدل ها و طرح های مختلف تولید شده و موارد استفاده زیادی دارند. کفش اسپرت ایرانی را می توان با مزایای زیر تهیه نمود:
- دارای انعطاف بسیار خوب
- دوام بالا در فعالیت های مختلف
- دارای قالب استاندارد
- تنوع طرح و رنگبندی
- قیمت بسیار مناسب
شما می توانید برای خرید بهترین برندهای کفش اسپرت ایرانی با کارشناسان ما در مجموعه ایران والیبال در ارتباط باشید.