علمی و پزشکی

ایران یکی از 10 کشور برتر برای مبارزه با کرونا است

به گزارش شفاف، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در نشست نوروزی با کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت فرارسیدن سال نو و تقدیم به بهورزان کشور که حتی در ایام تعطیل مشغول به کار هستند. : دانشگاه ایران نام زیبایی دارد و نام کشور عزیزمان ایران مزین است و جالب اینکه با آن نام نام ایران در بین دانشگاه های کشور زنده شده است.

وی افزود: قبل از نسل کشی با اینکه به خارجی ها تکیه می کردیم، هیچکس ایران را نمی شناخت و مشکلات زیادی داشتیم. اکنون برخی فکر می کنند که اگر به کشورهای دیگر تکیه کنیم، جلو می رویم. اگرچه قبل از شروع زمان، ما وابسته بودیم و پیشرفت نمی کردیم. گویی آمریکایی ها سال ها بر افغانستان حکومت کردند اما جلوی ویرانی ها را نگرفتند.

عین اللهی ادامه داد: قبل از انقلاب در کشور ما آموزش و پرورش و بخش چندانی وجود نداشت، اما امروز ایران را علاوه بر جنگ با کرونا و ایران به نام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و شهید حاج قاسم سلیمانی می شناسند. خود را در جهان ثابت کرده است. ما در حال حاضر جزو 10 کشور برتر در جنگ علیه کرونا هستیم؛ از همه تلاش.

وی با بیان اینکه مردم مهم ترین عامل رشد دانشگاه ها هستند، تصریح کرد: تجهیزات، دانشجویان، معلمان، ادارات و امور مالی برای رشد دانشگاه ها ضروری است، اما مهم ترین عامل در پیشرفت دانشگاه ها متخصصان، متخصصان و دانشمندان هستند. البته نباید سیستم های جدید و مدرن را نادیده گرفت.

وزارت بهداشت گفت: قدردانی و قدردانی حضرت آقا از بهورزان این کشور، ادامه تلاش و قدردانی از این فیض را برای ما وظیفه مضاعف کرده است. این افتخار بزرگی است که موضوع دانش را برجسته کرده ایم و این مقاله بر مسئولیت ما می افزاید. ما 800 مرکز تحقیقاتی داریم اما آنها کار ندارند. باید تلاشی هماهنگ برای ایجاد یک زمین بازی برابر صورت گیرد. در این 43 سال پس از انقلاب اسلامی ثابت شده است که اگر تنها نمانیم و در انزوا زندگی کنیم همیشه در خطر خواهیم بود. پس باید بریم جایی که مثلاً در این مملکت دارو نیست و ما متکی به خود می شویم. در دوران کرونا، شش سایت واکسیناسیون را با پلتفرم‌های مختلف مجدداً راه‌اندازی کردند و پتانسیل ما را در عمل و خوداتکایی نشان دادند. دانشگاه باید صنعت پسند باشد.

عین اللهی گفت: برنامه وزارت بهداشت و دادگستری و کارآمدی نظام سلامت که تدوین شده و در این برنامه بر عدالت تاکید ویژه شده است.

وی گفت: یکی از چالش هایی که ما با آن مواجه هستیم، برداشت محصول است. در حال حاضر 1000 بیمارستان، 150 هزار تخت و 500 هزار کارمند در کشور داریم، اما با وجود این منابع، یک سوم بازدهی داریم و باید از منابع موجود بهترین استفاده را ببریم.

وزارت بهداشت تاکید کرد: موضوع بعدی که به رشد دانشگاه ها کمک می کند این است که باید به جاهایی برویم که بیمارستان ها، بیمارستان ها و مراکز تحقیقاتی ما نیز علم اصیل داشته باشند. جایز نیست در حوزه پژوهش فقط به علم پزشکی اندیشید، وقتی علم پزشکی با علوم پایه همراه باشد و بدون علوم پایه رشد فضای پژوهشی غیر ممکن است.

وی با بیان اینکه مدیریت صحیح و اصولی در گرو دو اصل حرفه ای و تعهد است، گفت: یک سرپرست خوب به همه طرف ها نیاز دارد که خوشبختانه در دانشگاه ایران این ویژگی ها را دارند.

امروز علم برای ما یک فعالیت دینی است

وزارت بهداشت نیز در نشست با کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: سال 1401 را با حکم نخست وزیر آغاز کردیم و رضایت ایشان از کار بهورزان این کشور ما را به کلی متحول کرد. مقام معظم رهبری به شدت به علم و دانش اهمیت می دهند و همواره برای دانشمندان احترام قائل هستند.

وی افزود: دانشگاه محل علم و دانش است، اگر هر کدام از ما در حضور در دانشگاه موفق باشیم به خاطر همین کیفیت است. ما در رشد کشورمان به دانشمند نیازمندیم. جهان ما در بسیاری از زمینه ها می درخشد. به خصوص در رابطه با کرونا، ما به یکی از 10 کشور برتر در جنگ علیه کرونا در جهان تبدیل شده ایم.

عین اللهی گفت: در سال های قبل از نسل کشی کشور ما چندان شناخته شده نبود، اما امروز ایران را امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری می شناسند.

وی با تاکید بر اهمیت گسترش دانش بنیان در کشور گفت: مقام معظم رهبری بر موضوع دانش بنیان تاکید کرده اند و باید برای خوداتکایی اقدام موثری انجام دهیم. امروز دانش برای ما یک فعالیت دینی است و باید دانش و تحقیق خود را پیش ببریم تا در دانش بنیان شویم و از فضای پژوهشی سودآور استفاده کنیم. حالا داستان ابزار است و هدف نیست و نباید فقط داستان را منتشر کنیم. ما باید یک راه آهن جدید بسازیم. در برخی از دانشگاه ها، شهرستان های علمی و فنی ایده خوبی را پیش بینی می کنند.

وی گفت: امسال وقتی نوبت به دارو می رسد، پولی که قبلاً خرج می کردند قطع شده است و شرکت ها دیگر در تهیه محصولات مورد علاقه خود کوتاهی نمی کنند. چون زمان زیادی بود. ما همچنین در واکسن کرونا پیشرفت های زیادی کردیم.

در این نشست، وزارت بهداشت به طیف وسیعی از موضوعات، استفاده موثر از امکانات موجود، ادغام علم پزشکی با نیازهای مراکز تحقیقاتی و مدیریتی تخصصی پرداخت و در مورد موارد اورژانسی گفت: خطرات برای ما بسیار مهم است. ” خوشبختانه در انجام مراقبت های اورژانسی، هر اتفاقی در هر نقطه از کشور بیفتد، فوری به اورژانس اطلاع رسانی می شود. امسال با وجود افزایش تعداد تصادفات جاده ای، تصادفات جاده ای کمتر از سال های گذشته است. این به این دلیل است که طرح اضطراری تغییر کرده است.

وی در پایان با اشاره به کارهای بهداشتی نوروزی گفت: در ایام نوروز بهورزان زحمت کشیدند. با افزایش روز افزون کوه پیمایی ها در شهرهای مختلف، نظارت منظم و بهداشت محیط مغفول مانده است و باید قدردان این امر باشیم.

دکمه بازگشت به بالا