اقتصادی

شهرداری‌ها نگران نظارت دیوان محاسبات نباشند

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و رحیم باباکریمی، حسابرس خبرگزاری دانشجویی patc در نشست «ضرورت شفافیت و نظارت بر عملکرد مالی شهرداری» حضور یافتند. این NGO عمومی مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش patc، بهروز محبی نجم آبادی در این نشست با تقدیر از دیوان محاسبات کشور به دلیل تسریع در فعالیت های آن در دوره جدید، گفت: همه کسانی که برای احقاق حقوق اقدام می کنند باید به همه جوانب توجه کنند. مجلس دیوان محاسبات است و می تواند به مجلس در مبارزه با فساد کمک کند و از این طریق کنترل و نظارت مالی مستمر را انجام دهد تا از وزارت دارایی و شهرداری به عنوان یک سازمان مردم نهاد مردمی در انتظار مستقر شدن محافظت شود.

وی گفت: تلاش مجلس و دولت بر ایجاد و تحقق شفافیت و تا چه اندازه با قوانین کشور منطبق است. البته یکی از نگرانی هایی که از سوی برخی شهرداری ها بیان می شود این است که وقتی برخی نهادها تحت نظارت هستند احساس می کنند کارشان قفل شده است اما در واقع نگران قفل شدن کارشان هستند. ما نباید از مدیران جسارت بگیریم. ما باید قاطعانه با قانون شکنی مخالفت کنیم، اگر قانون نسبت به کشور مغرضانه است، نباید حساسیت خاصی داشته باشیم. در واقع، شهرداران نگران هستند که کارها قفل شود. قوانین مربوط به شهرداری را هم باید اصلاح کنیم.

نماینده مردم سبزوال در مجلس افزود: اگر حقوق کارگران و کارمندان شهرداری را زیر مجموعه شهرداری ها و دهیاری ها یا به نوعی مربوط به دولت قرار دهیم، شاید بتوانیم جلوی یک سری انحرافات را بگیریم. برای دادگاه راحت تر مداخله می کند.

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کردند: نکته دیگری که شهرداری بیان کرد این است که سازمان بازرسی، بازرسی دفتر شهرداری، دفتر فنی، حراست و مجموعه های مختلف وجود دارد، اما چون دولت بودجه است. با نظارت دقیق، وجوه در دسترس شهرداری ها نیز قابل نظارت است. به عنوان مثال سازمان بازرسی به طور مرتب وارد محل می شود یا در مواقعی که شکایتی وجود دارد بازرسی انجام می دهد، اما دادگاه تجربه ملی و تسلط کامل بر قوانین بالادستی دارد و کارش عاقلانه تر خواهد بود.

محبی ادامه داد: بخشی از کار رگولاتوری این است که دستی نگیرد، بلکه اجازه انحراف در کار را ندهد. در این راستا نظارت مستمر و به روز شهرداری می تواند به آنها کمک کند.

این نماینده مجلس در خصوص مصوبات اخیر مجلس در خصوص حمایت از خانواده و قانون جوانان گفت: به عنوان مثال قانون تکلیف در مناطق شهری را مشخص کرده است. اقدامات دادگاه ها در واقع به مجلس کمک می کند تا قانون را به سرعت اصلاح کند.

محبی در ادامه سخنان خود خطاب به شهردار گفت: «کسی نگران ورود دادگاه های بازرسی و حسابرسی نباشد.» آقایان شهرداری معتقد بودند برخی قوانین باید تغییر کند. مجلس هم باید در این زمینه کمک کند. باید بدانند که اگر کسی برای منافع ملی با روشی بدیع مشکل را حل کند و قانون را زیر پا نگذارد به طور خاص مورد بازجویی قرار نمی گیرد و اگر مورد بازخواست قرار بگیرد به حکمی به نفع خود محکوم می شود، بنابراین وجود دارد. بدون پایه برای این نگرانی

وی در پایان تاکید کرد: مردم از ما می خواهند که با فساد مبارزه کنیم، این اتفاق نمی افتد مگر اینکه زیر سایه شفافیت و حسابرسی دقیق و پاکسازی اتاق سیاه باشیم. امید است در این راستا به اهداف متعالی دست یابیم.

رحیم باباکریمی، حسابرس کل امور اجتماعی دیوان محاسبات نیز با تاکید بر شفافیت و نظارت مالی شهرداری ها، گفت: باید فرآیندهای بودجه، حسابرسی و گزارش دهی اصلاح و نقاط ضعف موجود برطرف شود. بودجه 1400 در نمايندگان با آينده‌نگري، بودجه‌ريزي ابعاد جديدي را گشوده و به تشكل‌هاي زيرمجموعه سازمان‌ها و مؤسسات غيردولتي محول مي‌شود و بر اساس روندي كه در حال انجام است تا چند سال آينده نظام مالي شفاف خواهيم داشت. .

وی افزود: در قانون برنامه ششم موظف به ارائه صورت های مالی تلفیقی از سوی دولت هستیم.در حال حاضر شهرداری ها جزو بودجه کل کشور نیستند و وابسته یا منفصل نیستند. وضعیت آنها باید مشخص شود. انشاءالله در بودجه 1401 سازمان برای شرکت های وابسته به نهادهای دولتی ساماندهی شود.

بابا کریمی یادآور شد: در قسمت ممیزی طبق برنامه ششم تکلیف پیش بینی شده است. وزیر اقتصاد اخیرا در نامه ای خواستار اجرای سیستم حسابداری بخش دولتی برای شهرداری ها و رفع خلأهای موجود در حسابداری موسسات دولتی شده است و دادگاه ها نیز به دنبال آن هستند.

بازرس کل امور اجتماعی دیوان محاسبات با اشاره به ارائه پیشاپیش تفریق بودجه سال 99 به مجلس، خاطرنشان کرد: در بحث تفریق، دیوان آمادگی دارد تفریق را تهیه و به مجلس منعکس کند. مجلس.

وی با بیان نگرانی شهرداری ها از نظارت دیوان محاسبات، گفت: ممکن است دستگاه های دیگر در سال اول در این زمینه با مشکل مواجه شده باشند اما هیچ کدام از کارشان متوقف نشده است. به نظر من آقایان هستند. بیشتر از آنچه باید نگران باشند. کار آنها به دلیل نظارت متوقف نشد. قانون مجلس هم قابل انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. به عنوان مثال، در بحث های معمول حسابرسی، باید اجرای قانون هوای پاک را بررسی کنیم. این قانون دارای 112 حکم است که 11 حکم آن شامل شهرداری‌های مستقیماً زیرمجموعه دولت مرکزی می‌شود که از این تعداد 10 حکم به طور کامل اجرا نشده است و یک مورد اصلاً اجرا نشده است. وقتی این وضعیت منجر به عدم اجرای چنین قانونی شود، دلیلی ندارد. وقتی در بحث آلودگی، ترافیک و سازگاری معلولان با معابر شهری به قانون رجوع می کنیم، می بینیم که قوانین محکمی داریم اما برای اصل شفافیت جا دارد، من به عنوان یک کارشناس می گویم در این زمینه مقاومت وجود دارد. حوزه. ما نباید روی وسایل اعدام خانه تاریک بسازیم.

باباکریمی ادامه داد: ما به دنبال توسعه مسئولیت در حوزه حسابرسی نیستیم. ما مسئول تعیین وظایف در هر نقطه هستیم. زمانی که قرار بود اجرای بودجه ششم و برنامه هوای پاک را بررسی کنیم، برخی از تبصره ها به نهادهای دیگر برگشت و ابهاماتی در این زمینه وجود داشت که با منافع ملی همخوانی نداشت.

وی همچنین گفت: از سال 1350 شهرداری ها بارها با ما همکاری کردند و تعداد کمی از شهرداری ها معمولاً کلانشهرها مقاومت کردند و عدالت اداری در این خصوص اطلاعیه ای صادر کرد و ما هم دغدغه مجلس را داریم. وقتی مجلس حکم می‌دهد باید بررسی کنیم که آیا اجرا می‌شود یا خیر، مثلاً در قانون شهرداری‌ها ماده‌ای داریم که شهرداری‌ها را موظف می‌کند گزارش‌های فصلی دریافتی‌ها و پرداخت‌ها را به اطلاع عموم برسانند، این مصوبه در مراکز استان‌ها تا 50 سال اجرا شده است. درصد یا تکلیف دیجیتالی کردن زیرساخت‌های مراکز استان‌ها 40 درصد اجرا نشده است، الزامات مجلس در دوره فعلی می‌تواند شفاف‌سازی شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی باشد و یا در برنامه ششم مشخص شده است. دستوراتی برای شهرداری ها و کلانشهرهای تهران مبنی بر الزام به پرداخت هزینه های ایاب و ذهاب و علاوه بر هزینه های نظامی، حقوق، مزایا و تهیه تجهیزات اداری و لجستیکی که این قانون در سه شهرداری سراسر کشور به طور ناقص اجرا شده است.

وی همچنین گفت: در سایر موارد ساختار سازمانی شهرداری تصویب شده است که در 24 مورد باید 39 هزار پست سازمانی باشد که 50 هزار نیرو داریم یعنی بیش از 10 هزار نفر نسبت به مصوبات. انطباق با ساختار منجر به تنوع سازمان ها و مدل های استخدامی و مکانیزم جذاب غیرشفاف می شود که ادغام وضعیت اشتغال شهری را اجتناب ناپذیر می کند.

بابا کریمی در پایان با بیان اینکه سیاست دیوان محاسبات یک سیاست حل مشکل است، گفت: اکثر شهرداران از حسابرسی دیوان محاسبات استقبال می کنند و در این زمینه نباید نگرانی داشت چرا که این روش باعث کاهش آشیل می شود. ما باید به سمت شفافیت حرکت کنیم.

به گزارش patc، علی متقیان مدیرعامل patc در ابتدای این جلسه گفت: دیوان محاسبات نهاد ناظر بر مجلس است که اگر درست کار کند، مصوبه مجلس مغایرت مالی ندارد. این است که اجازه دهیم رسانه ها به دستگاه های نظارتی کمک کنند ما با آنها هم سخنگو هستیم و هم تازه وارد و در کار نظارت بر مصوبات و بهره مندی مردم با آنها همکاری می کنیم. امیدواریم بحث شفافیت عملکرد شهرداری نیز بتواند یکی از گام های رفع مشکلات اجتماعی ما باشد.

شهرداری ها نباید نگران نظارت دادگاه حسابرسی باشند

شهرداری ها نباید نگران نظارت دادگاه حسابرسی باشند

شهرداری ها نباید نگران نظارت دادگاه حسابرسی باشند

شهرداری ها نباید نگران نظارت دادگاه حسابرسی باشند

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا