اقتصادی

ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت خام در جاسک

وزیر نفت هنگام توضیح مرحله توسعه خط لوله نفت خام گوره – جاسک تأکید کرد: “در این طرح ملی ، اثرات منحصر به فرد تولید داخلی و شکستن تحریم ها نشان داده شده است.”

به گفته وزارت نفت ایران ، بیژن زنگنه امروز (پنجشنبه ، 21 ژوئیه) هنگام بهره برداری رسمی از خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک گفت: “امروز یک روز تاریخی برای صنعت نفت ایران و اولین روز در تاریخ ایران است. دوم. تاریخچه از 110 سال نفت ایران ، تجارت صادرات نفت از سواحل مك لند در دریای عمان آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه از اوایل دهه 1980 و اوج جنگ تحمیلی ، بحث هایی در مورد استقرار سیستم ترمینال صادرات نفت خام در منطقه مارکلند وجود دارد ، افزود: ساخت خط لوله نفت با نام “محرم” آغاز شده است بر این اساس ، جنگ در این مسیر پایان یافت. این خط لوله انتقال آب به قطر 56 اینچ و طول 220 کیلومتر در استان بوشهر برای انتقال آب به مناطق ساحلی مورد استفاده قرار گرفت.

وزیر نفت یادآوری کرد که هنگام بازدید از استان هرمزگان در سال 1392 ، مجدداً این ایده را به طور جدی مطرح کردید و بر این اساس ، پس از بررسی مشکلات ، عقلانیت اقتصادی ، فنی و زیست محیطی ، این طرح نزدیک به کارآمد بودن بود. این مبلغ 2 میلیارد دلار توسط کمیته اقتصادی تصویب و اعلام شد وی افزود: روند تولید و تأمین تجهیزات از سال 1397 آغاز شد و عملیات خط لوله پروژه به طور رسمی از تیرماه سال 1399 و در پاسخ به دستور شما آغاز شد.

زنگنه اظهار داشت: این خط لوله بخشی از طرح Goreh-Jask است ، با قطر 42 اینچ (106 سانتی متر) و 1000 کیلومتر فاصله از منطقه Goreh در استان بوشهر. این نفت خام سنگین و نیمه سنگین را به جاسک منتقل می کند در استان هرمزگان ، افزود: 5 ایستگاه پمپاژ ، 10 پست فرعی ، خط انتقال حدود 300 کیلومتر و 2 قلعه وجود دارد.

وی ادامه داد: “در انتهای زنجیره ، یک دستگاه اندازه گیری ، یک برجک و سپس یک مرکز بارگیری نفت خام بر اساس 3 شناور ، 3 دستگاه اندازه گیری و 6 خط لوله 36 اینچی زیر دریا (36 کیلومتر) وجود دارد. طول کل “استخرهای تفریحی و اسکله ها و خدمات پشتیبانی در حال اجرا هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه ترمینال جاسک 20 انبار نفت را با ظرفیت ذخیره سازی 10 میلیون بشکه نفت خام در حال اجرا است ، گفت: اکنون نفت خام پس از طی مسافت حدود 1 کیلومتر بدون هیچ گونه مشکل عملیاتی به بندر جاسک رسیده است. . هزار کیلومتر ، یک کشتی در حال بارگیری است.

زنگنه با بیان اینکه قطعاتی که امروز به تولید می رسد شامل 1000 کیلومتر خط لوله ، ایستگاه پمپاژ شماره 2 ، ارسال و دریافت امکانات و تجهیزات و همچنین بارگیری در ترمینال جاسک با ظرفیت روزانه 300000 بشکه است ، افزود: 82 ٪ از کل پیشرفت پروژه تاکنون بوده است. این پروژه بیش از 1.2 میلیارد دلار هزینه کرده است و برق مورد نیاز برای پمپاژ آب برای خانوارها در طول مسیر به 100 مگاوات رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت های مهندسی نفت و گاز پارس (ون) و پارس به ترتیب مسئولیت قسمت های دریایی و فراساحلی پروژه را بر عهده دارند ، گفت: قراردادهای منعقد شده با پیمانکاران شرکت متنی به ترتیب یک میلیارد و 1.5 میلیون آمریکا دلار و 9/7 تاکنون پرداخت شده است. در شرکت نفت و گاز پارس قراردادهای منعقد شده با پیمانکاران و تأمین کنندگان به 300 میلیون دلار رسیده است که از این تعداد 200 میلیون دلار تاکنون پرداخت شده است و پیشرفت فیزیکی بالاتر از پیشرفت مالی

وزیر نفت با بیان اینکه بهره برداری از خطوط لوله و خانه های پمپاژ و تأسیسات مسیر به یک شرکت مخابراتی خط لوله نفت با بالاترین تجربه حرفه ای در بهره برداری از خطوط لوله و محصولات نفت سپرده شده است ، گفت: نفت خام صادر شده از جاسک اکنون به نفت و گاز پارس تحویل داده شود. اما همه آنها طی چند ماه آینده به شرکت پایانه نفت ایران تحویل داده می شود.

از جاسک نهایت استفاده را ببرید ؛ ابتدای 1401

وزیر نفت با بیان اینکه این پروژه در اوایل سال 1401 به طور کامل عملیاتی می شود ، افزود: ظرفیت تولید روزانه خط لوله 300،000 بشکه ، 400،000 بشکه در ماه نوامبر و 500،000 بشکه در دسامبر است. حجم ورود مخازن ذخیره سازی به 750،000 بشکه رسید / روز ، و در ماه مارس به 1 میلیون بشکه در روز رسید. توسعه تدریجی پروژه های بزرگ یک مشکل طبیعی است.

زنگنه با تأکید بر اینکه تمام قسمت های پروژه خط لوله گور-جاسک مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی از جمله استانداردهای IPS ، API و ASME است ، افزود: “این پروژه جلوه منحصر به فردی برای شکستن تحریم ها و اتکا به قدرت داخلی است.”

وی ادامه داد: در ابتدای این پروژه قراردادی با شرکتهای خارجی برای خرید 400000 تن خط لوله هیدروکربوری مقاوم در برابر اسید (NACE) منعقد شد ، اما این شرکتها قسمت کمی از خط لوله را تحویل داده و از تحویل آن خودداری کردند. “ما با همین مشکل روبرو هستیم.

وی ادامه داد: برای تولید اسلب (فولاد مبارکه) و رسیدن به فولاد اکسین خوزستان (فولاد اکسین خوزستان) و سپس انتقال آنها به خط لوله. شرکت ملی نفت ایران به مدت یک سال با فولاد مبارکه و فولاد اکسین کار کرده است. بار جدول ژانگ داخلی شده است.

وزیر نفت گفت: در بخش پمپ ، مطابق طرح اولیه ، به پمپ 6 مگاواتی نیاز است. از آنجا که کشور ما چنین ظرفیتی ندارد ، ما آن را به 50 پمپ 2.5 مگاواتی تعبیه کردیم و چهار پمپ موجود در ایستگاه پمپ های تولید شده توسط شش شرکت ایرانی هستند.

مسیر مشتریان نفت ایران کوتاه می شود

زنگانی ابراز امیدواری کرد این پروژه بتواند به مهمترین پروژه اساسی برای توسعه منطقه مارکلند تبدیل شود و همچنین کلید توسعه اقتصادی منطقه است.این پروژه ها می توانند صنایع پایین دستی نیز داشته باشند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی بیش از 230 میلیون دلار آمریكا برای ساخت 10 میلیون بشكه مخزن ذخیره نفت خام تحت ساخت ، بهره برداری و انتقال قرارداد (BOT) سرمایه گذاری كرده است.

وزیر نفت افزود: “ما امیدواریم که بتوانیم یک گلخانه صنعتی در منطقه ایجاد کنیم تا بتوانیم از نظر نیرو های فنی لازم از مردم استان هرمزگان برای پروژه های فعلی و آینده در منطقه تأمین کنیم. این توسعه انسانی اثر ماندگاری خواهد داشت. طولانی اثر کوتاه مدت “

زنگنه گفت: جاسک بیش از 5000 هکتار زمین به دست آورده است که اخیراً 1100 هکتار آن برای ساخت یک بندر بزرگ تجاری به بندر و سازمان دریانوردی اختصاص یافت. وی گفت: “در حال حاضر ، ما برای اولین بار یک پایانه صادراتی برای نفت داریم.” صادرات از دریای عمان باعث افزایش ظرفیت صادرات ایران ، تنوع و انعطاف پذیری پایانه های صادراتی برای کاهش خطرات عملیاتی و ایمنی می شود.

وی با اشاره به اینکه بهره برداری از این خط لوله حدود یک هزار مایل دریایی مسیر بازگشت مشتریان نفت کشور را کوتاه می کند ، گفت: هزینه حمل و نقل نفت به جاسک از 60 سنت در تانکر به حدود 40 سنت در سال کاهش می یابد خط لوله .

وی افزود: در این طرح بیش از 250 شرکت داخلی بزرگ و کوچک ظرفیت تولید را به این پروژه اختصاص داده اند و حدود 10 هزار نفر فعال هستند.

سرانجام ، وزیر نفت از جمعی از مدیران نفت تشکر کرد و گفت: “این خط لوله سریعترین و ساخته شده ترین خط لوله در ایران است. امروز ما فاز اول بهره برداری را داریم. علاوه بر این ، این پروژه یکی از مهمترین خطوط لوله است.” پروژه راهبردی این دولت ، بحمدالله به بهره برداری رسیده است. “تبریک به ملت ایران و جنابعالی (رئیس جمهور) ، امیدوارم که ما در یکی از استراتژیک ترین برنامه های دولت رسالت خود را انجام داده باشیم.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا