برترین های کار و کسبعمومی

الگوریتم های جستجوی گوگل چیست؟

الگوریتم‌های گوگل، راهی برای درک و رفع نیاز کاربر

زمان را چند سال به عقب برگردانید. در این زمان کافی بود تا پس از خرید رپورتاژ آگهی؛ بر روی یکی از نتایج گوگل کلیک می‌کردید تا با دریایی از تبلیغات نامرتبط و پاپ آپ های آزار دهنده روبرو می‌شدید. در این زمان نتایج گوگل بیشتر شبیه به ویرانه بود تا نتایج مورد نیاز کاربر!

خوشبختانه گوگل صدای فریاد رنج کاربران را میشنود و دست به طراحی و توسعه فرشتههای نجات خودش میزند.

الگوریتم پاندا، پنگوئن و مرغ مگس‌خوار اولین موج و نیروی کمکی گوگل برای مقابله با سایت‌های اسپم بود. الگوریتم‌های گوگل به کاربران یاد دادند که چطور باید دست به تولید محتوا بزنند. این الگوریتم‌ها معتقد بودند که تنها باید در راستای نیاز کاربران باشد. این الگوریتم‌ها دو هدف سرنوشت ساز و مهم داشتند:

  1. کاهش رتبه سایتهای بی کفیت و اسپم 
  2. افزایش رتبه سایتهای با ارزش و کاربر-محور

زمان زیادی طول کشید تا سایت‌ها جایگاه واقعی خود را به دست گرفتند و  در این زمان میدان جنگ سئو دیگر آن رنگ و بوی اسپم را نداشت. در قدم بعدی چه شد؟

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم‌های گوگل سیستم‌های پیچیده‌ای هستند که برای پیدا کردن و رتبه‌بندی مرتبط‌ترین صفحات برای عبارت جستجوشده کمک می‌کنند. در واقع کل سیستم رتبه‌بندی گوگل از چند الگوریتم ساخته‌شده که هرکدام چند فاکتور مختلف درون یا برون صفحه را در نظر می‌گیرند. برای مشاهده پلتفرم رپورتاژ آگهی تسمینو لطفا کلیک کنید.

الگوریتم‌های گوگل و جریمه‌های آن

بسیاری از الگوریتم‌هایی که از سمت گوگل معرفی می‌شوند تاثیر مستقیمی ‌روی وضعیت ترافیک سایت شما دارند. البته نمی‌توان به قطعیت گفت که تمام این الگوریتم‌ها به طور مستقیم با سئوی سایت شما در ارتباط هستند؛ اما بهتر است به عنوان یک متخصص سئو همواره از آپدیت‌های جدید الگوریتم‌های گوگل باخبر باشید. در ادامه فهرست الگوریتم‌های گوگل را با هم می‌بینیم و درباره بعضی از آنها توضیحاتی را خواهیم خواند.

  • الگوریتم پیج رنک
  • الگوریتم رقص گوگل
  • سندباکس گوگل
  • الگوریتم هیلتاپ
  • الگوریتم کافئین
  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم تازگی محتوا
  • الگوریتم ونیز
  • الگوریتم پنگوئن
  • الگوریتم دزد دریایی
  • الگوریتم EMD
  • الگوریتم Page Layout
  • الگوریتم گورخر
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم Payday Loan
  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم موبایل گدون
  • الگوریتم رنک برین
  • الگوریتم موش کور
  • الگوریتم فِرد
  • الگوریتم مدیک یا طبی
  • الگوریتم برت
  • الگوریتم موبایل فرست ایندکس
  • الگوریتم E-A-T
  • الگوریتم MUM

قبل از اینکه به سراغ بررسی الگوریتم‌های گوگل برویم بد نیست نکته‌ای را بدانید. بسیاری از متخصصان سئو زمانی که می‌بینند ترافیک وب سایت به طرز غیرقابل پیش بینی کننده‌ای کم شده است، اول از همه به سراغ مسائلی چون اسپم بودن، بررسی بک لینک‌ها یا سایت می‌روند. در حالی که یکی از مواردی که ممکن است در نظر نگیرند آپدیت‌هایی است که گوگل برای الگوریتم‌های سئوی خود می‌دهد. بعد از خواندن این مقاله به اهمیت این مسئله پی می‌برید و متوجه می‌شوید که الگوریتم‌های گوگل یکی از مواردی است که باید به طور مداوم بررسی شود.

·         الگوریتم پیج رنک (Google PageRank Algorithm) – سال ۱۹۹۸

در اواخر قرن بیستم، گوگل تصمیم گرفت الگوریتم جدیدی را معرفی کند که توسط آن امکان رتبه‌بندی سایت‌ها وجود داشته باشد. پیج رنک جزو اولین الگوریتم‌های گوگل است.
در ابتدا این الگوریتم لینک‌هایی که به هر دامنه یا صفحه داده می‌شد را بررسی می‌کرد و بر همین اساس هر سایتی که لینک‌های بیشتر و معتبرتری داشت، در رتبه‌های برتر قرار می‌گرفت. رفته‌رفته گوگل را با هدف جلوگیری از ساخت بک لینک‌های انبوه و پولی توسعه داد.

·         الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) – سال ۲۰۰۴

گوگل وب سایت‌ها و صفحات جدید را چند بار در صفحه نتایج جا به جا می‌کند تا رفتار کاربران را نسبت به آن بسنجد و بتواند نسبت به تعداد کلیک‌ها، مدت زمانی که کاربران در صفحه می‌مانند و به طور کلی رفتار کاربران، رتبه مناسبی برای صفحه جدید در نظر بگیرد.

گاهی هم ممکن است برای صفحه‌ای که تازه ایجاد نشده اتفاق بیفتد. علت آن می‌تواند این باشد که گوگل به تازگی متوجه این صفحه شده و قصد دارد یک شانس برای گرفتن رتبه بهتر به این صفحه بدهد. اگر زمانی که این صفحه در رقص گوگل در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفت توانست کاربران را به خود جذب کند قطعاً تأثیر خوبی در رتبه‌اش خواهد دید.

·         سندباکس گوگل (Google Sandbox) – سال ۲۰۰۴

اگر سایت شما تازه تاسیس باشد ممکن است در سندباکس گوگل قرار بگیرید. هدف اصلی گوگل سندباکس این است که جلوی گرفتن رتبه مناسب صفحات شما را در همان ابتدای کار که صفحات ایندکس میشوند بگیرد. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که ممکن است محتوای صفحات شما به اندازه دیگر صفحات موجود در SERP مناسب و مرتبط نباشد و این که ممکن است اسپم باشد. در نتیجه مدتی آن را در سندباکس قرار میدهد تا از صحت آن اطمینان حاصل کند. (این ویژگی گوگل هیچ‌گاه به صورت رسمی‌تایید نشده است اما بسیاری از متخصصان سئو بر این باورند که این الگوریتم وجود دارد و بر روی نتایج رتبه‌بندی تاثیرش را می‌گذارد.)

·         الگوریتم کافئین (Caffeine Algorithm) – سال ۲۰۱۰

در سال 2009، گوگل اعلام کرد که الگوریتم کافئین یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های تاریخ موتورهای جستجو خواهد شد. چندین ماه طول کشید تا گوگل آن را به صورت کامل آماده کند و در نهایت سال 2010 به شکل رسمی‌روانه بازار شد.
کار الگوریتم کافئین در واقع سیستم نوین ایندکس کردن سایت‌ها بود. قبل از آن ربات‌های گوگل تنها به محتواهای تازه و جدید اهمیت می‌دادند و برای ایندکس دوباره مطالب گذشته، سایت‌ها مشکل داشتند. الگوریتم کافئین به صورت مستقیم روی رتبه سایت‌ها تاثیری نگذاشت؛ اما با تغییری که ایجاد کرد باعث شد سایت‌هایی که محتواهای قدیمی‌خود را بیشتر به‌روزرسانی می‌کنند، در رتبه‌های بهتری قرار بگیرند.

·         الگوریتم پاندا گوگل (Panda Algorithm) – سال ۲۰۱۱

در سال 2011 راه‌اندازی شد. هر چند گوگل سال‌ها قبل از آن نیز به ارائه خدمات مشغول بود، اما پاندا اولین الگوریتمی ‌بود که در دنیای مدرن سئو به صورت رسمی ‌معرفی شد. این الگوریتم در سال 2016 به الگوریتم هسته پیوست و در نتیجه دائماً در حال فعالیت و بررسی سایت‌هاست. هدف از این الگوریتم پایین آوردن رتبه سایت‌هایی است که محتوای بی‌کیفیت دارند. به طور کلی تمام الگوریتم‌های گوگل در تلاش هستند که سایت‌های اسپم را شناسایی و حذف کنند تا نتایج جستجوی گوگل هرچه بیشتر کارآمد شود.

بیشترین مواردی که می‌تواند به عنوان پنالتی از طریق این الگوریتم اعلام شود، محتوای تکراری یا سرقت ادبی است؛ سعی کنید محتواهای منحصربه‌فرد و اورجینال بنویسید. تمرکز الگوریتم پاندا بیشتر بر فاکتورهای درون صفحه (on-page) است و تطابق عبارت سرچ شده توسط کاربران را با موضوع کلی صفحه می‌سنجد. این الگوریتم گوگل به دو مسئله بسیار حساس است و با آن‌ها برخورد می‌کند:

  1. سایت‌هایی که فقط با هدف لینک‌دهی به سایت‌های دیگر به وجود آمده‌اند. (Affiliate sites)
  2. سایت‌هایی که محتوای بسیار کوتاهی دارند.

الگوریتم پاندا همچنین محتواهای کم حجم را شناسایی می‌کند. بهتر است اگر صفحه‌ای محتوای کم حجمی‌ دارد چه از لحاظ تعداد کلمات و چه از لحاظ لینک‌هایی که از آن به خارج داده شده است، آن را اصلاح یا حذف کنید. یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند در محتواهای شما باعث شود که توسط گوگل پنالتی شوید بحث تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی است. این مورد به تنهایی می‌تواند سایت شما را اسپم کند و رتبه شما را در نتایج گوگل کاهش دهد.

·         الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm) – سال ۲۰۱۱

در سال 2011 گوگل الگوریتم رتبه‌بندی را طوری تغییر داد تا محتوای تازه‌تر در بالای نتایج قرار بگیرد. به این ترتیب اگر موضوعی در یک دوره داغ می‌شد یا یک رویدادی در حال اجرا بود کاربران راحت‌تر می‌توانستند به مطالب مربوطه دست پیدا کنند. بر 35 درصد از جستجوها اثر گذاشت.

·         الگوریتم ونیز (Venice Algorithm) – سال 2012

از میان الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل، از آن جهت که مربوط به جستجوهای محلی می‌شود، آپدیت قابل توجهی محسوب می‌شود. در این الگوریتم که در سال 2012 به راه افتاد، IP یا موقعیت جغرافیایی که برای سایت تعریف شده باشد نیز در نتایج جستجوی گوگل دخیل شدند.

·         الگوریتم دزد دریایی (Pirate Algorithm) – سال ۲۰۱۲

این یکی از آن الگوریتم‌های گوگل است که کاملاً با اسمش هم‌خوانی دارد. گوگل با ایجاد این به‌روزرسانی در سال 2012 سعی داشت تا با کپی‌برداری از مطالب سایت‌های دیگر و به نوعی دزدی ادبی مقابله کند. به این ترتیب برای سایت‌هایی که محتوای تکراری منتشر می‌کردند رتبه منفی در نظر گرفت.

خصوصاً سایت‌هایی که در زمینه دانلود کتاب، فیلم یا موزیک بدون کپی رایت فعالیت می‌کنند، تحت تاثیر خواهند بود. البته هنوز میزان دقت و قدرت این الگوریتم در حدی نیست که به دنبال تک تک وب سایت‌های جدید که محتوای دزدی دارند بیفتد. با توجه به این که تعداد این سایت‌ها هم هر روز بیشتر می‌شود. اما برای کسانی که می‌خواهند روی سایت خود سرمایه‌گذاری کنند توجه به این نکته اهمیت زیادی دارد تا مطمئن شوید دچار پنالتی گوگل نخواهید شد.

·         الگوریتم EMD (Exact Match Domain) – سال ۲۰۱۲

در سال 2012، برای اولین بار سخن از الگوریتمی‌به نام Exact Match Domain به میان آمد. این الگوریتم در طی این 10 سال بارها و بارها آپدیت شده و هدف اصلی آن از بین بردن سایت‌هایی است که به‌صورت اسپمی‌فعالیت می‌کنند و محتوای ضعیفی ارائه می‌دهند.
سایت‌هایی که محتوای بی‌کیفیت تولید می‌کنند و قادر نیستند که نیاز مخاطبان خود را برطرف کنند و ارزشی برای آن‌ها خلق نمی‌کنند، بیشتر از سایر سایت‌ها در معرض درگیری با این الگوریتم هستند.

·         الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm) – ۲۰۱۲

توسط گوگل معرفی شده تا کیفیت لینک‌های داده‌شده به یک صفحه را مشخص کند. این الگوریتم که تاکنون چندین بار به‌روزرسانی شده، می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی یک سایت کمک کند یا سایت‌های لینک‌های مخرب و پولی گرفته باشند، را با جریمه مواجه کند.

وقتی گوگل اعلام کرد که بک لینک‌ها می‌توانند در گرفتن رتبه اثر مثبتی داشته باشند، برخی سایت‌ها شروع به ساخت یا مصنوعی کردند. گوگل برای مقابله با این اقدام الگوریتم پنگوئن را راه اندازی کرد. با این به‌روزرسانی موتور جستجوی گوگل، صفحاتی که در این زمینه متخلف شناخته شوند از صفحه نتایج جستجو حذف خواهند شد. در بهترین حالت نیز ممکن است دچار افت رتبه شوند.

آخرین به‌روزرسانی در سال 2016 رخ داد و طی آن قرار شد که بک لینک‌های هر صفحه را مورد بررسی قرار دهد و اگر تخلفی رخ داد، همان لندینگ را جریمه کند؛ اما از آن‌جایی که عملکرد تک تک صفحات روی رتبه سایت موثر است، افت رتبه یا جریمه یک یا چند صفحه می‌تواند تاثیرات منفی خود را روی کل سایت بگذارد.

·         الگوریتم گورخر (Zebra Algorithm) – سال ۲۰۱۳

این الگوریتم در واقع آپدیتی برای الگوریتم هسته مرکزی است که در سال 2013 ایده ایجاد آن کلید خورد. یکی از نمایندگان گوگل با پدیده عجیبی مواجه شد؛ او در حالی که از نتایج جستجو بازدید می‌کرد، یک عینک‌‌فروشی را در رتبه اول گوگل دید که هیچ شباهتی به یک فروشگاه نداشت.

در ادامه به‌روزرسانی گورخر که بعدها با نام الگوریتم هم از آن یاد کردند، سایت‌های فروشگاهی که خدمات بی‌کیفیتی ارائه می‌کردند را مورد هدف قرار داد و اگر فروشگاه فاکتورهای لازم را نداشت، آن را از نتایج جستجو حذف می‌کرد یا به رتبه‌های پایین‌تر می‌فرستاد.

گورخر، هشدار بسیار مناسبی برای سایت‌های فروشگاهی بود که بدون توجه به کاربر و نیاز آن فعالیت می‌کردند و خدمات بی‌کیفیتی را ارائه می‌دادند.

·         الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm) – سال ۲۰۱۳

یکی از بخش‌هایی که در الگوریتم‌های گوگل بهبود یافته است، درک عمیق تر از مفهوم کوئری‌هاست. در گذشته زمانی که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کرد در نتایج گوگل ابتدا لینک‌هایی را نشان می‌داد که این عبارت کلیدی در آن وجود داشت. در حالی که توسط این فرایند تغییر کرده است و حالا بیشتر اهمیت دارد که نتیجه جستجو به موضوع و زمینه اصلی کوئری مرتبط باشد و الزاماً نیازی نیست که این کلمه کلیدی در داخل مقاله یا محتوای یک صفحه استفاده شده باشد به همین خاطر استفاده از مترادف‌ها بهینه تر شده و اهمیت بیشتری یافته است.

گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را برای سرچ صوتی (voice-search) پایه‌گذاری کرد و حالا هرچه زمان می‌گذرد و دستگاه‌ها بیشتر به تایپ صوتی مجهز می‌شوند اهمیت بیشتری می‌یابد. بر همین اساس، مرغ مگس خوار به کل عبارت سرچ شده توجه می‌کند نه تک‌تک کلمات. چراکه ممکن است به دلایلی چون اشتباهات تایپی و… عبارتی سرچ شود که در واقع منظور کاربر نباشد. اما گوگل به کمک این الگوریتم می‌تواند نتایجی را ارائه دهد که با وجود اشتباه تایپی با آنچه در ذهن کاربر بوده تطابق داشته باشد.

اگر قصد دارید نوشته‌هایتان را برای این الگوریتم گوگل سئو کنید باید علاوه بر کلیدواژه از مترادف‌های آن نیز استفاده کنید. متن باید به اندازه کافی روان نوشته شده باشد و خوانایی خوبی داشته باشد. اما نگران نباشید؛ چراکه مرغ مگس خوار کسی را به خاطر عدم رعایت این نکات جریمه نخواهد کرد. فقط با رعایت آن‌ها می‌توانید بهتر در نتایج جستجوی مرتبط با نوشته‌هایتان ظاهر شوید.

از آنجایی که برای گوگل محتواهای ارزشمند و اورجینال اهمیت دارد، بهتر است از این به بعد روی تحقیقات کلمه کلیدی خود بیشتر کار کنید. به این معنا که بهتر است به جای تکیه کردن روی عبارات کوتاه و کلمات کلیدی، بر روی تولید محتوای با ارزش که تمرکز کنید. هنوز هم در میان سایت‌ها نوشتن کلمات غیر طبیعی و نه چندان مفهوم در عنوان‌ها رایج است. اما به مرور زمان با هوشمندتر شدن موتورهای جستجو تمام این سایت‌ها به مشکل خواهد خورد چرا که مفهوم و کانسپت هم در نوشته‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

·         الگوریتم Payday Loan – سال ۲۰۱۳

این الگوریتم برای مقابله با سایت‌های مستهجن و قمار ایجاد شد که به نوعی سایت‌های اسپم محسوب می‌شوند.

·         الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm) – سال ۲۰۱۴

در این باغ وحش مجازی گوگل پرنده‌های دیگری هم حضور دارند و یکی از آن‌ها است که یک سال بعد از مرغ مگس خوار و در 2014 متولد شد. این الگوریتم هم مانند الگوریتم ونیز بر سئوی محلی تمرکز دارد با این تفاوت که علاوه بر این که بر صفحات نتایج اثرگذار است بر نقشه گوگل نیز توجه ویژه‌ای داشته است و منجر به توانایی گوگل در ارائه نتایج نزدیک به کاربران شده است.

·         الگوریتم رنک برین (Rank Brain Algorithm) – سال ۲۰۱۵

رنک برین در میان الگوریتم‌های جستجو اوج هنرنمایی گوگل است؛ چراکه گوگل در این به‌روزرسانی برای مدیریت عبارت‌های سرچ شده از ماشین یادگیری استفاده کرده است. به این ترتیب می‌تواند معنی کلماتی که نمی‌شناسد را حدس بزند، کلمات با معنای مشابه را پیدا کند و بر اساس آن نتایج مرتبط را ارائه دهد.این به‌روزرسانی در سال 2015 معرفی شد و به واسطه آن گوگل توانست نتایجی به مراتب مرتبط‌تر از قبل به کاربران ارائه دهد. یک سال بعد یعنی در مارس 2016 گوگل اعلام کرد که یکی از سه الگوریتم مهم برای رتبه‌بندی سایت‌ها است.

مشکل اینجاست که شما نمی‌توانید به روش‌های سنتی همان طور که برای الگوریتم‌های دیگر سایتتان را سئو می‌کردید، برای الگوریتم رنک برین هم صفحات سایتتان را سئو کنید مگر اینکه محتوای باکیفیتی بنویسید.

·         الگوریتم موش کور (Possum Algorithm) – سال ۲۰۱۶

در سال 2016 گوگل بعد از الگوریتم‌های ونیز و کبوتر، از الگوریتم صاریغ برای سرچ محلی پرده‌برداری کرد تا یک پرده دیگر نیز در باغ وحش مجازی خود داشته باشد. بعد از این به‌روزرسانی دیده شدن در سرچ محلی برای برخی کسب و کارهایی که در رتبه‌بندی کلی گوگل نمی‌توانستند رتبه خوبی به دست بیاورند ساده‌تر شد تا کاربران هم راحت‌تر بتوانند به کسب و کارهای نزدیک خود دست پیدا کنند. بنابراین با این آپدیت رتبه‌بندی سرچ محلی کاملاً از رتبه‌بندی سرچ‌ها جدا شد و تغییرات زیادی در نتایج سرچ محلی به وجود آمد.

·         الگوریتم مدیک یا طبی (Medic Algorithm) – سال ۲۰۱۸

الگوریتم مدیک یک الگوریتم وسیع و هسته‌ای است که سایت‌های زیادی را تحت تأثیر قرار داد و منجر به تغییرات زیادی در رتبه‌بندی شد. جالب است که این تنها الگوریتمی‌است که فقط یک حوزه و موضوع مشخص را هدف گرفته؛ حوزه پزشکی و احتمالاً دلیل آن حفظ کاربران از اطلاعات پزشکی غلط و اشتباه است. این به‌روزرسانی در سال 2018 در همه کشورها و همه زبان‌ها اعمال شد و همه وبلاگ‌ها، سایت‌های پزشکی، سبک زندگی و مشاورین سلامت را شامل شد. هرچند نیمی‌از سایت‌هایی که تحت تأثیر قرار گرفتند هم موضوعاتی غیرپزشکی و سلامتی داشتند.

·         الگوریتم برت (BERT Algorithm) – سال ۲۰۱۸

به عنوان بزرگ‌ترین تغییر طی 5 سال گذشته معرفی شده که از هر 10 سایت بر روی یکی اثر گذاشته است. این الگوریتم هم مانند الگوریتم رنک برین یک ماشین یادگیری است؛ یک تکنیک وابسته به شبکه عصبی که برای پردازش زبان طبیعی به وجود آمده است. کلمه BERT هم از حروف ابتدایی کلمات Bidirectional Encoder Representations from Transformers به معنی «رمزگذار دوطرفه نمایش داده شده از مبدل‌ها» گرفته شده.

برت می‌تواند با توجه به کلمات قبلی و بعدی به معنای کلمه پی ببرد. به عبارت دیگر برای تشخیص معنی کلمه از متن و روابط کلمات در جمله استفاده می‌کند.

·         الگوریتم موبایل فرست ایندکس (Mobile First Index Algorithm) – سال ۲۰۱۹

در گذشته تعداد بسیار زیادی از کاربران گوگل تنها از نسخه دسکتاپ استفاده می‌کردند، با گذشت زمان هرچقدر که جلوتر رفتیم درصد بیشتری از کاربران به استفاده از نسخه موبایل سایت‌ها روی آوردند. به همین دلیل گوگل هم تمرکزش را بر روی نسخه موبایل سایت‌ها گذاشت و این موضوع تا حدی جدی شد که گوگل رسما اعلام کرد که نسخه موبایل سایتها در اولویت قرار دارد و از طریق نسخه موبایل صفحات را ایندکس می‌کند.

·         الگوریتم MUM (Multitasking United Model Algorithm) – سال ۲۰۲۱

این الگوریتم همانطور که از نامش پیداست، می‌تواند چند کار را با هم انجام دهد. برخلاف سایر الگوریتم‌ها که تسک‌ها را یکی پس از دیگری انجام می‌دادند، چندین کار را باهم انجام می‌دهد. به عبارت دیگر یعنی همزمان توانایی خواندن متن، درک مفهوم و تقویت آن با ویدئو و صوت را انجام می‌دهد. همچنین به بیش از 75 زبان زنده دنیا مسلط است تا بتواند اطلاعات را به درستی دریافت کند و سوالات پیچیده کاربران را پاسخ دهد.

منبع : ahrefs.com

محتوای این مطلب پنهان
3 الگوریتم‌های گوگل و جریمه‌های آن
دکمه بازگشت به بالا