اقتصادی

نابودی ۵۰ درصد منابع آب زیرزمینی گلستان با افزایش بی‌رویه کشت برنج

patc / گلستان اعضای هیئت علمی و کارکنان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفتند: “بهترین راه حل برای کاهش میزان تخلیه منابع آب زیرزمینی ناشی از کاشت نامناسب برنج در کوتاه مدت استفاده از روش های خشک کردن برنج است.”

علیرضا کیانی در مصاحبه با patc اظهار داشت: افزایش سطح زیر کشت برنج در استان گلشتین به دلیل عقلانیت اقتصادی کوتاه مدت برای کشاورزان ، یکی از اصلی ترین مشکلات بخش کشاورزی استان در سال های اخیر است. در مقایسه با سایر گیاهان ، درآمد این محصول نسبتاً زیاد است از طرف دیگر ، مالکیت خصوصی منابع آب زیرزمینی عامل اصلی تشویق کشاورزان برای کاشت این گیاه آب مصرف کننده است.

وی گفت: “مطالعات نشان داده است که بیش از 50٪ از منابع آب زیرزمینی در این منطقه هر ساله استخراج و به کشت برنج اختصاص می یابد.” به طور کلی ، اطلاعات و مشاهدات میدانی نشان می دهد که سطح زیر کشت برنج استان در حال افزایش است ، بنابراین از سال 1373 از آن زمان ، مزارع برنج استان به طور متوسط ​​سالانه حدود 1500 هکتار افزایش یافته است. در سال 1373 ، سطح زیر کشت برنج استان حدود 26600 هکتار بود و در سالهای اخیر به 90،000 هکتار افزایش یافته است.

سیاست محدود کردن کشت برنج در گلستان جواب نداد

معاون تحقیقات مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده توسط مسئول امور ، این روند نه تنها کاهش نیافته بلکه رو به افزایش است. آره. روند رو به رشد کشت مزارع برنج در استان گلشتین یک واقعیت انکارناپذیر است ، بنابراین ، مدیریت بهینه مزارع برنج یکی از راهکارهای موثر برای کاهش وضعیت سخت است. به عبارت دیگر ، پتانسیل کاهش مصرف آب این محصول بیشتر از سایر محصولات منطقه است و باید محور برنامه باشد.

وی با اشاره به اینکه دو نظر متضاد در مورد کاشت برنج در استان گلستان وجود دارد ، اظهار داشت: نظر کارشناس این است که گیاهان برنج آب زیادی مصرف می کنند ، لایه آب زیرزمینی را تخلیه می کنند و خاک را از بین می برند که در نهایت باعث بی ثباتی در طولانی مدت می شود. “منابع اساسی به آب و خاک تبدیل می شوند. از طرف دیگر ، این دیدگاه استثمارگر است که به دنبال تأمین معاش و پرورش محصول است که درآمد بیشتری برای او به همراه خواهد داشت. مطابق این دیدگاه ، مشکلات طولانی مدت و پیامدهای احتمالی آنها بر شرایط و درآمد کوتاه مدت اولویت ندارند.

کیانی ادامه داد: “در این راستا ، ما باید به یک راه حل برسیم که بتواند همزمان هر دو دیدگاه را ببیند ، بنابراین ما یک راه حل کوتاه مدت و بلند مدت را پیش بینی می کنیم.” در کوتاه مدت ، با توجه به شرایط واقعی موجود ، کاشت مستقیم یا روش های کاشت خشکسالی همراه با تغییر و تغییر در روش های آبیاری مزارع شالیزار ، از سیلاب تا آبیاری قطره ای است. برنج لزوما گیاهی نیست که باید در شرایط طغیان کشت شود. در این باور ، برنامه بعدی باید به تدریج پیشنهاد و اجرا شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: در مقایسه با روش پیوند سنتی ، دلیل اصلی کاهش آبیاری قطره ای در مصرف آب روش خشکسالی کاهش مصرف آب در دوره گلدهی ، از بین بردن آب مورد نیاز برای پیوند و از بین بردن سیلاب است. کاهش تبخیر ناشی از پدیده احتباس آب به این دلیل است که کل سطح زمین خیس نشده و از همه مهمتر به دلیل تأمین آب از قطره چکان ، نفوذ عمیق و جانبی آب از بین می رود. در دراز مدت ، کاشت جایگزین باید همراه با سیاست های تشویقی دنبال شود.

وی با تأکید بر اینکه نباید کاشت جایگزین در رقابت با برنج از بین برود ، گفت: “دولت و رئیس اداره باید درآمد حاصل از کاشت محصولات جایگزین را از برنج بیشتر کنند.”

در عمل ، آب برای کشاورزان هزینه ای ندارد

معاون بخش تحقیقات مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان هنگام صحبت در مورد تبدیل کشت نهال معمولی به کشت مستقیم گفت: این روش می تواند باعث رشد برنج مانند گندم ، سویا ، کنجد و سایر محصولات شود. در روش سنتی ، زمین های کشاورزی برای کل سه تا چهار ماه در آب غوطه ور است و کارخانه به هیچ وجه به این مقدار آب احتیاج ندارد و مقدار آب مورد نیاز بسیار کمتر است. دلیل اصلی ترجیح کشاورزان به روشهای سنتی این است که کشاورزان از آب خود برای آبیاری خوب زمین استفاده می کنند در حقیقت آب هزینه ای ندارد.

کیانی با اشاره به اینکه روشهای کاشت مستقیم برنج هم در مناطق مرطوب و هم در مناطق خشک دنیا رایج است و تجربه موفقیت آمیز نیز حاصل شده است ، وی همچنین خاطرنشان کرد: با وجود بارندگی زیاد ، کاشت مستقیم برنج در کشورهای جنوب شرقی آسیا طی سالهای اخیر تغییر کرده است. در این کشورها ، آنها در ابتدا به دلیل افزایش هزینه کارگران صنعتی به دلیل کشت مستقیم برنج به جای نهال ، سعی در کاهش هزینه های تولید داشتند ، اما بعداً کشف کردند که اگرچه عملکرد این روش کمی پایین بود ، اما مصرف زیاد بود. آب به میزان قابل توجهی کاهش یافته و برای کم آبی مناسب است.

وی هنگام صحبت در مورد تغییر تنها روش آبیاری از آبیاری به روش آبیاری قطره ای اظهار داشت: طبق تحقیقات انجام شده ، در روش مرسوم (كاشت به روش سیل) ، میزان آب مصرفی در هكتار 12500 مترمكعب و با تغییر روش آبیاری قطره ای ، میزان مصرف آب از 27٪ به حدود 9،100 متر مکعب کاهش یافت. از طرف دیگر ، از دید کشاورزان ، با تغییر روش آبیاری ، عملکرد در واحد حدود 7٪ کاهش یافت ، اما تحت همان شرایط ، عملکرد در واحد 7٪ کاهش یافت (630 کیلوگرم) و هزینه کاهش 27 درصدی مصرف آب (3300 متر مکعب) از آنجا که سود او رو به کاهش است ، او روش سنتی را برای آبیاری سیل انتخاب کرد.

مسئول پروژه مدیریت آبیاری برنج روش خشکسالی با اشاره به اینکه در سال 1997 در Columstein با روش کشت مستقیم یا مشکل خشکسالی برنج برخورد شد ، تصریح کرد: در این مدت ما پروژه های تحقیقاتی زیادی را برای مطالعه این روش انجام داده ایم و ما نتایج را به کشاورزان و مسئولان این اداره ارائه دهید.

کیانی خاطرنشان کرد: “در ابتدا در روش خشک کردن بذر ، عملکرد حدود 45٪ در مقایسه با روش سنتی پیوند کاهش یافت. برعکس ، مصرف آب حدود 50٪ کاهش یافت.” هزینه پس انداز شده توسط این روش قابل قبول است. با این حال ، کاهش تولید کشاورزان غیرقابل قبول است و ما باید برخی اقدامات را برای افزایش تولید انجام دهیم.

وی ادامه داد: “مطالعات نشان داده است که به تعویق انداختن زمان کاشت به طور مستقیم و به طور م yieldثر باعث کاهش عملکرد می شود.” در این راستا ، ما نهال های 30 روزه را به جای زمین بایر وارد بذر کردیم و در نتیجه دوره رشد گیاهان کاهش یافته و آب کاهش یافت. مصرف و با استفاده از روشهای معمول عملکرد محصولات را به 1 تن کاهش داد. سایر چشم اندازهای پنهان عملکرد نیز مورد توجه قرار گرفته است ، مانند مدیریت تغذیه یا انتخاب انواع با دوره رشد کوتاه تر در روش های خشک کردن برنج.

کیانی گفت: محققان مرکز تحقیقات گلستان و پژوهشگاه برنج کشور در حال بررسی کیفیت برنج تولید شده با روش های خشک کردن هستند. تحقیقات برای انتخاب انواع مناسب بذر از این طریق در حال انجام است.

یکی از اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان گفت: هدف از خشکسالی جایگزینی روش سنتی کشت برخی از مزارع محل کشت برنج است. برای مراحل مختلف خشک کردن ، از توضیحات ساده زبانی استفاده شده است ، که به کشاورزان علاقه مند ارائه شده است.

چیانی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: دولت در آیین نامه جدید اداری اعلام کرده است که اگر کشاورزان گلستان و سایر استانها 7000 متر مکعب آب در هکتار مصرف کنند و حداقل 600 گرم محصول در هر متر مکعب برداشت کنند ، می توانند برنج کشت کنند. تحقیقات نشان داده است که در گلستان می توان با کاشت مستقیم و با تغییر روش آبیاری قطره ای سنتی به این مهم دست یافت.

سرانه آب گلشتین کمتر از متوسط ​​کشور است

یک نماینده تحقیقاتی مرکز تحقیقات گلستان گفت: شاید استان گلستان بتواند از نام خود برای غنی بودن از آب استفاده کند اما در حقیقت اینطور نیست سرانه آب در استان کمتر از متوسط ​​کشور است. در کشور هر نفر تقریباً 1600 متر مکعب آب در سال دریافت می کند ، در حالی که در استان گلستان این رقم تقریباً 1400 متر مکعب است.

حدود 94٪ سفره های زیرزمینی آبهای گلستان استخراج می شوند

مسئول پروژه مدیریت آبیاری خشکسالی گفت: “حدود 94٪ از سفره های زیرزمینی آب زیرزمینی ما در حال بهره برداری هستند و سطح آب زیرزمینی هر ساله در حال کاهش است.” روی آوردن به این روش ها ، به ویژه خشکسالی ، بهترین راه برای جلوگیری از تخلیه منابع آب زیرزمینی در کوتاه مدت است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا