اقتصادی

باز شدن پای خارجی‌ها چه تاثیری در بازار خودرو داخل خواهد داشت؟

با تصمیم جدید مجلس ، حدود سه سال بعد (از مرداد 1397) ، واردات خودرو دوباره رایگان خواهد بود و راه را برای ورود خودروهای خارجی به کشور باز می کند. سوال این است که این تصمیم چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت؟

در همین رابطه ، حسن کریمی سنجری ، کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با patc ، با بیان اینکه بحث قوانین واردات خودرو و تصمیم گیری باید در اختیار دولت باشد ، گفت: آیا قانونی وجود دارد؟ از سوی دیگر ، واردات خودرو در اصل یک شمشیر دو لبه است. در واقع از یک سو با مشکل عرضه و تقاضای خودرو در بازار روبرو خواهیم شد که دلیل اصلی آن عرضه ناکافی است.

وی افزود: “در سه سال گذشته ، به دلیل شرایط مختلف و مشکلات موجود ، نتوانستیم مطابق برنامه پیش بینی شده عمل کنیم. ظرفیت تولید خودرو ما هرگز از رقمی که در سه سال گذشته به دست آمده فراتر نرفته است. بنابراین ، خروجی همیشه کمتر از بازار بوده است. از سوی دیگر ، ما با مشکل کمبود ارز روبرو بوده ایم. وضعیت اقتصادی کشور ما با مشکل محدودیت منابع ارزی روبرو بوده است و برخی ذخایر محدود به واردات خودرو اختصاص داده نمی شود. ، با توجه به آخرین تصمیم ، اگر این واردات صورت نگیرد ، کشور هرگونه بدهی ارزی جدید به همراه دارد و محدودیت های ارزی ممکن است مانعی برای واردات نباشد. وقتی واردات ارز خارجی منابع خارجی است ، نگرانی دولت در مورد کمبود ارز اساساً حذف خواهد شد ؛ زیرا ارز از کشور خارج نمی شود.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: “اگر مردم بتوانند واردات کنند ، قانون واردات وجود خواهد داشت. مقدار آن بحث برانگیز است و مشخصات آن محدود است. این موضوع طبیعتاً یک امتیاز است و ویزای طلای دیگری به دیگر ویزای طلا اضافه شده است.” “و ممکن است برای برخی افراد اجاره شود ؛ بنابراین ، تمرکز بر توضیح کامل مکانیسم واردات است. البته ، با توجه به اینکه این مکانیزم به کمیسیون رقابت سپرده شده است ، با توجه به این که تعیین مکانیسم واردات و روش تعیین مقدار به کمیسیون رقابت واگذار شده است.

کریمی سنجری تأکید کرد: “ما امیدواریم که کمیسیون رقابت بتواند مکانیزم صحیحی برای این موضوع تعریف کند” اما ، همانطور که سابقه این کمیسیون نشان داده است ، با توجه به اینکه کمیسیون رقابت تأثیر چندان مثبتی بر بازار و اقتصاد ملی نداشته است. به ویژه در تعادل در هر بازار ، از جمله بازار خودرو ، به نظر می رسد که اساساً همه چیز به این شورا سپرده شده است. نمی تواند شورای رقابت را با نتایج صحیح و ایده آل رها کند ؛ زیرا مکانیسم این شورا مکانیسم صحیح نیست ، یا تا کنون ممکن است وظایف خود را به درستی انجام ندهد.

وی افزود: “شاید تجربه منفی کمیسیون رقابت و عملکرد آن ، به ویژه در سازماندهی بازار خودرو ، همواره توجه فعالان ، کارشناسان و حتی افراد این صنعت را به خود جلب کند. کمیسیون رقابت ممکن است در هر شرایطی وارد شود ، در عین حال ، تصمیم گیری آن در مورد قیمت خودرو به تأخیر افتاده و فاقد اصول منطقی است ؛ بنابراین ، همیشه اوضاع را دشوارتر کرده است. بنابراین ، من خوش بین نیستم. من فکر می کنم این شورا می تواند در مورد خودروهای وارداتی هر شش ماه یکبار تصمیم درست را بگیرید و مکانیزم خاصی را تعیین کنید.

وقتی واردات خودرو نیز در اولویت دولت است ، واردات خودرو مفید است

وی گفت: واردات خودرو به تعادل بازار کمک می کند ، به ویژه زمانی که با محدودیت های زیادی در زمینه تولید و عرضه خودرو روبرو هستیم. بر هیچ کس پوشیده نیست که می تواند این بازار آشفته را تا حدودی تنظیم کند. البته پیش فرض این است که واردات خودرو نیز اولویت دولت است ؛ اگرچه به نظر نمی رسد موضوع فعلی واردات خودرو یکی از اولویت های اصلی دولت باشد ، اما وزیر صمت همچنین اشاره کرد که در حال حاضر هیچ برنامه ای برای واردات خودرو ندارد.

کریمی سنجعلی گفت: شاید این قطعنامه فقط برای این باشد که دولت بتواند در مورد واردات خودرو تصمیم گیری کند تا دولت بتواند بر اساس منافع خود و در نظر گرفتن همه جانبه پارامترهای مختلف تصمیم اساسی و صحیح را اتخاذ و اجرا کند. البته واردات تا حدی ، به شکستن حباب قیمت خودروهای خارجی کمک می کند. علاوه بر این ، زیرا برای تقویت عرضه خودرو در بازار و کاهش حباب قیمت خودروهای داخلی مفید است ، قطعاً نقش مثبتی را ایفا می کند ؛ هفته گذشته ، هنگامی که فقط در این مورد صحبت کردیم ، شاهد کاهش شدید قیمت خودروهای خارجی بودیم. ماشین ها.

وی در پایان تأکید کرد: البته نباید فراموش کنیم که یکی از پارامترهایی که بر افزایش قیمت خودرو و تورم تأثیر می گذارد ، همانطور که قبلاً ذکر شد ، کمبود عرضه را می توان تا حدی با واردات جبران کرد ، اما سایر پارامترها مانند تورم یا نرخ ارز و ریال تحریم ها و مشکلات تولید خودرو همچنان وجود خواهد داشت و همیشه منجر به افزایش قیمت خودرو می شود.

به گزارش patc ، چندی پیش طرح آزادسازی واردات خودرو بار دیگر مطرح شد و با اصلاح بند 4 در مرحله نهایی به تصویب رسید. مجلس با تصویب طرح واردات خودرو قصد دارد اجاره بها در بازار را لغو ، بازار را ساماندهی کرده و نوسانات قیمت را آرام کند.

این پیشنهاد کنفرانس شورای اسلامی را دنبال کنید پیش بینی شود قیمت خودروهای وارداتی علاوه بر ایجاد تعادل در بازار خودرو ، 50 تا 80 درصد کاهش یافته است. در عین حال ، با آزادسازی خودروها ، هر ایرانی این فرصت را دارد که خودروهای با کیفیت بالا متناسب با درآمد و توزیع عادلانه به دست آورد.

سرانجام ، امروز (چهارشنبه) ، اعضای شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس ، مخالفت کمیته قیمومت با طرح ساماندهی صنعت خودرو را برطرف کردند و با واردات خودروهای خارجی برای برآوردن نیازهای قیم موافقت کردند. شورا. واردات خودرو رایگان خواهد بودبه

چند روز پیش سید رضا فاطمی امین (سیدرضا فاطمی امین) وزیر صنعت ، معدن و تجارت به صراحت اعلام کرد که طرح آزادسازی واردات خودرو توسط اعضای کنفرانس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. دولت در حال حاضر برنامه ای برای واردات خودرو ندارد.

ماده 4 این قانون به گونه ای اصلاح می شود که هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند در ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها یا خدمات مربوط به پیشرفت صنعت ، کلیه خودروهای برقی یا وسایل نقلیه دوگانه را وارد کند. واردات ، بدون واردات انتقال پول. (هیبریدی) یا خودروهای بنزینی یا بنزینی وارداتی با برچسب انرژی B یا بالاتر یا شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر براساس گواهینامه های استاندارد معتبر ، معادل ارزش صادراتی آنها.

البته طبق برنامه ، واردات نباید تعهدات ارزی جدیدی را برای کشور ایجاد کند. کمیسیون رقابت بر اساس میزان کمبود عرضه در تقاضای م forثر خودروهای سواری در سال گذشته ، تعداد خودروهای وارداتی دارای مجوز را هر شش ماه یکبار تعیین می کند. فقط خودروسازان خارجی از محدودیت نمایندگی ها یا ارائه خدمات پس از فروش منع شده اند. سایر مقررات مربوطه توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت تعیین می شود و واردات مجدد اقلام صادراتی مشخص شده در این ماده ممنوع است. قاچاق کالا.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا