سوالات پرتکرار مصاحبه با جواب pdf

سوالات احکام گزینش (گزینش استخدامی) | در مصاحبه های استخدامی چه می پرسند؟

با سلام. ضمن آرزوی سربلندی و موفقیت سایت ایران توشه برای یکایک شما کارجویان عزیز، در این مطلب گلچینی از مهمترین و کلیدی ترین مباحث دینی و مسائل روز و کد تخفیف کلاسینو را که در مصاحبه های استخدامی  بیان میشود به پیشنهاد کاربران گرامی سایت ارائه نموده ایم. امیدوار هستیم که مطالعه ی این مطالب بتواند در افزایش اطلاعات و بهبود عملکرد شما مفید واقع شود.

تخفیف 50 درصدی کلاسینو |کد تخفیف 30 درصدی کلاسینو

 فهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های پانسیون مطالعاتی کلیک کنید.

 بخش اول: مباحث ولایت فقیه

نظریه ای در فقه شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم را بیان می کند و نظام جمهوری اسلامی نیز بر این نظریه تاسیس شده است.

دلایل عقلی اثبات ولایت فقیه :

الف)هر جامعه ای برای تامین نیازهای فردی و اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج نیاز به حکومت دارد.
ب)حکومت ایده ال و مطلوب ترین شکل ان حکومتی است که در راس ان امام معصوم باشد و جامعه را اداره کند.
ج)وقتی بدست اوردن ایده ال میسر نباشد باید نزدیک به ان انتخاب شود.
د)نزدیک ترین کس کسی است که علم به موازین فقهی و احکام کلی اسلام داشته و شایستگی های روحی و اخلاقی به گونه ای که گرفتار هواهای نفسانی نگردد و کارایی در مقام مدیریت جامعه که صفات درک سیاسی و اجتماعی یا همان بصیرت و آگاهی از مسایل بین الملل و شجاعت در برخورد با دشمنان داشته باشد .
ه)ولایت بر اموال و نفوس مردم از شئون ربوبیت الهی است و تنها با اذن خداوند متعال مشروعیت می یابد و این حق از جانب خداوند به پیامبر و امامان داده شده است و در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محرومند خداوند متعال اجرای آنرا به کسی که اصلح از دیگران است داده است که همان فقیه جامع الشرایط است .

اجتهاد:

گام به گام فیزیک یازدهم: بکاربردن کوشش و توانایی در راه پی بردن و استخراج احکام و قوانین شرعی از منابع و ادله استنباط بویژه قران و احادیث معصومین که پس از آموختن علوم اسلامی و سعی و تلاش فراوان با عنایت الهی حاصل می شود .

مرجع تقلید:

به مجتهد جامع الشرایطی گفته می شود که نسبت به دیگران اعلم بوده و کتاب توضیح المسائل یا استفتتائات داشته باشد .

شرایط مجتهد:

عادل –زنده-مرد-بالغ-عاقل –حلال زاده-شیعه دوازده امامی-اعلم-دانا

راههای شناخت مجتهد:

یقین خود انسان-گواهی دو نفر عالم عادل-مشهور اعلم بودن او و تشخیص عده ای از اهل علم

راههای بدست آوردن فتوای مجتهد:

شنیدن از خود او-شنیدن از دو نفر عادل-دیدن در رساله مجتهد –شنیدن از یک نفر عادل که به گفته او اطمینان شود.

منابع اجتهاد:

عقل – اجماع – قران – سنت(روایات پیامبر و امامان معصوم )

مسائل تقلید:

تقلید در فروع دین است و مسلمان باید به اصول دین یقین و اعتقاد داشته باشد و تقلید در اصول دین جایز نیست .

فروع دین:

ده مورد است: نماز –حج –روزه-زکات –خمس –جهاد –امربه معروف – نهی از منکر-تولی -تبری

اصول دین:

پنج مورد است :توحید (خداوند عالم یکتاست)-عدل (صفت کمال است و خداوند تمام صفات کمال را داراست و از هر نقصی منزه است و ظلم و بدی نمی کند)-نبوت(با توجه به اینکه انسان خداجو است و درصدد تقرب به خداست و احساس راهنمایی داردو بدین جهت راهنمایی ها از جنس خود انسان که برای رساندن پیام الهی مبعوث شده و واسطه میان مردم وخداوند می باشد)امامت (باید ازطرف خداوند انتخاب شود چون حافظ و بیان کننده دین است)معاد(وجود عالم آخرت)

پیامبران اولوالعزم:

حضرت نوح-حضرت ابراهیم-حضرت موسی –حضرت عیسی-حضرت محمد (پیامبرانی که کتاب آسمانی دارند).

فرق مجتهد با ولی فقیه:

در مسائل فردی محض باید از فتوای مرجع تقلید پیروی کرد ولی در مسائل مربوط به اداره امور کشور اسلامی و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد نظر ولی امر مسلمین باید اطاعت شود.

انواع آبها:

آب مضاف(آبی که آن را از چیزی بگیرند) –آب مطلق(آبی که مضاف نباشد) که به پنج قسم است : کر(هر بعد ظرف سهوجب و نیم یا ۳۷۷٫۴۱۹ کیلوگرم) –قلیل(آبی که از زمین نجوشد و از کر کمتر است)-باران-چاه-جاری(آبی که از زمین بجوشد و جریان داشته باشد)

انواع نجاسات:

یازده مورد است:بول(ادرار)-غائط(مدفوع)-منی-مردار-خون-سگ-خوک-کافر-شراب-فقاع(از جو گرفته می شودو به آن آبجو گفته میشود)-عرق شترنجاست خوار

مطهرات:

ده چیز نجاست را پاک میکند :آب-زمین-آفتاب-استحاله(عوض شدن جنس چیز نجس)-انتقال-اسلام-تبعیت(چیز نجس بواسطه پاک شدن چیز نجس دیگرپاک شود) -برطرفشدن عین نجاست-استبراء حیوان نجاستخوار-غائب شدن مسلمان

شرایط صحیح وضو:

سیزده چیز است : آب وضو پاک-مطلق باشد-آب وضو و محل وضو مباح باشد(غصبی نباشد)-ظرف آب وضو مباح باشد-ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد-اعضاء وضو موقع شستن و مسح پاک باشد-وقت برای وضو و نماز کافی باشد-بقصد قربت باشد (برای انجام فرمان خداوند عالم)-وضو به ترتیب صحیح انجام شود-کارهای وضو پشت سرهم انجام شود-اعمال وضو را خود انسان انجام دهد-استعمال آب برای او ضرر نداشته باشد-در اعضاء وضو مانعی برای رسیدن آب نباشد.

چیزهایی که باید برای آنها وضو گرفت:

شش مورد است:برای نمازهای واجب بغیر نماز میت-سجده و تشهد فراموش شده-طواف واجب خانه خدا-اگر نذریاعهدیاقسم خورده باشد که وضو بگیرد-اگر نذرکرده جایی از بدن بخط قران برساند-آب کشیدن قران نجس شده یا بیرون آوردن آن از مستراح.

مبطلات وضو:

هفت مورد است:بول-غائط-باد معده و روده-خوابیکه بواسطه آن چشم نبیند و گوش نشنود-چیزهاییکه عقل را از بین می بردمانند دیوانگی و مستیو بیهوشی-استحاضه زنان-کاریکه برای آن باید غسل کرد.

غسلهای واجب:

هفت مورد است:جنابت –حیض-نفاس-میت-مس میت-استحاضه-بواسطه نذر و قسم واجب شود.

انواع غسل:

ترتیبی(سرو گردن-طرف راست-طرف چپ)-ارتماسی(یکدفعه زیر آب رود)

غسل میت:
سه غسل باید دهند:آب مخلوط به صدر-آب مخلوط به کافور-آب خالص

کفن میت:
سه پارچه است : لنگ(ناف تا زانو و بهتر است از سینه تا روی پا برسد)-پیراهن(سر شانه تا نصف ساق پا)سرتاسری(بقدری که بستن دو سر آن ممکن باشد و پهنای آن طوری باشد که یک طرف آن روی طرف دیگر بیاید)

احکام حنوط:
بعد از غسل واجب است میت را حنوط کنند یعنی به پیشانی-کف دستها-سرزانوها-سر دو انگشت بزرگ پاهای میت کافور بمالند.

تیمم:

در هفت مورد باید بجای غسل و وضو تیمم کرد:تهیه آب بقدر وضو یا غسل ممکن نباشد-بواسطه پیری یا ترس از دزدو جانور –از استمال آب بر جان خود بترسد-اگر آب به مصرف برسد خانواده از تشنگی بمیرند-کسیکه بدن یا لباسش نجس است و آب به اندازه پاک کردن است-غیر از آب یا ظرفی که استعمال آن حرام است آب یا ظرف نباشد-وقت بقدری تنگ است که نماز به قضا می رود.

چیزهایی که تیمم بر آنها صحیح است:
خاک-ریگ –کلوخ-سنگ- گل پخته مثل آجر و کوزه

دستور تیمم:
نیت-زدن کف دو دست به چیزهاییکه صحیح است-کشیدن هر دو دست به تمام پیشانی که از محل رویش موی سر تا ابروها-کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست بتمام پشت دست چپ.

نماز:

نمازهای واجب:
نمازهای یومیه(صبح۲ رکعت-ظهر۴ رکعت-عصر۴ رکعت-مغرب۳ رکعت-عشاء۴ رکعت)-آیات(دو رکعت)-میت(پنج تکبیر)-طواف خانه خدا(دو رکعتی)-نماز قضای پدر و مادر بر پسر بزرگتر-نمازی که بواسطه نذر و قسم و عهد واجب می شود.

شرایط لباس نمازگزار:
شش شرط دارد:پاک باشد-مباح باشد-از اجزاء مردار نباشد-از حیوان حرام گوشت نباشد-اگر نمازگزار مرد است لباس او ابریشم خالص و طلا بافت نباشد.

شرایط مکان نمازگزار:
مباح باشد-بی حرکت باشد-سقف آن کوتاه نباشد-مکان نمازگزار نجس نباشد و یا اگر نجس است بگونه ای تر نباشد که رطوبت آن به بدن یا لباس نمازگزار برسد ولی محل پیشانی باید حتما پاک باشد-جای پیشانی نمازگزار از جای زانوهای او بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد.

واجبات نماز:
یازده تاست :نیت–قیام(ایستادن)-تکبیره الاحرام (الله اکبردراول نماز)-رکوع–سجود-قرائت-ذکر-تشهد-سلام-ترتیب-موالات(پی در پی بودن اجزاء نماز).

ارکان نماز:
پنج مورد است که اگر کم یا زیاد شود نماز باطل است :نیت-تکبیره الاحرام-قیام در اول نمازو قیام متصل به رکوع-رکوع –سجود.

مبطلات نماز:
دوازده مورد است:یکی از شرطهای نماز و نمازگزار در بین نماز از بین برود(بفهمد مکانش غصبی است)-در بین نماز چیزی که وضو را باطل می کند پیش آید-دستها را روی هم بگذارد-بعد از حمد آمین بگوید-پشت بقبله یا انحراف از جهت قبله کند-عمدا کلمه ای یا سخنی بگوید-عمدا با صدا بخندد-برای کار دنیا عمدا با صدا بگرید-صورت نماز بهم بخورد(دست زدن – هوا پریدن)-خوردن و آشامیدن-ارکان نماز کم یا زیاد شود.

( شکیات نماز ):

شکهای باطل:
هشت مورد است:در شماره رکعتهای نماز دو رکعتی –در شماره رکعتهای نماز سه رکعتی-در نماز چهار رکعتی شک کند که یک رکعت خوانده یا بیشتر-در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا بیشتر-شک بین دو و پنج یا دو و بیشتر از پنج-شک بین سه و شش یا سه و بیشتر از شش –شک در رکعتهای نماز که نداند چند رکعت خوانده است –شک بین چهار و شش یا چهارو بیشتر از شش (چه بیش از سجده دوم یا بعد آن).

شکهایی که نباید اعتنا کند:
شش مورد است :در چیزی که محل آن گذشته است-بعد از سلام نماز-بعد از گذشتن وقت نماز-کثیرالشک-شک امام در شماره رکعتهای نمازدر صورتیکه ماموم شماره آنها را بداند-شک ماموم در صورتیکه امام شماره رکعتهای آنرا بداند- در نمازهای مستحبی

شکهای صحیح:
نه مورد است که اگر در نمازهای چهار رکعتی شک کند باید انجام دهد :بعد از سر برداشتن از سجده دوم شک کنددو رکعت خوانده یا سه رکعت که بنا را بر سه گذاشته و یک رکعت دیگر می خواند و بعد از نماز یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد-شک بین دو و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم باید بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا آورد-شک بین دو و سه و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم که بنا را بر چهار گذاشته و بعد از نماز دو رکعت احتیاط ایستاده و بعد دو رکعت نشسته بجا آورد .

(اگر بعد از سجده اول یا پیش از سربرداشتن از سجده دوم یکی از این سه شک پیش آید میتواند نماز را رها کند و دوباره بخواند)-شک بین چهار و پنج بعد از سربرداشتن از سجده دوم که بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد دو سجده سهو بجا آورد –شک بین سه و چهار در هر جای نماز باشد باید بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بخواند-شک بین چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بخواند-شک بین سه و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و دو رکعت احتیاط ایستاده بجا آورد-شک بین سه و چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و بعد دو رکعت احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته بجا آورد –شک بین پنج و شش در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و دو سجده سهو بجا آورد .

نماز احتیاط:
بعد از سلام فورا نیت کرده و تکبیر بگوید و حمد را خوانده به رکوع رود و دو سجده نماید اگر یک رکعت است تشهد و سلام بگوید ولی اگر دو رکعت است بعد از سجدتین یک رکعت دیگر خوانده و تشهد و سلام می گوید .(نماز احتیاط سوره و قنوت ندارد و باید آهسته خوانده شود)

سجده سهو:
برای سه چیز بعد از سلام انسان باید دو سجده سهو نماید :در بین نماز سهوا حرف بزند-یک سجده را فراموش کند-در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت –( در جاهاییکه احتیاط واجب است سجده سهو بجا آورد :در جائیکه که نباید را سلام دهد سهوا سلام دهد–تشهد را فراموش کند اولقضای تشهد فراموش شده را انجام می دهد و بعد سلام داده و سجده سهو انجام می دهد ). احتیاط مستحب است برای نشستن و ایستادن بی جا بلکه برای هر زیادی و نقصی در نماز سجده سهو بجا آورد.

دکمه بازگشت به بالا